Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c78cfbbc-a4dc-4e87-995c-319417eabd95","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A kivitelezőket egyébként is szorítja az idő, már egy év sincs hátra a játékok megnyitójáig.","shortLead":"A kivitelezőket egyébként is szorítja az idő, már egy év sincs hátra a játékok megnyitójáig.","id":"20250221_szabotazs-bobpalya-milano-cortina-olasz-kormany-teli-olimpia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78cfbbc-a4dc-4e87-995c-319417eabd95.jpg","index":0,"item":"7acaddc7-c4a5-4e01-a428-6917f2d59748","keywords":null,"link":"/sport/20250221_szabotazs-bobpalya-milano-cortina-olasz-kormany-teli-olimpia","timestamp":"2025. február. 21. 17:58","title":"Szabotázsról beszél az olasz kormány, miután megrongálták a téli olimpiára épülő bobpályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"057c84c9-8b51-427a-8dd6-5a8ac2ca750e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyalogátkelőknél sokkal óvatosabban – ez az új KRESZ-ben is megjelenhetne valahogy.","shortLead":"A gyalogátkelőknél sokkal óvatosabban – ez az új KRESZ-ben is megjelenhetne valahogy.","id":"20250220_gyalogos-kisfiu-video-balesetveszely","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/057c84c9-8b51-427a-8dd6-5a8ac2ca750e.jpg","index":0,"item":"13b91992-a47c-473a-afef-dbdaf4dbd3d4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_gyalogos-kisfiu-video-balesetveszely","timestamp":"2025. február. 20. 07:29","title":"Nem sokon múlt, hogy elcsapják a zebrán előreszaladó gyereket – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01373035-758b-4347-b7b4-5fa00962b066","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2018-as árakon alig harmadannyi támogatás jut új beruházásokra, nem csoda, hogy nem tudják összekalapozni a pénzt az érintettek.","shortLead":"2018-as árakon alig harmadannyi támogatás jut új beruházásokra, nem csoda, hogy nem tudják összekalapozni a pénzt...","id":"20250117_tao-tamogatasok-tao-keret-elinflalodott-latvanysportok-sportberuhazasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01373035-758b-4347-b7b4-5fa00962b066.jpg","index":0,"item":"11b56be6-0f60-43ab-99bd-11088aa39345","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_tao-tamogatasok-tao-keret-elinflalodott-latvanysportok-sportberuhazasok","timestamp":"2025. január. 17. 08:06","title":"A forinttal a tao-keretet is elinflálta a kormány, már alig indulnak beruházások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"elet","description":"2020 első felében hasonlóan megugrott az amerikai állampolgárságukról lemondók aránya. Akkor a politikai légkör mellett az adók miatt adták fel többnyire az állampolgárságukat.","shortLead":"2020 első felében hasonlóan megugrott az amerikai állampolgárságukról lemondók aránya. Akkor a politikai légkör mellett...","id":"20250305_Rekordszamu-amerikai-allampolgar-jelentkezett-brit-allampolgarsagert-Trump-ujravalasztasa-ota","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"90daed3a-f40d-4c70-bcc2-a344555f205e","keywords":null,"link":"/elet/20250305_Rekordszamu-amerikai-allampolgar-jelentkezett-brit-allampolgarsagert-Trump-ujravalasztasa-ota","timestamp":"2025. március. 05. 14:15","title":"Rekordszámú amerikai jelentkezett brit állampolgárságért Trump újraválasztása óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7196f131-4575-4c37-8fff-c6f784b51922","c_author":"HVG","category":"360","description":"Donald Trumpnak gratulálnak többfelől, hogy összehozta a francia–német együttműködést, az Economist viszont a sikeres európai fegyverkezés gyenge esélyeit latolgatja. Akárhogy is, most Friedrich Merz leendő német kancelláron a világ szeme, vajon tud-e élni a lehetőséggel. Nemzetközi lapszemle.","shortLead":"Donald Trumpnak gratulálnak többfelől, hogy összehozta a francia–német együttműködést, az Economist viszont a sikeres...","id":"20250227_nemetorszag-franciaorszag-trump-atom-fegyverkezes-europa-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7196f131-4575-4c37-8fff-c6f784b51922.jpg","index":0,"item":"5ebc1beb-8fc9-49f7-a8cb-1d2cda16f5be","keywords":null,"link":"/360/20250227_nemetorszag-franciaorszag-trump-atom-fegyverkezes-europa-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 27. 12:45","title":"Alakul a német tőke és a francia nukleáris erő összefogása, de Putyinnak kedvez a robbanófej-matematika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt azonban sokan nem tudják, mivel járna, ha ez nem valósulna meg és egyáltalán miért jó befektetés az állampapír.","shortLead":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt...","id":"20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a.jpg","index":0,"item":"5aa3501b-a492-4aa8-ad87-f8a297039dc0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","timestamp":"2025. február. 17. 05:50","title":"Kinek érdemes állampapírt vennie és kinek nem? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump egy zsarnok, akit elég olcsón meg lehet venni. A demokratikus világ túl fogja élni a Trump-korszakot, de nem ígérkezik egyszerűnek. Az ügy, amelyben Orbán Viktor nemcsak Putyinnal, hanem El Salvador elnökével is egy követ fúj. Sajnos, Putyinnak igaza van, amikor azt hiszi, hogy az idő neki dolgozik. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump egy zsarnok, akit elég olcsón meg lehet venni. A demokratikus világ túl fogja élni a Trump-korszakot, de nem...","id":"20250206_Szijjarto-megvedte-Trump-tervet-hogy-az-USA-vegye-at-a-hatalmat-a-gazai-ovezetben-es-tegyek-azt-a-Kozel-Kelet-Rivierajava","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"baf7ea5f-b3b8-4a59-be05-da3ab176e70d","keywords":null,"link":"/360/20250206_Szijjarto-megvedte-Trump-tervet-hogy-az-USA-vegye-at-a-hatalmat-a-gazai-ovezetben-es-tegyek-azt-a-Kozel-Kelet-Rivierajava","timestamp":"2025. február. 06. 10:20","title":"Szijjártó megvédte Trump tervét, hogy az USA vegye át a hatalmat a gázai övezetben, és tegyék azt a Közel-Kelet Riviérájává","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd86e943-710e-4e15-94d8-276f4889a0ac","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Legutóbb Észak-Koreával kötött ilyet Vlagyimir Putyin orosz elnök, látjuk, mi lett a vége. ","shortLead":"Legutóbb Észak-Koreával kötött ilyet Vlagyimir Putyin orosz elnök, látjuk, mi lett a vége. ","id":"20250113_vlagyimir-putyin-kreml-oroszorszag-maszud-peszeskjan-iran","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd86e943-710e-4e15-94d8-276f4889a0ac.jpg","index":0,"item":"327e5132-1ae2-4084-9293-377e767e921c","keywords":null,"link":"/vilag/20250113_vlagyimir-putyin-kreml-oroszorszag-maszud-peszeskjan-iran","timestamp":"2025. január. 13. 18:36","title":"Oroszország és Irán stratégiai partnerségre lép, a védelmi együttműködés bővítése is szerepel a tervek között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV negyvenéves történetében először volt akkora létszámú „szakszervezeti üzemszünet”, mint múlt pénteken. Különösebb fennakadáshoz nem vezetett Budapesten, és úgy tűnik – az ellentmondásos felmérések ellenére – a nem béremelésre kifuttatott munkabeszüntetés bírta a lakosság jóindulatát is. Ám az érdekvédőknek – az egyre csappanó részvételű MÁV-sztrájkokat övező utazóközönségi berzenkedés és közöny példáján - tudniuk kell, hogy néphangulat igencsak gyorsan változik.
A sztrájk majdhogynem egyidős az öntudatos kétkezi dolgozók, mint társadalmi réteg létrejöttével. Egyike a legfontosabb szociális alapjogoknak. Ennek klasszikus formája, amikor egy magáncég alkalmazottai próbálnak a vezetőségnél ilyen módon nyomatékot adni bérköveteléseiknek. Valószínűleg senki nem tagadná az efféle munkavállalói harcmodor legitim jellegét. Különösen, mivel ez a tulajdonos és beosztottak (illetve azok reprezentánsainak) belügye. Ahol a munkások a nagytőkés erszényét próbálják tágabbra nyitni. Csakhogy, mivel a szabad versenyes kapitalizmusból a XX. század derekára jóléti állam lett, a sztrájkspektrum komoly színeváltozáson ment át. Manapság (a Lajtán túl is, de nálunk különösen) a büdzsékörbe tartozó közalkalmazottak, állami munkavállalók többször rakják le a szerszámot (jelen esetben a kormánykereket), mint a piaci szektor foglalkoztatottjai.
A jól képzett magánalkalmazott ma Magyarországon nem sztrájkol. Tudja, hogy anélkül is rendes javadalmazást kap. Ha mégse, átmegy egy másik vállalathoz, esetleg külföldre távozik. Ha pedig alulképzett - vagy képzettség nélküli - versenyszféra-dolgozóról beszélünk, ő gondolni sem mer a sztrájkra. Örül, hogy a mostani gazdasági helyzetben egyáltalán van fizetése. Való igaz, hogy egy monopolhelyzetű közszolgáltatás sztrájkja nem vehető egy kalap alá a szimpla kapitalista munkabeszüntetéssel. Ha X pékségben leáll a műszak, a hipermarketek legfeljebb Y sütödétől fognak rendelni. Vagy – ha országos az akció – úgy külföldről hozatnak be utánpótlást. A szállítmányozási villámlogisztika korában ez is kivitelezhető.
Ha viszont egy közszolgáltatás dolgozói élnek a nyomásgyakorlás ilyetén módjával, az nem csupán a tulajdonost, de a szinte teljes nagyvárosi populációt hátrányosan érintheti. Néhány órás – vagy maximum egy-két napos – járatstopot a nagyközönség szimplán átvészel, tudomásul vesz, kiböjtöl. Miként tette azt a legutóbbi alkalmakkor is. De nyilvánvalóan más lenne a hozzáállásuk, amennyiben a dolog időszakosból permanenssé válna. Paradox módon minél tovább zajlik folyamatosan a nyomáskifejtő művelet, annál kisebb sansz van a célok beteljesítésére. Tetejébe a BKV-t minden sztrájknappal jelentős veszteség éri, vagyis még nehezebb kilábolnia a 85 milliárdos adósságból. Így a „hosszú, erőltetett meneteléssel” nem közelebb, inkább távolabb kerülnek a részleges győzelemtől is.
Csak egy példát kiemelve: a Vöröskereszt sajtóközleménye leszögezi „az április 7-i sztrájk 300 egységnyi kiesést okozott, a kiszállásos véradások jelentős része ugyanis elmaradt. A most pénteki, egész napos munkabeszüntetés ismét vér- és vércsoporthiánnyal fenyeget. Az elmaradó véradások következtében a vöröskereszt 200 egység kiesésével számol, ami szerintük már veszélyeztetheti a főváros betegellátását.”. Márpedig az ilyen előjelek (ha nem is feltétlenül realizálódnak) lélektanilag a sztrájkpárti közhangulat változásának irányába hathatnak.
Ne feledjük, itt nem egy magáncég bankszámlája lesz kisebb az eredményes sztrájk után. Hanem a költségvetésnek kellene összedobnia a többletfinanszírozás (vagy a leépítendő állások megtartásának) anyagi vonzatát. Így a közcégek munkavállalói, amikor támogatáspótlást, vagy feleslegesnek ítélt egzisztenciájuk megmaradását kérik, akkor nem magánbefektetőktől várnak önkorlátozást, hanem a teljes közteherviselői nagycsaládot kérik: legyen olyan szíves, pénztárcájába nyúlva mindezt lehetővé tenni. Ráadásul, úgy hogy – kényelmes álláspont gyanánt – nemigen adnak tippet, javaslatot, honnan is teremthető elő a pénz, mi is lenne a napi tőkeinjekciókat meghaladó közép-és hosszútávú alternatíva.
Vízfejű topmenedzsment (Oldaltörés)
A BKV-szakszervezeteknek tehát létérdekük, hogy a lakosság jóindulatú, megengedő szimpátiapotenciáját ne veszítsék el. Így tisztában lehetnének vele: reguláris, lövészárok-hadviselés helyett inkább a gerillataktika javallott. Vagyis, hogy kicsit odacsípnek, belemarnak a túloldali ellenfélbe, aztán visszavonulnak. Ha azonban szisztematikusan emelik a tétet - tudván, ha nem lesz megoldás, ezt nemcsak ők szenvedik meg, hanem Budapest népe is – az a zsarolási potenciált növeli, de (a hátrányokozás drasztikus volta miatt) óhatatlanul nagyobb ellenszenvet generál, mint a kivárós, fontolva haladó vasutassztrájk. Ha nagyobb a tét, a kockázat is gyarapszik.
A tömegközlekedés fejlesztése – a gigászi dugók, szmog-riadók, energiaválság és klímaváltozás időszakában – stratégiai prioritás, amit a cikkíró is fontosnak tart. De látni kell: államháztartásunk jelenlegi helyzetében bármiféle plusztámogatás csak úgy folyósítható, ha azt máshonnan elvesszük. A közösségi utasszállításba való beruházás legitim igény. De ami ehhez szükséges – a városközponti személygépkocsi-forgalom korlátozásával egyidejűleg peremkerületi mélygarázsok létrejötte, a metróhálózat folyamatos bővítése, stb. – száz-és ezermilliárdokat jelent. Amelyet kizárólag a túlfejlett bürokrácia, a fedezet nélkül bőkezű közalkalmazotti és nyugdíjfolyósítási javadalmazások nyirbálásával lehetne előteremteni. Ez pedig újfent a követelések választói támogatásának csökkenését eredményezné. A sztrájk ugyan csupán a szinten tartást célozza meg, így azonban csak tüneti kezelés lehet a megkapott néhány milliárd.
Fura – de valójában nagyon is logikus – következtetés, hogy a sztrájkkövetelések ugyanazért nem teljesülhetnek, amiért a reformok is befékeződtek. A munkabeszüntetés ugyanis – akár a népszerűtlen intézkedés – kényszerelvű nyomásgyakorlás. Mely valamilyen hátrányokozással próbálja rávenni áldozathozatalra a társadalmat. Előbbi arra, hogy invesztáljon a jövő ágazatának tekinthető tömegközlekedésbe. Utóbbi pedig arra: mondjon le 13. havi nyugdíjáról, mert különben unokájának egyáltalán nem lesz öregkori juttatása. Abban a „mezei” vasutasnak, buszsofőrnek kétségtelenül igaza van: a fejétől bűzlő hal pucolását nem az uszonyánál javallott kezdeni. Vagyis az államvasutak és BKV – mint pénznyelő dinoszauruszok – racionalizálását nem a szárnyvonalak lenyesegetésével, járatritkítással lehet megvalósítani. Hanem a vízfejű topmenedzsment és cégbürokrácia átvilágító rostálásával. A pazarlást, ésszerűtlen gazdálkodást tőkeinjekciókra ácsingózással kompenzáló vezetés cseréjével. S azzal, hogy utódjaikat érdekeltté tesszük a minőségjavulásban. Például jutalmaikat a forgalmi adatok és az utasok elégedettségi mutatói növekedésétől teszik függővé. A BKV esetében – lévén szó monopolhelyzetű közszolgáltatóról, ahol versenyhelyzet nem csiholható – a teljes magánosítás aligha jöhet szóba. Mellesleg nem valószínű, hogy ilyen állapotú jószágért tolonganának a befektetők. De hosszú távon esetleg szóba jöhetne kisebbségi magántulajdonos. Akinek üzlettársi szeme a vezetőkön lenne, kényszerítve őket a teljesítmény-és szolgáltatáscentrikus mentalitásra.
A kormány segítséget nyújt a fővárosnak abban, hogy idén összesen 10-12 milliárd forint értékben tőkét juttasson a BKV-nak azért, hogy a cég ne kerüljön adósságspirálba - mondta Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár és Demszky Gábor főpolgármester a Pénzügyminisztériumban tartott megbeszélés után.
A BKV állami támogatásának növelését vagy a cégre háruló adók és járulékok csökkentését javasolja a főváros vezetése valós és reális alternatívaként a szombaton az állammal kezdődő BKV-finanszírozási tárgyalásokon - jelentette ki Demszky Gábor.
A BKV finanszírozásáról kezd tárgyalásokat ma a főváros és a kormány, a megbeszélésen a főpolgármester az állami támogatás növelését vagy a cégre háruló adók és járulékok csökkentését fogja javasolni.
Somodi László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese a szakszervezetekkel megkötendő, több évre vonatkozó megállapodásban látja a kivezető utat a közlekedési vállalat csőd közeli helyzetéből. Addig azonban akár 86 milliárd forintra is fölmehet a BKV jelenleg nyolcvanmilliárdos adóssága.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?