Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c3be8823-e4bb-4db7-a3ed-2e9811ef473e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A törvényhozói indoklás szerint a kocsmák csökkenthetik az emberek elszigeteltségét a kisebb vidéki településeken. ","shortLead":"A törvényhozói indoklás szerint a kocsmák csökkenthetik az emberek elszigeteltségét a kisebb vidéki településeken. ","id":"20250311_franciaorszag-videki-kocsmak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3be8823-e4bb-4db7-a3ed-2e9811ef473e.jpg","index":0,"item":"d09f48dc-2df3-41e0-ab8a-1356d7669198","keywords":null,"link":"/kkv/20250311_franciaorszag-videki-kocsmak","timestamp":"2025. március. 11. 13:17","title":"A franciák is rákaptak a falusikocsma-programra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"388e6ab0-2daa-478c-a2c2-21a1d967ea3a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legújabb elektromos agymotor elképesztően erős és egész könnyű.","shortLead":"A legújabb elektromos agymotor elképesztően erős és egész könnyű.","id":"20250115_orult-teljesitmeny-857-loero-kerekenkent-donut-lab","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/388e6ab0-2daa-478c-a2c2-21a1d967ea3a.jpg","index":0,"item":"d59f7d09-1742-42e1-bba7-1e347dcba804","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_orult-teljesitmeny-857-loero-kerekenkent-donut-lab","timestamp":"2025. január. 15. 07:59","title":"Őrült teljesítmény: 857 lóerő kerekenként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","shortLead":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","id":"20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"15ff9363-f39d-4b2d-b0d8-d4b945eb701b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","timestamp":"2025. január. 02. 12:59","title":"A norvégok lényegében véghez vitték az elektromos átállást az új autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9849d2e-88bf-487a-938a-58408de26269","c_author":"HOLD Alapkezelő Zrt. ","category":"brandcontent","description":"Számos mérföldkő és váltás alakítja A RIGO Kft. 1990-ben kezdődött sikertörténetét, amely egy garázsból indult, hogy mára egy másfél milliárdos bevételű családi céggé váljon. A vállalat fő tevékenységi területe a fémipari megmunkálás, lemezmunkák, marás és esztergálás, de mára a saját fejlesztésű könyvkötő gépek gyártása a fő profiljuk. A sikertörténet a generációváltásban is megmutatkozik. Hogy hogyan, arról a cégalapítót, Rigó Zoltánt és fiát, Pétert kérdeztük. ","shortLead":"Számos mérföldkő és váltás alakítja A RIGO Kft. 1990-ben kezdődött sikertörténetét, amely egy garázsból indult...","id":"20250219_generaciovaltas_vagyonkezeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9849d2e-88bf-487a-938a-58408de26269.jpg","index":0,"item":"a8be1316-ca0d-4dcd-9bdc-38a2f91808fd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250219_generaciovaltas_vagyonkezeles","timestamp":"2025. február. 21. 07:30","title":"A fém illata, a siker íze – Ilyen egy mintaszerű generációváltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból létesül, miután lejár az EU-s töltőtelepítési pályázatok első körének teljesítési határideje. Majd pár hónapra rá már a második körben vállalt töltőket kell üzembe helyezni. Összesen öt kör van, 2026 végéig tartó átadásokkal. Közben mozgásban van a magyar pályázat is, ami 2028-as átadásokkal folytathatja a megkezdett utat, ez a projekt a vidéki vakfoltokra telepítene töltőket, egyelőre harmincöt településre, de a pályázat kiírói végül több mint 100 helyszínnel számolnak.","shortLead":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból...","id":"20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f.jpg","index":0,"item":"d53e25ae-67e5-48fd-8968-4ae5cc3bb4d4","keywords":null,"link":"/360/20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","timestamp":"2025. január. 02. 12:30","title":"Jön a nagy földindulás: így szórják tele az országot e-autó töltőállomásokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906bd4aa-7722-4c01-8674-01d2b4a99d1c","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Robbie Keane, az ír válogatott legendája, a Tottenham egykori kiválósága vette át az FTC futballcsapatának irányítását. Vezetőedzőként még csak egy évnyi tapasztalat áll mögötte, de azt mondja, tudja, mit akar, és Sir Alex Fergusont idézte, amikor arról beszélt, miért épp a Fradit választotta.","shortLead":"Robbie Keane, az ír válogatott legendája, a Tottenham egykori kiválósága vette át az FTC futballcsapatának irányítását...","id":"20250108_robbie-keane-karrier-focista-edzo-ferencvaros-tottenham-tel-aviv-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906bd4aa-7722-4c01-8674-01d2b4a99d1c.jpg","index":0,"item":"9ce17995-5982-46c6-a0a9-ecc10bd99069","keywords":null,"link":"/sport/20250108_robbie-keane-karrier-focista-edzo-ferencvaros-tottenham-tel-aviv-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 18:37","title":"Izgalmas focit ígér, boldoggá tenné a szurkolókat a Fradi új edzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról, lelkészekről.","shortLead":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról...","id":"20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7.jpg","index":0,"item":"a82e31cc-96e4-40ef-881b-588a02bc8cd5","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","timestamp":"2024. december. 30. 08:28","title":"A magyaroknak csak 7 százaléka szerint elegendő az egyházi eljárás a pedofilügyekben, a többség úgy véli, be kellene vonni a rendőrséget is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e673657-3e99-4b28-8dbf-4c0b4f2c71c8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az aknák jó ideig nyomtalanul eltűntek, mígnem az IKEA felhívta a hadsereget, hogy mikor szállítják el a robbanóanyagot a raktárból. ","shortLead":"Az aknák jó ideig nyomtalanul eltűntek, mígnem az IKEA felhívta a hadsereget, hogy mikor szállítják el a robbanóanyagot...","id":"20250111_lengyel-hadsereg-ikea-raktar-aknak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e673657-3e99-4b28-8dbf-4c0b4f2c71c8.jpg","index":0,"item":"fbadd3ce-8623-479f-a914-7d5b04953e13","keywords":null,"link":"/vilag/20250111_lengyel-hadsereg-ikea-raktar-aknak","timestamp":"2025. január. 11. 13:06","title":"Egy IKEA-raktárban rejtett el aknákat, emiatt menesztették a lengyel tábornokot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár egyre több hír röppen fel – akár már automatizált és személyre szabott – városi közösségi közlekedési alternatívákról, szakértők szerint a dugómentesség ezek bevezetésének nem a következménye, hanem az előfeltétele.
Szeptember végén a stockholmi polgárok már furikáztathatják magukat azokkal a sofőr nélküli elektromos iránytaxiként működő kisautókkal, amelyek – legalábbis fejlesztőik szerint – akár felére is apaszthatják a belvárosi forgalmat. A holland, francia, spanyol, német, portugál és kínai kutatóbázisok összefogásával létrehozott Cybercars–2 nevű tudományos konzorcium metódusa tavaly ilyenkor debütált Franciaországban. A fél tucat robotautóból álló kísérleti flotta ugyan nem egy megapolisz, hanem a nyolcvanezres La Rochelle utcáin futott, de ott bizonyította, hogy a koncepció a gyakorlatban is működik. Az önjáró Citroenek, Fiatok és a mérnökcsapat által fabrikált „golfautók” azt demonstrálták, hogy kellő műszaki háttérrel megoldható a dugómentes, nem mellesleg környezetbarát, a nyugat-európai szokásoknak megfelelően óránkénti 30 kilométeres sebességnél nem gyorsabb belvárosi közlekedés. Az Európai Unió által finanszírozott projekt alapvetése, hogy a jelenlegi urbánus úthálózaton az ilyen, összehangoltan közlekedő, ugyanakkor a hagyományos személykocsikhoz hasonlóan egyéni célállomások elérésére is alkalmas – a tömegközlekedést kiegészítő – járműveké a jövő.
A Cybercars-projekt lényege a navigációs berendezések, a legkülönfélébb akadályok (gyalogosok, biciklisták, útfelbontások) elkerüléséről gondoskodó lézeres és ultrahangos radarok, az útvonalkövető és -tervező technológiák, valamint az autonóm (magyarán: ember nélküli) irányítás tökéletes összehangolása – magyarázta a konzorcium részéről a HVG-nek Paul Levi, a Stuttgarti Egyetem Párhuzamos és Osztott Rendszerek Intézetének munkatársa. Mivel nem a trolikhoz vagy a villamosokhoz hasonló kötött pályás közlekedésről van szó, alapvető az egymás közelében lévő járművek közötti – a pontos koordinátáktól a pillanatnyi sebességen és az útvonalon át szinte minden adatot közlő – folyamatos kommunikáció. Mint a kísérletekből kiderült, elegendő, ha az autóközi hírközlés egy 50-100 méteres sugarú körre korlátozódik, ennek viszont precíznek és gyorsnak kell lennie. Mindenekelőtt azért, mert még egy egyszerűen átlátható útkereszteződést is eldugíthatnak a gépsofőrök, ha rosszul mérik fel például az elsőbbségadási kötelezettségeiket. Levi ugyanakkor elismerte, hogy a kommunikáció egyelőre gyenge pontja a rendszernek, mivel csupán kis létszám esetén működik hatékonyan, egy több százas autótömeg adatcseréje még kihívást jelent.
„Budapesten vagy más, hasonlóan sűrű szövetű városban már csak a helyszűke miatt sem kínálhat alternatívát az efféle, még igencsak kísérleti fázisban lévő közlekedésautomatizálás” – óv a túlzott reményektől Dorner Lajos, a budapesti állapotokat javító szándékkal ostorozó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület informatikus végzettségű alelnöke. „A végletekig túlterhelt városokban a szabad útfelület mennyisége határozza meg a közlekedési típusokat. Nem véletlen, hogy a London által diktált európai trendek szerint a belvárosokból egyre inkább kiszorítják a személyautókat, és helyettük a felszínen a kötött pályás közösségi közlekedést, a villamosokat preferálják, míg a nagy tömegek utaztatása a felszín alatt zajlik” – így Dorner. Mondanunk sem kell, a szakértő a drótszamarat tartja a leghatékonyabb lokális autókiváltó eszköznek.
A közlekedésszervezés és -morál szempontjából Magyarországgal aligha összehasonlítható Svájcban egy igencsak praktikus és olcsó civil kezdeményezés is terjed bő évtizede. Lelkes zürichi és bázeli lokálpatrióták az autók túlszaporodását úgy szabályozzák, hogy négy-öt család üzemeltet közösen egy autót, és megpróbálják beosztani, hogy ki mikor él a robbanómotor nyújtotta előnyökkel. Az újvilági tudósfellegvár, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) égisze alatt működő Smart Cities (Okos városok) kutatóbrigád autókoncepciója az Amszterdamban, Koppenhágában, Párizsban, illetve Bécsben jó ideje rendszeresített közösségi biciklilerakatok mintájára képzelte el az autós nagyvárosi közlekedést. Tanulmányukban olyan kétszemélyes elektromos négykerekűk tervével rukkoltak elő, amelyeket a bevásárlókocsikhoz hasonlóan pénzbedobással lehetne elkötni, majd használat után egymásba pakolva őket – szakszóval rakásolva –, jelentős helyet lehetne spórolni a parkolásnál. (Egy hagyományos autó helyére állítólag legalább három CityCar férne el.) A Time magazin által a 2007-es év innovációjának kikiáltott ötletből tavaszi hírek szerint az MIT-vel karöltve a General Motors készül piacképes terméket gyártani.
„A személyre szabott közösségi közlekedés kialakítása már több mint három évtizede napirenden van a szakmai fórumokon, ám a kísérleteknél tovább sosem jutottak ezek a kezdeményezések” – zökkentette vissza a szürke hétköznapokba a HVG-t Vörös Attila, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos igazgatója. Szerinte a mérnöki szempontból belátható 15-20 éves jövőben valószínűleg nem az önjáró vagy az egymásba tolható elektromos autók dugótlanítják majd a lebénult belvárosokat. Hanem a Lajtától Nyugatra jól muzsikáló konzervatív megoldás, amely a már meglévő metódusok párhuzamos tökéletesítésén alapul. A külvárosok és az agglomeráció autós, buszos polgárai az autópálya-gyűrűket vehetik igénybe, a beljebb jövő gépkocsiforgalom javát pedig, mint Bécsben, az utólag kiépített alagúthálózatba terelik. „Mindeközben a felszín alatti és feletti, a metró- és villamosvonalakkal kompatibilis gyorsvasutak képezik a tömegközlekedés alapját” – így Vörös. A belvárosok dugómentesítése csak ezek – no meg olcsó parkolóházak – megépítése esetén képzelhető el.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?