Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4a512727-5a6a-489b-9c38-f376ea114412","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Ferrari 296 GTS N-Largo kicsit erősebb és jelentősen szélesebb lett a normál GTS-nél.","shortLead":"A Ferrari 296 GTS N-Largo kicsit erősebb és jelentősen szélesebb lett a normál GTS-nél.","id":"20250212_868-loerovel-es-nyitott-tetovel-hodit-a-legujabb-ferrari-296-gts-tuning","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a512727-5a6a-489b-9c38-f376ea114412.jpg","index":0,"item":"b1d0e1db-060d-48ea-afcb-7061cb41b7d0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250212_868-loerovel-es-nyitott-tetovel-hodit-a-legujabb-ferrari-296-gts-tuning","timestamp":"2025. február. 12. 06:41","title":"868 lóerővel és nyitott tetővel hódít a legújabb Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54.jpg","index":0,"item":"5654a0c3-d9f0-483d-9590-b69d1c600fee","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","timestamp":"2025. január. 02. 08:00","title":"Tóta W.: Dáridó Donalddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"574dfdde-2a2a-426c-a6ef-4bafb3d450a9","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A világ kedvenc snackje, ami olyan faék egyszerűségűnek tűnik, hogy nem is gondolnánk, valójában mennyire bonyolult a tökéletesség elérése. Elmeséljük a modern chips történetét az ókori rómaiaktól, akiknek semmi közük nem volt hozzá, Kenji López-Altig, akinek annál több. Vajon érdemes volt belefogni a házi chipskészítésbe?","shortLead":"A világ kedvenc snackje, ami olyan faék egyszerűségűnek tűnik, hogy nem is gondolnánk, valójában mennyire bonyolult...","id":"20250131_chips-hazi-keszitesu-sult-krumpli","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/574dfdde-2a2a-426c-a6ef-4bafb3d450a9.jpg","index":0,"item":"8a10f7da-d56e-4c58-b600-0652e637f285","keywords":null,"link":"/360/20250131_chips-hazi-keszitesu-sult-krumpli","timestamp":"2025. január. 31. 19:30","title":"Hetekre olajszagú lett a lakás, de megérte: elkészítettük a lusta ember házi chipsét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d6c8a67-4b4d-4a7e-b5e7-d9b2cf390b01","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnök háláját fejezte ki az ázsiai országnak Oroszország aktív támogatásáért.","shortLead":"Az orosz elnök háláját fejezte ki az ázsiai országnak Oroszország aktív támogatásáért.","id":"20250301_vlagyimir-putyin-moszkva-eszak-korea-tamogatas-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d6c8a67-4b4d-4a7e-b5e7-d9b2cf390b01.jpg","index":0,"item":"5bd590e5-a4a4-405f-bf87-e6f9b1aa973f","keywords":null,"link":"/vilag/20250301_vlagyimir-putyin-moszkva-eszak-korea-tamogatas-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. március. 01. 13:27","title":"Putyin észak-koreai pártfunkcionáriust fogadott Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06b640c6-a97c-4d1f-a3c5-a96a815dfb06","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"A világ öt legnagyobb filmstúdióját Kelet-Magyarországról származó szegény kivándorlók alapították – összegzi a Magyar Hollywood Tanács elnöke. Bokor Balázst kérdeztük arról is, mi lehet a magyarázata a független magyar alkotások nemzetközi sikerének?","shortLead":"A világ öt legnagyobb filmstúdióját Kelet-Magyarországról származó szegény kivándorlók alapították – összegzi a Magyar...","id":"20250306_hvg-bokor-balazs-hollywood-messzire-jutottak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06b640c6-a97c-4d1f-a3c5-a96a815dfb06.jpg","index":0,"item":"f7279be2-6280-4748-a9b1-b1e29342ba12","keywords":null,"link":"/360/20250306_hvg-bokor-balazs-hollywood-messzire-jutottak","timestamp":"2025. március. 06. 18:30","title":"Száz éve a magyarok mentek Hollywoodba, most Hollywood jár ide – interjú Bokor Balázzsal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"201a65d4-3e68-4740-b0fc-3db2715323e9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ott dolgozók nem mindennapi módszert alkalmazva gyógyították meg a gyengélkedő állatot.","shortLead":"Az ott dolgozók nem mindennapi módszert alkalmazva gyógyították meg a gyengélkedő állatot.","id":"20250121_Igy-viditjak-fel-a-maganyos-holdhalat-a-felujitas-alatt-bezart-japan-akvariumban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/201a65d4-3e68-4740-b0fc-3db2715323e9.jpg","index":0,"item":"16b8946f-3003-47b7-8a86-9455e4ead5ad","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Igy-viditjak-fel-a-maganyos-holdhalat-a-felujitas-alatt-bezart-japan-akvariumban","timestamp":"2025. január. 21. 11:14","title":"Hogyan lehet felvidítani egy magányos halat? – nem várt feladatot kellett megoldaniuk egy bezárt japán akvárium gondozóinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c46ca0a1-dd8a-4327-84b8-f248af44b89b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mindez Rétvári Bence államtitkár Vadai Ágnes DK-s képviselő kérdésére adott válaszából derült ki, ha esetleg eddig elkerülte volna a figyelmét.","shortLead":"Mindez Rétvári Bence államtitkár Vadai Ágnes DK-s képviselő kérdésére adott válaszából derült ki, ha esetleg eddig...","id":"20250130_Tudta-hogy-a-Fulop-szigeteki-kormany-Migrans-Munkavallalok-Miniszteriuma-budapesti-irodat-mukodtet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c46ca0a1-dd8a-4327-84b8-f248af44b89b.jpg","index":0,"item":"9d3ed526-37ff-4b6a-b083-450f92ba877a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Tudta-hogy-a-Fulop-szigeteki-kormany-Migrans-Munkavallalok-Miniszteriuma-budapesti-irodat-mukodtet","timestamp":"2025. január. 30. 21:46","title":"Tudta, hogy a Fülöp-szigeteki kormány Migráns Munkavállalók Minisztériuma budapesti irodát működtet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eff3079f-c0c2-47ae-afec-8a8a2bd00047","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az előírt ketaminterápián kívül.","shortLead":"Az előírt ketaminterápián kívül.","id":"20250226_27-adag-ketamint-kapott-Matthew-Perry-a-halala-elotti-napokban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eff3079f-c0c2-47ae-afec-8a8a2bd00047.jpg","index":0,"item":"327fda38-83d1-420d-8174-42db144a08c9","keywords":null,"link":"/elet/20250226_27-adag-ketamint-kapott-Matthew-Perry-a-halala-elotti-napokban","timestamp":"2025. február. 26. 11:44","title":"27 adag ketamint kapott Matthew Perry a halála előtti napokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A britek kilépésének jogi és adminisztratív következményeinél a pandémia is súlyosabb hatást gyakorolt az ágazatra. Ma már nem annyira csábító a szigetországban kamionozni, mint Európában.
Óriási a hiány teherautó-sofőrökből az Egyesült Királyságban, ahol már attól tartanak, hogy emiatt a karácsonyi áruellátás is összeomlik. A Financial Times egy magyar sofőr példáján mutatta be, miért nem mennek vissza az uniós munkavállalók Nagy Britanniába, ahol a Brexit előtt vígan megéltek.
Gábor Zsolt 14 év után vette a kalapját, márciusban leadta a teherautó kulcsait, és hazatért Magyarországra. 90 ezer teherautó-sofőr hiányzik jelenleg Nagy-Britanniában, és Gábor Zsolt panaszaiból kiderül, egyáltalán nincs közel a megoldás.
Miért? A pandémia miatt. A munkaadók a sofőrt szinte folyamatosan dolgoztatták, így az utolsó műszak tulajdonképp három hónapig tartott – írja a Financial Times. A sofőr csak a kötelező leállás idején pihenhetett, és hazautazni se nagyon volt lehetősége a járvány miatt. A leghosszabb pihenőidőszak 45 óra volt, a teherautó fülkéje vált az otthonává. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor megállt pihenni és kiszállt a teherautóból, de egy rendőr visszazavarta mondván: sétálgatásával sérti a járványbiztonsági előírásokat.
5000 font az új belépőnek: ennyire számíthat egy teherautó-sofőr, ha aláírja a munkaszerződését – írja a Deutsche Welle. Ennek ellenére nem enyhül a hiány. Ez már évek óta súlyos gond – mondják a szállítmányozók. Szervezetük, a Logistics UK az akut hiány miatt azt kérte a kormánytól, hogy tegyen kivételt a Brexit utáni bevándorlási rendszerből: adjon munkavállalási engedélyt uniós sofőröknek. A kormány válaszában ezt nem zárta ki, de arra kérte a szállítmányozókat, hogy vegyenek fel brit sofőröket, mert „az uniós munkavállalók alkalmazása csak átmenetileg csökkentené a hiányt”.
A Financial Times tudósítója beszélt még sok más kelet-európai kamionossal, és szinte egyikük sem kíván visszatérni Nagy-Britanniába. Sokan a rossz munkakörülményekre hivatkoztak, hasonlóan a magyar sofőrhöz, de mások az adóügyi változásokat okolják, amelyek miatt lényegesen csökkent a nettó jövedelem.
Brexit-hatás
A kilépés óta az uniós határon óriási papírmunka vár a sofőrökre, akiknek ebben nincsen semmilyen gyakorlatuk. Ráadásul a Brexit után le kell tenniük a brit teherautó-sofőr vizsgát, és ez komoly gond sok kelet-európainak, aki nem tud elég jól angolul. Mindehhez hozzájárul, hogy sokan arra panaszkodnak: az uniós vámosok úgy bánnak velük, mint a britekkel, vagyis egyáltalán nem barátságosak.
A munkaerőpiacon mindenütt hiány van teherautó-sofőrökből – nyilatkozta a Financial Timesnak Barna Zsolt, a Waberer's frissen kinevezett vezérigazgatója, aki rámutatott arra, hogy sok uniós ország még rosszabb helyzetben van, mint Nagy Britannia. Itt van például Románia, ahol 20 ezer teherautó-sofőr hiányzik. Onnan korábban sokan vállaltak munkát a szigetországban. A hiány az uniós országokban is oda vezetett, hogy emelkedtek a bérek, vagyis Nagy-Britannia már nem túlságosan vonzó. Márcsak azért sem, mert a munkaadók nem épp barátságosak: amíg tódultak a sofőrök Kelet-Európából addig zsarnokoskodtak felettünk, most viszont könyörögnek, hogy maradjunk – mondta lapnak Kövecs Péter, aki két évet húzott le az Egyesült Királyságban. Összeszedett 60 ezer fontot, és ebből fel tudja újítani örökölt gazdaságát Magyarországon. Esze ágában sincs maradni Nagy-Britanniában.
Krzysztof, a lengyel pilóta, aki nem adta meg a vezetéknevét, azért távozott, mert az adóváltozás jelentősen csökkentette a jövedelmét. Szerinte sokan mások is így tettek a lengyel sofőrök közül. Egy másik lengyel viszont, aki eddig raktárosként dolgozott, most letette a sofőrvizsgát, mert úgy hallotta, jó pénzt lehet keresni a hiányszakmában. Hazament megszerezni a jogosítványt, és visszatérőben kínos meglepetés fogadta: nem engedték be Nagy-Britanniába, mivel a Brexit után megnehezítették az uniós polgárok munkavállalását. Így aztán elment teherautót vezetni Németországba.
Mi a megoldás? Sokan az uniós sofőrök visszacsalogatásával akarják megoldani a válságot, de mások inkább a hazai megoldást keresik. 300 ezer brit polgárnak van teherautó-sofőr jogosítványa, de mégsem dolgoznak a szakmájukban. Miért nem?
A 300 ezer teherautó sofőrből 40 ezer volt uniós polgár a pandémia előtt. A járvány miatt ez a felére csökkent. Az eltávozott 20 ezerből a nyitás után 5000 tért vissza. A brit sofőrök közül 50 ezren hagyták el a szakmát a járvány idején, döntő többségük 45 év feletti, akik nem szívesen kockáztattak a pandémia miatt.
Mi lesz az unióssofőr-importtal? Gábor Zsoltot arra kérte a brit munkaadó, hogy maga helyett keressen valaki mást. A magyar teherautó-sofőr még Szerbiában és Észak-Macedóniában is kutakodott, míg végre jelöltet talált. Csakhogy ahhoz, hogy ő bejusson Nagy-Britanniába, a kormánynak módosítani kellene a bevándorlási szabályokat – mondta a Financial Timesnak.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?