Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d628096e-16ac-4d00-86c1-7b697a303e43","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ahogy emelkedett a sorompó, a kutya egyből átlépte a határt.","shortLead":"Ahogy emelkedett a sorompó, a kutya egyből átlépte a határt.","id":"20250103_kutya-magyar-roman-hatar-elso-atkeloje","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d628096e-16ac-4d00-86c1-7b697a303e43.jpg","index":0,"item":"3ad46b01-85df-44b1-b20e-75cde0a7901c","keywords":null,"link":"/elet/20250103_kutya-magyar-roman-hatar-elso-atkeloje","timestamp":"2025. január. 03. 14:17","title":"Megtapsolták a szerencsés kutyát, amelyik a megnyitott magyar–román határ első átkelője volt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca208392-fbb7-4dd1-ac50-ddac6672c909","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Izrael késlelteti a palesztin foglyok szabadon bocsájtását, amíg garanciát nem kap arra, hogy legközelebb megalázó átadási ceremónia nélkül kapja vissza a túszokat – jelentette az izraeli miniszterelnöki hivatal.","shortLead":"Izrael késlelteti a palesztin foglyok szabadon bocsájtását, amíg garanciát nem kap arra, hogy legközelebb megalázó...","id":"20250223_Izrael-egyelore-megsem-enged-szabadon-620-palesztin-foglyot","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca208392-fbb7-4dd1-ac50-ddac6672c909.jpg","index":0,"item":"5b569cac-0648-472b-b3d9-8f3072f560ea","keywords":null,"link":"/vilag/20250223_Izrael-egyelore-megsem-enged-szabadon-620-palesztin-foglyot","timestamp":"2025. február. 23. 09:44","title":"Izrael egyelőre mégsem enged szabadon 620 palesztin foglyot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b59bbd-1256-4a81-b3ba-ec2a4a0b59ce","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nyolc társuk meghalt; a többieknek az volt a szerencséjük, hogy fémkonténerekben volt a szállásuk.","shortLead":"Nyolc társuk meghalt; a többieknek az volt a szerencséjük, hogy fémkonténerekben volt a szállásuk.","id":"20250304_himalaja-lavina-mentoakcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b59bbd-1256-4a81-b3ba-ec2a4a0b59ce.jpg","index":0,"item":"987cd219-2f30-461c-a619-2dad06954b58","keywords":null,"link":"/elet/20250304_himalaja-lavina-mentoakcio","timestamp":"2025. március. 04. 11:47","title":"36 órát élt túl a lavina alatt többtucatnyi munkás a Himalájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51e62e85-5774-4c68-b2a0-9ccc6c55b28e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Las Vegas-i CES 2025-ön debütált a meghökkentő formájú Honda 0 Saloon és 0 SUV.","shortLead":"A Las Vegas-i CES 2025-ön debütált a meghökkentő formájú Honda 0 Saloon és 0 SUV.","id":"20250108_furcsa-uj-villanyautokkal-sokkol-a-honda","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e62e85-5774-4c68-b2a0-9ccc6c55b28e.jpg","index":0,"item":"77f8ebf1-94ee-43b1-90f6-c8dead4f6614","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_furcsa-uj-villanyautokkal-sokkol-a-honda","timestamp":"2025. január. 08. 07:21","title":"Furcsa új villanyautókkal sokkol a Honda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085ac854-d625-484a-981f-c4050adbc0c2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A meghitt budapesti ramen étterem kedves felszolgálója mit sem sejtett, amikor Tzuyang kikérte az étlapot. ","shortLead":"A meghitt budapesti ramen étterem kedves felszolgálója mit sem sejtett, amikor Tzuyang kikérte az étlapot. ","id":"20250202_Tzuyang-koreai-influenszer-youtube-mukbang-ramen-leves","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085ac854-d625-484a-981f-c4050adbc0c2.jpg","index":0,"item":"2f94d7c7-9e23-48d7-8ca9-42695394e735","keywords":null,"link":"/elet/20250202_Tzuyang-koreai-influenszer-youtube-mukbang-ramen-leves","timestamp":"2025. február. 02. 18:19","title":"Vágyott már egy kis csípősre a Budapesten pusztító koreai haspók influenszer, szerencsére pont útba esett egy ramenező","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e956c97a-c789-4cd4-b95a-4e99d6f68e6e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Szentszék közleménye visszafogottan bár, de bizakodásra ad okot az egyházfő egészségét illetően. ","shortLead":"A Szentszék közleménye visszafogottan bár, de bizakodásra ad okot az egyházfő egészségét illetően. ","id":"20250220_Ferenc-papa-jobban-van-reggeli-horghurut-korhaz-kezeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e956c97a-c789-4cd4-b95a-4e99d6f68e6e.jpg","index":0,"item":"586cb51f-0fad-4708-b915-05343bcb7776","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Ferenc-papa-jobban-van-reggeli-horghurut-korhaz-kezeles","timestamp":"2025. február. 20. 10:19","title":"Enyhén javul Ferenc pápa állapota, karosszékben ülve reggelizett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e05a3be7-ff12-442f-9789-ae153a89285c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Magyarországon a lakosság több mint 90 százaléka saját tulajdonú ingatlanban él, ami nemzetközi összehasonlításban is kimagasló arány. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Bank legújabb statisztikái meglepő képet festenek Budapest lakóingatlan-piacáról: a fővárosi ingatlanok mindössze 68 százalékában lakik a tulajdonos. A Bankmonitor írt arról, mi minden következik ebből.","shortLead":"Magyarországon a lakosság több mint 90 százaléka saját tulajdonú ingatlanban él, ami nemzetközi összehasonlításban is...","id":"20250219_lakas-ingatlanpiac-hitel-alberlet-bankmonitor","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e05a3be7-ff12-442f-9789-ae153a89285c.jpg","index":0,"item":"bb6a34cc-6ff6-438b-bc05-f750ff1b8a76","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250219_lakas-ingatlanpiac-hitel-alberlet-bankmonitor","timestamp":"2025. február. 19. 11:58","title":"Rengeteg pénzt vihetnek a befektetők az ingatlanpiacra, megdrágulhat a lakás bérlése és a vásárlása is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Pánczél Kevin 2013 óta játszott az egyesület színeiben.","shortLead":"Pánczél Kevin 2013 óta játszott az egyesület színeiben.","id":"20250203_Autobalesetben-elhunyt-a-Gyongyos-kezicsapatanak-20-eves-kapusa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"4b10f831-e1ba-4c3e-a711-c9818b6d50c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Autobalesetben-elhunyt-a-Gyongyos-kezicsapatanak-20-eves-kapusa","timestamp":"2025. február. 03. 21:29","title":"Autóbalesetben elhunyt a Gyöngyös kézicsapatának 20 éves kapusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója szerint teljesíthetőek az EU járművek szén-dioxid kibocsátására vonatkozó szigorú szabályozás célértékei. A Brüsszeli regula szerint a járműgyártóknak az új járművek szén-dioxid kibocsátását – legkésőbb 2020-ig, átlagosan, 100 kilométerenként számolva – 95 grammra kell visszaszorítani. Nem lesz könnyű betartani nevezett célértéket, miközben 2020-ig várhatóan 110 millió újonnan forgalomba helyezett autóra lehet számítani. A vállalatcsoport stratégiája dióhéjban az, hogy minél nagyobb méretű egy autó, annál nagyobb mértékben kell elektromossá alakítani hajtásrendszerét. A Bosch vezetősége múlt heti gépjármű-technikai sajtótájékoztatóján, Boxbergben részletesebben is beszámolt terveikről
A kisautók kategóriájában a benzin – és dízelüzemű hajtásrendszerek olyan magas hatékonysággal működnek, hogy CO2 kibocsátásuk még elektromos komponensek nélkül is a célérték alatt maradhat. Az alsó-középkategóriában ez már csak a dízelmotorokra érvényes, a benzinmotorokat alapszintű hibrid megoldással kell kiegészíteni, a nagyméretű gépkocsik hajtásrendszerét pedig nagyobb teljesítményű hibrid technológiával kell fejleszteni. A cég tervezői elsősorban a dízel és benzinmotorok fogyasztását kívánják 20 százalékkal mérsékelni a befecskendezési technikák továbbfejlesztésével, és automatizálni a manuális sebességváltókat.
Innovációban élen járnak
A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A gépjárműtechnika a csoport legnagyobb üzletága, tavaly 31 milliárd euróval a teljes vállalatcsoport forgalmának 59 százalékát tette ki. Értékesítési és szolgáltatási partnereivel együtt a Bosch csoport 150 országban van jelen, miközben a tavalyi évben 4,8 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre és – világszerte - közel 4800 szabadalmi kérelmet nyújtott be.
Az eCluth technológia segítségével a kuplung leválasztható a hajtáslánc további elemeiről, amint a sofőr felengedi a gázt. Ez a torlódások alkalmával lehet hasznos, hiszen a vezető kuplungozás nélkül is elindulhat az első vagy második fokozatban. Az elektromos kuplung ugyanakkor, gázelvételkor önműködően alapjáratra válthat, ami a start-stop rendszerrel közösen az üzemanyag takarékos, úgynevezett coasting üzemmódra is alkalmas lehet. A rendszer lejtmenetben érzékeli, ha a vezető lelép a gázról, és a kuplung leválasztásával megelőzi a motorféket. A megfelelő navigációs rendszer a külső környezetet érzékelve – időben látva a sebességkorlátozásokat és a terepviszonyokat – lehetővé teszi a vezető számára, hogy a kanyarok előtt jó előre elvegye a gázt, így akár 15 százalékos üzemanyag megtakarítást elérve.
A Boost Recuperation System (BRS) a középkategóriájú, hibrid hajtásrendszerű modelleknél, akár hét százalékkel is visszafoghatja a fogyasztást. A technológia a szabadonfutás (coasting) üzemmódnál egy lépéssel messzebbre megy, és az energia-visszatáplálással összekötött regeneratív fékezést teszi lehetővé. Ennél is sokkal hatékonyabb a vállalat által elsőként kifejlesztett hidraulikus hibrid hajtás, melynek lényege, hogy egy különleges nyomástárolót használ a fékezési és a motorfék fázisok során visszatáplált energia tárolására, majd annak újbóli felhasználására. Egy ilyen rendszerrel az autó átlagosan 30, városi környezetben akár 45 százalékos üzemanyag megtakarításra is képes.
A Bosch vezetősége 2020-ra már több mint 12 millió elektromos hajtásrendszerű járműt vizionál az utakon, melyek közül a vállalat úgynevezett – a nagyobb méretű gépkocsik számára kifejlesztett - „strong” hibridrendszereivel hajtott autók a rövidebb távokat már akár nulla károsanyag-kibocsátással tennék meg. Csakúgy, ahogy a hálózatról tölthető (plug-in) hibridrendszerű járművek, amelyek akár 60 kilométert is megtesznek tisztán elektromos hajtással, 120 km/h-ig terjedő sebességtartományban, ami 90 százalékos energia megtakarítást tesz lehetővé.
Kilátások az évtized végéig
Ezek a technológiai újítások nem a nagysorozatú piacot célozzák, de úgy tűnik, hogy az elektromos hajtású autók térnyerése csak fokozatos valósítható meg. Az Opel által végzett felmérés szerint a nagyméretű járművek vezetői lennének hajlandóak áldozni leginkább a hosszútávon megtérülő elektromos hajtású rendszerekre, ami jól kiegészül a gyártó azon szándékával, hogy a mind szigorúbb környezetvédelmi előírásokból adódó műszaki követelményeket a nagyméretű gépkocsik hajtásrendszerének elektromossá tételével érje el.
De nem merülnek ki a hibridtechnológiában a fejlesztések, hiszen a belső égésű motorokban rejlő lehetőségek sincsenek még kiaknázva. A közelmúltban – többek között az Egyesült Államokban nagy mennyiségben - felfedezett, úgynevezett palagáz tartalékok felülmúlják a rendelkezésre álló kőolaj mennyiséget, ráadásul a földgázüzemű hajtásrendszerek a benzinmotorokhoz képest 25 százalékkal kevesebb széndioxid-kibocsátással működnek, piacuk pedig éves szinten 25 százalékkal bővült az elmúlt évtized során, bár a földgáz-töltőállomások hálózata a legtöbb országban, még igencsak fejlesztésre szorul. Ezért jelenleg beépített benzintank is található a gázüzemű autókban, ha nem érné el a sofőr a töltőállomást, a gáztank kiürülése után az autó benzinnel üzemel tovább.
Negyedik utas: a sofőr
Ugyan még sok tesztelés, és fejlesztés szükséges az automatavezérlésű autó piaci értékesítéséig, de a boxbergi tesztpályán - a beprogramozott útvonalon - már a sofőr is utasként utazhat a járműben. Az autóbalesetek 90 százalékánál emberi tényezőn a gyenge láncszem, ezért a vállalat fejlesztői igyekeznek mentesíteni a vezetőt a legtöbb feladat alól. 2020-ig az araszoló funkció olyan autópálya-asszistensig fejlődhet, ami a felhajtótól a lehajtóig önállóan vezérli a gépkocsit, így a lépésről-lépésre valósítva meg az automatikus vezetést. A vezetőtámogató rendszerek elterjedését nagyban segíti, hogy 2014-től az új gépkocsik csak akkor szerezhetik meg a legmagasabb Euro NCAP minősítést, ha legalább egy vezetőtámogató rendszerrel rendelkeznek, ami várhatóan jelentősen növeli majd a cég értékesítéseinek számát.
A legtöbb új fejlesztés piaci bevezetéséhez azonban szükséges, hogy minél több autó rendelkezzen fejlett hálózattal. Egy útkereszteződés-asszisztens működéséhez például, a forgalomban résztvevő járművek legalább 50 százalékának meg kell osztania az adataikat egymással. Percre pontos aktualizált térképek csak úgy születhetnek, ha a járművek egymás közt is kommunikálnak, és megosztják az építés alatt álló, vagy síkos útfelületekről szerzett információikat. Ezeket a paramétereket a jármű érzékelői, és az okostelefonok adatai hivatottak biztosítani, amiket egy központi szerver elemezne, majd kiegészítené a navigációs térképet. Hasonlóra képes a MyDriveAssist Iphone alkalmazás, ami a jármű haladása során a telefon kamerája által érzékelt összes közlekedési információt begyűjti majd névtelenül egy központi szerverre tölti fel, ahonnan a visszaérkező analizált adatok segítségével az autó számos funkciójának működése javítható. Kérdés, hogy a nemrég kipattant kiszivárogtatási botrány árnyékában mennyire lehet bizalmasan kezelni az így összegyűjtött információkat.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?