Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az esetet már vizsgálják.","shortLead":"Az esetet már vizsgálják.","id":"20250205_romania-kolozsvar-magyar-roman-nyelv-vita","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"7f389219-feb7-4f6b-8cec-bdd18d1047e8","keywords":null,"link":"/elet/20250205_romania-kolozsvar-magyar-roman-nyelv-vita","timestamp":"2025. február. 05. 11:28","title":"Sztrókos beteg ellátása közben követelte egy kolozsvári mentőorvos, hogy a családtagok ne beszéljenek magyarul","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"769184b3-02b3-4663-b001-437f0d5fd3f1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy tízméteres repedés miatt szakadt le a jégtábla Szahalin szigetéről, majd kisodródott a tengerre.","shortLead":"Egy tízméteres repedés miatt szakadt le a jégtábla Szahalin szigetéről, majd kisodródott a tengerre.","id":"20250212_Tobb-mint-szaz-horgasz-rekedt-egy-jegtablan-Oroszorszag-tavol-keleti-reszen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/769184b3-02b3-4663-b001-437f0d5fd3f1.jpg","index":0,"item":"feb98366-153a-4aa1-a383-0f88de526560","keywords":null,"link":"/vilag/20250212_Tobb-mint-szaz-horgasz-rekedt-egy-jegtablan-Oroszorszag-tavol-keleti-reszen","timestamp":"2025. február. 12. 19:11","title":"Több mint száz horgász rekedt egy jégtáblán Oroszország távol-keleti részén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa45027c-817e-4398-a843-f713ea90f4b1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A walesi hercegné az után beszélt az egészségi állapotáról, hogy kedden meglátogatta a kórházat, ahol korábban kezelték.","shortLead":"A walesi hercegné az után beszélt az egészségi állapotáról, hogy kedden meglátogatta a kórházat, ahol korábban kezelték.","id":"20250115_katalin-hercegne-rak-remisszio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa45027c-817e-4398-a843-f713ea90f4b1.jpg","index":0,"item":"5724e437-75d3-413e-b491-22a7e6a42f7b","keywords":null,"link":"/elet/20250115_katalin-hercegne-rak-remisszio","timestamp":"2025. január. 15. 09:02","title":"Katalin hercegné rákja remisszióban van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02ad6366-ac51-4faf-bd8a-b953988e2599","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Kínai tudósok feltárták a legrégebbi, mintegy 150 millió éves rövidfarkú madár fosszíliáját, melynek felfedezése arra utal, hogy a madarak korábban jelenhettek meg a Földön, mint azt a tudósok eddig gondolták.","shortLead":"Kínai tudósok feltárták a legrégebbi, mintegy 150 millió éves rövidfarkú madár fosszíliáját, melynek felfedezése arra...","id":"20250223_madarak-kialakulasa-fosszilia-kinai-kutatok-20-millio-ev","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02ad6366-ac51-4faf-bd8a-b953988e2599.jpg","index":0,"item":"1277f95a-7541-4f3b-88b1-4a45deec96d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_madarak-kialakulasa-fosszilia-kinai-kutatok-20-millio-ev","timestamp":"2025. február. 23. 08:03","title":"20 000 000 éves tévedésre derült fény a madarakkal kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d962b396-ffa9-48cc-8c60-1aa0c7db263e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A tulajdonrészt ajándékba kapta nagyapjától, idősebb Orbán Győzőtől.","shortLead":"A tulajdonrészt ajándékba kapta nagyapjától, idősebb Orbán Győzőtől.","id":"20250113_orban-viktor-unokaoccse-orban-david-gant-ko-tulajdon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d962b396-ffa9-48cc-8c60-1aa0c7db263e.jpg","index":0,"item":"f15f62c7-b7dc-4c19-a431-a6ad8304e247","keywords":null,"link":"/kkv/20250113_orban-viktor-unokaoccse-orban-david-gant-ko-tulajdon","timestamp":"2025. január. 13. 15:00","title":"Orbán Viktor unokaöccse beszállt a családi bányabizniszbe, elvitte a Gánt Kő negyedét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25687fc3-669b-4e07-a0db-5fd14c19165c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Erőszakos összecsapások törtek ki Görögországban egy korábbi, 57 halálos áldozatot követelő vasúti katasztrófa miatt. Kiriákosz Micotákisz görög miniszterelnök jobbközép kormánya bizalmatlansági szavazás elé néz.","shortLead":"Erőszakos összecsapások törtek ki Görögországban egy korábbi, 57 halálos áldozatot követelő vasúti katasztrófa miatt...","id":"20250306_athen-utcai-zavargas-vonatbaleset","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25687fc3-669b-4e07-a0db-5fd14c19165c.jpg","index":0,"item":"b6a9c6a9-79db-4a4a-a495-8f9648204704","keywords":null,"link":"/vilag/20250306_athen-utcai-zavargas-vonatbaleset","timestamp":"2025. március. 06. 14:15","title":"Utcai zavargások kezdődtek Athénban egy halálos vasúti baleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35741cb3-8c87-41ad-b2bd-d7eb4be4f910","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A színésznő és a Greenpeace aktivistái, köztük Villám Géza ellen egy fecskementő akció miatt indult eljárás.","shortLead":"A színésznő és a Greenpeace aktivistái, köztük Villám Géza ellen egy fecskementő akció miatt indult eljárás.","id":"20250212_udvaros-dorottya-greenpeace-fecskementes-felmentes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35741cb3-8c87-41ad-b2bd-d7eb4be4f910.jpg","index":0,"item":"12051788-68b1-4d73-a759-b9d82b08e910","keywords":null,"link":"/elet/20250212_udvaros-dorottya-greenpeace-fecskementes-felmentes","timestamp":"2025. február. 12. 14:44","title":"Felmentette a bíróság Udvaros Dorottyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3848d23d-652b-469d-ac4f-f8046f783cd1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A MÁV közleménye szerint a vasutasok “bátor, hatékony és eredményes döntést hoztak”, amikor kihúzták a kocsikat műhelyből.","shortLead":"A MÁV közleménye szerint a vasutasok “bátor, hatékony és eredményes döntést hoztak”, amikor kihúzták...","id":"20250118_Korhazban-apolnak-egy-tolatasvezetot-aki-segitett-oltani-az-ego-mozdonyt-a-Keletinel","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3848d23d-652b-469d-ac4f-f8046f783cd1.jpg","index":0,"item":"cc3f8d63-cf36-42c9-8dcc-cb11c2103bdb","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Korhazban-apolnak-egy-tolatasvezetot-aki-segitett-oltani-az-ego-mozdonyt-a-Keletinel","timestamp":"2025. január. 18. 11:22","title":"Kórházban ápolnak egy tolatásvezetőt, aki segített oltani az égő mozdonyt a Keletinél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel...
Néhány napja a világ autóiparának szakértői meglepő bejelentéssel találkoztak. Története során először jelentett be a Toyota kapacitás csökkentést és létszám leépítést. Az előzményekhez persze hozzá tartozik az is, hogy a Toyota 2008. utolsó negyedévében kénytelen volt már termelését csökkenteni. Bevételei is zuhantak. Profitja pedig elpárolgott. Válságban van-e a Toyota és a termelési rendszere vagy pedig ez csak a világgazdasági válság kedvezőtlen hatásának tulajdonítható jelenség?
A júniussal zárult első negyedben a társaságnak 77,8 milliárd jenes vesztesége keletkezett adó után. Egy évvel korábban 353,7 milliárd jen adózott eredménye volt a csoportnak. Ez volt egyvégtében a harmadik negyedéves vesztesége. A bevétel 3,836 billió jen volt, 38 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 6,215 billiónál. A csoporttal kapcsolatos negatív híreknek azonban ezzel még nem volt vége. Az Egyesült Államokban majdnem 100 ezer autót kényszerül visszahívni a fékrendszer feltételezhető jegesedése és az ebből származó esetleges meghibásodások veszélye miatt. A gyár Forma-1 csapatának háza táján sincsen minden rendben. Bezárta első amerikai gyárát a kaliforniai NUMMIT, amit korábban a General Motorssal közösen üzemeltettek. De a partner csődje miatt a Toyota már nem kívánta tovább az üzemet működtetni. Japán a 2010 márciusában kezdődő üzleti évben a Takaokában lévő évi 220 ezer jármű gyártására alkalmas üzemet fogják bezárni. Globálisan, mintegy 700 ezer és 1 millió közöttire becsülik a várható kapacitás csökkentés nagyságát. Az egymásnak ellentmondó híradások szerint a cég jövőre csak 6,2-6,4 millió járművet kíván gyártani, hogy a költségeiket csökkentsék és a vállalat részvényeinek az értékét ismét növeljék.
A hír igaz, csak a pontos valóságot nem fedi. A 6,2 millió darab ugyanis csak a személygépkocsikra vonatkozik. A cég által gyártott haszon gépjárművek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt 2007-ben 1,3 millió, 2008-ban 1,45 millió volt. Ezeknek a száma nincsen benne a 6,2 millióban.. A gyártott személygépkocsik száma 2006-ban 6,8 millió, 2007-ben 7,2 millió, 2008-ban 7,8 millió volt. A Takaokában lévő üzem pedig egyébként is az egyik legrégebbi üzeme volt a Toyotának, bezárása vagy teljes felújítása már elkerülhetetlen volt.
Mit jelent a Takaokában lévő üzem bezárása? A világ gépjárműgyártásának (2008-ban 70 millió darab világszerte) 13%-át adja a Toyota. A cég az általa gyártott összes jármű 53%-át még mindig hazai Földön gyártja. 2000-ben még 68%-ot. De közben a hazai termelés is nőtt 22%-kal. A Toyota Japánban gyártott járműveinek pedig 4,5%-át állították elő Takaokában. Az üzem bezárása ilyen értelemben abszolút nem tragikus a Toyota számára. Azt csak csendben tesszük hozzá, hogy a Mercedes fele ennyi autó gyártására tervezett kecskeméti beruházása az évtized beruházásának minősül.
A Toyota nem válságban van csak egy kicsit megfázott a meglehetősen zorddá váló világgazdaságban. Köszöni szépen jól van. Csak egy kis kiigazításra van szüksége, hiszen a második legnagyobb piacán az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a hitelpiaci válság megnyírbálta a hitelből autót vásárolók számát. Az Egyesült Államokban 2000-ben még 919 ezer darab járművet gyártottak, 2007-ben már 1,334 milliót. Ez a szám csökkent 2008-ra a 1,117 millióra. Bár 2009 első hét hónapjában a Toyota Egyesült Államokbeli termelése az egy évvel korábbi időszakhoz képest 42%-kal esett vissza, de a teljes amerikai termelés 48%-os, vagy a GM, Ford, Chrysler együttes 55%-os visszaeséséhez képest, még viszonylag kedvező pozícióban várja a piac jobbra fordulását. Az eddig 700 ezer autót érintő amerikai roncsautó program első számú haszonélvezője lett a Toyota, hiszen a program keretében lebonyolított cserékben 20%-os részesedést ért el. Ez a Toyota jellemzően 10-12%os amerikai piaci részesedése felett van messze. Hasonló bár kisebb méretű termelés csökkenésnek lehettünk tanúi a cég kanadai, brit és francia üzemeiben is 2006-2007-től kezdődően. Gyártósorok, de nem teljes üzemek bezárására még ezekben az országokban kerülhet sor, a helyi gyártókapacitások 10-15%-nak mértékéig.
Merre tovább Toyota?
A Toyota rugalmas termelési rendszere – just-in-time, TPS, kanban – mint rendszer nincsen válságban. Világszerte egyre több helyen követik és alkalmazzák. A Toyota japán, amerikai, kanadai, brit és francia gyárbezárásokkal, termeléscsökkentéssel nem tesz egyebet, mint a helyi piac méretének változásához igazítja a termelési kapacitásait.
A feltörekvő piacokon, ott ahol az infrastrukturális feltételek megteremthetők a just-in-time rendszerek bevezetéséhez a Toyota továbbra is agresszíven terjeszkedik. Japán és az Egyesült Államok után 2000-óta Thaiföld lépett elő a harmadik legfontosabb gyártási helyszínné – ahol elsősorban a haszonjármű gyártás jelentős – a negyedik helyen lévő Kínát is megelőzve. De a cég térképén egyre fontosabb helyet foglal el Indonézia, Törökország és Csehország is. Csehországban a PSA Peugeot Citroennel közösen működtetnek egy 500 ezer darab autó összeszerelésére alkalmas üzemet Kolinban. Itt a Toyota évi 105 ezer darab Aygo-t gyárt. Törökországban két üzemben gyártanak Corollákat, Avensis-ket. Bár a termelés évi 170 és 130 ezer darab között ingadozott eddig a tervezett kapacitások évi 400 ezer darab termelését tették volna lehetővé. Nagy kérdés, hogy ezek a beruházások megvalósulnak vagy sem. De a Toyota már 2002-óta motorokat gyárt Lengyelországban. Oroszországban Szentpéterváron Camry-k gyártása indul.
De ez az a cég, amelyik nem fejtette el, hogy honnan indult Japán a második világháború után. A cég előszeretettel fektet be és gyárt a harmadik világ országaiban – Malaysiában, Dél-Afrikában, Indiában, Brazíliában, Argentinában, Mexikóban, Vietnamban . Piaci részesedése nem véletlenül a harmadik világ országaiban a legmagasabb. Ha termelését növeli és új gyártó kapacitásokat épít, akkor ezek az országok a legesélyesebbek rá.
De - és ez személyes vélemény – ha Magyarország tudatosan készül, ha tudatos befektetési stratégiát dolgozna ki és folytatna, nem lenne esélytelen, hogy a Toyota egy üzemét is idehozza! Csak meg kell ismernünk ténylegesen.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?