Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f46ddde7-510c-435d-b066-1251662cb57e","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"A mai otthonokban lévő okostévék egy-két éven belül butának számítanak majd, mert az új modellekbe éppen most költözik be a mesterséges intelligencia. A gyártók sok, idén érkező új funkcióval tapogatóznak, hogy megtudják: mire is lesz vevő, aki a nagy képernyőt nézi.","shortLead":"A mai otthonokban lévő okostévék egy-két éven belül butának számítanak majd, mert az új modellekbe éppen most költözik...","id":"20250212_hvg-mesterseges-intelligencia-tv-funkciok-samsung-lg-tcl-hisense-tele-vannak-vizioval","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f46ddde7-510c-435d-b066-1251662cb57e.jpg","index":0,"item":"f3e322ed-a58e-491e-a53a-06acab2f6562","keywords":null,"link":"/360/20250212_hvg-mesterseges-intelligencia-tv-funkciok-samsung-lg-tcl-hisense-tele-vannak-vizioval","timestamp":"2025. február. 12. 17:30","title":"Látni és hallani is fogja a különbséget: ezek az új funkciók jönnek idén a tévékre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24638842-be9e-4e59-a316-9cd10f381108","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Egymillió angol fontra rúgó adósságukat váltotta ki, hogy az uzsora ellen harcoljon.","shortLead":"Egymillió angol fontra rúgó adósságukat váltotta ki, hogy az uzsora ellen harcoljon.","id":"20250311_michael-sheen-adossag-hitelcsapda","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24638842-be9e-4e59-a316-9cd10f381108.jpg","index":0,"item":"ea74bb87-82ec-44de-83a9-05646c8b6672","keywords":null,"link":"/kultura/20250311_michael-sheen-adossag-hitelcsapda","timestamp":"2025. március. 11. 11:34","title":"A saját pénzéből fizette ki a szomszédai tartozását Michael Sheen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b43ab8a-57b5-441c-ba62-16c386059d8c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Office részeként elérhető kiadványszerkesztőt is kivezeti a Microsoft, és az átállás nem is lesz olyan egyszerű, mint más esetekben.","shortLead":"Az Office részeként elérhető kiadványszerkesztőt is kivezeti a Microsoft, és az átállás nem is lesz olyan egyszerű...","id":"20250311_microsoft-office-publisher-megszunes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b43ab8a-57b5-441c-ba62-16c386059d8c.jpg","index":0,"item":"6c3de597-7a35-43f4-bbd7-15d276c3cefd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_microsoft-office-publisher-megszunes","timestamp":"2025. március. 11. 14:03","title":"A Skype mellett egy másik, 34 éves programot is megszüntet a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70c13a67-4fc9-46ed-b903-f9e5e4929d7d","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A hotel éttermében csaptak fel a lángok, egyelőre nem tudni, miért.","shortLead":"A hotel éttermében csaptak fel a lángok, egyelőre nem tudni, miért.","id":"20250121_torokorszag-kartalkaya-siparadicsom-szalloda-tuzeset","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70c13a67-4fc9-46ed-b903-f9e5e4929d7d.jpg","index":0,"item":"9a28764d-fe3d-4e13-85a4-61fdcbe86222","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_torokorszag-kartalkaya-siparadicsom-szalloda-tuzeset","timestamp":"2025. január. 21. 08:21","title":"Kigyulladt egy szálloda egy törökországi síparadicsomban, legalább tízen meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyszerűen nem tudja kikerülni a magyar miniszterelnök, hogy hír legyen belőle. ","shortLead":"Egyszerűen nem tudja kikerülni a magyar miniszterelnök, hogy hír legyen belőle. ","id":"20250109_Orban-Viktor-uticel-valasztasaval-buszkelkedik-az-indiai-miniszter","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b.jpg","index":0,"item":"49b1bad8-1b9b-4482-af94-ebe1e74a4c4f","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_Orban-Viktor-uticel-valasztasaval-buszkelkedik-az-indiai-miniszter","timestamp":"2025. január. 09. 13:41","title":"Orbán Viktorral, mint „az EU legfontosabb vezetőjével” büszkélkedik egy indiai miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a0e41e-360e-4389-8744-18c69ba1ea6a","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"2014-ben az európai NATO-országok vezetői fogadalmat tettek, hogy tíz éven belül elkezdenek érdemben költeni a haderőikre. Az akkor vállalt legalább kétszázalékos GDP-aránytól még most is többen elmaradnak, miközben már készítik elő a még magasabb elvárást.","shortLead":"2014-ben az európai NATO-országok vezetői fogadalmat tettek, hogy tíz éven belül elkezdenek érdemben költeni...","id":"20250113_hvg-fegyverkezo-europa-vedelmi-kiadasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a0e41e-360e-4389-8744-18c69ba1ea6a.jpg","index":0,"item":"08abc385-f0e8-4a16-af1b-af8df181933e","keywords":null,"link":"/360/20250113_hvg-fegyverkezo-europa-vedelmi-kiadasok","timestamp":"2025. január. 13. 12:00","title":"Európa most fizeti meg, hogy felvette a békeosztalékot, aztán pedig nem költött eleget honvédelemre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes irányítani az ember étkezését. Ez annyit tesz: valójában reflexből eszünk.","shortLead":"Amerikai kutatók az egérkísérletek során arra a következtetésre jutottak, hogy mindösszesen háromféle neuron képes...","id":"20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55242e35-61fc-4ca0-8e33-d211a27c206e.jpg","index":0,"item":"8ffe8689-1617-431e-bbbc-07b70ecef0cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_eves-etkezes-emberi-agy-neuron-idegsejt","timestamp":"2024. december. 25. 12:03","title":"A tudósokat is megdöbbentette, mennyire egyszerű agyi folyamat irányítja az evést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0d20fe5-b196-484b-86ba-8ab56a777146","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"Nagyot fordult Európa gazdasága, míg egy évtizeddel ezelőtt a szolgáltatásra épülő déli államokat a termelő és gyártó északi országok húzták ki a csávából, ez mostanra megfordult. Idén a nagybank szakértői szerint is egy pozitív nullára lehet építkezni 2024-et követően. A cég sajtóbeszélgetést tartott, ahol faggathattuk hozzáértő vezetőiket a közeli, és a távoli jövőről is.","shortLead":"Nagyot fordult Európa gazdasága, míg egy évtizeddel ezelőtt a szolgáltatásra épülő déli államokat a termelő és gyártó...","id":"20250116_Bukfencezett-az-europai-gazdasag-az-OTP-szerint-teljes-az-atalakulas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0d20fe5-b196-484b-86ba-8ab56a777146.jpg","index":0,"item":"e07f3829-5870-4afc-a6e0-ffaaad6cf40c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250116_Bukfencezett-az-europai-gazdasag-az-OTP-szerint-teljes-az-atalakulas","timestamp":"2025. január. 16. 19:06","title":"Bukfencezett az európai gazdaság – az OTP szerint teljes az átalakulás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a kormányzó vasúti kocsijának restaurálását. A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett. Közben a MÁV-nál gyakran alig jut pénz a közforgalmú járművek életben tartására.
Akárcsak a budai Várban zajló látványberuházásoknál, gyakorlatilag a semmiből, a csupasz vázból építették újjá az eredeti tervek alapján Horthy Miklós kormányzó egykori különvonatának étkezőkocsiját, ám a számlát nem a járművet majd kiállító Közlekedési Múzeum fizette, hanem a MÁV. Méghozzá a HVG értesülései szerint a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz.
A HVG úgy tudja, nem a vasúttársaság döntése volt, hogy több százmilliót költsenek az amúgy is szűkös karbantartási keretükből egy ilyen múzeumi célú látványberuházásra. Információink szerint az ukáz magasabb helyről, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.
A zsidókat haláltáborokba szállító marhavagonokra emlékeztető kis vasútmodellt Keresztény Zoltán közéleti aktivista helyezte el a miniszter batidai ingatlana elé, emlékeztetve, hogy az általa elismerősen méltatott Horhty Miklósnak szerepe volt a zsidóság deportálásában.
Pedig Horthy Miklós személye és kormányzósága nagyon is megosztó. Például a fehérterror gyilkosság- és erőszakhulláma vagy a visszafoglalt Bácskában végrehajtott újvidéki mészárlás, az 1942-es hideg napok miatt. De a Horthy-korszakban fogadták el a zsidótörvényeket is, és bár a kormányzó sokáig ellenállt a zsidók deportálásának, a német megszállás után jó ideig nem tett semmit, csak 1944 nyarán lépett fel – nemzetközi nyomásra – a pesti zsidóság védelmében. Addigra azonban már százezreket hurcoltak el.
Horthy a két világháború között a MÁV által üzemeltetett, Turán elnevezésű kormányzati szerelvényt használta vasúti utazásaihoz. Ez változó számú és rendeltetésű kocsiból állt. A 30-as évek végén a Turán így nézett ki: a mozdony után jött a kalauzkocsi, aztán a vasúti tisztviselő kocsija, utána a távirda kocsija, ezután Horthy szalonkocsija, a kíséretének két kocsija, majd az étkezőkocsi, a személyzet kocsija, a szerelvény végén pedig a kormányzó autóját szállító kocsi futott. A szerelvény egy 1942-es Filmhíradóban:
Az autószállítót, a 12-es pályaszámú Turán-kocsit még 2002-ben újította fel a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a MÁV-val 471 millióért felújíttatott kenderesi vasútállomáson ki is állították. Benne a Közlekedési Múzeumban őrzött, Horthy-Maybachként ismert fekete Maybach DS8-as luxusautóval, amit a legenda szerint Hitlertől kapott a kormányzó. Valójában nem így volt: Horthy egy Mercedes-Benz 770 D-t kapott tőle, és bár a volt egy Maybachja, az fehér és nyitott karosszériájú volt.
Horthy egykori Turán-szerelvényéből összesen két kocsi maradt meg, a 12-es mellett a 9-es pályaszámú, ami a konyhával felszerelt étkezőkocsi volt. Ez utóbbit újíttatta fel most a MÁV a jármű kalandos hazakerülése után. A Turán-szerelvényt ugyanis 1944-ig használta a kormányzat, majd Csehszlovákia területére került, ahol még évtizedekig látott el reprezentációs feladatokat, gyakran utazott vele a dekrétumában a magyar kisebbséget kollektíven megbélyegző és büntető Edvard Beneš államfő is.
Így nézhetett ki fénykorában a Turán 9 étkezője, amikor még Horthy használta
Facebook / Közlekedési Múzeum
A 9-es kocsit az 1970-es években leselejtezték, így magánkézbe került, és hosszú ideig lényegében egy hétvégi házába beépítve, emeleti szintként használta a Szenci tó partján egy nyugdíjas vasúti tisztviselő. A járműre a nyaraló 2019-es felújításakor figyeltek fel szlovák muzeológusok, a hír eljutott Magyarországra, a magyar kormány pedig pénzt adott a visszavásárlásra és hazaszállításra. Persze ekkor a jármű már nem hasonlított az eredetire, viszont legalább a szerkezetét megőrizte az amúgy barbár beépítés.
A Turán-szerelvény 9-es kocsijának alapját a Ganz gyár építette 1913-ban, de a Horthy Miklós kormányzó által is használt, végleges formáját egy 1937-es átépítéskor nyerte csak el. A kocsiban kialakítottak tálalóhelyiséget, konyhát, három hálófülkét és egy nagy, faintarziás étkezőt, ahol az asztal körül tizennégyen tudtak helyet foglalni a bordó bakbőr huzatú fotelekben. A hálófülkékhez tartozott külön mosdókagyló is, a falikárpit francia selyem volt, a díszítő faberakások mahagóniból készültek.
Innen indult a restaurálás
Facebook / Közlekedési Múzeum
Nem csoda, hogy a Horthy család állítólag kedvelte a szerelvényt, ahogy az étkezőkocsit is, ahol utazásaik alkalmával gyakran ebédeltek vagy vacsoráztak. A bécsi döntésekkel visszacsatolt területekre, Kárpátaljára és Erdélybe is a Turánnal utazott el Horthy. Ezzel a vonattal ment a kormányzó 1944. március 17–én Salzburgig, majd autóval a Klessheim kastélyba, hogy találkozzon Hitlerrel. A sikertelen tárgyalás után Hitler kiadta a parancsot a Margarethe I hadművelet végrehajtására, Magyarország megszállására.
Abban mára konszenzus uralkodik a történészek között, hogy a 80 évvel ezelőtti német megszállást elkerülni nem állt módjában Magyarországnak, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy kőbe vésettnek tekinthető-e minden más is, ami a megszállást követően történt? Mekkora mozgástere volt a magyar kormányzatnak és különösen Horthy Miklósnak 1944. március 19. után?
Az egykor szebb napokat látott kocsi 2020-ban érkezett meg Magyarországra, és a tervek szerint 2022-re végeztek is volna a restaurálással, ám a munkálatokat kezdettől a pénzhiány akadályozta, lassította. A Közlekedési Múzeum két közbeszerzést is kiírt a kocsi felújítására – egyet 2021 végén, majd egy újabbat 2022 nyarán –, de ezek eredménytelenek lettek, pénzhiány miatt. Első körben a múzeum nettó 73 millió forintot szánt a felújításra, de egyetlen, 213 milliós ajánlat érkezett, a G&G Növényvédelmi Kft.-től.
Második nekifutásra ugyan szerzett a múzeum pluszpénzt, de ez is kevés volt. A 2022. augusztus 26-án közzétett felhívásra ezúttal három jelentkező is akadt: az először is érdeklődő G&G Kft. már 231,5 millióért, Varga József egyéni vállalkozó 160 millióért, míg a MÁV egyik leánycége, a MÁV Rail Tours Kft. 139,4 millióért vállalta a munkát. A nettó 108,8 milliós múzeumi keret azonban ezúttal sem volt elég. Ehhez képest érdekes, hogy közben a munkát mégiscsak elkezdték, hiszen
a végül ismét sikertelenül zárult közbeszerzés megindítása előtt 10 nappal a múzeum a Facebookon tudatta, hogy „jól halad a Turán 9 felújítása”, és a munkát „a Közlekedési Múzeum tavaly ősszel kezdte meg a MÁV Rail Tours Kft-nél”.
🚞Jól halad a Turán 9 felújítása!🚞 👉 Horthy Miklós legendás szerelvényének étkezőkocsiját az egykori kormányzó és köre főként magas szintű protokolleseményeken használta 1944-ig. 👉 A jármű később az…
Vagyis a Közlekedési Múzeum, amelynek nem volt elég pénze, az első sikertelen közbeszerzés után – nem tudni, milyen szerződéses konstrukcióban – belevágott a felújításba, és ezt a MÁV gőzmozdonyos élmény- és nosztalgiaútjait szervező cégével végeztette el. A HVG információi szerint a minisztérium pedig végül a MÁV-val fizettette ki az úgy tudjuk, közel 200 milliós költséget – a MÁV Rail Tours 2022-es ajánlata bruttó 177 millióra jön ki –, ráadásul a vasúttársaság járműfelújítási keretének terhére.
Ez a Turán 12-es kocsija, az autószállító, benne a Maybach DS 8-assal
Facebook / Közlekedési Múzeum
A részletekről érdeklődve – ki, miből és hogyan fizette a munkát – megkerestük a szereplőket, de választ sehonnan nem kaptunk. A múzeumtól csak egy ígéretet, hogy majd meghívnak a felújított kocsi bemutatójára. A MÁV is csak annyit közölt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Számokkal, konkrétumokkal a Lázár János vezette minisztérium sem fáradt,
ők annyit írtak, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”. Ezért – folytatták – „a közösségi közlekedés napi működése mellett figyelmet és forrásokat kell biztosítanunk a történelmi, ágazattörténeti értékek megóvására, hiszen azok részét képezik Magyarország történelmének, egy-egy generáció életének, valamint az adott közlekedési ágazat és a magyar gazdaság technikai fejlődésének”. A múzeum korábban egy videót is közzétett a felújításról.
A HVG közben arról is értesült, hogy bár hivatalos bejelentés erről nem volt, közben elkészültek a Turán 9 felújításával a MÁV Istvántelki Főműhelyében. Sőt, úgy tudjuk, az eredeti, fényűző állapotába visszaállított járművel Lázár János terve az volt, hogy az EU soros elnökségi programjának részeként a közlekedési miniszterek budapesti informális csúcstalálkozóján, szeptember 19-20-án utazást szervez rá a kollégáinak, de ez végül meghiúsult. Ennek okáról hiába kérdeztük a tárcát, de a HVG úgy tudja,
valószínűleg éppen Horthy Miklós személyének és szerepének megítélése miatt, protokollszempontból nem ment át az uniós miniszterek kocsikáztatásának ötlete.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?