Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"204bfa90-05cd-4ba4-8683-90a1f06245c2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pálmai Gergely veszi át Pölöskei Gáborné megüresedett helyét.","shortLead":"Pálmai Gergely veszi át Pölöskei Gáborné megüresedett helyét.","id":"20241230_Megvan-Ader-Janos-testverenek-utoda-a-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszteriumban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204bfa90-05cd-4ba4-8683-90a1f06245c2.jpg","index":0,"item":"bdaba16b-1a4c-45c8-a44b-56edd00fb2e7","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_Megvan-Ader-Janos-testverenek-utoda-a-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszteriumban","timestamp":"2024. december. 30. 13:48","title":"Megvan Áder János testvérének utódja a Kulturális és Innovációs Minisztériumban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","shortLead":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","id":"20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5.jpg","index":0,"item":"b27d17dd-d841-43a0-8d50-adbaf382456e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","timestamp":"2025. február. 21. 06:41","title":"Bizonyíték, nem ígéret: 1115 kilométert tud egy töltéssel a legújabb Opel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő terápiát egészít ki. Úgy tűnik, érdemes lehet alkalmazni a kezeléseknél.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő...","id":"20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a.jpg","index":0,"item":"0ae99bcd-a4ed-428c-9df2-7bfb4d0c7532","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","timestamp":"2025. február. 04. 13:03","title":"Megvizsgálták, milyen hatással van a kreatin a depresszióra, az eredmény ígéretes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","shortLead":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","id":"20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77.jpg","index":0,"item":"bda255a6-18ef-4e3b-ab9a-4d742a2db150","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","timestamp":"2025. január. 08. 08:26","title":"Kockázatos lenne a Balatonra a szemesi luxuslakóparkhoz tervezett belső tó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8a0f76f-d1a5-4661-9838-52f730b6d714","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Apró, de fontos frissítés jött az iPhone-okhoz, mely a jelek szerint több bosszantó hibát is javít.","shortLead":"Apró, de fontos frissítés jött az iPhone-okhoz, mely a jelek szerint több bosszantó hibát is javít.","id":"20250107_apple-iphone-ios-18-2-1-frissites-hibajavitas-kamera-problema-faceid-billentyuzet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8a0f76f-d1a5-4661-9838-52f730b6d714.jpg","index":0,"item":"2a50aa2d-6712-4e37-893d-abddc3991c2e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_apple-iphone-ios-18-2-1-frissites-hibajavitas-kamera-problema-faceid-billentyuzet","timestamp":"2025. január. 07. 11:33","title":"Nem működik a kamera az iPhone-ján? Jött egy frissítés, ami megoldhatja – más javítások is érkeztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"101fb40c-2c60-41b1-a6b5-877c783de54b","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"13 ember életébe került, hogy ma 35 éve az Ózdi Kohászati Üzemek egyik új kemencéjénél vízzel érintkezett az izzó acél. Szemtanúk szerint némelyikükről az azbesztcsizma is leolvadt. Nem független a rendszerváltás eseményeitől, hogy az áldozatoknak és családjaiknak végül sosem szolgáltattak igazságot.","shortLead":"13 ember életébe került, hogy ma 35 éve az Ózdi Kohászati Üzemek egyik új kemencéjénél vízzel érintkezett az izzó acél...","id":"20250303_ozdi-kohaszat-tragedida-robbanas-tuz-1990-halottak-evfordulo","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/101fb40c-2c60-41b1-a6b5-877c783de54b.jpg","index":0,"item":"863dd77d-51d0-4520-88d1-215c9a797db1","keywords":null,"link":"/360/20250303_ozdi-kohaszat-tragedida-robbanas-tuz-1990-halottak-evfordulo","timestamp":"2025. március. 03. 19:30","title":"Emberek az ózdi lángtengerben – sosem lett felelőse a magyar kohászat legsúlyosabb tragédiájának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tajvan olyan hiperszonikus rakétát fejlesztett, ami a támadás utolsó pillanatáig észrevételen maradhat a radarok és a légvédelem számára.","shortLead":"Tajvan olyan hiperszonikus rakétát fejlesztett, ami a támadás utolsó pillanatáig észrevételen maradhat a radarok és...","id":"20250107_tajvan-kina-peking-hiperszonikus-raketa-fegyver","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"00300edc-72cd-4f98-8e2d-ecce91344ff3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_tajvan-kina-peking-hiperszonikus-raketa-fegyver","timestamp":"2025. január. 07. 17:03","title":"Hatszor gyorsabb a hangnál, és Pekinget is könnyen elérheti Tajvan új rakétája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7187465a-d414-4c4c-bc83-4c8c3d79c7b1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyebek mellett arra szeretnének választ kapni, hogy hol hibázott a kormány a Védelmi Beszerzési Ügynökségtől ellopott adatok ügyében, és hogy mit tett a visszaszerzésük érdekében.","shortLead":"Egyebek mellett arra szeretnének választ kapni, hogy hol hibázott a kormány a Védelmi Beszerzési Ügynökségtől ellopott...","id":"20250107_A-DK-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-osszehivasat-kezdemenyezi","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7187465a-d414-4c4c-bc83-4c8c3d79c7b1.jpg","index":0,"item":"38ec2a36-8b2c-4da8-ab94-899f32ba56e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_A-DK-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-osszehivasat-kezdemenyezi","timestamp":"2025. január. 07. 12:51","title":"A DK a nemzetbiztonsági bizottság összehívását kezdeményezi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus nyári járatritkítás jön a Balaton északi partján
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly. Úgy tudjuk, az esztergomi vonal villamosításának és a fehérvári pályaudvar átépítésének csúszásával magyarázzák a döntést, de valószínűleg egyszerűen spórolás áll a háttérben.
A balatoni nyaralók megfelelő kiszolgálása évről évre az egyik legnagyobb kihívás a MÁV-Start számára, pedig a társaság az elmúlt három évben új menetrendet fejlesztett ki a tóhoz, bevezették például a „neves vonatokat” is (Déli parti, Hétvégi Flirt, Kék hullám, stb.).
Siemens Desiro dízel-hidromechanikus hajtású utasszállító ikerjárműve a Balaton északi partján Csajág határában.
MTI / Jászai Csaba
Az egyre jobban működő menetrendben idén a főváros felé induló északi parti járatokat rendesen megvágják majd: míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő idei
nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd.
A kieső szerelvények idén elindulnak majd ugyan Balatonfüredről, de vissza is fordulnak majd Székesfehérváron, vagyis ott kell majd átszállniuk másik vonatra a Balaton felől érkezőknek, hogy eljussanak a Déli pályaudvarra (legalábbis amíg még van Déli).
Furcsa érvek
Úgy tudjuk, minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes. A MÁV-Start dízelüzemű járműparkjából pedig egyedül ez a 31 (vagy tehát inkább 25) jármű képes a 120 km/h-s sebességre, ezért a Balaton felé az sem megoldás, hogy a vonatok egy részét más szerelvények adják, mert azok nem tudnák tartani a kiírt menetrendet. Inkább az a rejtély, hogy az esztergomi vonalon miért nem vetettek be pár dízeles ingajáratot, amennyire tudjuk, ott minden következmény nélkül megtehette volna ezt a MÁV.
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot.
A pontos menetrend még nem derült ki, erről az Elvira.hu oldal sem ad tájékoztatást, az ott szereplő járatokhoz kapcsolódóan is azt a tájékoztatást jelentette meg a vasúttársaság, amely szerint: "a 2016. évi nyári menetrendi időszakban – 2016. június 18-tól 2016. augusztus 28-ig – Székesfehérvár állomás átépítése miatt a Balatont érintő vasútvonalakon vágányzári menetrend lesz érvényben".
De mi köze Székesfehérvár átépítésének az északi parti ritkításhoz? Semmi,
ez éppen még egy érv éppen amellett, hogy ne a szűkös kapacitású Fehérvár állomáson forduljanak vissza Füred felé a vonatok, hanem jöjjenek végig a fővárosig. Kérdeztük a MÁV-csoport sajtóosztályát, hogy mi az oka a ritkításnak, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak, amint megteszik, bővítjük a cikket.
Csak rossz szervezés?
A tervezett menetrendben egyébként olyan pazarló megoldások vannak, hogy az ember nem is hiszi, hogy ha akarnák, ne tudnák megoldani a Budapestig közlekedtetést, legalább hétvégén, amikor igazán szükség lenne rá. A most tervezett menetrendben lesz két pár hétvégi vonat, amely eljut Budapestre, a többi öt azonban Székesfehérváron visszafordul Balatonfüredre, de a fordulók között olyan hosszan várnak majd, hogy ezalatt majdnem fel is érhetnének a fővárosig. Vagyis lesz egy pár Desiro vonat, amely órákig mozdulatlanul vár majd az éppen felújítás alatt álló, szűk keresztmetszetet jelentő Székesfehérvár állomáson.
ORFK / H. Szabó Sándor
De ezeken túl lesz egy olyan szerelvény is, ami utasok nélkül, üresen megy majd fel Fehérvárról Budapestre, hogy onnan aztán utasokat szállítson visszafelé.
Az utasok járnak rosszul
A hvg.hu úgy tudja, hogy a fehérvári szűk keresztmetszet meg az esztergomi vonatok miatti kényszerhelyzet ellenére a költségcsökkentés a járatritkítás fő oka. Egy vasutas forrásunk szerint azonban a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében kb. 7 ezer forint egy útra, azaz ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra kb. 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.
Viszont a visszafejlesztések miatt a Balaton északkeleti partján a sokak által látogatott Balatonakarattyának, Balatonkenesének és Balatonfűzfőnek hétköznap 7-tel, hétvégén pedig 5-tel kevesebb fővárosi vonattal kellene beérniük – néhány település pedig hétköznap teljesen budapesti kapcsolat nélkül marad majd. Úgy tudjuk, egy MÁV-Start-os számítás szerint a nyírbálás a potenciális utazók 5 százalékát riaszthatja el, de a jelek szerint ez sem elég a ritkítás leállítására. A MÁV az Elvira.hu-n mindenesetre azt kéri az utasoktól, hogy mivel a megváltozott járatokat folyamatosan töltik fel a rendszerbe, így az utazást megelőzően is tájékozódás ajánlott.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?