Tetszett a cikk?

Megirigyeltem gyermekeikkel moziba járó filmkritikus kollégáimat. Autentikus ítéletet alkotni képes porontyaikkal ülnek be egy-egy mesefilm vetítésére, hogy a megírandó cikkhez szempontokat, aranyköpéseket orozzanak el tőlük. Persze én is járok a fiaimmal úgynevezett gyermekkoncertekre, de ezek az alkalmak eddig ellenálltak a kritikaírásnak. Kapva-kaptam az alkalmon, végre elvihettem tesztközönséggé kinevezett családomat egy „rendes”, felnőtt időpontban tartott, „komoly” programot kínáló koncertre.

Csajkovszkij: A diótörő
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Km.: a Budapest Bábszínház művészei
Karmester: Kocsis Zoltán
december 22., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Csajkovszkij.
Gyerekdarabot írt, de mégsem
© Gramofon
Milán (10) nem most járt először a Művészetek Palotájában, de még mindig lenyűgözi a hatalmas belső tér, a zegzugos lépcsőházak, az óriás oszlopok. Lázár (8 és fél) most volt itt először, így korábban érkeztünk, hogy neki is legyen ideje berohangálni az épületet. Olvasom, hogy a pénteki koncerten kevés gyerek volt, a szombatin a közönség felét ők jelentették. A csendből ítélve a kétrészes, húzások nélkül játszott, majd’ másfélórányi zene lekötötte a figyelmüket, s aki nem győzte kivárni a kései befejezést (az előadás fél tízkor ért véget), csendben elszunyókált. (Azt mondják, ez is jó jel, hiszen csak akkor tud elaludni, ha biztonságban érzi magát.)

A zenekar az árokban foglalt helyet, a színpadon látványos bábelőadás folyt. A vegyes technikájú bábprodukcióban árnyjátéktól a „black light”-ig, a hagyományos kézi bábtól az emberméretűig szinte minden felvonult. A kulisszarendszer bonyolultságát csak a szünetben tudtuk felmérni, amikor az orgonakarzat felől bekukucskáltunk a paravánok és a fekete függönyök mögé. (A Művészetek Palotája színpad- és világítástechnikája persze még rengeteg lehetőséget tartogat.)

Ám még a fantasztikus látvány sem mindig győzi meg a digitális trükkökön edződött fiúgyermekeket. Csak a tökéletes illúzió kínálta játékba hajlandóak belemenni. Ha a karácsonyfán akkor is felgyullad a lámpa, amikor az oroszlánfejű apuka még meg sem gyújtotta, azonnal a fülembe súgják: elrontották. Ám mielőtt nagyon megharagudnánk az absztrakcióra képtelen kölkökre, jusson eszünkbe, hogy mennyire örültünk annakidején, ha a kesztyűsbábos szőrős keze kilátszott a paraván mögül. Menet közben arra is rá kellett jönnöm, hogy a gyermeki elvárásokat maga a mű, illetve az előadás hívta elő. Hiszen külső szempontokat soha sem kavartak az ítéletükbe, tökéletes nézők és hallgatók voltak, a produkció minden pillanatát magából az élményből próbálták megérteni. Nem zavarta őket előzetes DVD- vagy operaházi élmény. A zenét sem hallották még korábban.

Az első rész realizmusát látva – helyesebben: a realizmusra való törekvés igyekezetét – fennakadtak néhány dolgon. Nem azon, hogy miért néznek ki a figurák úgy, ahogy; nem azon, hogy miért táncolnak ügyetlenül – egy átlagos, normális családban mindenki ügyetlenül táncol, ez maga a realizmus –; s nem is azon, hogy miért kapnak a gyerekek használhatatlan ajándékokat. Utóbbit betudták annak, hogy a történet régen játszódik. A részletpontatlanságok viszont zavarták őket. Nem így fogalmazták meg, de a lényeg ez volt: ez a világ így nem működhet. S most jön a meglepetés! A második részt – a maga totális álomszürrealizmusával és álomabsztrakciójával, ahol egymást érik a „jelentésnélküli” táncok – az első pillanattól elfogadták olyannak, amilyen, hiszen tudták, hogy ez egy álom, ahol bármi lehetséges. Jellemző, hogy a Virágok keringőjénél – némi irigykedéssel – Milán odasúgta: „milyen sokat álmodik ez a kislány!” Nagyot nevettek az Arab tánc négypúpú tevéjén, a négy púpból négy táncosnő lett, a teve feje pedig poroszkált tovább.

Rá kellett jönnöm egy nagy felnőtt tévedésemre. Idáig azt hittem, hogy a Diótörő az első rész miatt lett úgynevezett „gyerekdarab”, a második rész a táncszerető felnőtteké. A legtöbb rendezés is ezt sugallja – azt hiszem, hogy ez a bábszínházi is, de ez legyen a legnagyobb hibája –, pedig a gyermekszem fogékonyabb a második részre. Csak ezt a felnőttek már elfelejtették. A zenekari árokból pedig olyan észrevétlenül szépen szólt Csajkovszkij muzsikája, hogy háromszor is meg kell majd gondolnom, mikor megyünk el meghallgatni egy másik Diótörőt. Mert a gyerekek csak azt felejtik el, amit nem akarnak megjegyezni. Erre a Diótörőre pedig emlékezni akarnak.


Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Ment-e előbbre a magyar zenei világ 2005 óta?

Sokan töprengtek a címben feltett kérdésen Sir Simon Rattle újabb budapesti fellépése alkalmával. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem ugyanis nem telt meg Schumann Az éden és a péri című oratóriumának előadására. Két éve még közelharc folyt a jegyekért.

Gramofon

Dobguru és billentyűs fenomén

A magyar jazz hangos a „session-jajtól”. Attól a panasztól, amelyik arról szól, hogy a hosszú távú, jelenségértékű zenei formációkat megfojtja a megélhetési zenélés: minden zenész minden zenésszel játszik, de legföljebb egy-két koncertes alkalmi formációk alakulnak. A kevés üdítő kivétel közé tartozik Kaltenecker Zsolt, akit saját trióján kívül nemigen látni máshol. Persze ha mégis elcsábul, akkor mi is ott vagyunk.

Gramofon

Hányadik kedvenc szerve a füle?

Woody Allen jött, látott és klarinétozott egyet muzsikus barátaival a Papp László Budapest Sportarénában – nyolcezer ember előtt. De ki tudja, hányan voltak, akik valóban, őszintén jól szórakoztak?

Gramofon

Játék határok nélkül

A European Mantra, Tom és Jerry, valamint a Smart Music produceriroda az A38 hajón adta át közös karácsonyi ajándékát a „rockoló jazz” rajongóinak. Volt a csomagban minden, mi szem-fülnek ingere: meglepetés, tanulság, vidámság, röpülés.

Gramofon

Az özvegy ránctalan

Egy valamirevaló dalszínház a Puccini-évben is bemutat Verdi-művet, és viszont. A tartalmasan és nagyvonalúan megünnepelt Kálmán Imre évforduló után a Budapesti Operettszínház régi adósságát törlesztette: a Nagymező utcában hat év után Lehár-operettet mutattak be. A 102 éves Víg özvegy jó kozmetikus kezébe került, egyetlen ránc sem mutatkozik rajta.

Az egészségügyi államtitkár szerint nem kell minden faluba háziorvos

Az egészségügyi államtitkár szerint nem kell minden faluba háziorvos

Döcög a Demján Sándor Program online felülete, ki is kellett tolni a határidőt

Döcög a Demján Sándor Program online felülete, ki is kellett tolni a határidőt

Négy kastélynak talált új gazdát Lázár János, jutott a Richternek, a Molnak, de még Márki-Zayéknak is

Négy kastélynak talált új gazdát Lázár János, jutott a Richternek, a Molnak, de még Márki-Zayéknak is

Szijjártó kimondta, mi kell ahhoz, hogy ne siklassa ki az Oroszország elleni szankciók fenntartását

Szijjártó kimondta, mi kell ahhoz, hogy ne siklassa ki az Oroszország elleni szankciók fenntartását