Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b9fcc0b9-651e-4fd4-b679-bc524ca3014f","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Olcsó orosz energia, korlátlan hozzáférés a kínai piachoz, amerikai biztonsági garancia – Paolo Gentiloni, az előző Európai Bizottság gazdasági biztosa, Olaszország korábbi miniszterelnöke szerint ez a három pillér fűtötte az elmúlt évek optimizmusát Európa jövőjével kapcsolatban, mára azonban kiderült, hogy ezek illúziók voltak.","shortLead":"Olcsó orosz energia, korlátlan hozzáférés a kínai piachoz, amerikai biztonsági garancia – Paolo Gentiloni, az előző...","id":"20250208_paolo-gentiloni-europai-unio-europai-bizottsag-donald-trump-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9fcc0b9-651e-4fd4-b679-bc524ca3014f.jpg","index":0,"item":"99890391-9e99-4b4f-b5b8-b51e5db4417d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250208_paolo-gentiloni-europai-unio-europai-bizottsag-donald-trump-ebx","timestamp":"2025. február. 08. 11:00","title":"Paolo Gentiloni volt EU-biztos: A kereskedelmi feszültség garantált, a kereskedelmi háború nem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f8a886a-6627-4c7c-adfa-175e731d2f2e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Maia Sandu moldovai elnök szerint Moszkva terrort terjeszt és civileket támad.","shortLead":"Maia Sandu moldovai elnök szerint Moszkva terrort terjeszt és civileket támad.","id":"20250213_orosz-dron-moldova-robbanas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f8a886a-6627-4c7c-adfa-175e731d2f2e.jpg","index":0,"item":"1369d68c-dc2e-41ce-9595-abb0bb6d176c","keywords":null,"link":"/vilag/20250213_orosz-dron-moldova-robbanas","timestamp":"2025. február. 13. 14:06","title":"Két orosz drón Moldovában robbant fel, bekéretik a nagykövetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74f09408-2282-4bd2-84dd-e18033b630bd","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nem haboztak ellenlépéseket hozni a Donald Trump amerikai elnök által büntetővámmal sújtott államok: Kanada egy egy sor amerikai árucikkre azonnal, másokra később vet ki ellenvámot, Mexikó is hasonlóra készül. Kína a Világkereskedelmi Szervezetnél panaszkodik. Termékek széles skálája drágulhat.","shortLead":"Nem haboztak ellenlépéseket hozni a Donald Trump amerikai elnök által büntetővámmal sújtott államok: Kanada egy egy sor...","id":"20250202_vamhaboru-usa-trump-kanada-mexiko-kina-visszavag-buntetovam-amerikai-gazdasag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74f09408-2282-4bd2-84dd-e18033b630bd.jpg","index":0,"item":"653e5218-285b-4412-b311-e5a8bf2ac954","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250202_vamhaboru-usa-trump-kanada-mexiko-kina-visszavag-buntetovam-amerikai-gazdasag","timestamp":"2025. február. 02. 08:55","title":"Mexikó és Kanada visszavág Trumpnak: vámköteles lesz a bourbon whisky is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3adc3140-ca2c-40b6-a57a-344777d9a467","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Az egyházfő állapotának enyhe javulása ellenére orvosai nem bocsátkoznak jóslásokba","shortLead":"Az egyházfő állapotának enyhe javulása ellenére orvosai nem bocsátkoznak jóslásokba","id":"20250226_ferenc-papa-allapota-enyhe-javulas-veseelegtelenseg-nem-all-fenn","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3adc3140-ca2c-40b6-a57a-344777d9a467.jpg","index":0,"item":"6228aaae-94f9-4020-aef4-b7024eb6cacf","keywords":null,"link":"/elet/20250226_ferenc-papa-allapota-enyhe-javulas-veseelegtelenseg-nem-all-fenn","timestamp":"2025. február. 26. 20:57","title":"Ferenc pápánál már nem áll fenn veseelégtelenség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e3213d7-0515-41b6-bbbb-5fa4a753df4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentősen nőhet az önjáró tengeri robotok hatótávolsága, miután a hagyományos akkumulátorát üzemanyagcellára cserélték a német kutatók.","shortLead":"Jelentősen nőhet az önjáró tengeri robotok hatótávolsága, miután a hagyományos akkumulátorát üzemanyagcellára cserélték...","id":"20250203_mesterseges-kopoltyu-viz-oxigen-robot","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e3213d7-0515-41b6-bbbb-5fa4a753df4b.jpg","index":0,"item":"f90cc0d5-6302-47a3-b735-8567b4f72ff1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_mesterseges-kopoltyu-viz-oxigen-robot","timestamp":"2025. február. 03. 16:03","title":"Megcsinálták a mesterséges kopoltyút, a vízből szűri ki az oxigént egy új robot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"693b7e3d-e67c-411b-9a27-507c4ec388e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Portugáliában az óceánpart mentén próbálhattuk ki a Ferrari V12-es motorú újdonságának nyitott tetős változatát.","shortLead":"Portugáliában az óceánpart mentén próbálhattuk ki a Ferrari V12-es motorú újdonságának nyitott tetős változatát.","id":"20250228_Enzo-Ferrari-12Cilindri-Spider","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/693b7e3d-e67c-411b-9a27-507c4ec388e5.jpg","index":0,"item":"f33320e7-2355-41fd-8213-ea5139ce866b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_Enzo-Ferrari-12Cilindri-Spider","timestamp":"2025. március. 01. 11:17","title":"Enzo Ferrari is megnyalná a fülét a 12Cilindri Spider hangjától – Magunkra igazítottuk a maranellói álomgyár legújabb ékszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9e22523-bf44-4297-b3fa-e4419244b614","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A budapesti bajnokok kiestek.","shortLead":"A budapesti bajnokok kiestek.","id":"20250112_Nyert-a-cimvedo-Szabalenka-az-Australian-Openen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9e22523-bf44-4297-b3fa-e4419244b614.jpg","index":0,"item":"3d807294-c742-4eb1-8d2b-b57ad7a4621b","keywords":null,"link":"/sport/20250112_Nyert-a-cimvedo-Szabalenka-az-Australian-Openen","timestamp":"2025. január. 12. 13:41","title":"Nyert a címvédő Szabalenka az Australian Openen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ec7339a-336c-48b6-9553-078530cb5ebb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Huszonnégy interjú egy kötetben.","shortLead":"Huszonnégy interjú egy kötetben.","id":"20250220_Foszerepben-Alfoldi-Robert-beszelget","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ec7339a-336c-48b6-9553-078530cb5ebb.jpg","index":0,"item":"9ec27e03-7b13-4389-89b9-a58819e90852","keywords":null,"link":"/360/20250220_Foszerepben-Alfoldi-Robert-beszelget","timestamp":"2025. február. 20. 16:30","title":"Hogy újra reflektorfénybe kerüljenek: Alföldi Róbert beszélget színésztársaival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kevés alaposabb összefoglalót olvashat ma az akkumulátorgyárak hazai helyzetéről annál, mint amit a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének főmunkatársa készített. Éltető Andrea végigtekint a gyárak építését mozgató érdekeken, az eddig megépült üzemekkel kapcsolatos, nem mindig kedvező tapasztalatokon, számba veszi a környezeti és gazdasági kockázatokat, rávilágít a kormányzat velük kapcsolatos ellentmondásos tevékenységére, és megállapítja: Magyarország úgy vágott bele az egészbe, hogy alapvető kérdéseket nem tisztázott.
Több kulcsfontosságú kérdést nem tisztázott a kormányzat mielőtt magáéve tette volna az akkumulátorgyárak erőltetett telepítésének politikáját – derül ki Éltető Andrea, az Eötvös Loránd Kutatóhálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézet (KRTK VGI) tudományos főmunkatársa által írt, 60 oldalas tanulmányból. A pénteken megjelent dolgozat szerzője kimerítő részletességgel összegzi az elérhető hivatalos adatok, idevágó tanulmányok, civil szervezetek kommunikációja és a sajtóban megjelent információk alapján a hazai akkumulátorgyártás helyzetét.
Kitér számos más szempont mellett arra, hogy
mekkora esélyük van hazai beszállítóknak bejutni ezekbe az üzemekbe: kevés – legfeljebb a szolgáltató szektor profitálhat a catering, a biztonsági cégek, a munkaerő kölcsönzők, építőipari logisztikai vállalkozások ügyvédi irodák révén;
milyen biztonsági kockázatot hordozhatnak – a remekül égő üzemek megfelelő katonai célpontok is lehetnek;
milyen környezeti hatásokkal jár majd idetelepítésük – nem tisztázott, hiszen egyetlen gyár hatásait sem vizsgálták egyben, csak részletekben, azt is sokszor felületesen.
A kutató külön megvizsgálja a szereplők motivációit, ami során megállapítja, hogy
a kormányzat a hatalom megtartásával profitálna az akkumulátorgyárak idetelepítésével, pontosabban a hozzájuk kapcsolódó infrastrukturális, logisztikai beruházásokkal valamint az érintett földek kivásárlásával megszerezhető járulékos anyagi haszon révén;
a beruházók a kedvező termelési feltételek közepette megszerezhető profitban érdekeltek, de közben senki nem ösztönzi őket, hogy betartsák a szabályokat, még az őket tömörítő Magyar Akkumulátor Szövetség is elhárítja ebbéli felelősségét;
profitban érdekeltek a beruházásokkal kapcsolatos hatástanulmányokat, dokumentációt készítő és engedélyeztetést végző vállalkozások is, ezek sokszor nem teljes információkból dolgoznak, és negatív vélemény esetén nem kapnak újabb megbízást;
a helyi hatóságok eközben érdekkonfliktusokba kerülnek, mert végrehajtó szerepük miatt az általuk képviselt lakosság érdekeivel ellentétesen cselekednek – többnyire a kormányzat nyomására –, és ezt az ellentmondást vagy az információk visszatartásával, vagy a hatáskörük legszűkebben vett értelmezésével, egymásra mutogatással, felelősségáthárítással próbálják kezelni;
a lakosság érdeke pedig, hogy elfogadható környezetben éljen és dolgozzon, a háttérbe szorul.
Felhívja a figyelmet a megnyugtatónak szánt kormányzati narratíva – hogy itthon szigorúak a környezetvédelmi szabályok – és a valós gyakorlat közötti ellentmondásra:
pont a kormány által hozott jogszabályok mentik fel a beruházásokat a szigorúbb környezeti hatásvizsgálati eljárások alól, és minimalizálják a – sokszor emberek egészségét és életét, a környezet állapotát veszélyeztető – szabálytalanságokért kiróható bírságokat.
Emellett megállapítja, hogy a hazai akkumulátorgyártás kapacitásának tervezett megduplázásához
nem áll rendelkezésre megfelelő magyar munkaerő,
hatalmas költségekkel jár a kellő energia megteremtése,
ki kell szipolyozni a klímaváltozás miatt egyre csökkenő felszín alatti viztartalékokat, vagyis csökkenni fog a vízbázis.
A kormányzat részéről ugyanakkor nem csak a környezetvédelmi szabályok szigorú betartásának szándékát nem lehet tetten érni, de
hiányzik a meggyőző kommunikáció is, amivel alátámasztanák, hogy miért szükséges újabb és újabb ázsiai gyárakat létesíteni,
miközben a legtöbb európai országban igyekeznek hazai vagy eruópai gyártást és innovációt támogatni.
A kutató összegzi azokat a kérdéseket is, amiket szerinte – és számos hazai elemző, közgazdász, természetvédelmi- és civil szervezet szerint is – meg kellene vagy kellett volna válaszolni még azelőtt, hogy elindult volna a gyárak erőltetett telepítése:
Milyen számítások alapján, mikorra, mennyi munkaerő felszabadulását várják a hazai autóiparban?
Hány olyan felhagyott régi iparterület van, ahová új beruházások jöhetnének?
Ezek kármentesítése, újjáépítése mennyivel lenne olcsóbb vadonatúj ipari parkok építésénél?
A jó minőségű termőföld feláldozásából származó károk hogyan viszonyulnak az akkumulátor gyárak anyagi előnyeihez?
Milyen távon és hogyan térül meg az eddig mintegy ezer milliárd adófizetői ráfordítás ezekre a gyárakra?
A járulékos beruházások (erőművek, infrastruktúra) honnan vonnak el erőforrásokat?
Végül kitér rá, hogy az akkumulátorgyárak mellett és ellene is fel lehet hozni érveket, de ezek nem egyforma súlyúak:
Fontos a kormánynak, hogy nőjön a GDP és az export, az önkormányzatnak, hogy legyen iparűzési adó, de a helyieknek fontosabb lehet, hogy öt-tíz év múlva is legyen vizük, hogy ne szivárogjanak veszélyes anyagok a környezetbe, vagy ne üssön ki váratlan tűz a közeli gyárban. Akitől elvették a kiváló termőföldjét, azt nem vigasztalja, hogy az ázsiai cégek tömeges betelepítésével a kormány érdekei egybeesnek a német autógyárakéval. A koreai gyárakban veszélyeztetett dolgozókat sem kompenzálja az a központi ideológia, hogy milyen jó, hogy nálunk találkozik a Kelet és a Nyugat.
A környezetnek és a társadalomnak is benyújtja a számlát a kormány erőltetett akkumulátorgyár-építési törekvése, gazdaságilag pedig függő helyzetet teremt. AZ EU-ban repedezik az összetartás az e-autók ügyében.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?