Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","shortLead":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","id":"20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593.jpg","index":0,"item":"5cf174a7-e0c7-40f6-ba97-e4cd965c9f75","keywords":null,"link":"/360/20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","timestamp":"2025. február. 21. 07:30","title":"Utolérte a schengeni csatlakozás az IBUSZ-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1cefe23-c86c-4198-b273-8fcddfa2ec0f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A dél-koreai ügyészség vasárnap vádat emelt a letartóztatásban lévő Jun Szog Jol felfüggesztett köztársasági elnök ellen lázadás vádjával a múlt hónapban általa elrendelt hadiállapot miatt.","shortLead":"A dél-koreai ügyészség vasárnap vádat emelt a letartóztatásban lévő Jun Szog Jol felfüggesztett köztársasági elnök...","id":"20250126_Vadat-emeltek-Jun-Szog-Jol-felfuggesztett-del-koreai-koztarsasagi-elnok-ellen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cefe23-c86c-4198-b273-8fcddfa2ec0f.jpg","index":0,"item":"569dae3f-b5cd-458d-b776-ef9a617d1a49","keywords":null,"link":"/vilag/20250126_Vadat-emeltek-Jun-Szog-Jol-felfuggesztett-del-koreai-koztarsasagi-elnok-ellen","timestamp":"2025. január. 26. 12:42","title":"Vádat emeltek Jun Szog Jol felfüggesztett dél-koreai köztársasági elnök ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4042770a-2916-40a0-adab-0850995b77ce","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Peking megmutatta az új, hatodik generációsnak mondott repülőit, éppen amikor az amerikai légierő leállította vadászgépfejlesztési programját, és önvizsgálatot tart, hogy milyen úton induljon tovább. Elon Musknak erről is van véleménye, de hogyan döntötte be azzal a Lockheed Martin részvényeit?","shortLead":"Peking megmutatta az új, hatodik generációsnak mondott repülőit, éppen amikor az amerikai légierő leállította...","id":"20250127_hvg-kinai-legierofejlesztes-amerikai-felulvizsgalat-dominancia-igenye-egi-abrand-ngad-jegeles-J-35-F-35-J-20-F-22","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4042770a-2916-40a0-adab-0850995b77ce.jpg","index":0,"item":"fa2ef53f-65a7-4e59-a9ae-b92bf70c84b9","keywords":null,"link":"/360/20250127_hvg-kinai-legierofejlesztes-amerikai-felulvizsgalat-dominancia-igenye-egi-abrand-ngad-jegeles-J-35-F-35-J-20-F-22","timestamp":"2025. január. 27. 12:48","title":"Verseny a jövő légi dominanciájáért: Kína előrelépett, az USA önvizsgálatot tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket végeztek volna, de állítólag is megcsinálják az összes munkát.","shortLead":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket...","id":"20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6.jpg","index":0,"item":"6674756f-8092-4601-81b4-2b4595684ae3","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","timestamp":"2025. február. 21. 13:44","title":"Beütöttek a szankciók, felszámolja magyar leányát a paksi bővítés egyik orosz résztvevője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4aa51e11-9250-49fd-8147-86ba89039894","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Kérdés, elég lesz-e mindez a MOME Front-ba tömörült hallgatóknak, vagy tovább folyik a tiltakozás? FRISSÍTÉS: A rektor bejelentette, hogy február 11-én bizalmi szavazást kér maga ellen.","shortLead":"Kérdés, elég lesz-e mindez a MOME Front-ba tömörült hallgatóknak, vagy tovább folyik a tiltakozás? FRISSÍTÉS: A rektor...","id":"20250207_A-MOME-kuratoriuma-meghatralt-a-rektor-pedig-valoszinuleg-bizalmie-szavazast-ker-maga-ellen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4aa51e11-9250-49fd-8147-86ba89039894.jpg","index":0,"item":"80b4dce8-8f72-431b-9290-1f499e400420","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_A-MOME-kuratoriuma-meghatralt-a-rektor-pedig-valoszinuleg-bizalmie-szavazast-ker-maga-ellen","timestamp":"2025. február. 07. 14:54","title":"A MOME kuratóriuma meghátrált, a rektor pedig valószínűleg bizalmi szavazást kér maga ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0d0d890-fdf0-45b7-ae00-390150c5423f","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Márciusban még soha nem volt olyan alacsony a Duna vízállása, hogy előbukkanjon az Ínség-szikla. ","shortLead":"Márciusban még soha nem volt olyan alacsony a Duna vízállása, hogy előbukkanjon az Ínség-szikla. ","id":"20250304_tortenelmi-pillanat-duna-inseg-szikla","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0d0d890-fdf0-45b7-ae00-390150c5423f.jpg","index":0,"item":"50d997cc-54a1-4c59-974d-862a14cf5ed0","keywords":null,"link":"/zhvg/20250304_tortenelmi-pillanat-duna-inseg-szikla","timestamp":"2025. március. 04. 11:03","title":"Történelmi pillanat jön a Dunán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cbffdc9-218b-4809-b65e-3b9384d8c676","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A tiltakozók a szerbiai alkotmánybíróság épülete elé vonultak, ahol 15 perces néma csenddel emlékeztek meg az újvidéki pályaudvaron történt tragédia 15 áldozatáról.","shortLead":"A tiltakozók a szerbiai alkotmánybíróság épülete elé vonultak, ahol 15 perces néma csenddel emlékeztek meg az újvidéki...","id":"20250113_tuntetes-belgrad-ujvideki-tragedia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cbffdc9-218b-4809-b65e-3b9384d8c676.jpg","index":0,"item":"984e2774-bef9-43b1-8474-1d32460a6447","keywords":null,"link":"/vilag/20250113_tuntetes-belgrad-ujvideki-tragedia","timestamp":"2025. január. 13. 09:38","title":"Ismét többezres kormányellenes tiltakozást tartottak Belgrádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Kisgyerekként a pénzzel először arany formájában találkozunk az animációs meséknek köszönhetően, később azonban elfelejtjük az aranyat, mint befektetési lehetőség. ","shortLead":"Kisgyerekként a pénzzel először arany formájában találkozunk az animációs meséknek köszönhetően, később azonban...","id":"20250224_Ugorjunk-fejest-az-aranyba-befektetes-podcast-Kasszakulcs","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777.jpg","index":0,"item":"7ce36836-feb3-4c2e-8b24-c2cf235ff598","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Ugorjunk-fejest-az-aranyba-befektetes-podcast-Kasszakulcs","timestamp":"2025. február. 24. 06:00","title":"Ugorjunk fejest az aranyba? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Volánbusz Mercedes eCitaróinak már a beszerzése is botrányosra sikerült, ugyanis egyértelműen politikai és nem szakmai döntés született, amikor kiválasztották a típust. Az elektromos buszok karrierje később sem alakult túl jól. A 7,35 milliárdért vásárolt Mercedesek ritkán vannak forgalomban, inkább állnak, mint mennek. A Volánbusz szerint minden rendben van a budapesti agglomerációban közlekedő eCitarókkal, a tények azonban mást mutatnak.
A Volánbusz Zrt. 2021. június 8-án írt ki közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyek megvásárlását az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből fedezték. A tender úgy szólt, hogy a száz új elektromos buszból hatvanat szétosztanának a hazai nagyvárosok között, a maradék negyven e-busz pedig a Volánbusz által üzemeltetett fővárosi agglomerációs vonalakra kerülne. Ezek konkrétan Budaörs térségében állnának szolgálatba.
Innen kezdődnek a furcsaságok, ugyanis a pályázóknak igen szűk szállítási határidőt szabott a kiíró Volánbusz. A megszokott fél-egy év helyett mindössze két és fél hónapjuk (2021. augusztus 28-ai szállítási határidő) volt a gyártóknak arra, hogy elinduljanak a tenderen, meg is nyerjék azt és le is szállítsák az új autóbuszokat. Alig egy hónappal a tenderkiírás után az interneten megjelent fotók tanúsága alapján a Volánbusz 40 darab elektromos Mercedes busza már majdnem teljesen összeszerelt állapotban várta a Mercedes mannheimi gyárában a tender végeredményét, amelyet hivatalosan csak 2021. augusztus 22.-én hirdettek ki. Nem túl meglepő módon a 7,35 milliárd forintot érő megbízást, egyedüli indulóként, a Mercedes-Benz autóbuszok hazai importőre, az Omnibus Hungária Kft. nyerte el.
A nagy sietségre természetesen nem azért volt szükség, mert a budaörsiek epedve várták már az új buszokat, vagy mert ennyire a szívén viselné a Volánbusz a környezetvédelmet, hanem egy sokkal prózaibb okból: a kormányzat ezekkel a járművekkel akart villantani a Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszuson (NEK), valamint a Nemzetközi Természetvédelmi és Vadászati Kiállításon is. Végül mindkét esemény kiszolgálását sikeresen látta el a Volánbusz az új Mercedes eCitarókkal.
Nem a legjobban sikerült típus a Mercedes eCitaro
A Mercedes első elektromos autóbusz típusát 2018 nyarán mutatták be. Majdnem pontosan három évvel a bemutató után 2021. június 6-án a hannoveri Üstra (a helyi BKV) garázsában tűz keletkezett, amelyben öt Mercedes eCitaro, további négy más autóbusz és a tárolócsarnok nagy része égett le teljesen. A későbbi vizsgálat szerint a tűz az egyik eCitaro töltése közben, a busz tetején (itt tárolják az akkupakkokat) keletkezett. A vizsgálat után átalakították a töltőberendezéseket.
A hannoveri Üstra garázsa a tűz után
AFP / DPA / Francois Klein
Nem sokkal később, szeptember 30-án a stuttgarti SBB buszgarázsa is kigyulladt, ahol két Mercedes eCitaro és további 23 autóbusz semmisült meg teljesen. A vizsgálatok szerint ebben az esetben is az eCitarók töltése közben keletkezett a tűz. A szilárdtest akkumulátorok egyik csatlakozója okozta a hibát. Az ilyen akksikkal szerelt buszokat az üzemeltetők nagy része leállította, majd a Mercedes javította a hibát. Egyébként ilyen akkumulátorokkal vannak szerelve a Volánbusz eCitarói is.
Idén nyáron a wiesbadeni közlekedési vállalat (ESWE) döntött úgy, hogy a jövőben már nem kéri a Mercedes elektromos buszait. Azoknak ugyanis annyira alacsony a hatótávolsága, ami nem mellesleg nagyon távol áll a gyári ígéretektől is, hogy egy dízelbuszt a legjobb esetben is 1,7 villanybusz tud kiváltani. Gondot okozott Wiesbandenben az is, hogy a fentebb írt tűzesetek és más okok miatt sok volt a garanciális meghibásodás és emiatt sokat állt az eCitaro flotta. Ezért az ESWE nemrég úgy döntött, hogy egy jó darabig köszöni, de nem kér az elektromos buszokból, visszatér a németországi város a dízelbuszok beszerzésére.
Mi lehet a gond a Volánbusz Mercedeseivel?
A Winmenetrend online járműkövető rendszer adataiból jól látható, hogy a Volánbusz budapesti agglomerációban közlekedő 40 darab Mercedes eCitaro busz borzasztó rossz kiadási számokat produkál. A 40 járműből az eddigi legjobb napon is 29 darab került ki forgalomba, ami 72 százalékos kiadási arányt jelent. A többi hétköznapon ennél sokkal rosszabb arányt produkálnak az eCitarók. Ez azért nagyon rossz eredmény, mert egy ennyire új flottától bőven elvárható lenne a 90 százalék feletti kiadási arány. Hétvégente nagyjából az állomány fele közlekedik, de szeptember 24-én szombaton mindössze három darab eCitarót tudott forgalomba adni a Volánbusz. A 40-ből hét elektromos busz hónapok óta tartósan áll, valószínűleg valamilyen garanciális probléma miatt, a Winmenetrend adatai szerint.
Mercedes-Benz eCitaro elektromos autóbuszok budapesti bemutatójukon a Hungexpo A pavilonjában 2021. augusztus 31-én
MTI / Soós Lajos
Az átlagos napi hatótávjuk ezeknek a buszoknak 150 kilométer, ennél nagyobb távot soha nem tesznek meg az eCitarók. Összehasonlításképp a korábban itt közlekedő dízel MAN Lion’s City dízelbuszok bőven 250 kilométer fölötti teljesítményt tudtak. Egyébként az eCitarók hatótávja a gyártó szerint 250 kilométer. Mindebből jól látható, hogy a Volánbusznál ugyanaz a probléma, mint az ESWE-nél, az eCitarók messze nem hozzák a Mercedes által ígért hatótávot.
Megkérdeztük a Volánbuszt, mik a tapasztalataik az elektromos Citaro buszokkal. Azt a választ kaptuk, hogy: „A Zöld Busz Programban elnyert támogatás egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy a Volánbusz a fővárosi agglomeráció, valamint Székesfehérvár, Győr, Zalaegerszeg, Eger, Szolnok és Szeged legidősebb, elavult környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt autóbuszait ne hagyományos, dízelüzemű járművekre, hanem korszerűbb, a jövő technológiáját képviselő zöldautóbuszokra cserélhesse.
A megkereséssel érintett Mercedes eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel a forgalmi, domborzati és időjárási körülményektől függően átlagosan 160 kilométert képesek megtenni.
Az e-buszok a fővárosi rendszerbe integrált Volánbusz-járatok útvonalán álltak szolgálatba 2022 elején, emellett rendszeresen ellátnak bemutató jellegű feladatokat.
A töltő infrastruktúra kiépítése során a Volánbusz, valamint a töltőberendezések üzemeltetését végző Mobiliti Volánbusz Kft. a műszaki, forgalmi és területi adottságok, valamint a gyártói ajánlások alapján járt el, így az agglomerációs kiszolgálásban immár több, mint 30 töltőberendezés vesz részt.”
MTI / Czeglédi Zsolt
Azokra a kérdéseinkre, hogy milyen kiadási és meghibásodási százalékot produkálnak a modellek, illetve, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően ki tudta-e váltani egy eCitaro a korábban ezeken a vonalakon közlekedő dízel MAN Lion’s Cityket, a közlekedési cég nem válaszolt. Azt még érdemes megjegyezni, hogy a Volánbusz flottájában még mindig több száz Euro 2-es és 3-as dízelmotorral szerelt autóbusz közlekedik. A 40 darab eCitaróra költött 7,35 milliárdból száz darab, Euro 6-os dízel motorral szerelt, magyar gyártású Credo Econell buszt is vásárolhattak volna, ami környezetvédelmi szempontból is többet hozott volna a konyhára, mint ez a 40 darab elektromos busz. Igaz, akkor a két tavalyi nemzetközi eseményre nem high-tech buszok szállították volna a látogatókat.
Fenntarthatatlanná vált a fenntarthatónak vélt járművek üzemeltetése, a rendbetétel árából három busz is kijönne. A cseréért azonban nem mindenki lelkesedik.
Tévhit, hogy az állam nem segíti a hazai buszgyártó vállalkozásokat, de valami nagyon el van rontva ebben, amit a gyártók örömmel kihasználnak, miközben korszerű autóbuszokat nem tudnak produkálni. Borzasztó messze kerültünk attól, hogy újra „buszgyártó nagyhatalom” legyünk.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?