Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Elon Musk elszabadult hajóágyúhoz hasonló kormányzati munkája és orosz propagandának is beillő nemzetközi fellépése láttán mind többen tiltakoznak. A tiltakozás már elérte a cég vezetését is, az viszont kérdés, hogyan befolyásolja a Tesla hosszabb távú terveit.","shortLead":"Elon Musk elszabadult hajóágyúhoz hasonló kormányzati munkája és orosz propagandának is beillő nemzetközi fellépése...","id":"20250224_Bojkott-tesla-elon-muska-reszveny","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df.jpg","index":0,"item":"59475a34-f5c5-43ce-bdbb-db033ff7a1a0","keywords":null,"link":"/360/20250224_Bojkott-tesla-elon-muska-reszveny","timestamp":"2025. február. 24. 13:31","title":"„Add el Tesládat és Tesla-részvényeidet!” – Tényleg árthat Elon Musknak a cége elleni bojkott?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a86e9e7f-f793-4855-b916-f634324dbc1e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Nem volt valami hálás feladat J. R. R. Tolkien szövegeit gépelni.","shortLead":"Nem volt valami hálás feladat J. R. R. Tolkien szövegeit gépelni.","id":"20250306_tolkien-kezirat-level-gepirono","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a86e9e7f-f793-4855-b916-f634324dbc1e.jpg","index":0,"item":"59a87d82-fcd4-463a-9591-93f42402a23f","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_tolkien-kezirat-level-gepirono","timestamp":"2025. március. 06. 11:18","title":"„Trehány munka”: így akadt ki A Gyűrűk Ura szerzője a gépírónőjére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54.jpg","index":0,"item":"5654a0c3-d9f0-483d-9590-b69d1c600fee","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","timestamp":"2025. január. 02. 08:00","title":"Tóta W.: Dáridó Donalddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.","shortLead":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést...","id":"20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229.jpg","index":0,"item":"76781c53-d9cb-442f-87d0-f16927a554bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8b31222-f61e-445f-9ff3-f60f8450471e","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Izrael hosszabb katonai berendezkedésre készül a Gázai övezetben, hogy esélye se legyen az újraszerveződésre a Hamásznak, amelynek a szövetségesei is elfogytak.","shortLead":"Izrael hosszabb katonai berendezkedésre készül a Gázai övezetben, hogy esélye se legyen az újraszerveződésre...","id":"20250109_gazai-haboru-tartos-izraeli-jelenlet-elszigetelt-hamasz-eltero-elvarasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8b31222-f61e-445f-9ff3-f60f8450471e.jpg","index":0,"item":"34ce44fc-57e5-4d38-835c-7fca522afc6d","keywords":null,"link":"/360/20250109_gazai-haboru-tartos-izraeli-jelenlet-elszigetelt-hamasz-eltero-elvarasok","timestamp":"2025. január. 09. 17:30","title":"Izrael még nem tudja, meddig marad és mihez kezd a földig rombolt Gázai övezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6df16a4-caee-469c-b8a8-e3b122f07afd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Miután a kapitány rosszul lett, a gép első tisztje sürgős leszállási engedélyt kért.","shortLead":"Miután a kapitány rosszul lett, a gép első tisztje sürgős leszállási engedélyt kért.","id":"20250310_ausztralia-qantas-pilota-mellkasi-fajdalom-rosszullet-defibrillator-surgos-leszallasi-engedely","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6df16a4-caee-469c-b8a8-e3b122f07afd.jpg","index":0,"item":"3c4f3779-7ccd-425f-8073-6e7f20773a11","keywords":null,"link":"/elet/20250310_ausztralia-qantas-pilota-mellkasi-fajdalom-rosszullet-defibrillator-surgos-leszallasi-engedely","timestamp":"2025. március. 10. 15:48","title":"Mellkasi fájdalmakra panaszkodott és defibrillátort kért a pilóta egy Sydney-be tartó járaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f2675a5-2c53-45a3-8c7e-80627e4615f8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Darázs Lénárd augusztus 1-jén veszi át Borhy László székét.","shortLead":"Darázs Lénárd augusztus 1-jén veszi át Borhy László székét.","id":"20250224_elte-rektor-borhy-laszlo-darazs-lenard","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f2675a5-2c53-45a3-8c7e-80627e4615f8.jpg","index":0,"item":"0221f9e2-29ae-41d0-aff3-f805a726c8b3","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_elte-rektor-borhy-laszlo-darazs-lenard","timestamp":"2025. február. 24. 17:25","title":"Megválasztották az ELTE új rektorát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae162e3-a56b-49fd-a404-a90c26050886","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Súlyos testi és lelki bántalmazást követhetett el néhány fiatal több iskolatársuk ellen is. Az érintett iskola az egyik hozzátartozó szerint nem vette komolyan a dolgot, a rendőrség már nyomoz.","shortLead":"Súlyos testi és lelki bántalmazást követhetett el néhány fiatal több iskolatársuk ellen is. Az érintett iskola az egyik...","id":"20250202_Kegyetlen-iskolai-bantalmazasok-miatt-nyomoz-a-rendorseg-a-Pest-megyei-Radon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae162e3-a56b-49fd-a404-a90c26050886.jpg","index":0,"item":"bdd154c3-5370-4208-b8ca-a8fd7aa65664","keywords":null,"link":"/itthon/20250202_Kegyetlen-iskolai-bantalmazasok-miatt-nyomoz-a-rendorseg-a-Pest-megyei-Radon","timestamp":"2025. február. 02. 10:54","title":"Kegyetlen iskolai bántalmazások miatt nyomoz a rendőrség a Pest megyei Rádon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Húsz százalékkal emelnem kellett a kamionsofőrjeim bérét, különben itthagytak volna" – panaszkodott a Le Monde londoni tudósítójának az Europa Worldwide vezérigazgatója. A szakember arról beszélt, hogy 27 éve van a szakmában, de ilyet még sohasem tapasztalt. Hogy mennyit keres ennél a szállítócégnél egy átlagos kamionsofőr egy évben? Túlórákkal együtt 50 ezer eurót, ami napi árfolyamon nagyjából 17,5 millió forint.
A La Manche csatorna túlsó oldalán a vendéglátásban még rosszabb a helyzet. "Reménytelen vállakozás manapság szakácsot találni a piacon – fakadt ki a párizsi luxusszálloda, a Meurice személyzeti igazgatója. – Három fejvadász céget is megkerestünk. Korábban mindig kaptunk gyorsan jelöltektől szakmai életrajzot, de most semmi."
A pandémia bekavart
A Covid–19-járvány miatt a gazdaság rendkívüli mértékben lelassult az Európai Unióban, és azon kívül is a kontinensen. A vendéglátás szinte teljesen leállt, és sok helyen szélnek eresztették a személyzetet, vagy ha megtartották, akkor jellemzően kis pénzt kaptak, amiből épp csak meg lehetett élni. Ezért aztán a zárás idején mindenki keresgélni kezdett, és nagyon sokan találtak is maguknak más, biztosabb helyet. Amikor azután kinyitottak a szállodák és az éttermek, a menedzserek csodálkoztak, hogy elmaradnak a jelöltek.
Pedig a munkaerőpiac még mindig morózus az Európai Unióban. Az idei első félév végén 7,1% volt a munkanélküliség mutatója, ez pedig még mindig egy picit magasabb, mint 2019-ben a járvány előtt. Ez már óriási csökkenés, hiszen a pandémia tetőpontján a munkanélküliség meghaladta a 11%-ot az EU-ban, de még most is 800 ezerrel többen keresnek munkát, mint a világjárvány előtt. Hol vannak? Az biztos, hogy nem a szállításban, a vendéglátásban vagy az építőiparban. Pedig Nagy-Britanniában még emelkedett is a munkanélküliség a második negyedévben csaknem 1%-kal, és elérte a 4,7%-ot.
Munkaerőimport a megoldás?
Nagy-Britanniában a munkaadók azt javasolják a kormánynak, hogy adjon átmenetileg 10 ezer uniós kamionsofőrnek munkavállalási engedélyt, mert különben leállhat a piacok ellátása, amely a Brexit után amúgy is problematikussá vált az ország egyes területein, például Észak-Írországban.
Finnországot a világ legboldogabb országának nevezik, mert az első helyen végzett ebben a versenyben, de a lakosság gyorsan öregszik, és egyre fogy a munkaerő. Japán után Finnország van a legnehezebb helyzetben ebből a szempontból. Az OECD országai közül itt van a legnagyobb szakmunkáshiány, de a toborzást akadályozza, hogy a munkaadók ragaszkodnak a finn nyelvtudáshoz. Most lassacskán áttérnek az angolra.
A vendéglői házhoz szállítás vezető cége, a Wolt is áttért erre Finnországban, ahol évente 20-30 ezer friss munkaerőt kellene importálni külföldről, de ez nehezen megy – írja a capital.fr portál.
60 ezer kamion sofőr hiányzik jelenleg az Egyesült Királyságban, ezért kellene minimum 10 ezret importálni az Európai Unió államaiból – írják a szektorban érintett brit vállalkozók. Az első félévben 14 ezer uniós kamionsofőr hagyta ott az állását a szigetországban, közülük csak 600 tért vissza.
A brit kormány továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy hazai sofőrökkel oldják meg a problémát. Csakhogy a pandémia idején leállt a sofőrök vizsgáztatása is, vagyis hazai jelentkező alig akad. A Tesco 1000 fontot ad minden új kamionsofőrnek, mert olyan nagy bajban van.
Könnyebb turistát találni, mint személyzetet – panaszkodnak a tulajdonosok az Európai Unióban. Franciaországban 150 ezer, Németországban 300 ezer ember tűnt el a vendéglátásból a pandémia idején. Miért? "Nem a bér a fő probléma" – mondja Andreas Kallmuenzer, az Excelia Business School tanára Franciaországban. "Sokkal inkább a nehéz munkakörülmények és a hosszú munkaidő az, ami miatt nehéz embert találni ebben a szektorban. Ráadásul ez szezonmunka, amely a többség számára nem kínál karrierlehetőséget. Át kellene gondolni az egész üzleti modellt, és valamiféle perspektívát nyújtani a vendéglátásban, mert különben nem oldódnak meg a munkaerőgondok."
Más a helyzet Ausztriában, ahol a kis családi hotelek vannak többségben. Ott hozzá voltak szokva a munkaerő-fluktuációhoz, de régebben ez csak 15-20% volt évente. A pandémia miatt 30% fölé ment, és ezzel sokan nem tudnak mit kezdeni.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?