Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d84e17d4-53bb-4257-8daf-3fe282488869","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Franciaország elnöke után Jean-Noel Barrot is nekiment az amerikai techmilliárdosnak.","shortLead":"Franciaország elnöke után Jean-Noel Barrot is nekiment az amerikai techmilliárdosnak.","id":"20250108_francia-kulugyminiszter-elon-musk-politikai-beavatkozas-europai-bizottsag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d84e17d4-53bb-4257-8daf-3fe282488869.jpg","index":0,"item":"d7e2e8ed-de77-4c1b-b0e6-c1722e446374","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_francia-kulugyminiszter-elon-musk-politikai-beavatkozas-europai-bizottsag","timestamp":"2025. január. 08. 13:49","title":"A francia külügyminiszter felszólította az Európai Bizottságot, hogy védje meg a tagállamokat Elon Musk politikai beavatkozásától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82654539-0bd3-4cb9-bc29-db614736dccc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egységes arculatot teremtenének. ","shortLead":"Egységes arculatot teremtenének. ","id":"20250109_balatonalmadi-valtoztatasi-tilalom","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82654539-0bd3-4cb9-bc29-db614736dccc.jpg","index":0,"item":"17966187-70e2-42fd-afbe-7e4ea2e581af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_balatonalmadi-valtoztatasi-tilalom","timestamp":"2025. január. 09. 13:16","title":"Változtatási tilalmat rendeltek el Balatonalmádiban, egy ablakot sem lehet kicserélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"De szerinte még nem tartanak ott az egyeztetési folyamatok. ","shortLead":"De szerinte még nem tartanak ott az egyeztetési folyamatok. ","id":"20250217_Marco-Rubio-szerint-Ukrajna-es-Europa-is-resze-lesz-a-beketargyalasoknak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66.jpg","index":0,"item":"90244d91-a774-4946-89de-eaff5d734aa4","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Marco-Rubio-szerint-Ukrajna-es-Europa-is-resze-lesz-a-beketargyalasoknak","timestamp":"2025. február. 17. 05:40","title":"Marco Rubio szerint Ukrajna és Európa is része lesz a béketárgyalásoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c79b33e-b08e-48a5-a903-ec7c2f83369d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nép Pártján politikusának tetszik az előrehozott választás ötlete.","shortLead":"A Nép Pártján politikusának tetszik az előrehozott választás ötlete.","id":"20250101_Jakab-Peter-uzent-Magyar-Peternek-elorehozott-valasztas-osszefogas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c79b33e-b08e-48a5-a903-ec7c2f83369d.jpg","index":0,"item":"3c547197-489a-4db4-8a9c-7642d42a74c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_Jakab-Peter-uzent-Magyar-Peternek-elorehozott-valasztas-osszefogas","timestamp":"2025. január. 01. 16:15","title":"„Nem kell szeretni egymást, de össze kell dolgozni” – Jakab Péter üzent Magyar Péternek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutatott, a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterségesintelligencia-láz is. A visszaesésért részben a gazdasági környezet okolható.","shortLead":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot...","id":"20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017.jpg","index":0,"item":"24012e11-0fd8-4f0e-a45d-8fc849e3d8a6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","timestamp":"2025. február. 17. 10:03","title":"Valami rossz történik a magyar cégeknél, mélybe zuhant egy fontos mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14b5ff2e-15f8-41ac-8ddb-e7aeb51338d4","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Miközben a spanyol közvélemény arról vitázik, hogy mit jelent a fuck off, a játékvezetőt azért vizsgálják, mert üzleti érdekeltsége összeférhetetlen lehet a bírói munkájával. ","shortLead":"Miközben a spanyol közvélemény arról vitázik, hogy mit jelent a fuck off, a játékvezetőt azért vizsgálják, mert üzleti...","id":"20250219_spanyol-bajnoksag-real-madrid-osasuna-jude-bellingham-kiallitas-jatekvezeto-jose-luiz-munuera-montero","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14b5ff2e-15f8-41ac-8ddb-e7aeb51338d4.jpg","index":0,"item":"374356f2-679f-45df-b5e7-58a06a60c8cf","keywords":null,"link":"/sport/20250219_spanyol-bajnoksag-real-madrid-osasuna-jude-bellingham-kiallitas-jatekvezeto-jose-luiz-munuera-montero","timestamp":"2025. február. 19. 19:03","title":"Bizarr nyelvészkedés kerekedett a káromkodó Bellingham kiállításából, a bíró is pórul járhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f8c462a-9163-44e0-8a83-88e000d630a8","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A 2024-ben regisztrált 9 ezer szabálysértés 99 százalékát külföldiek követték el. Sok “horrorkaravánt” is lekapcsoltak a hatóságok.","shortLead":"A 2024-ben regisztrált 9 ezer szabálysértés 99 százalékát külföldiek követték el. Sok “horrorkaravánt” is...","id":"20250201_Rekordbuntetest-kaptak-tavaly-teher--es-szemelyautok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f8c462a-9163-44e0-8a83-88e000d630a8.jpg","index":0,"item":"44ec431d-4e72-42cf-9ee8-fe210da101f6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250201_Rekordbuntetest-kaptak-tavaly-teher--es-szemelyautok","timestamp":"2025. február. 01. 14:24","title":"Rekordbüntetést kaptak tavaly a teher- és személyszállító autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","shortLead":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","id":"20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344.jpg","index":0,"item":"13588eec-e0ab-43a0-a597-88f0aa51f8b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","timestamp":"2025. január. 02. 08:25","title":"Íme a magyar tervezésű új kabrió Suzuki Vitara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest rengeteg pénzt kap a közlekedés fejlesztésére, de a fővárosnak ehhez nem sok köze lehet
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hatalmas HÉV-fejlesztést, az 5-ös metró első ütemét, és egy új vasúti alagutat is kaphat Budapest a kormány legújabb döntése szerint. Jól látszik, hogy újra a főváros lehet a fejlesztési pénzek kedvezményezettje, de mi ebben az önkormányzat szerepe?
Fontos és régóta kívánt projektekre esett a választás. A HÉV-ek ezzel az elavult járműparkkal és leromlott infrastruktúrával egyszerűen már nem tarthatók sokáig fenn elégséges szolgáltatási színvonalon, és ugyanez igaz a Nyugati és Déli pályaudvar vágányzatára. Mindezek felújítása pedig felfoghatatlan, ezermilliárdos nagyságrendű összeg. Nem csupán a mostani infrastruktúrát pofoznák ki, hanem tényleges fejlesztések is megvalósulnának, például minden HÉV-vonal hosszabb lenne (a ráckeveit 1880-as átadása óta szeretnék a Közvágóhídtól továbbvinni). A Déli és Nyugati pályaudvar közé építendő alagúttal pedig országszerte is javulnának a vasúti kapcsolatok – semmi akadálya nem lenne például a Nyíregyházáról Sopronba menő közvetlen vonatoknak, melyek a Nyugatinál és a Délinél is meg tudnának állni.
Visszakerült a fejlesztések fókusza Budapestre
Míg a 2014–20-as uniós pénzügyi ciklusban a vidék, és elsősorban a közút és a vasútvonalak, a 2021-ben induló pénzügyi ciklusban ismét a főváros, és elsősorban a városi és elővárosi vasúti közlekedés kerül majd a pénzelosztás fókuszába. Ezt maga Fürjes Balázs Budapestért és az agglomerációért felelős államtitkár mondta egy a Déli pályaudvar jövőjéről tartott szeptemberi fórumon.
Százmilliárdokat költöttek pályakorszerűsítésekre, ahol alig csökkent a menetidő. Állomásokat építettek át ott, ahol alig járnak utasok. Ki a hibás? Lassan a 2014-20-as uniós ciklus feléhez érkezünk, amelyben kiemelten magas összeget, több forrásból 1200 milliárd forintot költhetünk vasútépítésre. Történelmi lehetőség ez a magyar vasút számára, de a közelmúltban átadott fejlesztéseket elnézve, a pénzt gyakran csak elvesztegetjük.
A most bejelentett fejlesztések elsősorban a fővárosi agglomerációra koncentrálnak majd, nagyjából 275 ezer autó lépi át a városhatárt naponta, és a kötöttpályás közlekedés nem tud már versenyt tartani a települések növekedésével, régóta szükség lenne az agglomerációs vonalak fejlesztésére.
A MÁV, a Volán és a BKK fölött álló integrált regionális közlekedésszervezőt kellene létrehozni Budapesten és környékén, máshogy már nem megoldhatók a főváros közlekedési gondjai - egyebek mellett erről beszélt Vitézy Dávid, a BKK első vezérigazgatója a Rajk László Szakkollégium által szervezett előadáson kedden.
Ennek egyik legfontosabb lépése a járműcsere – ami a nagyvasúton már végső szakaszában jár (123 Flirt motorvonat állt forgalomba az elővárosokban és 19 emeletes vonat áll megrendelés alatt). A HÉV-eken pedig most megtörténhet az ígéret szerint. A másik, amitől vonzóbb lehet a vasút az agglomerációban: ha a meglévő vonalak jobb városi kapcsolatokat kapnak, ez pedig mind szerepel az elfogadott kormányhatározatban (a déli HÉV-ek behozatala a Kálvin térig, a gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval, távlatilag a szentendrei HÉV-et is áthoznák a pesti oldalra). A vasúti alagútnak köszönhetően pedig az összes Dél- és Nyugat-Buda felől jövő vonat elérhetné Észak-Pestet, és fordítva, az észak-pesti agglomerációból is átszállás nélkül lehetne Dél-Budára utazni.
Újabb jel, hogy a főváros megkerülhető
Az elfogadott projektekből az is következhet: a kormány döntött a főváros nélkül, a felsorolt projektek közül mindegyik MÁV- és MÁV–HÉV-hatáskör, azaz állami beruházás(az 5-ös metrót is föld alá vezetett HÉV-ként kell elképzelni). Újabb jel, ami azt mutatja, mennyi beleszólása van, lehet a budapesti városvezetésnek a területén tervezett fejlesztésekbe.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?