Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f9dd019-8687-40ca-b234-acd7cc32fba1","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Versenyfutás zajlik az idővel a szélsőjobboldali Calin Georgescu jelöléséért és jelölése ellen is Romániában. Ha nyer, felgyorsulhat az EU destabilizációja, ha veszít, tovább radikalizálódhat a román társadalom. Első körben a Központi Választási Iroda eltiltotta az indulástól.","shortLead":"Versenyfutás zajlik az idővel a szélsőjobboldali Calin Georgescu jelöléséért és jelölése ellen is Romániában. Ha nyer...","id":"20250310_roman-kampany-szelsojobb-tabor-amerikai-beleszolas-lokdosodes-astartvonalon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f9dd019-8687-40ca-b234-acd7cc32fba1.jpg","index":0,"item":"2c1b04c6-d2c9-4fcd-b174-a78eda2a5cf2","keywords":null,"link":"/360/20250310_roman-kampany-szelsojobb-tabor-amerikai-beleszolas-lokdosodes-astartvonalon","timestamp":"2025. március. 10. 13:30","title":"Akár engedik indulni az elnökségért a szélsőjobboldali Georgescut, akár nem, rossz idők jöhetnek Romániára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e05a3be7-ff12-442f-9789-ae153a89285c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Magyarországon a lakosság több mint 90 százaléka saját tulajdonú ingatlanban él, ami nemzetközi összehasonlításban is kimagasló arány. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Bank legújabb statisztikái meglepő képet festenek Budapest lakóingatlan-piacáról: a fővárosi ingatlanok mindössze 68 százalékában lakik a tulajdonos. A Bankmonitor írt arról, mi minden következik ebből.","shortLead":"Magyarországon a lakosság több mint 90 százaléka saját tulajdonú ingatlanban él, ami nemzetközi összehasonlításban is...","id":"20250219_lakas-ingatlanpiac-hitel-alberlet-bankmonitor","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e05a3be7-ff12-442f-9789-ae153a89285c.jpg","index":0,"item":"bb6a34cc-6ff6-438b-bc05-f750ff1b8a76","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250219_lakas-ingatlanpiac-hitel-alberlet-bankmonitor","timestamp":"2025. február. 19. 11:58","title":"Rengeteg pénzt vihetnek a befektetők az ingatlanpiacra, megdrágulhat a lakás bérlése és a vásárlása is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f06e109-8261-415c-9076-93d02af2d9d8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Andy Vajna a tűz által fenyegetett környéken lakó özvegye a katasztrófa okait ecsetelte az Instagramon.","shortLead":"Andy Vajna a tűz által fenyegetett környéken lakó özvegye a katasztrófa okait ecsetelte az Instagramon.","id":"20250109_Mire-fizetjuk-a-magas-adokat-Vajna-Timea-is-megszolalt-a-kaliforniai-tuzveszrol","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f06e109-8261-415c-9076-93d02af2d9d8.jpg","index":0,"item":"ae8975ea-bd4e-43cc-a6f0-b6ed15ea3f7b","keywords":null,"link":"/elet/20250109_Mire-fizetjuk-a-magas-adokat-Vajna-Timea-is-megszolalt-a-kaliforniai-tuzveszrol","timestamp":"2025. január. 09. 15:32","title":"„Mire fizetjük a magas adókat?” – Vajna Tímea is megszólalt a kaliforniai tűzvészről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","shortLead":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","id":"20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196.jpg","index":0,"item":"b9f42246-9b9b-4e94-a402-2e64c83b284e","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","timestamp":"2025. január. 06. 06:17","title":"A Hamász 34 túszt engedne el, ha létrejönne a tűzszünet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"Kovács Gábor","category":"itthon","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint egy január végi megállapodás hatással volt a teljes január havi üzemanyagárakra.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint egy január végi megállapodás hatással volt a teljes január havi üzemanyagárakra.","id":"20250207_uzemanyagar-benzin-gazolaj-ksh-ngm-brusszeli-garanciak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"f525ac79-cbac-4c1b-9848-451c44c9868d","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_uzemanyagar-benzin-gazolaj-ksh-ngm-brusszeli-garanciak","timestamp":"2025. február. 07. 09:59","title":"A kormánypropaganda időzavarba került az üzemanyagárakkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5c2445-9d9a-49d8-859a-d5382ce1c8cc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Roman Abramovics több millió fontot spórolhatott így a BBC oknyomozó riportja szerint.","shortLead":"Roman Abramovics több millió fontot spórolhatott így a BBC oknyomozó riportja szerint.","id":"20250128_roman-abramovics-adocsalas-jacht-ciprus","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5c2445-9d9a-49d8-859a-d5382ce1c8cc.jpg","index":0,"item":"a5e82cfa-165b-4b2e-8c75-388944684ae2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_roman-abramovics-adocsalas-jacht-ciprus","timestamp":"2025. január. 28. 12:22","title":"Saját cégeinek adta bérbe luxusjachtjait Roman Abramovics, hogy ne kelljen befizetnie több millió fontnyi adót Ciprusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cd1578e-08aa-4f27-98f6-1b41d18172c0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"„Együtt ez milyen nagyszerű nemzet lehetne!” – fogalmazódott meg Trumpban Justin Trudeau kanadai miniszterelnök lemondása után.","shortLead":"„Együtt ez milyen nagyszerű nemzet lehetne!” – fogalmazódott meg Trumpban Justin Trudeau kanadai miniszterelnök...","id":"20250107_donald-trump-kanada-justin-trudeau","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd1578e-08aa-4f27-98f6-1b41d18172c0.jpg","index":0,"item":"f288c460-72c7-4253-b387-4d26a15b7e19","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_donald-trump-kanada-justin-trudeau","timestamp":"2025. január. 07. 05:19","title":"Grönland után Kanadára is szemet vetett Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be9454a-6332-4983-a1f8-390ec46bd1a6","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Donald Trump külpolitikai irányváltásához alkalmazkodó Európa a nyomás alatt olyan határozott lehet, amilyennek rég lennie kellene, különben nagyhatalmi erőközpontok szorításában találja magát. Aki ebből kimarad, mint az orbáni Magyarország, az lemarad, s nem a centrumban, hanem a periférián köt ki. Európában pénzügyi tabukat kell ledönteni a fegyverkezés finanszírozásához.","shortLead":"A Donald Trump külpolitikai irányváltásához alkalmazkodó Európa a nyomás alatt olyan határozott lehet, amilyennek rég...","id":"20250306_hvg-ebredes-utan-europa_amerika_nelkul_trump_amokfutasa_kozos_vedelem","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be9454a-6332-4983-a1f8-390ec46bd1a6.jpg","index":0,"item":"06a311a8-bbcd-4861-a9d9-eb149f17be17","keywords":null,"link":"/360/20250306_hvg-ebredes-utan-europa_amerika_nelkul_trump_amokfutasa_kozos_vedelem","timestamp":"2025. március. 06. 10:50","title":"Vége van, Európa felélte a hidegháború utáni békeosztalékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két állami tulajdonú cég végez munkákat egymástól néhány kilométerre, emiatt tízezrek állnak a dugóban. Hiába tudják mindkét vállalatnál, mi történik, a helyzet nem fog változni, a bocsánatkérésnél sokkal többet nem kapnak a közlekedők.
A megszokottnál jó egy-másfél órával korábban el kell indulniuk otthonról azoknak, akik Csepelről vagy valamelyik környező településről szeretnének eljutni Budapest belső részeire munkakezdésre. A Magyar Közút Zrt. ugyanis éppen akkor zárta le Szigetszentmiklóson az M1-es autópálya felhajtójára vezető, és az M5-ösről lehajtókat Budapest felé irányító utat, amikor a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. egy tizenkét kilométeres szakaszt felújít az M0-s autóúton. AzIndexnek az ott közlekedő 38-as busz sofőrje azt mondta: a normál esetben másfél óráig tartó Csepel–Szigetszentmiklós–Csepel utat nem egyszer négy óra alatt tudta megtenni. Egy olvasónk röviden úgy foglalta össze a helyzetet:
Szigetszentmiklóst és Halásztelket sikerült teljesen elzárni a külvilágtól közúton.
Erre számítsanak az agglomerációban
Az Útinform térképe szerint a szigetszentmiklósi csomóponttal szeptember 30-ig végezhetnek. Az M0-s déli szakaszán legalább az év végéig tartani fognak a munkák. De nem sokkal jobb a helyzet az agglomeráció északi részén sem: Göd és Dunakeszi felől is csak lassan lehet eljutni Budapestre reggelente. Az M2-es autóutat már Sződligetnél is részlegesen lezárták, legalább az év végéig, Göd után pedig leszűkítették a forgalmi sávokat és sebességkorlátozást vezettek be. A java pedig csak Dunakeszitől jön, ahonnan mindkét irányban csak 1-1 sávban lehet járni.
Nem csak ez a két vállalat végezhet felújításokat, az önkormányzatok is dönthetnek úgy, hogy lezáratnak utakat. Szigetszentmiklóson ez is megtörtént, Csepelen viszont már nem fog. Ehhez az is kellett, hogy a kerületi polgármester maga is beragadjon a dugóba: Borbély Lénárd az autójából facebookozva jelentette be, hogy elhalasztanak egy útfelújítást – ekkor épp ő is egy helyben álldogált, el is késett a Fővárosi Közgyűlés üléséről.
Három kilométer másfél óra alatt
Alaposan megjárta munkatársunk is, aki azt vette a fejébe, hogy Érdről elmegy Soroksárra a késő délutáni csúcsforgalomban. Az út első fele simán ment, utána viszont felhajtott az M0-s útra, és ezt a tíz kilométert több mint két óra alatt tudta megtenni. Ennek hatására kitalálta azt, hogy az úti céljával totálisan ellenkező irányban inkább autózik a Rákóczi hídig 12 kilométert, majd a Duna túloldalán ugyanannyit – ez az ötlete néhány napig működött, azóta viszont még többen jöttek rá, hogy ezzel kell megpróbálkozni, így már ez az út is csigalassú. Nemrég Kelenföld és a Rákóczi híd előtt három kilométert másfél óra alatt lehetett megtenni.
Facebook / Borbély Lénárd
A káosz azért különösen furcsa, mert a Magyar Közút és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is 100 százalékban állami tulajdonú cég. Logikusan adja magát a kérdés: hogy lehet az, hogy a két társaság egymástól három kilométerre építkezik, és nem tesznek semmit, hogy ne okozzanak teljes közlekedési káoszt? Egyeztetnek-e egyáltalán egymással, és ha olyan helyzetet tapasztalnak, mint a mostani, mit tudnak lépni?
Magyar Közút: "Nincs valódi mozgástér"
Feltettük ezeket a kérdéseket mindkét cégnek, a Magyar Közút pedig alapos választ küldött. A közlekedők türelmét és megértését kérték, de sok jóra így sem számíthatnak azok, akik az érintett térségből megpróbálnának bejutni a fővárosba. A Magyar Közút azt írta ugyanis, hogy minden egyes beruházásnál előzetesen egyeztetnek a NIF-fel, ha pedig van rá lehetőség, akkor úgy ütemezik projektjeiket, hogy azok egymásra épüljenek. "Egyes projektek elhalasztására ugyanakkor nem minden esetben van lehetőségünk, a Csepel környékén zajló munkálatok mind időszerűek és szükségesek a biztonságos közlekedés érdekében, a beruházások a közlekedők érdekeit szolgálják" – írta a cég.
Egy évben nagyjából 4-6 hónap alkalmas arra, hogy elvégezzék a munkákat – magyarázta a Magyar Közút. – A szigetszentmiklósi térségben három, részben egymásra épülő beruházás zajlik, mindháromnak nagyjából ennyi lenne az átfutási ideje,
eltérő ütemezésben történő megvalósításukra ezért nincs valódi mozgástér.
Azon kívül, hogy a lehető leggyorsabban próbálnak haladni a munkával, már tervezik, hogy miként tudnák módosítani az M0-s út forgalmi rendjét. A BKK pedig azt ígérte, hogy kerülőútvonalakra küldi a buszait, ha kell.
"Mi nem azt vonjuk kétségbe, hogy ezek a felújítások kellenek, de azt már igen, hogy egyszerre" – így fogalmaz egy szigetszentmiklósi blog szerzője. A Buckai Szövetség (a név az egyik helyi városrészre utal) lapján arról írnak: elképzelni sem tudják, mi fog történni, amikor a jövő héten elkezdődik az iskola is. De Dunaharasztiból és a többi, a Duna keleti partján fekvő településről is alig lehet már bejutni Budapestre. A Csepel-szigetről logikus választás volna a HÉV, de ez már heringjárat a helyiek elmondása szerint, pedig akkor még fel sem próbáltak szállni a csepeliek, egyszerűen nem ekkora forgalomra tervezték a kötött pályás közlekedést.
Budapesten belül sem könnyebb
Rosszul járnak azok is, akik Budapesten belül szeretnének közlekedni: az ottani fő felújítások helyszíneit nemrég jártuk be, a tapasztalatainkról bővebben itt olvashatnak. A 4-6-os, valamint az 1-es villamos vonalának felújítását is be kell fejezni a tanévkezdésig, ha a BKK tartani akarja magát az ígéreteihez. Úgy láttuk: nagy hajrával, de ez a Nagykörúton tartható terv, az 1-es villamosnál már nehezebb dolga lesz a cégnek. Az pedig épp ma derült ki, hogy a 3-as metró Újpest és a Lehel tér közötti szakaszának átadása legalább egy, de az is lehet, hogy két hónapot csúszik. A próbaüzem pedig csak ez után kezdődhet, azaz valószínűleg jövő februárig még ott is pótlóbuszokra kell ülni.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?