Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fb4ebddd-2f8f-4e1d-a300-23fd36ef6900","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Sós Bálint Dániel Minden rendben című, Hajdu Szabolcs főszereplésével készült filmjét március 20-án mutatják be a mozikban.","shortLead":"Sós Bálint Dániel Minden rendben című, Hajdu Szabolcs főszereplésével készült filmjét március 20-án mutatják be...","id":"20250227_Egy-apa-dilemmaja-aki-az-egyetlen-szemtanuja-hogy-a-fia-tragediat-okozott---elozetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb4ebddd-2f8f-4e1d-a300-23fd36ef6900.jpg","index":0,"item":"f3d15876-c278-47bd-b14f-c845a21bf6f5","keywords":null,"link":"/kultura/20250227_Egy-apa-dilemmaja-aki-az-egyetlen-szemtanuja-hogy-a-fia-tragediat-okozott---elozetes","timestamp":"2025. február. 27. 13:39","title":"Egy apa dilemmája, aki az egyetlen szemtanúja, hogy a fia tragédiát okozott – előzetes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f940cbbb-0c4c-4ba3-b4a7-125aef58e306","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A Mistral szemben az amerikai ChatGPT-vel és a kínai DeepSeekkel: miért érdemes az európai mesterségesintelligencia-asszisztenssel próbát tenni?","shortLead":"A Mistral szemben az amerikai ChatGPT-vel és a kínai DeepSeekkel: miért érdemes az európai...","id":"20250226_MistralAI-LeChat-europai-MI-alternativa-chatbot","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f940cbbb-0c4c-4ba3-b4a7-125aef58e306.jpg","index":0,"item":"8431d29a-31ea-4ff8-88ab-a510c06596f4","keywords":null,"link":"/360/20250226_MistralAI-LeChat-europai-MI-alternativa-chatbot","timestamp":"2025. február. 26. 16:15","title":"Cicás cukiság vagy európai MI-alternatíva? Egy kis francia cég felvette a kesztyűt az óriásokkal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc502182-5997-4a9d-87f5-1a902276d556","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője szerint ugyanakkor az agresszorral szemben csak erővel lehet megnyerni a békét.","shortLead":"Az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője szerint ugyanakkor az agresszorral szemben csak erővel...","id":"20250224_kaja-kallas-beke-europa-usa-agresszor","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc502182-5997-4a9d-87f5-1a902276d556.jpg","index":0,"item":"715aa6ef-97ae-4309-8da7-6e8a84221f0b","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_kaja-kallas-beke-europa-usa-agresszor","timestamp":"2025. február. 24. 16:41","title":"Kaja Kallas: Európában senki sem akarja, hogy a háború folytatódjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"febacd42-e85e-456d-bd22-fa68f7b1e4e5","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 67 éves Nael Bargúti 44 évet töltött izraeli börtönben.","shortLead":"A 67 éves Nael Bargúti 44 évet töltött izraeli börtönben.","id":"20250121_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-fogolycsere-nael-barguti","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/febacd42-e85e-456d-bd22-fa68f7b1e4e5.jpg","index":0,"item":"15e9ce92-f678-4d30-9191-bd3d077ad8ad","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-fogolycsere-nael-barguti","timestamp":"2025. január. 21. 05:55","title":"Izraelben szabadon engedik a legrégebben börtönben ülő palesztint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.","shortLead":"A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.","id":"20250222_auto-jarmu-kozepkoru","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a.jpg","index":0,"item":"b5c49f37-8875-4089-91af-0d58ac974467","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_auto-jarmu-kozepkoru","timestamp":"2025. február. 22. 13:14","title":"Nem tudják lecserélni a középkorú magyarok az autóikat, egyre öregebb a járműpark","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly október óta nem volt ilyen erős az árfolyam.","shortLead":"Tavaly október óta nem volt ilyen erős az árfolyam.","id":"20250226_A-forint-erore-kapott-elovette-a-kalapacsot-es-attorte-a-400-as-hatart","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"6f9c4e80-cbbb-4364-b6c5-a33b5f94aaa8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_A-forint-erore-kapott-elovette-a-kalapacsot-es-attorte-a-400-as-hatart","timestamp":"2025. február. 26. 09:40","title":"A forint erőre kapott, 400 alá került az euróval szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38a03812-da30-47c5-a9e4-d70b7b770dd0","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"A Tisza elnöke az elmúlt három hónapban azt bizonyította, hogy a médiaépítés helyett elég lehet a maga javára fordítani az online közösségi tereket.","shortLead":"A Tisza elnöke az elmúlt három hónapban azt bizonyította, hogy a médiaépítés helyett elég lehet a maga javára fordítani...","id":"20250109_hvg-Tenytar-Facebook-Magyar-Peter-Orban-Viktor-kozossegi-media-kovetok-like-megosztas-statisztika","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a03812-da30-47c5-a9e4-d70b7b770dd0.jpg","index":0,"item":"ee3a98b5-1f72-49b2-8145-c907a2b81df1","keywords":null,"link":"/360/20250109_hvg-Tenytar-Facebook-Magyar-Peter-Orban-Viktor-kozossegi-media-kovetok-like-megosztas-statisztika","timestamp":"2025. január. 09. 14:00","title":"Magyar Péter köröket ver Orbán Viktorra az interneten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f9c0301-d4d4-4be1-b35c-81bbcd823218","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az illegális bányában hárman meghaltak, hatan pedig bennrekedtek, amikor elárasztotta a tárnát a víz.","shortLead":"Az illegális bányában hárman meghaltak, hatan pedig bennrekedtek, amikor elárasztotta a tárnát a víz.","id":"20250107_patkanylyukban-banyasz-india","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f9c0301-d4d4-4be1-b35c-81bbcd823218.jpg","index":0,"item":"949f4797-2687-43c8-ab22-e29c006561d3","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_patkanylyukban-banyasz-india","timestamp":"2025. január. 07. 13:07","title":"Elárasztott „patkánylyukban” rekedt bányászokat próbálnak kimenteni Indiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dízelbotrány nemcsak a nagy múltú konszern, de az egész német autóipar, sőt a "Made in Germany" kultusz végét is jelentheti. Minden a környezetvédelmi botrány gazdasági, politikai és kulturális dimenzióiról.
A világ legnagyobb autógyárának, a Volkswagennek két hete, egy egyesült államokbeli vizsgálat eredményeinek napvilágra kerülése nyomán kirobbant csalási botránya megrázta nemcsak a világ autóiparát, de a világ egyik legnagyobb gazdasága, a német is megérzi ennek a hatását. A felfordulás hosszú távú következményei pedig odáig is érnek, hogy egyre többen és többet beszélnek a dízelkorszak leáldozásáról, sőt akár a benzinmotoros autók hanyatlásáról és az elektromos autók térnyeréséről. Más sem uralja a világsajtót két hete, mint a VW-ügy, és a sajátjaik, a német újságok is keményen nekimennek a cégnek, a német gazdaságpolitikának és a német mítosznak.
Azzal, hogy a Volkswagen beismerte, szisztematikusan manipulálta dízelmotorjainak károsanyag-kibocsátási adatait, nemcsak a világ vezető autógyártója került válságba, hanem az egész "Németország Rt." jó hírneve is kárt szenvedett – írja a konzervatív-liberális Achse des Guten blog szerzője, kiemelve, hogy a csaláshoz a cég kitűnő mérnöki tudását, technológiai előnyét használta fel rosszhiszeműen. Ráadásul semmi meglepő nem történt, az iparág ismerői és a felügyeleti szervek állítólag régóta várták ezt a botrányt.
AFP / John MacDougall
Oliver Marc Hartwich szerint a "felmérhetetlen nagyságrendű" PR-katasztrófa mellett eltörpülnek a korábbi ismert ökobotrányok, mint a Deepwater Horizon vagy az Exxon Valdez esetei, ráadásul megdőlt a "tiszta" német üzletmenetbe vetett hit. Nem kizárt, hogy más autógyárakról is kiderülnek hasonló etikátlanságok és csalások, szerinte nem véletlenül nem szólal meg érdemben a konkurencia.
Körkörös fedezés
Az önhittség egy Németországban feltalált erény, ennek köszönhető, hogy a németek állandóan kioktatnak más nemzeteket a helyes fiskális, energia- és menekültpolitikáról. A valóság azonban ezt az önképet nem igazolja vissza, állítja az Achse szerzője, emlékeztetve arra, hogy Németország csak a 90-es évek végén szánta el magát arra, hogy a más országokban már ismert antikorrupciós törvényeket bevezesse. Ezzel együtt még jóval ezután is több nagy konszernről derült ki korrupció, így a Siemensről és magáról a Volkswagenről is, amelynek menedzsmentje a cég üzemi tanácsait kente meg készpénzzel, luxusutakkal és prostituáltakkal.
A cég néhány ember hibájának igyekszik feltüntetni a történteket, holott a konszern évek óta tartó korrupciójában rendszer volt – állítja aDie Weltonline kiadásában Reinhard Sprenger. A liberális lap kommentátora szerint a cég CEO-ja, a lemondott Martin Winterkorn által képviselt "feudalizmus" uralmi struktúrája bukott meg (amit a VW-ben lévő nagy arányú állami tulajdon is segített), bár a voltaképpeni botránynak szintén azt tartja, hogy ezek a műszaki praktikák sokak előtt ismertek voltak.
Martin Winterkorn, a VW lemondott vezére
AFP / John Macdougall
"Mindenki tudta, hogy mindenki tudja, és senki nem csinált semmit", a korábbi esetekhez hasonlóan ismét az amerikaiak derítettek fényt a csalásra, miközben a környezetvédelmi hatóság hallgatott. Nem kizárt, hogy a (VW-ban résztulajdonos) állam, a konszern és a szakszervezetek kölcsönösen fedezték egymást, nem a környezetet, hanem csak saját hatalmukat féltve:
Nem egyéni belátást és megbánást kell követelni, hanem valami sokkal könnyebbet: az intézményes keret jó dizájnját. Azt, amit a régi német gazdaságelmélet »rendpolitikának« hívott. Az államnak semmi keresnivalója egy gazdasági konszernben. Újra világos választóvonalat kell húznia, fel kell oldania a katasztrofális összefonódások rendszerét.
Zöld osztályharc
Ugyancsak a Die Weltben Ulf Poschardt, a Welt-csoport főszerkesztő-helyettese a Zöldeken veri el a port, mondván, a VW-botrány jól jön az autókat és magát a fogyasztást lenéző ökopártnak. A "klímavallásban" hívő Zöldek a szerző szerint csak ürügynek használják a csalást arra, hogy ismét felvessék a rendszerkérdést, kizárólag szennyező tényezőt, CO2-kibocsátót látnak az autóban, aminek a mélyén "kulturális és szociális neheztelés" van, némi osztályharcos beütéssel.
Poschardt szerint olyan helyzetekben, amikor a német népgazdaságnak szolidaritásra lenne szüksége jakobinizmus helyett, a Zöldek csupán urbánus választói rétegüket szolgálják ki, akik saját puritán, környezetbarát életmódjukat a legszívesebben mindenkire kiterjesztenék. Ez a réteg pedig szereti a tiltásokat, mert "azt tiltja, amit amúgy sem szeretnek". Miközben nem értik meg, hogy a Ferrarik, Lamborghinik és Porschék környezetbarátabbnak bizonyulnak jó néhány hibrid vagy elektromos autónál, ha a gyártáshoz szükséges elemeket és a szénerőművekből származó elektromos áramot is beleszámítjuk.
Ugyancsak a német "ökolélekről" ír a VW-botrány kapcsán aCicerocímű német értelmiségi folyóirat publicistája. Alexander Grau szégyenként értékeli az ügyet annak a népnek a szempontjából, amely meg van győződve önnön jóságáról, hiszen szorgosan reciklál, fenntartható energiát használ, egészségesen táplálkozik, pacifista, szociális és multikulturális.
Csapás a német néplélekre
AFP / Odd Andersen
Külön csapás a német néplélekre, hogy nem valamelyik ökoszervezet, mint a Greenpeace derítette ki a botrányt, hanem (ismét) az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA, akárcsak korábban, a Deutsche Bank és a Siemens esetében. Pont az amerikaiak tehát, akikről "mindenki tudja", hogy globális környezetszennyezők, és "génekkel traktálják" az élelmiszereinket.
Kriminális energia
A gazdasági, szakszervezeti és politikai összefonódások által lehetővé tett botrány nem csupán gazdasági, hanem csapást jelent a német öntudat egyik legfontosabb elemére, a tiszta energia ügyében tanúsított kompetenciájára.
"Mások tabletekkel és okostelefonokkal forradalmasítják a kommunikációs technológiát, szoftverekkel uralják az adatáramlást – mi németek azonban környezetbarát autókkal és szélenergiával és hőszigeteléssel mentjük meg a világot" – így írja le sokak "naiv vízióját" a Cicero szerzője, aki szerint most legalább esély nyílik arra, hogy a németek leszálljanak a magas lóról, és ne morális fensőbbségességgel nézzenek a világ többi részére.
A dízelbotrány nem annyira a tőzsdék, mint a digitális világ jövője szempontjából lényeges kérdés – így veti fel legalábbis a problémát Sascha Lobo internetguru, a Spiegel Onlinerendszeres szerzője, aki már évekkel ezelőtt javasolta, hogy mivel az autózás jövőjét a digitális hálózatok jelentik, ezért a Volkswagen változzon szoftverkonszernné. Bizonyos szempontból már ma is az, csak másképpen, "kriminális energiával", de attól még tény marad, hogy új korszak kezdődött, amelyhez "digitális bizalom" lenne szükséges.
Lobo szerint a VW bebizonyította, hogy képes a Szilícium-völgyben is használt "Machine Learninghez" hasonló adaptív technológia használatára, olyan okos alkalmazás programozására, amely alkalmazkodik bizonyos helyzetekhez (esetünkben teszthelyzet érzékelésére). Ezt az EU bármely versenyén díjazták volna, ha nem a csalást és a törvények megkerülését szolgálta volna.
A botrány lényege a szerző szerint az, hogy a szoftverek olyan iszonyatosan bonyolultak és alkalmazkodóképesek, hogy már csak a létrehozójuk tudja (jó esetben) megmondani, milyen teljesítményre képesek. A VW azonban eljátszotta a "digitális bizalmat", és nem butaságból, hanem kapzsiságból – írja a Spiegel Online szerzője.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?