Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","shortLead":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","id":"20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5.jpg","index":0,"item":"ac532f90-72cf-4d94-964a-f92fb60205b2","keywords":null,"link":"/kultura/20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","timestamp":"2025. március. 08. 15:54","title":"Harry Potter-tévésorozat: két fontos szerepre is megtalálhatták a megfelelő színészt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80d6610a-6e36-4b3a-99cb-0d8aa1dbbd67","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gabrielius Landsbergis úgy véli, ha az EU nem cselekszik, az orbáni politika úgy fog terjedni, mint a rák.","shortLead":"Gabrielius Landsbergis úgy véli, ha az EU nem cselekszik, az orbáni politika úgy fog terjedni, mint a rák.","id":"20250212_europai-unio-szavazati-jog-felfuggesztes-orban-viktor-gabrelius-landsbergis","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80d6610a-6e36-4b3a-99cb-0d8aa1dbbd67.jpg","index":0,"item":"bb29e176-72d8-4ff9-8cfa-83758189978c","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_europai-unio-szavazati-jog-felfuggesztes-orban-viktor-gabrelius-landsbergis","timestamp":"2025. február. 12. 13:34","title":"Magyarország szavazati jogának felfüggesztése az egyetlen megoldás Orbán megfékezésére a volt litván külügyminiszter szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3395ccfa-beff-4f2f-bc94-ffc8b7aedc10","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Katalin hercegné ma ünnepli a 43. születésnapját.","shortLead":"Katalin hercegné ma ünnepli a 43. születésnapját.","id":"20250109_Meghato-posztban-koszontotte-feleseget-Vilmos-herceg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3395ccfa-beff-4f2f-bc94-ffc8b7aedc10.jpg","index":0,"item":"6839874c-9f11-49ef-a044-62c968e547ba","keywords":null,"link":"/elet/20250109_Meghato-posztban-koszontotte-feleseget-Vilmos-herceg","timestamp":"2025. január. 09. 12:02","title":"Megható posztban köszöntötte feleségét Vilmos herceg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb05f1ef-8df6-4209-a65f-8f20ffaac64d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi egy faluig jutott, ahol elfogták.","shortLead":"A férfi egy faluig jutott, ahol elfogták.","id":"20250116_rendorseg-heves-megye-elovezetes-szokes-vademeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb05f1ef-8df6-4209-a65f-8f20ffaac64d.jpg","index":0,"item":"3d2e5836-184c-4bb9-bbe8-855852ca5636","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_rendorseg-heves-megye-elovezetes-szokes-vademeles","timestamp":"2025. január. 16. 11:28","title":"Hányást színlelt, majd kiugrott a rendőrautóból és elmenekült egy fogoly Heves megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aab24ee7-4549-4153-97f5-4acdd6cd16ce","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament nagy többsége által elfogadott állásfoglalásban a testület elutasítja, hogy Oroszország az Ukrajna történelmével kapcsolatos állításokat egy törvénytelen háború igazolására használja fel. A nagy többségbe beletartoztak a Tisza Párt képviselői, de a fideszesek nem: a kormánypártiak nem szavaztak ennél a témánál.","shortLead":"Az Európai Parlament nagy többsége által elfogadott állásfoglalásban a testület elutasítja, hogy Oroszország az Ukrajna...","id":"20250123_fidesz_europai_parlament_orosz_ukran_haboru","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aab24ee7-4549-4153-97f5-4acdd6cd16ce.jpg","index":0,"item":"04a89d23-c0bd-4622-9743-74e3c20f2538","keywords":null,"link":"/eurologus/20250123_fidesz_europai_parlament_orosz_ukran_haboru","timestamp":"2025. január. 23. 16:15","title":"A Fidesz ismét nem merte bírálni az oroszokat az EP-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08ac2d4e-b7ff-4721-a6cb-6a720d0551a5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán stabil, Fico adott, Kickl közel került a hatalomhoz, Babis visszatérhet. A közép-európai szélsőjobb már arról tanácskozik, miként tudja maximálisan kihasználni befolyását.","shortLead":"Orbán stabil, Fico adott, Kickl közel került a hatalomhoz, Babis visszatérhet. A közép-európai szélsőjobb már arról...","id":"20250109_Economist-Kozep-Europa-putyinizalodik","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08ac2d4e-b7ff-4721-a6cb-6a720d0551a5.jpg","index":0,"item":"04240e68-4d39-487b-928f-e1fdd7cfa7ef","keywords":null,"link":"/360/20250109_Economist-Kozep-Europa-putyinizalodik","timestamp":"2025. január. 09. 07:30","title":"Economist: Közép-Európa putyinizálódik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"baf7f202-76a5-409c-851b-cb480095b0c4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Két óra alatt tudták kiszabadítani a járművet. ","shortLead":"Két óra alatt tudták kiszabadítani a járművet. ","id":"20250113_toltesrol-kellett-menteni-kamiont-Ausztriaban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baf7f202-76a5-409c-851b-cb480095b0c4.jpg","index":0,"item":"09dcff4b-1db5-4ed4-8316-3b463b5f875f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250113_toltesrol-kellett-menteni-kamiont-Ausztriaban","timestamp":"2025. január. 13. 08:19","title":"Magyar kamion rekedt egy osztrák gáton, mert a navit követte a sofőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"286ce335-2946-43f0-9b9f-5154dbee7766","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Komoly sebezhetőséget talált két kutató a Subaru rendszereiben, minden védelem kijátszhatónak bizonyult.","shortLead":"Komoly sebezhetőséget talált két kutató a Subaru rendszereiben, minden védelem kijátszhatónak bizonyult.","id":"20250124_subaru-autok-sebezhetoseg-tavoli-hozzaferes-inditas-nyitas-pozicio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/286ce335-2946-43f0-9b9f-5154dbee7766.jpg","index":0,"item":"d0702490-e5f4-4c6f-a391-9f0ac5f22e83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250124_subaru-autok-sebezhetoseg-tavoli-hozzaferes-inditas-nyitas-pozicio","timestamp":"2025. január. 24. 12:03","title":"Több millió Subaru autó volt sebezhető – távolról lehetett őket kinyitni és beindítani, de az is látszott, merre járnak épp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gigaberuházással indítanák Orbánék a következő húsz évet
szerző:
Nagy Gergő - Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Óriási vasúti beruházást jelentett be szerdán a kormány, hasonlóra évtizedek óta nem volt példa hazánkban. A Budapest körüli vasúti körgyűrű tehermentesítené a fővárosi vonalakat, bővülhetne az orosz és kínai árukat szállító tranzitforgalom. A beruházás 360 milliárd forintba kerülne, megtérülési adatok nincsenek, és az átadási határidő is kissé ambiciózus.
Vasúti gigaberuházást jelentett be szerdán Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára. A Tatabányától Ceglédbercelig megépítendő új, 113 kilométer hosszú, kétvágányú, két új Duna-hidat is magába foglaló vasúti vonallal jelentősen lerövidülne a vasúti teherforgalom magyarországi áthaladási ideje. Ezzel pedig növelhető lenne a kelet-nyugati áruforgalom mennyisége. A vasúti beruházás becsült költsége mai árfolyamon 360 milliárd forint lenne. A kormány tervei szerint 2017-re befejeződhetne a projekt, amennyiben Kínával sikerült megállapodni arról, hogy a hazánknak tavaly megnyitott 1 milliárd eurós hitelkeretből finanszírozhassuk a beruházást.
A V0-s körgyűrűre már a 90-es évek óta léteznek tervek, és a keleti országokból, elsősorban Oroszországból és Kínából érkező teherforgalom Magyarországra csatornázására is már egy ideje vannak ötletek és koncepciók. A felfutóban lévő távol-keleti áruforgalmat már 2008-ban meglovagolták volna a magyar vasutasok, akkor a GYSEV gyámkodásával alakítottak volna ki vasúti hidat Kínával. Egy tesztjárat el is indult hazánkba az ázsiai államból, de nem lett folytatás, pedig eredetileg heti rendszerességgel terveztek. Az osztrák államvasútnak a MÁV Cargo megvásárlásával egyik fontos stratégiai célja volt, hogy minél hosszabban ellenőrizhesse a keletre irányuló tranzitforgalmat. Nem véletlen, hogy 2012-ben a Vasutak Együttműködési Szervezetének Miniszteri Értekezletének találkozóján Azerbajdzsánban arról döntöttek, hogy a nyugat-kínai Urumcsiból Európába induló teherszállítmányok a bécsi elosztóközpontba mennek. A megállapodás értelmében egyébként 2013-14-től Magyarország területén is jelentősen növekedne az áthaladó áruforgalom mértéke.
Központi helyen fekszünk?
FŐMTERV
Itt a probléma az, hogy a jelenleg a magyar vasúti pályakapacitások mennyisége és minősége sem megfelelő. Egy tehervonat ma 4-5 nap alatt vergődik végig hazánkon a forgalmi korlátozások miatt. Ahogy azt Szijjártó Péter is elmondta, nappal a főváros közelébe érve nem közlekedhetnek a sűrű elővárosi közlekedés miatt és éjszaka is csak megkötésekkel mehetnek keresztül az országon a zajártalom miatt. Ez pedig komoly versenyhátrány a régiós versenytársakkal és a közúti fuvarozással szemben is. A szakmai közvélemény szerint a modernizáció és bővítés elengedhetetlen, ha Magyarország a földrajzi elhelyezkedéséből fakadó régiós logisztikai szerepét ki szeretné használni.
Visszahoztuk magunkat az asztalhoz
A Magyarországi Logisztikai Központok Szövetsége (MLSZKSZ) koordinációjában működő V0 Konzorcium 2012. novemberére készítette el és nyújtotta be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megvalósíthatósági tanulmányát. Ebben a tanulmányban konkrét javaslatot tettünk a lehetséges nyomvonal irányára, műszaki paramétereire és a megvalósíthatóság időbeliségére – mondta Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára. A főtitkár szerint a környező országok vasútfejlesztései miatt Magyarország is lépéskényszerbe került, és már nem vagyunk földrajzilag megkerülhetetlen pozícióban. Ahhoz, hogy például az orosz, török, kínai piacról érkező áruk Magyarországon keresztül jussanak Nyugat-Európába, versenyképes közlekedést és logisztikai szolgáltatásokat kell kínálnunk.
A V0 kiépítésével a több ezer kilométerről érkező áruk elosztásában hazánk logisztikai szolgáltatói is be tudnának kapcsolódni. Innen mehetne tovább az áru Európa többi része felé. Itt raktároznák, vámkezelnék őket, ezzel pedig a magyar logisztikai cégek is erősödnének. A V0 megépítésével Budapest is élhetőbb város lenne, hiszen a vasúti körgyűrű a tehervonatokat kivinné a városból, és sokat segítene az elővárosi forgalom gördülékenyebb szervezésében is. Az MLSZKSZ elnöke kifejtette, hogy V0 megvalósíthatósági tanulmánya különböző gazdasági szcenáriókra tartalmaz forgalmi prognózisokat. Ennek alapján a mostani gazdasági növekedési szintet alapul véve 2041-re napi 150-160 tehervonat közelekedhetne ezen a szakaszon.
Az biztos, hogy a mostani vasúti rendszerre nem lehet ráengedni semmilyen pluszforgalmat, mivel a rendszer összeomlana. A főtitkár szerint a V0 vasúti körgyűrű képezi a készülő magyar vasúti stratégiának az alapjait is. Bíró úgy látja, hogy az építkezés 2017-es indulása szakmailag megalapozott, amennyiben a kormány az ehhez szükséges megfelelő intézkedéseket meghozza.
Nem eszik olyan forrón a kását
Bocz Péter a BME docense kérdésünkre elmondta, hogy a V0-s vasúti körgyűrű megvalósítására nem látott kidolgozott, aktualizált hatástanulmányt, de ettől függetlenül először a prioritásokat kellene tisztázni a készülő Nemzeti Közlekedési Stratégiában és Országos Vasútfejlesztési Koncepciójában. Eddig sok uniós forrást lekötött a Budapest környéki közlekedési folyosók korszerűsítése, például Budaörs – Biatorbágy, Budapest-Cegléd, vagy Budapest-Székesfehérvár vonalak, és számos további projekt is előkészítés alatt van. Bocz szerint a 400-500 milliárdos, vasútra fordítható EU-s támogatások felét-háromnegyedét elvinné a V0-s megépítése, miközben csak a teherforgalom számára lenne előnyös. Így a rendszeren kívüli finanszírozás fontos lenne.
Kínai tehervonatokat ide!
Marton Szilvia
Bocz úgy ítéli meg, hogy a 4-5 napos szállítási időt önmagában a V0 megépítésével 1 napra nem lehetne leszorítani. Az ötlettől az átadásig tartó idő a V0-nál kisebb projekteknél is akár 5-6 évig elhúzódhat. Szerinte ezért azt is nehéz elképzelni, hogy egy hídépítéssel kiegészített ilyen volumenű építkezés 2017-re befejeződhet. Mindez nem a kivitelezési munkálatok hossza miatt valószerűtlen, hanem az engedélyezési folyamat körülményessége nem teszi lehetővé a gyorsabb kivitelezést. A 370 milliárdos kivitelezési ár valósnak tűnik egy kétvágányú, villamosított, 160 km/h-s, megfelelő biztosítóberendezéssel felszerelt pálya esetében, ismerve a mai közbeszerzési pályázatok árait – mondja Bocz. A megfelelő biztosítóberendezés üzembe helyezése után, a 160 km/h-val közlekedő vonatok is elképzelhetőek, más kérdés, hogy jelenleg Európában is ritka a 160 km/h sebességgel járó tehervonat.
Nyugaton sincs ilyen gyors teherforgalomra épített vasúti pálya
Egy, a vasúti pályaépítésben évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szakértő szerint nem jelentene nagy költségmegtakarítást, ha 160 km/h helyett 100 km/h kapacitásúra építenék a vasúti pályát, mindössze 10-20 százalékkal lehet kisebb a beruházás összege. Ugyanakkor azzal sokat lehetne spórolni, ha a biztosító berendezéseket nem a nagyobb sebességre építenék ki, mivel Nyugat-Európában sincsenek ilyen gyorsan közlekedő tehervonatok, jelenleg ott 100 km/h a tehervonatok közlekedési sebessége, és 120 km/h-val kísérleteznek pár országban. A 160 km/h-ra kiépített pályának – itt igazából a pályaívek számítanak sokat – akkor lenne értelme, ha hosszú időtávban gondolkodnának, és majd évek, évtizedek múltán fejlesztenék fel a pályát, a biztosító berendezéseket, és most csak a pálya helyét szeretnék "lefoglalni".
A szakértő kifejtette, hogy emellett a határidők területén is rendkívül ambiciózus a 2017-es befejezés, mivel csak az építkezés 5 évet vinne el, azt követően, hogy megtörtént a földterületek kisajátítása. Forrásunk arra alapozza az ötéves építési időt, hogy Szlovéniában egy 30 kilométeres, viadukttal megspékelt szakasz megépítése 2 évet vett igénybe, így nem lehet azzal kalkulálni, hogy hazánkban is gyorsabban menne a kivitelezés.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?