Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"47acfc17-99af-4ee3-a092-baa7f4d3d846","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindenképpen összefüggésekben kell kezelni azt a megállapítást, hogy szerényen növekedett a PC-piac 2024-ben, ugyanis már ez is azt jelentette, hogy több száz millió gépet szállítottak ki a terjesztési csatornákhoz és a végfelhasználókhoz. Az idei év azonban nem tűnik egyszerűnek, legalábbis a szakemberek szerint.","shortLead":"Mindenképpen összefüggésekben kell kezelni azt a megállapítást, hogy szerényen növekedett a PC-piac 2024-ben, ugyanis...","id":"20250125_szemelyi-szamitogepek-pc-piac-2024-eladasok-2025-elorejelzes-idc","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47acfc17-99af-4ee3-a092-baa7f4d3d846.jpg","index":0,"item":"7fed2af0-9096-4498-96f8-8120accf8b77","keywords":null,"link":"/tudomany/20250125_szemelyi-szamitogepek-pc-piac-2024-eladasok-2025-elorejelzes-idc","timestamp":"2025. január. 25. 16:03","title":"A tavalyi év elment egynek, de idén zűrös lehet a helyzet a számítógépeknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","id":"20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"b49d1e22-a358-46e7-a1ae-8688783a5c76","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","timestamp":"2025. február. 05. 07:53","title":"Zelenszkij hajlandó leülni tárgyalni Putyinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f92b5c61-ec63-4d27-85d0-06b106e929ea","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Új, szokatlan stílusú videó jelent meg miniszterelnök Facebook-oldalán, amiben azt mutatják be, hogyan is képzelik az áttörés évét.","shortLead":"Új, szokatlan stílusú videó jelent meg miniszterelnök Facebook-oldalán, amiben azt mutatják be, hogyan is képzelik...","id":"20250223_Orban-Viktor-mar-1984-es-keretbe-helyezte-Von-der-Leyent-akinek-kepet-egy-poroly-robbantja-szet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f92b5c61-ec63-4d27-85d0-06b106e929ea.jpg","index":0,"item":"bc7a16fa-aa29-4bd8-a3e7-bedf6ab8c266","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_Orban-Viktor-mar-1984-es-keretbe-helyezte-Von-der-Leyent-akinek-kepet-egy-poroly-robbantja-szet","timestamp":"2025. február. 23. 19:58","title":"Orbán Viktor már 1984-es keretbe helyezte Von der Leyent, akinek képét egy pöröly robbantja szét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rózsa András szerint a közlekedési miniszter nyíltan hazudik a Rákosdubajjal kapcsolatban. ","shortLead":"Rózsa András szerint a közlekedési miniszter nyíltan hazudik a Rákosdubajjal kapcsolatban. ","id":"20250201_lazar-janos-lemondatas-rozsa-andras","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"b311cfe5-1c90-4f01-b587-fc15d3cc9cfe","keywords":null,"link":"/itthon/20250201_lazar-janos-lemondatas-rozsa-andras","timestamp":"2025. február. 01. 11:26","title":"Lemondatná Lázár Jánost Zugló polgármestere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f06f0eaa-8eec-40cb-8252-4c483439efd0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Christopher Cooper szerint a DOGE túlságosan titkolózik, és ha egy szervezetnek ilyen hatalma van, annak transzparensebben kellene működnie. ","shortLead":"Christopher Cooper szerint a DOGE túlságosan titkolózik, és ha egy szervezetnek ilyen hatalma van, annak...","id":"20250311_elon-musk-doge-birosag-atlathatosag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f06f0eaa-8eec-40cb-8252-4c483439efd0.jpg","index":0,"item":"f5a41ac0-b1ed-4620-bae2-2037dfc3a262","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_elon-musk-doge-birosag-atlathatosag","timestamp":"2025. március. 11. 11:20","title":"Egy bíró arra utasította Elon Musk csapatát, hogy működjenek átláthatóbban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20d366f8-fadf-4335-b365-3d045f69ec52","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Az ország legnagyobb ipari parkját építenék meg Bicsérd határában, Pécs közvetlen közelében, csak éppen a felülről jövő elképzelés nem egyezik a helyiekével. Gazdák alól kihúzott első osztályú termőföldek, rengeteg bizonytalanság, illetve a környezetszennyezéstől való félelem jellemzi a beruházást. Már ha megvalósul.","shortLead":"Az ország legnagyobb ipari parkját építenék meg Bicsérd határában, Pécs közvetlen közelében, csak éppen a felülről jövő...","id":"20250131_bicserd-ipari-park-pecs-termofold-uninext","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20d366f8-fadf-4335-b365-3d045f69ec52.jpg","index":0,"item":"073906d4-a096-4eab-b565-203555a98b84","keywords":null,"link":"/360/20250131_bicserd-ipari-park-pecs-termofold-uninext","timestamp":"2025. január. 31. 06:30","title":"Nem tudni, mi épül, mégis kihúzzák a legjobb földeket a gazdák alól a Pécs mellé tervezett gigantikus ipari park miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"508be64d-c4e9-48c6-b9f4-c330da99ab04","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Két év után teljes jogú kormánya van Libanonnak, amely elindulhat a reformok útján, és kikerülhet Irán befolyása alól. De még nem hárult el minden akadály az új kezdet elől.","shortLead":"Két év után teljes jogú kormánya van Libanonnak, amely elindulhat a reformok útján, és kikerülhet Irán befolyása alól...","id":"20250222_hvg-uj-kezdet-libanoni-kormany-hezbollah","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/508be64d-c4e9-48c6-b9f4-c330da99ab04.jpg","index":0,"item":"973f288a-923c-4243-8a3a-eec6f96badbb","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-uj-kezdet-libanoni-kormany-hezbollah","timestamp":"2025. február. 22. 10:30","title":"Fordulatot hoz Libanonban az új kormány megalakulása, de a Hezbollah boríthat mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A több mint másfél órás beszédben az elnök az elmúlt hat hét intézkedéseit és a jövőbeli terveit taglalta, de mások mellett ostorozta Európát is.","shortLead":"A több mint másfél órás beszédben az elnök az elmúlt hat hét intézkedéseit és a jövőbeli terveit taglalta, de mások...","id":"20250305_egyesult-allamok-donald-trump-kongresszusi-beszed","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"6809bdce-d08e-4b87-890b-4a30560389b1","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_egyesult-allamok-donald-trump-kongresszusi-beszed","timestamp":"2025. március. 05. 05:36","title":"„Amerika visszatért!” – Trump megtartotta első beszédét a kongresszusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A minden elődjénél több autópályát építtető Gyurcsány-kormány újabb - kétkedéssel fogadott - módszert vezetett elő a sztrádaprogram büdzsén kívüli finanszírozására.
Teljes sebességre kapcsolt a sztrádaépítésekkel a Gyurcsány-kormány. Az idén összesen 95 kilométerrel bővül a hazai gyorsforgalmiút-hálózat, a jövő évi országgyűlési választásokig pedig még összesen mintegy 120 kilométer gyorsforgalmi út készül el. Múlt szombaton átadták a politikai üggyé terebélyesedett M5-ös autópálya Kiskunfélegyházától Szegedig vezető 45,7 kilométeres szakaszát, ezt követi a hét végén az M0-s keleti szektorának az M5-öst a 4-es főúttal összekötő, 13 kilométeres szakaszának forgalomba helyezése (az Üllőt és Vecsést elkerülő másik 13 kilométeres pályarész már novemberben elkészült).
Az "úthenger" jövőre is robog tovább. Átadják az M3-as Nyíregyházát és az M35-ös Debrecent elkerülő útjait, az M6-osnak az Érdi-tető és az M0-s közötti, állami beruházásban készülő részét, majd forgalomba helyezik a koncesszióban megvalósuló M6-os Dunaújvárosig ívelő szakaszát. Márciusra már az országhatárig ér az M5-ös, végül pedig e kormányzati ciklus záróakkordjaként áprilisban felavatják az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti szakaszát. Összességében a szocialista-szabaddemokrata kormány négy éve alatt átadott gyorsforgalmi utak hossza várhatóan meghaladja a 390 kilométert, és további 385 kilométer pálya építését kezdték meg.
Nemcsak sztrádaépítésben döntött rekordot a kormány, de a megaberuházás finanszírozásának folyamatos alakítgatásában is. A koncepció csupán az elmúlt egy évben legalább négyszer változott meg - már amennyire ezt az idei évre szóló költségvetésben, illetve a sztrádatörvény módosítgatásaiban nyomon lehet követni. Ez utóbbit, azon belül a finanszírozásra vonatkozó passzust idén decemberben már harmadszor korrigálja az Országgyűlés, ám a kormánypárti és az ellenzéki képviselők ezúttal, tőlük szokatlan összhangban, úgy vélik: a kormány most sem bukkant rá az üdvözítő megoldásra.
Tavaly ősz óta gyötrődik a kormány saját sztrádaígéretei finanszírozhatóságával, mióta szembesült vele, hogy már a 2005-ös évre az autópálya-törvényben előirányozott több mint 300 milliárd forintot igénylő programhoz sincs elegendő forrás a büdzsében, nem is szólva a 2007-ig összesen ezermilliárd forintot meghaladó summáról (HVG, 2005. szeptember 9.). Ezért az első, tavaly ősszel kiszivárgott verzió szerint a sztrádaépítések cechét a befektetők állták volna, koncessziós szerződések keretében. A büdzsé tervezetéből egy csapásra ki is került az építésekre 2005-ben mindösszesen szánt 237 milliárd forintból 200 milliárd, sőt a már elkészült pályák "értékesítéséből" 137 milliárd forint bevételt is feltüntettek benne. A koncepción felvillanyozódott Pénzügyminisztérium (PM) ugyanis a már 2004-ben átadott vagy félkész, még állami pénzből épült szakaszokat - utólag - a befektetőknek adta volna el, a bevételből pedig a deficitet csökkentette volna.
Még meg sem száradt a tinta a papíron, amikor ezt a konstrukciót az új módira, a köz- és magánszféra együttműködésére (ppp) változtatták, mégpedig azzal a sajátos megoldással, hogy a magánpartner szerepét egy állami cégnek szánták. Az eljárás fő előnye a PM szemében az volt, hogy a "magántőke" bevonásával a költségvetés körein kívülre helyezhető a sztrádaberuházás, vagyis nem terheli tovább a büdzsét. Mivel az addigi sztrádaberuházó Nemzeti Autópálya Rt. (NA) nem volt alkalmas a feladat levezénylésére - az uniós szempontok szerint ugyanis a magánpartner bevételeinek legalább a felét a piacról kell beszereznie -, az Állami Autópálya-kezelő Rt. (ÁAK) került a képbe. Bár az utóbbi egyetlen centiméter sztrádát sem épített korábban, hiszen a dolga a karbantartás és az üzemeltetés volt, de bevételei zöme valóban a piacról származott: azaz a matricák értékesítéséből, így látszólag megfelelt az uniós kritériumoknak.
Van másik? (Oldaltörés)
Útépítésre, a meglévő szakaszok átvételére azonban az ÁAK-nak sem volt pénze. Ezért a kormány úgy döntött, az ÁAK 3 milliárd euró értékben kötvényt bocsát ki - ezt 2005 őszére időzítették. Ezt követően már csak az volt a feladat, hogyan hidalják át az ÁAK kötvénykibocsátásáig hátralévő hónapokat. Jobb híján az NA hitelezett neki, a kölcsönt pedig az ÁAK - immár az általa felvett hitelekből - az év végén visszafizette volna. Ebbe az idillbe tenyerelt bele szeptemberben Joaquín Almunia, az EU illetékes biztosa azzal a kijelentésével, hogy a magyar kormánynak a büdzsé kiadásai között kell elszámolnia a sztrádaberuházásra szánt pénzeket is. Azt legalábbis biztosan nem teheti meg, hogy a már átadott szakaszok utólagos "eladásából" próbálja kozmetikázni a költségvetést.
A koncepciójával ily módon megbukott kormány így újabb finanszírozási változatot volt kénytelen kiagyalni. A mostani törvénymódosításban az előterjesztő Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azonban nem ezzel állt elő, hanem valójában felmentést kér ez alól a parlamenttől. A javaslat ugyanis úgy szól, hogy a kormány a későbbiekben egy külön rendeletben határozna arról, milyen konstrukcióban fizeti az egyes sztrádaberuházásokat. Ebből pedig csupán annyit villantott fel a GKM, hogy az utakat két csoportba sorolnák. Az egyikbe, az úgynevezett programutak körébe azok a - tételesen fel nem tüntetett - sztrádák kerülnének, amelyek finanszírozása az államháztartáson kívül szerepeltethető, mivel magántőkéből valósulnának meg; pontosabban az ÁAK fizetne értük az immár 2-2,5 milliárd euróra redukálódott kötvénykibocsátás után. A másikba a tisztán költségvetési forrásból létesülő, kényszerűségből a büdzsében maradó "nem programutak" kerülnének. Utóbbiakból vélhetően nem készül el túl sok, hiszen 2006-ra csupán mintegy 40 milliárd forint szerepel a költségvetésben a gyorsforgalmi hálózat fejlesztése címén.
A ködös módosító javaslat az Országgyűlés gazdasági bizottságát is nyugtalanítja, olyannyira, hogy addig nem is támogatja a tervezetet, amíg a PM-től választ nem kap arra, valóban megfelel-e az új elszámolási mód az uniós szabályoknak, és ezt az Állami Számvevőszék is megerősíti. Tóth Sándor MSZP-s képviselő a választ be sem várva egyéni módosító indítvánnyal igyekszik megtorpedózni a GKM javaslatát, mondván: azzal, hogy a kormány rendeletben kíván határozni a gyorsforgalmi utak besorolásáról és finanszírozásuk mikéntjéről, voltaképpen a parlamenti kontrollt igyekszik kikerülni. A tárca érvelése szerint erről szó sincs, csupán azt akarják megúszni, hogy az egyes szakaszok minősítése, státusuk esetleges megváltoztatása miatt - például azért, mert a későbbiekben uniós forrás is szerezhető rájuk - évente akár többször is módosítgatni kelljen a sztrádatörvényt. Egyébként a 2003-as jogszabály melléklete rögzíti, mely utakat milyen ütemezésben kell megépíteni, és azon csak a parlament felhatalmazásával lehet változtatni. A finanszírozás módszerének kidolgozását pedig a törvény eddig is a kormány hatáskörébe utalta - véli felismerni a lényeget a tárca, két évvel a törvény hatálybalépését követően.
Nem aratott osztatlan sikert a GKM az útügyekkel foglalkozó intézmények ésszerűsítésével sem. A tárca szerint az eddigieknél jóval egyszerűbb, átláthatóbb szervezet a következő volna: az addigi sztrádaberuházó NA a "nem programutak" fejlesztését végezné, és újdonságként a közúthálózat bővítéséért is felelne. A korábbi közútkezelő és -fejlesztő, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) viszont a GKM csúcsintézményévé nőné ki magát: a meglévő 30 ezer kilométernyi közút mellé megkapná a "nem programutaknak" minősített sztrádák vagyonkezelői jogát is. A GKM-nél összpontosuló, a közút- és gyorsforgalmiút-hálózatra fordítható összegeket szintén az UKIG oszthatná tovább. Az ÁAK pedig afféle állami tulajdonú koncesszorrá lényegülne át, amelynek egyik feladata a pénzvadászat, azaz a kötvénykibocsátás lenne, amiből a programutakat építené és üzemeltetné. Az idén szeptemberben a megyei közútkezelő kht-k összevonásával létrejött Magyar Közút Állami Közútkezelő Kht. pedig a közutak karbantartását irányítaná.
A finanszírozás pontosítása után a GKM áttért a lehetséges megtakarítások felhajtására is. Kóka János gazdasági miniszter hétfőn egy sajtótájékoztatón azt fejtegette, hogyan lehetne lefaragni a tervezés alatt álló sztrádák költségeiből. Szerényebb, ám a biztonságot nem veszélyeztető műszaki tartalommal, például a leállósávok karcsúsításával akár 23 százalékot, kilométerenként 300 millió forintot is meg lehet spórolni - véli.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?