Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4d82e94d-e342-43b1-a297-c6574788af25","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A mesterséges intelligencia szabályozásának lazítása mellett emelt szót JD Vance amerikai alelnök a párizsi MI-csúcson.","shortLead":"A mesterséges intelligencia szabályozásának lazítása mellett emelt szót JD Vance amerikai alelnök a párizsi MI-csúcson.","id":"20250211_jd-vance-parizs-mi-csucs","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d82e94d-e342-43b1-a297-c6574788af25.jpg","index":0,"item":"093f40ee-a5de-4d93-9fb9-3bc05e97bc74","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_jd-vance-parizs-mi-csucs","timestamp":"2025. február. 11. 12:59","title":"JD Vance: Az EU-nak nem kellene félnie az MI-től","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8429da73-4147-4347-8cb9-e8efba1a60e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple még 2024 áprilisában ígért javítást egy, az iPhone-ok ébresztőjét érintő problémához. A cég azonban úgy tűnik, nem vette elég komolyan a hibát, mert az még mindig sokaknál jelentkezik – ráadásul különböző formákban.","shortLead":"Az Apple még 2024 áprilisában ígért javítást egy, az iPhone-ok ébresztőjét érintő problémához. A cég azonban úgy tűnik...","id":"20250110_apple-iphone-ebreszto-hiba-javitas-panaszok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8429da73-4147-4347-8cb9-e8efba1a60e7.jpg","index":0,"item":"bf0640bd-8dcb-4ce7-a8c1-2444e1e56560","keywords":null,"link":"/tudomany/20250110_apple-iphone-ebreszto-hiba-javitas-panaszok","timestamp":"2025. január. 10. 14:03","title":"Közel egy év sem volt elég az Apple-nek, hogy javítsa az iPhone-ok hibás ébresztőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9dc543b6-1f01-4728-a093-cf84c40cd98f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az államrendészeti osztály megtiltotta, hogy József Attila köszöntse az írót, mert híres versében politikai célzásokra bukkantak.","shortLead":"Az államrendészeti osztály megtiltotta, hogy József Attila köszöntse az írót, mert híres versében politikai célzásokra...","id":"20250213_Igy-ismerkedett-meg-Thomas-Mann-a-magyar-demokraciaval","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9dc543b6-1f01-4728-a093-cf84c40cd98f.jpg","index":0,"item":"8d650f71-f62e-4c19-868c-67721ba232b2","keywords":null,"link":"/kultura/20250213_Igy-ismerkedett-meg-Thomas-Mann-a-magyar-demokraciaval","timestamp":"2025. február. 13. 09:07","title":"Betilt az államrendészet – így ismerkedett meg Thomas Mann a magyar demokráciával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46e4453a-f1f5-48b4-882b-a96f5c1f8c63","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Bexsero-programot az MKKP képviselője szerint pénzügyi okok miatt szüntették be.","shortLead":"A Bexsero-programot az MKKP képviselője szerint pénzügyi okok miatt szüntették be.","id":"20250305_agyhartyagyulladas-elleni-vedooltas-program-eger","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46e4453a-f1f5-48b4-882b-a96f5c1f8c63.jpg","index":0,"item":"c77d7a6b-0828-454e-9b72-e4d7d60f59d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_agyhartyagyulladas-elleni-vedooltas-program-eger","timestamp":"2025. március. 05. 11:30","title":"Megszüntette az egri városvezetés az agyhártyagyulladás elleni védőoltásprogramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"127f76a0-be18-4c19-8f9e-2fe98da87001","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kisebb-nagyobb alkatrészekből állítottuk össze a Mercedes G-osztályt 45. születésnapjára készült Lego terepjárót, amivel egy igazi, ráadásul tisztán elektromos G-Klasséra is felhajtottunk.","shortLead":"Kisebb-nagyobb alkatrészekből állítottuk össze a Mercedes G-osztályt 45. születésnapjára készült Lego terepjárót...","id":"20250126_uj-lego-technic-mercedes-g-osztaly-45-eves-szett-epites-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/127f76a0-be18-4c19-8f9e-2fe98da87001.jpg","index":0,"item":"0421462b-5d9d-4da9-8555-14963486f989","keywords":null,"link":"/cegauto/20250126_uj-lego-technic-mercedes-g-osztaly-45-eves-szett-epites-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. január. 26. 14:00","title":"Kockák kimaxolva: 2891 darabból megépítettük, aztán terepre vittük az új Mercedes G-osztályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2eef4841-30ee-463d-ad16-e96bfedc45cb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyik autót a szembejövő sávig lökte.","shortLead":"Az egyik autót a szembejövő sávig lökte.","id":"20250213_tartalykocsi-miatt-repultek-az-autok-Arpad-hidi-balesetnel-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2eef4841-30ee-463d-ad16-e96bfedc45cb.jpg","index":0,"item":"3f09736f-fbb3-4934-92c4-6c14711798cf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250213_tartalykocsi-miatt-repultek-az-autok-Arpad-hidi-balesetnel-video","timestamp":"2025. február. 13. 07:50","title":"Egy tartálykocsi miatt repültek az autók az Árpád hídi balesetnél – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29f1f668-c5a6-4dbe-9e80-a8d0d44ca60e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A dolgozók először nem tudták, miért szól a tűzjelző, de végül megtalálták a tűz forrását.","shortLead":"A dolgozók először nem tudták, miért szól a tűzjelző, de végül megtalálták a tűz forrását.","id":"20250207_puskas-arena-tuz-kar","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29f1f668-c5a6-4dbe-9e80-a8d0d44ca60e.jpg","index":0,"item":"49246155-7f49-4146-aa68-4c1e3077d815","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_puskas-arena-tuz-kar","timestamp":"2025. február. 07. 10:26","title":"70-80 millió forintos kárt okozott a tűz a Puskás Arénában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"921ef462-dc8a-440d-9e56-46f60fe7bc0a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem egészen ez történt.","shortLead":"Nem egészen ez történt.","id":"20250303_Orban-szerint-Londonban-az-europai-vezetok-a-haboru-folytatasarol-dontottek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/921ef462-dc8a-440d-9e56-46f60fe7bc0a.jpg","index":0,"item":"811b7a64-7830-48a8-8890-10a60ccd79c9","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Orban-szerint-Londonban-az-europai-vezetok-a-haboru-folytatasarol-dontottek","timestamp":"2025. március. 03. 07:37","title":"Orbán szerint Londonban az európai vezetők a háború folytatásáról döntöttek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több Ikarus-cég is megroggyant, állami és magántartozásaikat pedig csak a telkek értékesítéséből képesek kiegyenlíteni. Mivel a mátyásföldi buszgyártás újraindítására sincs esély, ott az új tulajdonos 18 milliárd forintos beruházással 3 ezer lakásos parkot építene fel.
Megszondáztatta az egykori Ikarus-telekre vonatkozó elképzeléseiről a XVI. kerületi önkormányzatot az új tulajdonos, a budapesti székhelyű B.C.R.E. Felikon Ingatlankezelő és Hasznosító Kft. október végén. Testületi ülés helyett némiképp formabontó - és semmire sem kötelező - munkaértekezletet tartottak az önkormányzati képviselők, amelyen a cég vezetői legfőképpen azt óhajtották kipuhatolni, mit szól a testület ahhoz, ha a hajdani buszgyár mátyásföldi ingatlanán, a mostani ipari park helyén csaknem 18 milliárd forintos beruházással óriási, 3 ezer lakásos lakóparkot hoznának létre. Egyáltalán, támogatná-e a helyhatóság az ipari besorolású terület lakóövezetté minősítését. A cég érvelése szerint a buszgyártás újraindítására már nincs esély, a terület ipari parkként pedig - a környező lakóházak és a nehézkes közlekedés miatt - hosszú távon nem üzemeltethető nyereségesen. Bevásárlóközpontot sem érdemes felhúzni rajta, miután a közelben már számos ilyen épült - véli a B.C.R.E., amely szerint az újrahasznosítás egyedüli lehetősége a lakópark.
A helyhatóság egyelőre óvatos. Nem ellenzi a beruházást, azonban - mint Asztalos Lajos alpolgármester a HVG-nek elmondta - a várhatóan beköltöző 8-9 ezer lakó, vagyis a 70 ezres lélekszámú kerület több mint 10 százalékos gyarapodása számukra is újabb feladatokat, költségeket jelentene: óvodákat, iskolákat, utakat kellene építeni, és közműfejlesztésre is szükség volna. Számításai szerint a lakópark megépítése 1,8-2 milliárd forinttal terhelné meg az önkormányzati büdzsét, amit vagy készpénzben kellene megtérítenie a beruházónak, vagy pedig magára kellene vállalnia ezek létesítését. A B.C.R.E. tulajdonosa, az izraeli magánszemélyek tulajdonában álló B.C.R.E. Izaki B.V. méltányolja az önkormányzat kérését - mondta a HVG-nek Szélyes Domokos, a budapesti leánycég létesítménygazdálkodási vezetője, hozzátéve, hogy a következő hónapokban ennek szellemében egészítik ki a tanulmányt.
Az eddig főként az USA-ban és Nagy-Britanniában terjeszkedő csoport az elmúlt tíz évben több mint 3 milliárd dollár értékű ingatlanfejlesztést hajtott végre, ebből Magyarországra három év alatt összesen 35 millió dollárnyi jutott (a B.C.R.E.-é a Metropol irodaház a Tüzér utcában, és tavaly beszállt a XIII. kerületi Csata utcai lakópark fejlesztésébe). Az egyelőre Ikarus-lakópark néven futó projektet a B.C.R.E. sem kapkodja el. Szélyes szerint az övezet átsorolásáról szóló döntés után hét-tíz évig tartana az építkezés, az átmeneti négy-nyolc évben pedig - akár annak kialakításával párhuzamosan - az ipari parki funkciót próbálják erősíteni.
Viharos előélet után avanzsál lakóparkká a mátyásföldi ingatlan. A 28 hektáros telek eredetileg az állami tulajdonú Ikarus Járműgyártó Rt.-é volt. A csőd szélén lavírozó állami buszgyártó céget, mint ismeretes, 1998 márciusában a Széles Gábor nevével fémjelzett MT-Liz Kft. vette meg. Bő egy évvel később a Széles-cég a francia-olasz IrisBusnak adta tovább a nyakig eladósodott Ikarus többségi részvénycsomagját, és a buszgyártás folytatására Ikarus Bus Rt. néven új, közös társaságot hoztak létre (HVG, 1999. december 25.). A mátyásföldi ingatlan a javarészt kiürült Ikarus Járműgyártó Rt. tulajdonában maradt. Noha Széles időről időre nagyszabású tervekről számolt be a nyilvánosság előtt - Mátyásföldön kisautót, terepjárót ígért gyártani -, mindebből nem lett semmi. Az ingatlant 2001 decemberében ipari parkká alakították, az Ikarus Járműgyártó Rt. pedig 2002-ben nevében is szakított a buszgyártással: Ikarus Holding Rt. néven a telek bérbeadásával foglalkozott. Egyebek között saját leányvállalatától, az ott tevékenykedő Ikarus Préstechnika Kft.-től, valamint az IrisBus többségi tulajdonába került Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft.-től szedett be százmilliókat.
A Széles-cég a nagyobb bevétel reményében már korábban is eladta volna az ingatlant, csakhogy az nem volt egyszerű. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) ugyanis a telekre 2000-ben 2 milliárd forintos jelzálogjogot jegyeztetett be. Az MT-Liz ugyanis az Ikarus privatizációjával arra kötelezte magát, hogy 2001-ig nem csökkenti a magánosításkor átvett 6270 fős létszámot, ami azonban már 1999 végére csaknem a felére apadt (HVG, 2005. április 30.). Az ÁPV ezért 5,3 milliárd forintos büntetést vetett ki rá. Széles azonban fizetés helyett a szerződés módosítását csikarta ki az ÁPV-től: az eredeti határidőt 2003 decemberéig meghosszabbították azzal, hogy addig legalább 2800 főt kell foglalkoztatnia a cégnek. Ám ez sem teljesült. Ekkor Széles a büntetés kifizetése helyett újabb alkut kötött. Rávette az ÁPV-t a jelzálog visszavonására, mégpedig azzal az ígérettel, hogy a mátyásföldi ingatlan eladásából és saját forrásból visszavásárolja az IrisBustól az időközben befuccsolt székesfehérvári gyárat, majd újraindítja a termelést, és így a létszámot is felduzzasztja. Az ÁPV ekkor már csupán 200 millió forintnyi bánatpénzt kötött ki magának arra az esetre, ha ez a megállapodás is kútba esne.
Az egyezség után Szélesék az ingatlant 2003-ban 1,9 milliárd forintért eladták a B.C.R.E.-nek, csakhogy a buszgyár beígért visszavásárlására nem került sor. Székesfehérváron azóta is zárva a telep, az IrisBus a gyártást határozatlan időre felfüggesztette. A fehérvári terület javarészt kihasználatlan, alig fél tucat kisebb cég működik ott bérlőként. Az ÁPV pedig bottal ütheti a 200 milliója nyomát is, mivel a Széles-cég a mátyásföldi telek vételárából egyetlen fillért sem fizetett neki. A felek között idén tavasztól a bíróságon folytatódik a vita.
A vagyonkezelő a foglalkoztatási kötelezettség fejében az Ikarus Holding szegedi leánycége, az Ikarus Alkatrészgyártó Kft. egykori telkére is jelzálogot jegyeztetett be, amit a 200 millió forint kiegyenlítése nélkül nem hajlandó törölni - ennek jogosságát az Ikarus Holding vitatja. Az ingatlan eredetileg az alkatrészgyártó cégé volt, ám azt az Ikarus Holding magához vonta, és azóta a leánycég csak bérelte tőle. Az Ikarus Holdingnak azonban megint csak sürgős volna e telek értékesítése. Az alkatrészgyártó kft ellen idén nyáron ugyanis felszámolási eljárás indult, és egyik szállítójánál, a dunaújvárosi Dutrade Acéltermék-feldolgozó Rt.-nél az Ikarus Holding vállalt készfizető kezességet. A szegedi alkatrészgyártó a HVG információi szerint mintegy 300 millió forinttal tartozik a Dutrade-nek, amit az Ikarus Holding a szegedi, jelzáloggal terhelt ingatlannal törlesztene.
Az értékes, mintegy 700 millió-1 milliárd forint értékű telekre - amely a szegedi repülőtér és az M5-ös tervezett nyomvonala közelében fekszik - az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) szintén igényt tart: mintegy 300 millió forintos köztartozás fejében végrehajtási jogot jegyeztetett be a tulajdoni lapra. A sorba a Pénzügyminisztérium is beállt, egy korábbi adósságengedményezés nyomán 600 millió forintos jelzálogot szerezvén a szegedi telekre. A Dutrade - amely a nyilatkozattól elzárkózott - kis híján lépre ment: az ingatlanért nem csupán az adósságot számította volna be, hanem a HVG információi szerint még 200-300 millió forintot rá is ajánlott volna, csak hogy az a tulajdonába kerüljön. Mindezt abban a hitben tette, hogy az összesen több mint 1 milliárd forintnyi jelzálogból csupán az APEH-követelés jogos.
Szinte dominóként dőlnek be mostanában fizetésképtelenség miatt az Ikarus Holding (amely a HVG megkeresésére nem reagált) leányvállalatai. A szegedi kft után augusztusban a szeghalmi Ikarus-Főnix Fémipari és Járműalkatrész-gyártó Kft., szeptemberben a mátyásföldi Ikarus Préstechnika Kft. csődölt be. Az anyacég fájdalmát talán némiképp enyhíti, hogy a telkek közül csupán a szegedi sorsa bizonytalan. A szeghalmi ingatlannak már van új bérlője, a szegedi alkatrészgyártó cég bejáratott, nagy nyugat-európai autógyárakból álló vevőkörét pedig, úgy tudni, a székesfehérvári testvércég, az Ikarus Szerszámtechnika Kft. vette át.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?