Tetszett a cikk?

Folyamatosan zajlik a Zempléni Fesztivál, amelynek programkínálatába idén olyan festői hegyi falvak is bekapcsolódnak igen értékes programokkal, mint a ruszin lakosságú Komlóska, vagy a hozzá közel eső Makkoshotyka. A fesztivál saját találmányai, a kirándulókoncertek is igen szép számú érdeklődőt vonzottak.


A különleges korhű hangszereken játszó Authentic Quartet a komlóskai görög katolikus templomban adott kamarakoncertet a barokk és bécsi klasszika nagy és kismestereinek egy-egy művét tolmácsolva, augusztus 11-én. A koncert egyik izgalmas mellékszála ezúttal nem csak zenei természetű volt: a fülledt időjárás miatt a vonósnégyes kényes, bélhúrokkal felszerelt hangszerei kissé szeszélyesen engedelmeskedtek, így a Kalló Zsolt vezette együttesnek az elemekkel folytatott, szinte hősi küzdelmét is figyelemmel kísérhette a közönség. A jó hangulatú hangversenyt követően helység vendégszerető lakói vendégelték meg a zenehallgatókat különleges tejbegrízes lepényükkel.

A makkoshotykai református templom augusztus 12-én Herczku Ágnest látta vendégül. Az énekesnőt erős szálak fűzik ehhez a helységhez, ahol gyermekkorát töltötte, és elmondása szerint évekkel ezelőtt épp mostani koncertjének helyszínén konfirmált. A koncert iránt érdeklődő közönség dugig megtöltötte a templomot. Herczku Ágnest Nikola Parov triója kísérte: a főleg magyar és bolgár népdalokat rendkívül finom, cizellált kamaratolmácsolás jellemezte, és a remek megszólalásban komoly szerepet játszottak a zenekar különleges hangszerei a Balkánról, Spanyolországból és Skandináviából.

A kiránduló koncertek évek óta kedvelt és különleges kalandokat ígérő eseményei a Zempléni Fesztiválnak. Ezeken a programokon a közönséget busszal szállítják a szervezők egymás után több koncerthelyszínre, így a szokásos zenei élményeken túl a táj szépségeinek élvezete még nagyobb hangsúlyt nyer. Ugyanakkor a kirándulás különböző helyszíneinek zenei kínálata jóval szerteágazóbb lehet egy egyszerű hangversenynél. Augusztus 10-én az olaszliszkai katolikus templomban a Kammerton együttes játszott, amely változatos hangszer-összeállítása (fuvola, hegedű, zongora, csembaló, cselló) révén kifejezetten különleges koncert-összeállítások megszólaltatására hivatott. Ezt követően a bodrogkeresztúri faluház átriumos udvarán a főleg dél-kelet-ázsiai zenéből és ritmikából táplálkozó Triginta Percussion együttes mutatkozott be a zenei kirándulás résztvevőinek.

Egyenesen New York-ból, szakmai seregszemléről érkezett a sátoraljaújhelyi Latabár Színház pódiumára Pintér Béla Társulata, akik a fesztivál egyik legerőteljesebb színi produkcióját mutatták be. A Parasztopera évek óta nagy sikerrel látható Budapest több alternatív színjátszó helyén, így az Artusban és a Szkénében is. A magyar népballadai hagyomány, a barokk népszínmű és a klasszikus tragédia elemei keverednek ebben a darabban, amely rendkívül eredetien, a groteszk és a tragikum határán mesterien egyensúlyozva ábrázolja a mai Magyarországon szocializálódott hőseit. A szókimondó szöveg és a frivol színpadi helyzetek a meglepetés erejével hatottak az újhelyi közönségre; ám a darab kibontakozása olyan erővel ragadja meg a magyar vidék sorsának hátterét, amilyenre Móricz Zsigmond novellái óta kevés példa akadt. A végig zenében artikulált, sokszor recitált szövegű darabban kiemelkedő érdemeket szereznek a közreműködő hangszeres zenészek, akik egyszerre jeleskednek a fúgajátékban és az erdélyi népdalok tolmácsolásában.

Augusztus 12-én a kuvaiti születésű nagybőgő-művész, Nabil Shehata lépett fel a sárospataki református templomban. A Zempléni Fesztivál évek óta igyekszik olyan produkciókat bemutatni, amelyek letérnek a mai koncerttermi hagyományok által kitaposott ösvényről. A nagybőgőre írt versenyművek repertoárja például nincs éppenséggel a fesztiválprogramok homlokterében. Shehata most Sergei Koussevitzky háromtételes concertóját játszotta, a Budafoki Dohnányi Zenekar kíséretében. A darab igen kényes, körültekintő hangszerkezelést igényel, és tele van technikai kihívásokkal, amelyek művészi leküzdésének feladata önmagában lebilincselő élményt kínált a közönségnek. Az orosz késő romantika művésze, Koussevitzky természetesen rengeteget tanult példaképeitől, elsősorban Csajkovszkijtól és Dvoráktól, akiknek hatása a versenymű során is többször szépen megnyilvánul. A koncertet két szimfónia által képzett foglalat, Britten Simple Symphony-ja és Mozart Jupiter-szimfóniája tett még -emlékezetesebbé.

 www.zemplenifesztival.hu


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Ukrán menekülteket ölt egy német pár, hogy újszülöttet raboljanak tőlük

Ukrán menekülteket ölt egy német pár, hogy újszülöttet raboljanak tőlük

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan hiányossága az új iPhone 16e-nek

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan hiányossága az új iPhone 16e-nek

„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt" – 10 tévhit az alvászavarról

„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt" – 10 tévhit az alvászavarról

Albánia szuverén muszlim miniállamot hoz létre a fővárosában

Albánia szuverén muszlim miniállamot hoz létre a fővárosában