Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2cd6d4f0-1016-4835-af72-02464aebbaf7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Gálvölgyi Judit szerint a kapcsolatuk első öt évében egy életre kiveszekedték magukat. ","shortLead":"Gálvölgyi Judit szerint a kapcsolatuk első öt évében egy életre kiveszekedték magukat. ","id":"20250130_Galvolgyi_Janos_felesege_Judit","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cd6d4f0-1016-4835-af72-02464aebbaf7.jpg","index":0,"item":"9f1f00a7-5c45-4cad-97f4-a4d0d1474b3e","keywords":null,"link":"/elet/20250130_Galvolgyi_Janos_felesege_Judit","timestamp":"2025. január. 30. 09:44","title":"Felesége Gálvölgyi Jánosról: A színpadon szó nélkül letolja a nadrágját, de magánemberként zárkózottabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f420cd0c-b0fd-4e41-90be-a4553ff3b091","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Londonba érkezett az ukrán elnök.","shortLead":"Londonba érkezett az ukrán elnök.","id":"20250301_Zelenszkij-Amerika-a-kemeny-parbeszed-ellenere-Ukrajna-strategiai-partnere","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f420cd0c-b0fd-4e41-90be-a4553ff3b091.jpg","index":0,"item":"4cd2b5af-3b04-445c-9473-e3c93b2cc9a6","keywords":null,"link":"/vilag/20250301_Zelenszkij-Amerika-a-kemeny-parbeszed-ellenere-Ukrajna-strategiai-partnere","timestamp":"2025. március. 01. 15:57","title":"Zelenszkij: Amerika a kemény párbeszéd ellenére Ukrajna stratégiai partnere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar civil szervezetek és a független hazai sajtó is kárvallottja lett Donald Trump hivatalba lépésének, mivel az új elnök felfüggesztette a külföldi pénzügyi támogatásokat. Itthon a kormánysajtó a “Pressman-árvák” szomorúságán örvendezik.","shortLead":"Magyar civil szervezetek és a független hazai sajtó is kárvallottja lett Donald Trump hivatalba lépésének, mivel az új...","id":"20250127_Trump-felfuggesztette-a-kulfoldi-tamogatasokat-a-magyar-fuggetlen-media-is-penztol-esik-el-a-kormanysajto-a-Pressman-arvakon-rohog-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4.jpg","index":0,"item":"5d71f55b-bc48-4bb9-996f-0ca6f4b465ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250127_Trump-felfuggesztette-a-kulfoldi-tamogatasokat-a-magyar-fuggetlen-media-is-penztol-esik-el-a-kormanysajto-a-Pressman-arvakon-rohog-ebx","timestamp":"2025. január. 27. 12:36","title":"Trump felfüggesztette a külföldi támogatásokat, a magyar független média is pénztől esik el, a kormánysajtó a “Pressman-árvákon” röhög","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a60c0ff-5f39-45ac-a34a-86c9f2de9234","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Nagyon örülnek, hogy „normalizálódik” az Ukrajna ellen háborút indító Oroszország imázsa. Legalábbis ők így gondolják.","shortLead":"Nagyon örülnek, hogy „normalizálódik” az Ukrajna ellen háborút indító Oroszország imázsa. Legalábbis ők így gondolják.","id":"20250304_anora-oscar-dij-orosz-propaganda","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a60c0ff-5f39-45ac-a34a-86c9f2de9234.jpg","index":0,"item":"6c94a38b-cdb2-419f-a9d3-287c2b587a9c","keywords":null,"link":"/kultura/20250304_anora-oscar-dij-orosz-propaganda","timestamp":"2025. március. 04. 09:16","title":"Az orosz állami propagandisták rárepültek az Anora Oscar-győzelmére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77d96768-49b4-4c7e-8562-fd5051ca713b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz éve dolgozik Orbán Viktor közelében, mégis kevesen ismerik Máté Jánost, aki Havasi Bertalan feladatainak java részét átveszi. Máté 2015 óta nemcsak szervezi a kormányfő programjait, a java részükön ott is van. Sok szál köti Békés megyéhez, cége, szántói vannak arra, vagyonnyilatkozataiból pedig az is kiderül, hogy egy év alatt el tud költeni 43 milliót nyom nélkül.","shortLead":"Tíz éve dolgozik Orbán Viktor közelében, mégis kevesen ismerik Máté Jánost, aki Havasi Bertalan feladatainak java...","id":"20250226_Havasi-Bertalan-utodja-Mate-Janos-kenderesi-foldbirtokos-vagyonnyilatkozat-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77d96768-49b4-4c7e-8562-fd5051ca713b.jpg","index":0,"item":"e6e37908-f851-4891-b136-d9c2ac1a770f","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Havasi-Bertalan-utodja-Mate-Janos-kenderesi-foldbirtokos-vagyonnyilatkozat-ebx","timestamp":"2025. február. 26. 17:08","title":"Havasi Bertalan utódja, Máté János kondorosi földbirtokos titokzatosabb, mint Columbo felesége, vagyonából pedig tízmilliók tűntek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef72f31c-6270-4ccf-a659-c55febea1405","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Central Passage nevű, 270 lakásos társasház nagy részét egy cég üzemelteti magánszálláshelyként, most működési formát váltanak, miután a kerület népszavazáson döntött az Airbnb kitiltásáról. Az új funkcióhoz tűzjelző, recepció és a vendégeknek nyújtott reggeli szükséges.","shortLead":"A Central Passage nevű, 270 lakásos társasház nagy részét egy cég üzemelteti magánszálláshelyként, most működési formát...","id":"20250116_Hatalmas-zugszalloda-letesul-Budapest-belvarosaban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef72f31c-6270-4ccf-a659-c55febea1405.jpg","index":0,"item":"77fc0d0c-5407-4d44-8703-69e2731d0484","keywords":null,"link":"/kkv/20250116_Hatalmas-zugszalloda-letesul-Budapest-belvarosaban","timestamp":"2025. január. 16. 07:53","title":"Hatalmas zugszálloda létesül Budapest belvárosában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cd8fef7-a552-4bd3-a23a-17565ac68f3a","c_author":"Tornyos Kata","category":"gazdasag","description":"Sorok állnak a kormányhivataloknál az Ügyfélkapu majdnem húszéves pályafutásának utolsó napján. Aki nem szeretné kizárni magát az elektronikus ügyintézésből, annak vagy az Ügyfélkapu+-ra kell regisztrálnia, vagy a DÁP-alkalmazást letöltenie, ugyanis január 16-tól megszűnik a hagyományos Ügyfélkapu. ","shortLead":"Sorok állnak a kormányhivataloknál az Ügyfélkapu majdnem húszéves pályafutásának utolsó napján. Aki nem szeretné...","id":"20250115_Ugyfelkapu-plusz-ketfaktoros-azonositas-tapasztalatok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cd8fef7-a552-4bd3-a23a-17565ac68f3a.jpg","index":0,"item":"2c644337-b546-44da-9893-641a0724fc35","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250115_Ugyfelkapu-plusz-ketfaktoros-azonositas-tapasztalatok","timestamp":"2025. január. 15. 14:57","title":"„81 évesen, butatelefonnal ennyire vagyok képes” – utolsó hívás az Ügyfélkapuhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd0700cc-59ff-4f22-a9a3-083500c907f1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyészség egy férfi és egy nő ellen emelt vádat az ügyben, az üldözést térfigyelő kamerák rögzítették.","shortLead":"Az ügyészség egy férfi és egy nő ellen emelt vádat az ügyben, az üldözést térfigyelő kamerák rögzítették.","id":"20250123_kecskemet-megkergetett-lany-ferfi-no-konfliktus-bantalmazas-vademeles","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd0700cc-59ff-4f22-a9a3-083500c907f1.jpg","index":0,"item":"4ec0c2fc-b9de-47d6-afd4-1cf1c717bb98","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_kecskemet-megkergetett-lany-ferfi-no-konfliktus-bantalmazas-vademeles","timestamp":"2025. január. 23. 12:20","title":"A nyílt utcán kergették a kecskeméti lányt, így végül a rendőrségen keresett menedéket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár a közlekedés (közel)jövőjét nézve az elektromos autózás tűnik most nyerő szisztémának, érdemes nem megfeledkezni egy olyan környezetbarát és alapvetően olcsóbb technológiáról, mint a gázos autózás.
Nálunk valahogy mindig mostohán bánt a kormányzat a szóban forgó alternatív autózási móddal, pedig ha valami, a gázos autózás a legzöldebb értelemben véve is lehet környezetbarát. Ráadásul – egy kicsit nagyobb perspektívába helyezve a technológiát – akár a nagytestvérekkel szembeni energia-függőségünkön is sokat segíthetne.
Álomvilág
Manapság az unió termőterületeinek jelentős része parlagon hever azért, hogy elkerüljük az élelmiszer-túltermelést. Ezt a kiesést aztán támogatásokkal kompenzálják a gazdák felé. Nem bonyolódnánk bele túlzottan a mezőgazdasági és energiapolitikai kérdésekbe, de azt meg kell állapítanunk, hogy ezeken a területeken bőven lehetne nem élelmiszeripari növénytermelést folytatni, például biogázok előállításához alkalmas növények formájában. (Kiváló ehhez például a kukorica szára.)
A növényi alapú hajtóanyagok használatának legnagyobb előnye környezeti szempontból az, hogy szén-dioxid-egyenleg szempontjából zárt ciklust képezhetnek: amit az autó az egyik oldalon az ilyen üzemanyag elégetése nyomán kipöfög CO2-ben, azt a másik oldalon éppen a biogáz termelő növény használja fel saját fejlődéséhez, fotoszintéziséhez. Magyarán nem keletkezik plusz CO2 a körfolyamat során.
Képgaléria.
D.P.
Az így termelt gáz – és ez egyébként a földből nyert, nem megújuló földgázra is igaz, a tökéletesebb égésének köszönhetően – sokkal tisztább is az olajipari üzemanyagokhoz képest. A nitrogén-oxid (NOx) tartalma nagyjából a fele a dízelének és egyáltalán nincs benne korom, illetve kén, sőt a kisméretű szálló részecske tartalma is sokkal csekélyebb.
Van tehát egy környezetvédelmi szempontból igen kedvező technológiai lehetőség, amit ha komolyan vennénk az előállítás gazdasági szintjén is, az komoly előnyt jelenthetne egy önellátóbb energiagazdálkodás felé.
Gáz-gáz, de nem mindegy milyen
Az előállítást tekintve, mint említettük, az ilyen autónk üzemanyaga lehet bio- vagy „sima” földgáz. Az üzemanyagot nagy nyomáson összesűrítik, majd ezt a 200 bar nyomású, hideg gázt tankoljuk az autóba. (Jelen esetben úgynevezett Compressed Natural Gas-t , CNG-t ez nem keverendő össze a hazai viszonyokat tekintve sokkal elterjedtebb LPG-vel. A különbségről itt olvashat bővebben, érthetően.)
De lássuk a gyakorlatban a tesztautónkon keresztül, milyen is ez a CNG-s autózás. Az igazat megvallva egy ilyen Audi A4 Avant g-tron (ahogyan az Audinál jelölik a földgázos autót) külsőre pontosan olyan, mint bármely más ingolstadti modell. Csak akkor látszik az eltérés, ha felnyitjuk a tanksapkákat elfedő ajtót. Itt ugye a betöltő nyílásból kettő van: a benziné és a gázé. Ezen kívül a külsőn egyetlen diszkrét g-tron felirat jelzi még, mivel is van dolgunk.
D.P.
A kocsit egy 2.0 literes négyhengeres TFSI-motor hajtja – mint a sajtóanyag is hirdeti, ez is győri fejlesztés – természetesen a gázos autók némileg speciális műszaki feltételeinek megfelelően átalakítva. A gáz négy tartályba töltődik bele, összesen maximum 19 kilogrammnyi mennyiségben. A karbon-kompozit tartályokat a csomagtér alá szerelték, szépen körbevéve pluszban ütközéselnyelő elemekkel. Ezeket a tartályokat egészíti ki a szükségtank, amelyben maximum 25 liter benzin fér el.
Az autó alapműködése mindig a gázos, ha van benne CNG, akkor automatikusan azzal megy, átkapcsolni manuálisan sem lehet. Ha fogy a gáz, akkor áll át benzinre az autó. Ideális esetben akár 700 kilométert is megtehetünk a két üzemanyag használatával.
Bármennyire is szeretnénk részletezni, hogy mennyire más gázzal autózni, mint benzinnel, nem az. Észrevehetetlen a különbség, csak mechanikai abszolút hallással lehet felfedezni, hogy picit más a motor járása. A karaktere talán már jobban eltér, a nyomatékmaximum (270 Nm) nagyon alacsony 1600-as percenkénti fordulattól megvan, ettől kifejezetten erősnek tűnik az egyébként papíron 170 lovas Audi. Komfortérzetben, hangban, dinamikában valójában nincs érzékelhető különbség, amiről kiderülne, hogy mikor mivel megyünk.
D.P.
A legnagyobb kompromisszum az autó esetében a csomagtér, amelynek mérete így 415 liter. A tartályok 90 litert vesznek el egy normál, benzines A4 Avanthoz képest. A másik kompromisszum, hogy folyamatosan lennie kell némi benzinünknek, mert a motornak vannak olyan üzemállapotai – jellemzően nagyon hideg esetén, indulásnál –, hogy kell neki a folyékony üzemanyag. És van még egy, sokkal prózaibb ok is, miért legyen mindig benzinünk: a CNG-kutakon ugyanis csak képzett személyzet tankolhatja a kocsit, ők pedig egyelőre nem mindig dolgoznak éjjel-nappal, legalábbis itthon.
A soroksári úti CNG-kútnál beszélgettünk a tapasztalatokról egy éppen tankoló autóssal, és hamar kiderült, hogy nem problémásak ezek a járművek, neki egyedül a gyújtógyertyák és a gyújtáskábelek gyorsabb elhasználódása tűnt fel. Ezek, a magasabb hőterhelés és gyújtóáram miatt, valóban nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mint normál benzines üzemmódban.
Mit mutat a matek?
A kutakon most 366 forintos átlagáron kapható benzinnel szemben a sűrített földgáz kilónkénti átlagára 345 forint, vagyis egy teletank az Audiba CNG-ből 6550 forint. A nálunk járt A4 Avant g-tron 5,5 kilogramm/100 km-es átlagfogyasztást írt ki használata során, ami 1900 forintba kerülő 100 kilométereket jelent. Ez olyan, mintha a benzines autónk beérné 5,1 literes fogyasztással száz kilométerenként, amit egy ilyen, 1670 kilós autót alapul véve, 170 lóerős teljesítmény mellett, vélhetően mindenki aláírna.
D.P.
Használat közben tényleg csak apróságokba lehet belekötni. Ide tartozik, hogy az egyébként kitűnő navi információi között mi a CNG-kutakra lennénk első sorban kíváncsiak, ezeket kellene a rendszernek priorizálni, de ilyen beállítást sajnos nem találtunk. Hiányozhat persze az összkerékhajtás is, amely ebben a ligában lassan alapelvárás, de a rendszer vélhetően nem fért volna el a tartályok miatt.
Konklúzió, árak
Ami a kocsi árát illeti, pontos összeget nem tudunk mondani, mert ez egy német rendszámos turnéautó, ami csak pár hetet tölt itt. A németországi oldalon fent van a modell alapára, S-tronic automatával, 44,5 ezer euróért (13,8 millió forint), ami kiindulásnak csak fogódzót jelent, mivel az árat igazán az extrák dobják meg. Ebből pedig itt sincs hiány: matrix-LED-fény, Audi Connect-rendszer, csúcs MMI-navi, Bang&Olufsen hifi 3D hangzással, valamint S-line csomag kívül, belül. Ezek, mint tudjuk, szépen feltornázzák a végösszeget, úgyhogy inkább 48-49 ezer euró (nagyjából 15 millió forint) környékén lehet találkozni újautóként egy-egy ilyen g-tronnal a német kereskedések oldalain.
Hogy ez az egész földgázos, biogázos autózás milyen irányban halad tovább nálunk, az leginkább a szabályozók céljain múlik. Jelenleg leginkább abban lehetünk biztosak, hogy az alternatív üzemanyagok mentén kieső adóbevételeket nem szívesen nyeli le az államkassza. Az autózáshoz használható földgázt köbméterenként 28 forintos jövedéki adó sújtja, az áfa pedig már a jövedéki adóval emelt árat növeli tovább. Ha legalább magán a járművön meglenne ugyan az a támogatás, amit az elektromos autók megkapnak – cégautóadó-, teljesítményadó-, regadómentesség – akkor biztosan többen kacérkodnának vele. És akkor a zöld rendszámot nem is emlegetnénk fel talán, amit – kicsit álságos indokkal – azért nem kaphat meg, mert mégiscsak ott az a fránya benzinüzem is.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?