Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"127566a8-610a-45cf-8bfd-aa05aa9a9d5d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Claudia Sheinbaum a Mexikói Amerika nevet javasolja.","shortLead":"Claudia Sheinbaum a Mexikói Amerika nevet javasolja.","id":"20250109_eszak-amerika-atnevezes-mexiko-usa-claudia-sheinbaum-donald-trump","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/127566a8-610a-45cf-8bfd-aa05aa9a9d5d.jpg","index":0,"item":"5345aeee-cf29-4f11-b98c-ac655207656a","keywords":null,"link":"/vilag/20250109_eszak-amerika-atnevezes-mexiko-usa-claudia-sheinbaum-donald-trump","timestamp":"2025. január. 09. 14:36","title":"Észak-Amerika átnevezésének ötletével vágott vissza Trumpnak a mexikói elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Az utóbbi hónapokban a szinte kizárólag csak védekező ukrán haderő újra támadásba lendült az Oroszországhoz tartozó kurszki térségben. Bár a siker inkább taktikai, mint stratégiai, a mostani ellentámadás is meglepte az orosz hadvezetést, ahogy az augusztusi ukrán betörés is.","shortLead":"Az utóbbi hónapokban a szinte kizárólag csak védekező ukrán haderő újra támadásba lendült az Oroszországhoz tartozó...","id":"20250108_ukranok-kurszk-meglepetes-trump-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483.jpg","index":0,"item":"6d2d1a33-5d0e-4a77-aea8-e1c5e0243d94","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_ukranok-kurszk-meglepetes-trump-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 17:30","title":"Trumpra készülnek a Kurszknál másodszor is meglepetést okozó ukránok – de Moszkva is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d06d1890-21f6-48bc-8e2b-8b98376a57ae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A svédországi Forsmark atomerőmű közelében nyílhat meg a 2030-as években az a tároló, ahol a kiégett üzemanyag-rudakat tárolják majd. Egyre több ilyen létesítményre lesz szükség.","shortLead":"A svédországi Forsmark atomerőmű közelében nyílhat meg a 2030-as években az a tároló, ahol a kiégett üzemanyag-rudakat...","id":"20250117_svedorszag-radioaktiv-hulladek-tarolasa-atomtemeto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d06d1890-21f6-48bc-8e2b-8b98376a57ae.jpg","index":0,"item":"f91daae4-4b84-4cb6-83b2-ca24e8fcef49","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_svedorszag-radioaktiv-hulladek-tarolasa-atomtemeto","timestamp":"2025. január. 17. 20:03","title":"Óriási atomtemetőt épít Svédország, 500 méter mélyre ásnak le hozzá, 100 000 éven át működhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch mérnökei, és elkészítettek egy okos babaágyat.","shortLead":"A szenzorok, a kamerák és a mesterséges intelligencia az újszülöttek gondozásában is segíthet – gondolták a Bosch...","id":"20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0f6f7eb-d177-4916-933f-b9f7446fa759.jpg","index":0,"item":"7b4cfd27-bd79-47ce-a87d-b26ee8bdfa17","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_bosch-revol-intelligens-babaagy-kisagy-babamonitor-ces-2025","timestamp":"2025. január. 08. 06:03","title":"Babáknak való, szülőknek szól: intelligens kiságyat mutatott be a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"038b0a89-8978-49f5-89e4-ff06383b8c29","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legfelső vezetés fizetése a dolgozókénál nagyobb arányban csökkent. Ez is része a tavaly kötött megállapodásnak, amelynek értelmében az üzemek bezárásának elkerüléséért a cég fizetéseket csökkent és leépít, ami egyúttal a német autóipar válságának újabb tünete.","shortLead":"A legfelső vezetés fizetése a dolgozókénál nagyobb arányban csökkent. Ez is része a tavaly kötött megállapodásnak...","id":"20250108_vw-menedzsment-fizetes-csokkentes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/038b0a89-8978-49f5-89e4-ff06383b8c29.jpg","index":0,"item":"7df5eebd-297c-4242-8da7-ea215161609d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_vw-menedzsment-fizetes-csokkentes","timestamp":"2025. január. 08. 11:03","title":"A szakszervezetekkel kötött megállapodás után 300 millió euróval csökkentik a Volkswagen vezetőségének bérét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb4ae4aa-ffe1-45ee-a747-db8d0994372a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A korlátozások Bernecebaráti környékét és a Kemencei Erdészet területét érintik.","shortLead":"A korlátozások Bernecebaráti környékét és a Kemencei Erdészet területét érintik.","id":"20250113_Vadaszat-tura-kektura-Borzsony-lezaras","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb4ae4aa-ffe1-45ee-a747-db8d0994372a.jpg","index":0,"item":"5bc43caf-3cc5-4a68-aceb-89ceec6939cf","keywords":null,"link":"/elet/20250113_Vadaszat-tura-kektura-Borzsony-lezaras","timestamp":"2025. január. 13. 16:42","title":"Vadászat miatt lezárnak turistautakat a Börzsönyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a6f1c64-96a0-4609-a0c0-1e4744d5e241","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az orvosi kamara szerint az uniós alapjogi charta és a magyar Alaptörvény is kimondja, hogy a munkavállalóknak joguk van a fizetett szabadsághoz.","shortLead":"Az orvosi kamara szerint az uniós alapjogi charta és a magyar Alaptörvény is kimondja, hogy a munkavállalóknak joguk...","id":"20250210_takacs-peter-mok-beragadt-szabadsag-egeszsegugyi-dolgozok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a6f1c64-96a0-4609-a0c0-1e4744d5e241.jpg","index":0,"item":"c02660d3-59f8-430c-a329-2316d4b3a10c","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_takacs-peter-mok-beragadt-szabadsag-egeszsegugyi-dolgozok","timestamp":"2025. február. 10. 12:01","title":"Takács Péter a MOK-nak: elvesztették a beragadt szabadságaikat az egészségügyi dolgozók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de93a570-4a9d-4864-ace7-6e6fa8bbd8df","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Duolingo adatai szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a napokban 216 százalékkal nőtt meg azon amerikai felhasználók száma, akik mandarinul kezdtek el tanulni.","shortLead":"A Duolingo adatai szerint a tavalyi év azonos időszakához képest a napokban 216 százalékkal nőtt meg azon amerikai...","id":"20250117_tiktok-betiltasa-amerika-duolingo-mandarin-nyelv","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de93a570-4a9d-4864-ace7-6e6fa8bbd8df.jpg","index":0,"item":"90a370cf-4658-442c-bedb-3334b84742f2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_tiktok-betiltasa-amerika-duolingo-mandarin-nyelv","timestamp":"2025. január. 17. 11:03","title":"Kilőtt a Duolingón a mandarinul tanulók száma a TikTok betiltási határideje miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kipróbáltuk a divatterepjárót, melynek utasterében olyan csend és békesség uralkodik, mint egy buddhista templomban, és amely járgányban ennek ellenére egy kisebb dózis MX-5 is felfedezhető.
Javában tombol a divatterepjáró-őrület. És nemcsak a nálunk jelentősen gazdagabb országokban, hanem Magyarországon is: felénk mostanság egy kompakt SUV, az esztergomi gyártású Suzuki Vitara uralja az eladási listák csúcsát. A Suzukihoz hasonlóan ugyancsak japán Mazda saját otthonában, egész konkrétan Hirosimában gyártja középkategóriás terepjárószerűségét, a CX-5-öt.
Ez a modell elég friss, éppen csak ötéves, de máris megkapta az utódját. A második generációs CX-5 láttán sokan egyszerű ráncfelvarrásra gyanakodnak, és bár a kocsi alapméretei ténylegesen alig változtak, a 2017-es modell egy teljesen új fejlesztés. És nem is rossz. Sőt.
László Ferenc
Kodo és barátja
A kisebb autógyártók közé sorolható Mazda 2012-ben lényegében mindent feltett egyetlen lapra, amikor elsőként bevezette a piacra a közösen támadó Kodo dizájnnyelvet, illetve a Skyactiv technológiát. Utóbbi egy olyan platform, mely egyesíti egymással a magas hatásfokú erőforrások, a hozzájuk optimalizált váltók, illetve az egyedi karosszéria előnyeit.
Most már tudjuk, hogy mindezt nagyon jól tette a Mazda, olyannyira, hogy a rendkívül lassan öregedő CX-5-ből még 2016-ban is rekordmennyiség fogyott. A 2014-ben ráncfelvarrt modell egy-két évig akár változatlan formában is piacon maradhatott volna, most azonban máris itt az újgeneráció.
László Ferenc
A külcsínt csak óvatosan dolgozták át a tervezők, és nincs ezzel semmi baj, hiszen a bevált recepten felesleges lett volna túl sokat változtatni. A legfontosabb változások közé sorolható a vékonyabbra vett fényszóró, az ugyancsak kilapított hátsólámpa és a hosszabb motorháztető. Az izgalmas vonalvezetésű, állóhelyzetben is dinamizmust sugalló karosszéria elejét egy hatalmas krómcsík uralja, mely középről majdnem egészen a kocsitest széléig kiér. A formai egységet egyedül talán csak a motorháztető előtti karosszériaelem bontja meg, mely olyannyira sarkosan mered előre, hogy nem szívesen lennénk a CX-5 útjába kerülő gyalogosok - még alacsony sebességnél sem.
László Ferenc
László Ferenc
Jól áll neki a vörös
A Mazda a közelmúltban szó szerint új színt vitt az autós iparágba a maga egyedi vörös fényezésével, a most debütált Soul Red Cystal szín pedig még inkább sokkolja a retinánkat. Mármint pozitív értelemben – és mintegy 220 ezer forint ellenében. A Barcelonában és annak környékén kipróbált tesztautók mindegyike 19 colos kerekeken gurult, ami ugyancsak jót tett a külső megjelenésnek, bár a hazai utakra vélhetően a 17 colos kerekek jelentenek majd jobb választást.
László Ferenc
Belül helyet foglalva, elsőként a magasabbra emelt középkonzolra lettünk figyelmesek, melyen ily módon a korábbinál sokkal kényelmesebben érhető el a váltókar. Az ötszögletű légbeömlőkkel szerelt szimmetrikus műszerfal abszolút nincs túlbonyolítva, a minőségérzet és az ergonómia messze átlagon felüli, és fényévekkel jobb például annál, amit egy Ford Kugában kapunk. A felhasznált anyagok fentről lefelé keményednek, de még alul sem mondhatók rossz minőségűnek – nyúlhatunk bárhova, a tapintásérzet teljesen rendben van. A kormány mögött két hagyományos analóg műszert és egy kis kijelzőt helyeztek el, a műszerfal közepén lévő érintőkijelző pedig magasan áll, korrekt minőségű, de a mai trendeknek megfelelően lehetne egy kicsit nagyobb 7 colnál.
László Ferenc
Ha zavartalanul körbenézne az új CX-5 belsőterében, csak kattintson az alábbi képre, és az új ablakban megnyíló 360 fokos gömbpanoráma fotón szabadon pásztázhat az egér segítségével:
Klikk a képre a 360-as panorámafotóhoz!
László Ferenc
Zen-e füleinknek?
Újdonság, hogy a HUD immár magára a szélvédőre vetíti a fontosabb információkat, így a figyelmünk mindig az útra összpontosulhat. A CX-5 talán az utastér zajszintjét illetően fejlődőtt a legnagyobbat: a padlógázas őrültködéseket leszámítva mindig a legnagyobb csendben suhanhatunk. 100-120-as tempónál csak a kerekek surrogását hallani, még a hatalmas visszapillantótükrök sem zavarják meg a levegő szabad áramlását. Mindezt úgy sikerült elérnie a Mazdának, hogy például szélárnyékba rejtette az ablaktörlőt, duplarétegű üvegeket szerelt be, optimalizálta a légellenállást, számos helyen extra zajszigetelést alkalmazott és az erőforrások hangján is sikerült csökkentenie.
László Ferenc
László Ferenc
Az új CX-5 tehát egyfelől a béke négykeréken guruló szigete, másrészt azonban egy olyan SUV, ami vezetési élmény frontján sem vall szégyent, és ez bizony manapság igen ritka. A felfüggesztést sikerült úgy behangolni, hogy még adaptív technológia nélkül sem dülöngél a kasztni a tempós kanyarokban, és még az úthibákat is egész jól kisimítja.
Eddig kevés olyan divatterepjáróval találkoztunk, melyet ilyen jól lehetett vezetni, és ebben többek közt a hatsebességes manuális váltónak is komoly szerepe van. A rövid váltókar pontosan és határozottan mozgatható, és ha csak nyomokban is, de az MX-5 hasonló egységére emlékeztet. A régivágású, hatsebességes automataváltó már nem ekkora élmény, és bár rendben teszi a dolgát, lehetne egy kicsit gyorsabb, illetve azt tapasztaltuk, hogy jelentősen megnöveli a fogyasztást.
László Ferenc
Motorizáltság
Turbót csak a dízel erőforrások kapnak, melyek kiviteltől függően 150-175 lóerősek és a 380-420 Nm-es nyomatéknak köszönhetően az alsó fordulatszám tartományokban is tele vannak élettel. A benzinmotorokat ezzel szemben pörgetni kell, ha haladni akarunk, vagyis 2-3 ezres fordulatszámig hiába nyomunk padlógázt, lényegében semmi sem történik. E fölött már megjön az erő és persze a hang is, de a fogyasztással elégedettek lehetünk: a 165 lóerős 2 literes benzinmotoros autóval a rendkívül feszített tempó ellenére sem mértünk 9 liternél magasabb fogyasztást.
Kár, hogy a 2,5 literes új benzinmotor még nem volt kipróbálható Barcelonában, pedig igen kíváncsiak lettünk volna arra, hogy a 194 lóerős négyhengeres motor hogyan viselkedik akkor, ha részterhelés mellett 4 helyett ideiglenesen csak 2 hengere működik.
László Ferenc
László Ferenc
Tele van elektronikával
Az elődénél 40 kilogrammal nagyobb tömeget vezetés közben szerencsére nem érezni, az olcsóbb változatoknál opcionális, a drágábbaknál pedig alap négykerékhajtás előnyeit viszont nagyon is. Trakcióból abszolút nincs hiány, és szerencsére a fék is felnőtt a feladathoz. A vészfékező rendszert egy éles kanyarban előttünk hirtelen lefékezett autónak "köszönhetően" önkéntelenül sikerült kipróbálnunk: a megoldás ilyen esetben maximális fékerővel automatikusan fékez, miközben a HUD méretes "BRAKE" felirattal figyelmeztet.
László Ferenc
Kapunk továbbá sávtartó automatikát, holttérfigyelőt, keresztirányúforgalom-szenzort, fáradtságfigyelőt, melyek közül az utóbbi akkor is beriasztott, amikor az egyik kolléga szándékosan próbálgatta egy kicsit a kormánymű képességeit. Szórakoztatásunkról egy 10 hangszórós Bose rendszer gondoskodik, melynek minősége alapvetően nem rossz, de azért hallottunk már ennél sokkal szebb hangú gyári autós hifit is.
László Ferenc
A LED-es fényszóró felár ellenében adaptív kivitelű, vagyis tizenkét szegmense vakítás nélkül, kitakarásos módon világít el a lehető legmesszebbre. Okosabb lett az adaptív tempomat, mely a 0-200 km/h-s sebességtartományban teszi a dolgát, és adott esetben képes állóra fékezni az autót, majd pedig onnan újra elindítani azt és ismételten felvenni a forgalom ritmusát. Az alaphelyzetben 477-506 literes, illetve 1620 literre bővíthető csomagtartó remekül rakodható, a kalaptartó együtt mozog a csomagtérajtóval, mely a Mazda történetében most először elektromos mozgatású. Igaz egyelőre még csak nyomógombos módon működtethető, tehát a lábunk lengetésére nem reagál nyitással/csukással.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
+:szemrevaló forma, általánosan remek minőség, kiváló manuális váltó, SUV-os mércével jó vezetési élmény, minimális zajszint, sok műszaki fejlesztés.
–: régivágású 6 sebességes automata váltó, hátrafelé rossz kilátás, némileg nagyobb tömeg és megnőtt alapár.
A Mazda a második generációs CX-5 esetében továbbhaladt azon az úton, melyen alig 5 évvel ezelőtt az előd esetében elindult. Az abszolút divatos formatervet sikerült olyan új megoldásokkal társítani, melyek egyrészt stresszmentessé tehetik a hétköznapi közlekedést, másrészt pedig adott esetben remek vezetési élményt biztosítanak, ha éppen arra van szükségünk.
Az elődnél mintegy 300 ezer forinttal drágább új CX-5 alapára 7,35 millió forint, és ezért a pénzért egy 165 lóerős benzines, kétkerékhajtású, manuálváltós példány lehet a miénk. A dízeles élvezetek 8,8 millió forint magasságában kezdődnek, a legjobban felszerelt csúcsmodellek ára pedig 12 millió forint magasságában alakul.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?