Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f1fdc39-fb1f-4054-898d-baa7d6fb811c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Oppo nemrég felülmúlta a Honort az összecsukható okostelefon vékonysága terén, a két kínai vállalat rivalizálása azonban még korántsem ért véget.","shortLead":"Az Oppo nemrég felülmúlta a Honort az összecsukható okostelefon vékonysága terén, a két kínai vállalat rivalizálása...","id":"20250307_honor-magic-v4-osszecsukhato-csucsmobil-okostelefon-hajlithato-kijelzo","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f1fdc39-fb1f-4054-898d-baa7d6fb811c.jpg","index":0,"item":"5eda1a32-a672-4f3d-b3a7-33882be68ea6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_honor-magic-v4-osszecsukhato-csucsmobil-okostelefon-hajlithato-kijelzo","timestamp":"2025. március. 07. 14:03","title":"Visszavág a Honor: rekordvékony összecsukható csúcsmobil lehet a Magic V4","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759f61e-2f9e-4227-9363-b65df5976c80","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Herbert Kickl kisebb kormánypártként számít az előző koalíciót vezető Osztrák Néppártra.","shortLead":"Herbert Kickl kisebb kormánypártként számít az előző koalíciót vezető Osztrák Néppártra.","id":"20250107_ausztria-herbert-kickl-ovp-fpo-koalicios-targyalas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759f61e-2f9e-4227-9363-b65df5976c80.jpg","index":0,"item":"d3497e0c-a6ed-4ea9-813f-81a0ee90bfeb","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_ausztria-herbert-kickl-ovp-fpo-koalicios-targyalas","timestamp":"2025. január. 07. 18:50","title":"Koalíciós tárgyalásokra hívja az osztrák szélsőjobboldali Szabadságpárt vezetője az eddigi jobbközép kormánypártot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36649938-671d-4239-9c62-98ec38c382c9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Még tovább növelheti az új adókedvezmény a gazdagok és a szegények, sőt a gazdagok és a középosztály közötti szakadékot is.","shortLead":"Még tovább növelheti az új adókedvezmény a gazdagok és a szegények, sőt a gazdagok és a középosztály közötti szakadékot...","id":"20250227_adomentesseg-szja-ado-kedvezmeny-gazdagok-szegenyek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36649938-671d-4239-9c62-98ec38c382c9.jpg","index":0,"item":"b2f56fd5-f54f-431e-88e8-2ae930ed984d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_adomentesseg-szja-ado-kedvezmeny-gazdagok-szegenyek","timestamp":"2025. február. 27. 13:28","title":"Többet nyerhet az adómentességen a leggazdagabb 10 százalék, mint az ország szegényebb fele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf247965-82ed-4147-8572-e9b43e17394c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gépről evakuálták az utasokat, de négyen így is megsérültek.","shortLead":"A gépről evakuálták az utasokat, de négyen így is megsérültek.","id":"20250128_kigyulladt-del-koreai-utasszallito-gep-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf247965-82ed-4147-8572-e9b43e17394c.jpg","index":0,"item":"b29ccb93-d932-4ceb-bc9b-b0ab31fe3c2e","keywords":null,"link":"/vilag/20250128_kigyulladt-del-koreai-utasszallito-gep-ebx","timestamp":"2025. január. 28. 19:53","title":"Kigyulladt egy dél-koreai utasszállító gép felszállás előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc91a6c-ef7f-42d4-9ba0-091c22a7ff1e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Meg szeretnék óvni a rákospatolai hódgátat a Magyar Közúttól, amely besokallt a szőrös ökoszisztéma-mérnökök buzgólkodásától. Egy biztos: láp hamarabb volt itt mint az M0-s, és senkinek nem ártana, ha maradna.","shortLead":"Meg szeretnék óvni a rákospatolai hódgátat a Magyar Közúttól, amely besokallt a szőrös ökoszisztéma-mérnökök...","id":"20250202_rakospalotai-hodgat-hodmocsar-m0-as-magyar-kozut-termeszetvedelem-kriska-gyorgy","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc91a6c-ef7f-42d4-9ba0-091c22a7ff1e.jpg","index":0,"item":"b1325fd0-fec7-431a-8a43-44673a7cffe8","keywords":null,"link":"/zhvg/20250202_rakospalotai-hodgat-hodmocsar-m0-as-magyar-kozut-termeszetvedelem-kriska-gyorgy","timestamp":"2025. február. 02. 16:56","title":"Lápvédők akcióztak az M0-s menti hódmérnökök gátjáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0db7e2b-31c4-4da7-ba3f-452eaabed92a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyelőre 30 milliárd kanadai dollár értékben, de ez nőhet, ha marad a Trump által kivetett amerikai vám.","shortLead":"Egyelőre 30 milliárd kanadai dollár értékben, de ez nőhet, ha marad a Trump által kivetett amerikai vám.","id":"20250304_kanada-vam-amerikai-import","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0db7e2b-31c4-4da7-ba3f-452eaabed92a.jpg","index":0,"item":"90428852-0589-425e-ae31-8ec379dd085f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_kanada-vam-amerikai-import","timestamp":"2025. március. 04. 18:19","title":"Bosszúvámot vet ki Kanada az amerikai importra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5dbb6e7-dc8a-4908-ba2c-688b4f2e1c47","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az éjszaka, lefekvéskor hallható, nyugtalanító, ritmikus dobogás legtöbbször teljesen természetes okra vezethető vissza, de vannak esetek, amikor nem árt alaposabban kivizsgáltatnunk magunkat.","shortLead":"Az éjszaka, lefekvéskor hallható, nyugtalanító, ritmikus dobogás legtöbbször teljesen természetes okra vezethető...","id":"20250107_fulzugas-fekve-oka-kezelese-szivveres","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5dbb6e7-dc8a-4908-ba2c-688b4f2e1c47.jpg","index":0,"item":"9a517fc1-4baa-4e62-ab7a-934be1a917bb","keywords":null,"link":"/elet/20250107_fulzugas-fekve-oka-kezelese-szivveres","timestamp":"2025. január. 07. 05:50","title":"Kell-e aggódnunk, ha halljuk a saját szívdobogásunkat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f0e8c44-08d1-4835-a417-cc172af9cbbb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Flying Ship nevű repülő drónhajó egy már régóta létező technológiára épült, ami így jelentősen segítheti a rövid távú tengeri áruszállítást. Ráadásul mindezt gyorsan és olcsón tenné.","shortLead":"A Flying Ship nevű repülő drónhajó egy már régóta létező technológiára épült, ami így jelentősen segítheti a rövid távú...","id":"20250212_flying-ship-repulo-dronhajo-aruszallitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f0e8c44-08d1-4835-a417-cc172af9cbbb.jpg","index":0,"item":"19a6d84b-4a42-42b5-8a73-4763b2577756","keywords":null,"link":"/tudomany/20250212_flying-ship-repulo-dronhajo-aruszallitas","timestamp":"2025. február. 12. 11:03","title":"Olcsó repülő drónhajó szállíthat rakományt a víz felett – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Véget ért a traffipax napja: majdnem 5000 sebességtúllépés
szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A sebességmérések folytatódnak, mert a balesetek első számú kiváltó oka a gyorshajtás.
Budapesten 86, országosan 1193 helyen szűrték a gyorshajtókat a pénteken reggel hatkor véget ért 24 órás összeurópai sebességellenőrzésen, melyet az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (TISPOL) rendezett. A traffipaxos ellenőrzésen áthajtott több mint 346 ezer gépkocsinak csak a 1,5 százaléka (4928) hajtott a megengedett sebességnél gyorsabban. Mint ahogy megírtuk, a rendőrség előre beszámolt a kiválasztott sebességellenőrzési pontokról. A honlapra az elmúlt három napban mintegy 290 ezren kattintottak. Az akció a rendőrség szerint remekül sikerült. Talán nem véletlen, hogy ezalatt az idő alatt halálos baleset sem volt az utakon.
Európában – s ezen belül hazánkban is – a sebességtúllépés a közúti tragédiák legfőbb oka. Az összes halálos kimenetelű baleseteknek 40 százaléka vezethető vissza a gyorshajtásra.
Felvette a kesztyűt a rendőrség
Kiss Csaba, az ORFK Autópálya-felügyeleti és Baleset-megelőzési osztályának vezetője a csütörtöki sebességellenőrzés több fővárosi helyszínét meglátogatta. A Teve utca–Gömb utca kereszteződésében kezdték a budapesti ellenőrzéseket, miután az egyik kereskedelmi rádió arra biztatta az embereket, hogy a rendőrség felhívására minél többen kérjék az egyik sebességellenőrzési helyszínnek a Rendőrpalota melletti kereszteződést, a több száz jelölésből ötven valóban erre is tett javaslatot. „Persze akadtak olyan vicces kedvű állampolgárok, akik parkoló területre vagy lakóövezetbe küldtek volna minket, természetesen ezekre a helyszínekre teljesen feleslegesen álltunk volna ki a sebességmérőkkel” – mondta a hvg.hu-nak Kiss Csaba. Mint pénteken a rendőrség közölte, a lakosság közel 1600 helyre tett javaslatot, és ebből majdnem 1200 helyen tartottak is sebességmérést.
Túry Gergely
Míg a Gömb utcánál nem akadt fenn gyorshajtó, a Gyömrői úton egy óra alatt húszan is, Újpesten a Megyeri úton fél óra alatt öten-hatan. Az alezredes megemlítette azt is, hogy a csütörtöki, több országra kiterjesztett TISPOL-akciót itthon újabbak követhetik, mert arra törekszenek, hogy az új sebességmérő készülékeket a legnagyobb kihasználtsággal működtessék. „Tudom, hogy az emberek ezt pénzbehajtásnak meg ilyen-olyan lesből történő mérésnek tartják, de szeretnénk, ha a balesetek megelőzése érdekében egyre elfogadottabbá válna, hiszen a balesetek legfőbb oka – közel egyharmad arányban – még mindig a gyorshajtás.
A notórius szabálysértőket nem érdekli a sebességmérés
„Az emberek többsége szabálytartó a közutakon, tehát a sebességellenőrzések nem befolyásolják a közlekedési magatartásukat, és a sebességhatárokat meggyőződésből tartják be, mert azt hiszik, hogy úgy biztonságos. A járművezetők egy másik csoportjába tartoznak az úgynevezett külsőkontrollos személyiségek, akik a büntetés elkerülése miatt tartják be a sebességhatárokat” – közölte a hvg.hu-val Gellért Csilla közlekedés-pszichológus, a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársa. „A kampány ideje alatt ők nagy valószínűséggel sokkal figyelmesebben, szabályosabban közlekednek. Van egy szűk csoport, az emberek mintegy tíz százaléka, akikre egyáltalán nem jellemző a szabálytartás, így a meghirdetett sebességmérést is figyelmen kívül hagyják” – mondta a szakember. (Ennek fényében az elvárható 10 százalék helyett a mindössze 1,5 százalékos szabálysértő magatartás nem is rossz arány.)
Gellért szerint Nyugat-Európában a közlekedők sokkal szabálytartóbbak. Ennek egyik oka az állandó sebességmérés, ami egy idő után visszahat a közlekedési kultúrára. A magyar rendőrség nemrégiben fix és változtatható helyű sebességmérő eszközöket szerzett be több milliárd forintért. Két héttel ezelőtt „élesedett” 160 új, változtatható helyű kamera. Az úgynevezett komplex közlekedési ellenőrzőpontok (kkep), amelyek darabja 5,7 millió forint volt, egyelőre csak a sebességtúllépést mérik, de hamarosan automatikusan felismerik majd a rendszámokat, forgalmat számlálnak, torlódások észlelnek, illetve a szabálysértő autósokat is megörökítik. A mobil sebességmérők mellett 365 fix telepítésű eszközt is munkába állítanak majd.
Tavaly év végén 82 működő mobil sebességmérő készüléke volt a rendőrségnek: a traffipaxok száma a folyó közbeszerzéseknek köszönhetően azonban alaposan felduzzadhat. Lassan 50 éve, hogy megjelentek az utakon az első sebességmérők. Mára a legmodernebbek szinte már minden szabálytalanságot észlelni tudnak. Összekapcsolva más közúti forgalmi rendszerekkel a sebességmérő-hálózatnak nagyon komoly mátrixa áll a szabálytalankodók megbüntetésére.
Szinte hetente röppen fel újabb hír a neten a magántraffipaxokról, arra figyelmeztetve, hogy aki az adott autót látja, legyen óvatos a száguldozással. Az autósok véltek már felfedezni sebességmérőt budapesti közlekedési lámpákban, postaládákban, legutóbb pedig egy a forgalommal szemben álló rejtélyes teherautó lett gyanús. Az esetek többségéről kiderült, hogy kamu, az autósok félelme azonban nem alaptalan, a jogszabályok szerint ugyanis a rendőrség bármilyen trükköt bevethet. És be is vet, mert a "statisztikákat hozniuk kell".
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?