Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fa4fe283-8d9a-4584-974d-596ed9305a93","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy ideig kitart még a hirtelen jött télies idő, érdemes hozzá gyorsan alkalmazkodni. ","shortLead":"Egy ideig kitart még a hirtelen jött télies idő, érdemes hozzá gyorsan alkalmazkodni. ","id":"20250115_Rossz-ido-havazas-hogyan-vezessunk-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa4fe283-8d9a-4584-974d-596ed9305a93.jpg","index":0,"item":"2b73fb9e-9751-43cd-8430-2ce306f151f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_Rossz-ido-havazas-hogyan-vezessunk-ebx","timestamp":"2025. január. 15. 11:49","title":"Rossz idő, nagyobb veszély: hogyan vezessünk biztonságosan?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4c7ad5-611e-4639-8145-0cccbebcc9f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nőnap alkalmából érdemes azzal is foglalkozni, hogy milyen extra kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi világban. Miért lehet nehezebb a nőknek hitelt felvenni, megtakarítani?","shortLead":"Nőnap alkalmából érdemes azzal is foglalkozni, hogy milyen extra kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi világban...","id":"20250308_Milliokban-merheto---mennyivel-nehezebb-ma-egy-nonek-hitelt-felvenni-Magyarorszagon","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4c7ad5-611e-4639-8145-0cccbebcc9f3.jpg","index":0,"item":"bd5315fa-836b-49c0-94d6-8e1a07bcede3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_Milliokban-merheto---mennyivel-nehezebb-ma-egy-nonek-hitelt-felvenni-Magyarorszagon","timestamp":"2025. március. 08. 09:35","title":"Milliókban mérhető - mennyivel nehezebb ma egy nőnek hitelt felvenni Magyarországon?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e02e2c8-7217-44cd-96de-9cdf9e729427","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A végig szoros csata utolsó pillanataiban mentettek pontot Lékai Mátéék.","shortLead":"A végig szoros csata utolsó pillanataiban mentettek pontot Lékai Mátéék.","id":"20250115_kezilabda-vilagbajnoksag-magyar-ferfi-valogatott-macedonia-csoportmeccs-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e02e2c8-7217-44cd-96de-9cdf9e729427.jpg","index":0,"item":"16ec9d58-a15d-4dfc-85e8-07cc4ce4669b","keywords":null,"link":"/sport/20250115_kezilabda-vilagbajnoksag-magyar-ferfi-valogatott-macedonia-csoportmeccs-ebx","timestamp":"2025. január. 15. 22:15","title":"Kézilabda-vb: döntetlenre futotta az észak-macedónok ellen a magyar válogatottnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa4a28dd-7bec-467d-8792-709cbf0a6dfe","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"A háborús veszélyre való felkészülést a legnagyobb titokban szervezi az Orbán-kormány, hiszen a propaganda szerint mindjárt beköszönt a béke. Ezzel azonban az ország ellenálló képességét veszélyezteti. Külföldi példák mutatják, hogy a polgárok felkészítése annyira fontos, mint az államé.","shortLead":"A háborús veszélyre való felkészülést a legnagyobb titokban szervezi az Orbán-kormány, hiszen a propaganda szerint...","id":"20250130_hvg-haborus-felkeszules-rendkivuli-jogrend-veszelyhelyzet-hibrid-hadviseles-csak-csendben-csak-halkan","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa4a28dd-7bec-467d-8792-709cbf0a6dfe.jpg","index":0,"item":"9a09396a-1b52-4997-9345-1e3146873547","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-haborus-felkeszules-rendkivuli-jogrend-veszelyhelyzet-hibrid-hadviseles-csak-csendben-csak-halkan","timestamp":"2025. január. 30. 06:30","title":"A magyar állam készül a háborúra, de azt nem hajlandó elárulni, nekünk hogyan kellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90dcd12-0dec-456e-99c7-87c84e636d08","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A minisztérium beavatkozik az MTA kutatóinak perébe, miközben nekik is béremelést ígér. Hankó Balázs miniszter lezártnak tekinti Zalán János kinevezését a Kolibri Színház élére. A tárcavezető az atv.hu-nak Magyar Péterék “befolyásszerzéséről”, az Erasmusról és a Pride-ról is beszélt.","shortLead":"A minisztérium beavatkozik az MTA kutatóinak perébe, miközben nekik is béremelést ígér. Hankó Balázs miniszter...","id":"20250302_A-kulturalis-miniszter-nekimegy-az-akademikusoknak-nem-enged-a-Kolibri-Szinhaznal-amugy-mindenben-Magyar-Peter-armanykodasat-latja","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90dcd12-0dec-456e-99c7-87c84e636d08.jpg","index":0,"item":"1c52c9e9-b8c4-4aa7-becd-f33783df3545","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_A-kulturalis-miniszter-nekimegy-az-akademikusoknak-nem-enged-a-Kolibri-Szinhaznal-amugy-mindenben-Magyar-Peter-armanykodasat-latja","timestamp":"2025. március. 02. 09:41","title":"A kulturális miniszter nekimegy az akadémikusoknak, nem enged a Kolibri Színháznál, amúgy mindenben Magyar Péter ármánykodását látja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e18d90e-20d2-4b35-909b-545e6036103b","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.","shortLead":"Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot...","id":"20250130_repulogep-baleset-washington-utasszallito-helikopter-utkozes-tragedia-okok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e18d90e-20d2-4b35-909b-545e6036103b.jpg","index":0,"item":"b392b89c-74af-4416-834a-6e7725c44234","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_repulogep-baleset-washington-utasszallito-helikopter-utkozes-tragedia-okok","timestamp":"2025. január. 30. 13:46","title":"Mégis hogyan ütközhet össze egy utasszállító repülő egy katonai helikopterrel? Sok a kérdés a washingtoni baleset körül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ad6abb4-5c69-48db-94c5-68646c901f6a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Átfésültek a kutatók egy sor tanulmányt, és kiderült: mindenféle problémákhoz vezethetnek a szervezetbe került mikroműanyagok. ","shortLead":"Átfésültek a kutatók egy sor tanulmányt, és kiderült: mindenféle problémákhoz vezethetnek a szervezetbe került...","id":"20250112_mikromuanyag-szennyezes-kutatas-elemzes-meddoseg-belproblemak-tudofunkciok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ad6abb4-5c69-48db-94c5-68646c901f6a.jpg","index":0,"item":"2b6ae126-a157-4432-8e84-4d75b2e6b959","keywords":null,"link":"/tudomany/20250112_mikromuanyag-szennyezes-kutatas-elemzes-meddoseg-belproblemak-tudofunkciok","timestamp":"2025. január. 12. 16:03","title":"Egyre több ételben ott vannak, pedig bél- és tüdőproblémákat, sőt meddőséget is okozhatnak a mikroműanyagok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b00b51fe-8c92-464b-9114-dab60d435e3f","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"A színház- és filmrendező 72 éves volt.","shortLead":"A színház- és filmrendező 72 éves volt.","id":"20250306_Meghalt-Sopsits-Arpad","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b00b51fe-8c92-464b-9114-dab60d435e3f.jpg","index":0,"item":"da11a81a-5f28-4e2b-9f55-de3323768fd0","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_Meghalt-Sopsits-Arpad","timestamp":"2025. március. 06. 22:00","title":"Meghalt Sopsits Árpád","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kipróbáltuk az első konnektoros Audit, amivel egy átlagos, városban autózó polgárnak elvileg havonta kell a benzinkúthoz gurulnia egy negyvenliteres teletankra. Jól hangzik, nem?
Kívülről igazából semmi extra. Néhány apróság árulja el, hogy ez nem egy sima Audi A3-as: nincsenek kipufogó-végcsövek, ha be akarunk pakolni, kicsit szűkebb a hely, néhány e-tron plakettet ragasztottak ide-oda, és persze, az nagyon stílusos részlet, ahogy az elektromos töltőnyílás az Audi-embléma elcsúsztatásával tárul fel. Újabb prémium márka indult el komolyan a hibridautózás irányába. Bécsben teszteltük az Audi A3 Sportback e-tront.
Nagy kérdés, mi a helyes irány dizájnban egy ilyen autónál. A BMW azt az utat választotta elektromos hibridjével, az i3-mal, hogy, aki sokat költ egy ilyen előremutató technológiára, az ezt külsőségekben is megmutatná. A BMW i3 csupa érdekesség, újrahasznosított gyapjú, furcsa textúrájú anyag és különleges megoldás. Az Audi azt vallja, egy autónak tíz év múlva is elfogadhatóan kell kinéznie, és ki tudja, a BMW i3 mennyire lesz divatos (eladható) mondjuk öt év múlva. Az Audi A3 e-tron ennek megfelelően beleilleszkedik az összes négykarikás jelenlegi dizájnjába, ami mögött persze egy sokkal erősebb ésszerűség is áll.
Képgaléria.
D.P.
Nem kellett egy teljesen új csarnokot építeni az e-tronnak Ingolstadtban, ahol az A3-as Sportback is készül, csak egy mellékvágányt kellett beállítani, ahova kitérnek az elektromos hajtással rendelkező autók az összeszerelés során. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az Audi gazdája a Volkswagen-konszern, nemrégiben sztenderdizálta autóinak építési platformját, hamarosan tehát feltűnhet ugyanez a hibrid rendszer a Skodától a Seatig, szinte minden modellben. A hajtáslánc átalakítását főleg a pótkerékhelyek sínylik meg, ahogy az A3 e-tron csomagtartója is 100 literrel csekélyebb, mint a benzines változaté, a csomagtartórészbe került ugyanis a benzintank.
A Bécs környéki tesztutat a kocsi menetmódjainak megfelelően egy tisztán elektromos és három hibrid módú szakaszra osztották. Az első, kizárólag elektromos hajtású etapon lényegében az osztrák főváros belső kerületéből kellett kievickélni a városi forgalomban. Ezt az első 50 kilométert lehet letudni elektromos üzemmódban. Ez rögvest megmutatja az elektromos autózás áldásait. Teljes csendben, stresszmentesen ücsörögni a dugóban. Nem haladunk, de legalább nem fogyasztunk, és nem is pöfögjük tele a várost. Ilyenkor lehet elmerengeni, hogy a napi 50 kilométeres tisztán elektromos hajtással megtett táv, az ingázók többségének szükségleteit kielégíti, szinte zéró üzemanyagköltséggel. Este pedig csak rá kell dugni a konnektorra a 8,8 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt autót, amit az otthoni hálózati áram 3 óra 45 perc alatt feltölt teljesen.
Képgaléria.
D.P.
Persze induláskor rögtön feltűnt az az adat is, amely a teljes hatótávra vonatkozik. A 900 kilométer feletti érték egy 40 literes tankkal rendelkező autótól mindenképp komolyan hangzik. Ez nagyjából azt jelenti, hogy egy átlagos városinak havonta egyszer kellene tankolnia. Baráti. Hogy mégsem sikerült a referenciának kiadott, elvileg 1,9 literes fogyasztással elboldogulni a 100 kilométeres tesztúton, annak oka, hogy kicsit szabadabb, szerpentines szakaszokat is betettek a szervezők.
Ezeken a részeken lehetett tesztelni, hogyan dolgozik együtt a hibrid hajtásrendszer, ami áll egy 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.4 TFSI aggregátból és egy 75 kilowattos elektromos motorból, amelyek rendszerteljesítménye 204 lóerő, 350 Nm-es csúcsnyomatékkal. Az elektromotor azonnali és konstans tolóereje parádésan lódítja meg bármely pillanatban a kocsit. A pluszsúly, amely szinte teljes egészében a hátsó ülések alá beszerelt akkukból adódik, a menetstabilitásnak is kedvez az alacsonyabb és jobban középre került súlypontjával.
A kocsi súlya persze az említettek miatt, meglehetősen nagy, az 1540 kilogramm jelentős, 25 százalékos többlet a normál A3 Sportbackhez képest. Egyébként, folyamatos 100 kilométer/órás tempóig így is az elektromos, EV-üzemmódban dolgozik a motor, amíg elegendő az akkumulátorban tárolt energia. A tisztán elektromos üzem csak 130 kilométer/óra fölé gyorsítva kapcsol ki.
Visszatérve a tesztútra, a kis szerpentinezés után következett a nagy varázslat, a kiürített akkumulátorok visszatöltése. Mindez a lejtősebb szakaszoknak köszönhetően elég gyorsan meg is kezdődik, a műszerfal bal oldali kijelzőjén – a fordulatszám-mérő helyére beépített „Powermeteren” – a töltést, a hatékonyságot és – az Audi által "Boost"-nak nevezve– a teljes gyorsítás energiaszükségletét lehet szemmel tartani. A rekuperáció (fékezési energia visszanyerése) a menetmódtól függően vagy azonnal érezhető, amint a gázpedálról lelépünk, ilyenkor lassulni kezd az autó, ahogy a generátor elkezdi visszanyerni az energiát az akkuk számára. Illetve, úgynevezett vitorlázó üzemmód is létezik, amely hagyja siklani a kocsit, amikor nem tölt ugyan vissza áram, viszont szabadon gurulva spórolunk az üzemanyagon.
Képgaléria.
D.P.
A megtett tesztkört elemezve, az elektromos üzemidőre kifejezetten jó értékelést kaptunk, egyértelműen az élvezetes szakaszon ment el a hatékonyság. A végső eredménnyel, a 4,1 liter per 100 kilométeres fogyasztásával nem váltaná meg a világot az e-tron, egy mai kis turbós benzines (és főleg egy dízel) nem fogyaszt sokkal többet. Ugyanakkor azok, akik elsősorban városban és csúcsidőben autóznak, vagyis klasszikus ingázók, napi 40-50-60 kilométerrel, fele ekkora fogyasztással is eljárhatnak nap mint nap. Mindez nagyon komoly eredmény úgy, hogy az autó városhatárhoz érve sem válik kiszolgáltatott, töltőpontot kétségbeesetten kereső lélekvesztővé, mint a jelenleg létező tisztán elektromos autók többsége.
Kitérve az A3 e-tron árára, persze sok azért a kétely. Az ára majd 40 ezer euró, ami közel 10 ezerrel több, mint egy ugyanilyen, ám sima egynégyes benzines TFSI A3-asnak. Mint sok minden más, a kompromisszummentes takarékosság is egyelőre a gazdagok kiváltsága. De jó úton járunk.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?