Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f015bf0f-ca0e-47e4-a254-9fe554f575a4","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nagytarcsához dől majd a nem kevés iparűzési adó, amelyet a világ második legnagyobb szerszámgyártójának leánycége fizet.","shortLead":"Nagytarcsához dől majd a nem kevés iparűzési adó, amelyet a világ második legnagyobb szerszámgyártójának leánycége...","id":"20250116_hvg-Warren-Buffett-IMC-Berkshire-Hathaway-Metaldur-Hungary-Nagytarcsa-szerszamgyartas-Iscar-Hungary","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f015bf0f-ca0e-47e4-a254-9fe554f575a4.jpg","index":0,"item":"ef3dd3b3-4172-4bfe-8db2-6ce87c921e5c","keywords":null,"link":"/360/20250116_hvg-Warren-Buffett-IMC-Berkshire-Hathaway-Metaldur-Hungary-Nagytarcsa-szerszamgyartas-Iscar-Hungary","timestamp":"2025. január. 16. 12:15","title":"A nagytarcsai szerszámgyártásban látta meg a fantáziát a befektetők királya, Warren Buffett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"517358f7-90bb-4cbc-9cb7-2e1c8dc9fea2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az olimpiai bronzérmes úszó szerint átgázoltak rajta és meggyalázták az életét.","shortLead":"Az olimpiai bronzérmes úszó szerint átgázoltak rajta és meggyalázták az életét.","id":"20250228_uszas-kenderesi-tamas-doppingvad-eltiltas-reakcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/517358f7-90bb-4cbc-9cb7-2e1c8dc9fea2.jpg","index":0,"item":"9554fe03-fcbe-4169-b54a-b0013bf88916","keywords":null,"link":"/sport/20250228_uszas-kenderesi-tamas-doppingvad-eltiltas-reakcio","timestamp":"2025. február. 28. 21:26","title":"Kenderesi Tamás a négyéves eltiltásáról: „Soha életemben nem doppingoltam”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrök összesen 1 millió 336 ezer forint közigazgatási bírságot szabtak ki, több esetben büntetőeljárás is indult.","shortLead":"A rendőrök összesen 1 millió 336 ezer forint közigazgatási bírságot szabtak ki, több esetben büntetőeljárás is indult.","id":"20250312_Ellenoriztek-6614-sofort-on-szerint-kozuluk-hanyan-voltak-ittasak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"67e093bf-1dde-4e30-b7fa-356fcc914a51","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Ellenoriztek-6614-sofort-on-szerint-kozuluk-hanyan-voltak-ittasak","timestamp":"2025. március. 12. 08:33","title":"Ellenőriztek 6614 sofőrt, ön szerint közülük hányan voltak ittasak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Fehér Ház szerint félreértették az FDA-ban Donald Trump gender-rendeletét, nem tiltják be ezeket a szavakat.","shortLead":"A Fehér Ház szerint félreértették az FDA-ban Donald Trump gender-rendeletét, nem tiltják be ezeket a szavakat.","id":"20250220_szavak-amerika-tiltas-no-fogyatekkal-elo-idos","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"1c1bc44d-67bc-48ef-9890-70239ec1c9ab","keywords":null,"link":"/elet/20250220_szavak-amerika-tiltas-no-fogyatekkal-elo-idos","timestamp":"2025. február. 20. 20:08","title":"Véletlenül megtiltották amerikai kutatóknak, hogy olyan szavakat használjanak, mint a nő, a fogyatékkal élő és az idős","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64aac75a-d224-431f-a828-93d68ed6ee31","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világszerte nyomuló szélsőjobbot egyesíti a nacionalizmus, a populizmus, a bevándorlás elutasítása. A nemzetközi hálózat egyre kiterjedtebb, a cél a globális hatalom megszerzése – állapítja meg Hans Pfeifer, aki a szélsőséges mozgalmak szakértője a külföldre sugárzó német közmédiánál.","shortLead":"A világszerte nyomuló szélsőjobbot egyesíti a nacionalizmus, a populizmus, a bevándorlás elutasítása. A nemzetközi...","id":"20250206_Deutsche-Welle-elemzes-Trump-AfD-Musk-vilaguralom","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64aac75a-d224-431f-a828-93d68ed6ee31.jpg","index":0,"item":"30c0e8ed-0f70-4d0e-9d90-6cd666acb5a5","keywords":null,"link":"/360/20250206_Deutsche-Welle-elemzes-Trump-AfD-Musk-vilaguralom","timestamp":"2025. február. 06. 15:30","title":"Deutsche Welle-elemzés: Az AfD, Musk és társaik a világuralomról álmodnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4a054c-fddd-4757-8a47-90635262bac5","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Donald Trump egy tollvonással leállította a külföldi támogatások folyósítását, és ennek sokkoló hatása Magyarországon is érezhető. Az Orbán-kormány örömére a hazai civil szféra és a független sajtó egy része hosszú időre elbukhatja forrásainak egy részét. ","shortLead":"Donald Trump egy tollvonással leállította a külföldi támogatások folyósítását, és ennek sokkoló hatása Magyarországon...","id":"20250129_hvg-usa-donald-trump-kulfoldi-tamogatasok-befagyasztasa-magyarorszag-civilek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4a054c-fddd-4757-8a47-90635262bac5.jpg","index":0,"item":"5919b6f5-b5cc-4ebc-9096-4a827e64fba2","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-usa-donald-trump-kulfoldi-tamogatasok-befagyasztasa-magyarorszag-civilek","timestamp":"2025. január. 29. 09:38","title":"Trump nagy ütést vitt be a magyar civileknek és a független sajtónak, de még visszakozhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d448744b-1320-446a-a4f0-1d7cd355da5e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Törölni!!” – áll egy sor olyan parkolási szerződés fájlnevében, amelyet a XII. kerület korábbi vezetése kötött, derül ki Kovács Gergely kutyapártos polgármester posztjából.","shortLead":"„Törölni!!” – áll egy sor olyan parkolási szerződés fájlnevében, amelyet a XII. kerület korábbi vezetése kötött, derül...","id":"20250309_parkolas-xii-kerulet-kovacs-gergely-mkkp-fidesz-torolni","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d448744b-1320-446a-a4f0-1d7cd355da5e.jpg","index":0,"item":"f9827ead-e8f8-43d6-a36d-f99d0b6e07e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_parkolas-xii-kerulet-kovacs-gergely-mkkp-fidesz-torolni","timestamp":"2025. március. 09. 14:04","title":"Árulkodó fájlnevekkel szembesült, amikor a fideszes vezetés parkolási szerződéseit böngészte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megjött hozzánk is az új Mini - ismét felszökik a kisautó láz?
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Stílszerűen, a pesti Bazilika melletti Mini bárban, a héten nálunk is bemutatkozott az új Mini. Mindez egyúttal azt jelenti, hogy a német-brit kisautó harmadik nemzedéke már itthon is kapható – prémiumkiviteléhez mérten, borsos, 5,6 millió forint induló áron.
Az örökifjú szupermini kívül-belül megújult, de olyan formán, hogy sikerült megőriznie a kultikus formai jegyeket, miközben kidolgozása, technikája még inkább prémiumos lett. A rajongótábor bizonyára díjazza majd, hogy maradt a halhatatlannak tartott küllem, méghozzá úgy, hogy a kisautó széltében-hosszában pár centit hasasodott. Így a hátul ülő két utas már kevésbé passzírozódik, a csomagtartó pedig 50 literrel 211-re öblösödött.
A tervezők hallgattak az ergonómiai bírálatokra is: a sebességmérő órát – a fordulatszám- és az üzemanyagmérő társaságában – átköltöztették a kormány fölé a jellegzetes nagy középső kerek számlapról, az ablaknyitó gombokat pedig a két első ülés közötti középső helyről, kézre esően az ajtókra helyezték.
Kégaléria.
BMW
A gyári ismertetőből kitűnik, hogy 3500 alkatrészt teljesen újra cseréltek, s ennek nyomán az összetéveszthetetlen Mini-dizájnmódi is újabb fortélyokkal tovább bővült – bizonyosan a hívek gyönyörűségére. Nem csupán a karosszéria vonalairól, a vevőkábító színkínálatról, vagy az ízléses enteriőrről van szó: a LED-csíkos első lámpák, vagy a műszerfalon, az egyes működési funkciókra felvillanó fénygyűrű arról tanúskodik, hogy a formatervezők merészen éltek az újszerű (világítás)technika lehetőségeivel. Szellemes a sebességváltókar tövében található forgatókapcsoló is. Ennek elfordításával az üzemmód karakterisztikája – normál álláson kívül – sportos vagy környezetbarát (green) változatba állítható. Megjegyzendő, hogy „green” állásban, automata sebváltó esetében, a hajtásláncot leválasztó „vitorlázó” üzemmód is lehetséges.
Ez utóbbi szerelvény már önmagában is jelzi, hogy a német gazda, a BMW megadott minden olyan technikai újdonságot, amely ma még javarészt a nagyobb prémiumautók kiváltsága. Ezek közé tartoznak a vezetést segítő, többek között a sebesség- és a távolságtartó kamerás, radaros rendszerek. Mini-szokás szerint az extra lista szinte végtelen, de most újdonság, hogy potom 166400 forintért már lehet rendelni adatkivetítőt (head-up display) is, amely az eddig megszokott szélvédő helyett a sofőr látómezejében egy, a műszerfal tetején kibújó kijelzőre vetíti a közlekedési információkat, sőt BMW-módra még a navigáció jeleit is.
BMW
Ám ahogy a külcsiny megszüntetve-megőrizve tovább él, ugyanígy maradt a Minire jellemző gokart-érzés is. A mindenféle elektronikus menetstabilizálóval kialakított új futómű mellett ebben háromféle benzines és két dízelmotor játszik kulcsszerepet. Mindegyik erőforrás turbós, egy kivétellel háromhengeresek, s a korábbiakhoz képest átlagosan 27 százalékkal alacsonyabb fogyasztásúak.
Talán mondani sem kell, hogy a legvehemensebb a Cooper S változatban dohog. A kétliteres, négyhengeres TwinPower Turbo (turbófeltöltés, közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés és vezérműtengely-állítás) erőmű 192 lóerős, maximális forgatónyomatéka 280 Nm. A Mini-méregzsák 6,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/óra sebességre, s 235 km/óra végsebességgel lehet vele száguldozni – feltéve, ha még versenypályákon kívül ez valahol is lehetséges. Ennek fényében különösen jó értéknek számít a gyár által megadott 5,2-5,4 literes átlagfogyasztás. A legtakarékosabb a belépő modell: a háromhengeres Mini One D beéri 3,5 liter gázolajjal100 kilométeren, de azért tud repeszteni 190 km/óra sebességgel is. (Megjegyzendő, ez utóbbi változatot kellő érdeklődés híján egyelőre itthon nem hozzák forgalomba.)
A Mini-tulaj BMW már eddig sem panaszkodhatott a kisautó kellendőségére. Ahogy korábban, tavaly is, világszerte vagy 300 ezer fogyott belőle. Apró érdekesség, hogy a vevőközönség fele nő. Most azonban több szempontból is kulcsfontosságú az újgenerációs négykerekű. Ezt a fronthajtásos, úgynevezett UKV (unter klasse) platformot alkalmazza majd az új BMW 1-es sorozat, amely mérföldkő a mindeddig hátsókerék-hajtást favorizáló bajor luxusgyártó életében.
Másrészt a Mini már eddig is hétféle karosszériaváltozatban készült, s ma még nem lehet pontosan tudni, hány tagú lesz a Mini-család. A gyártó láthatóan maga is zavarban van. Az illetékes nagyfőnök, Peter Schwarzenbauer tavaly még tízféle variánst is meglebegtetett az Automotive News portálnak adott interjúban. Az év elején viszont a Sunday Times-nak nyilatkozatva már azt mondogatta: „a kevesebb több, és 4-5-re csökkentenék a modellváltozatok számát.”
BMW
Akárhogyan is lesz, annyi bizonyos, hogy a Mini már a nyakán érezheti a konkurencia lihegését. Már eddig is közvetlen vetélytársai közé sorolták az Audi A1, a Fiat 500-as, valamint a VW Bogár, illetve a GTI Polo modelleket, ám a fejleményekből úgy tűnik, hogy az Európában ismét feltámadó mini-mánia újabb erőpróba elé állíthatja a BMW-t is. Mint ahogy az IHS Automotive piackutató cég írja, e szegmens európai forgalma a tavalyi 1,1 millió darabról 2016-ban 1,3 millióra nőhet.
Ennek is tulajdonítható, hogy 2014-ben a mini kategória 20 vezető modelljének egyharmada vadonatúj, vagy részben megújuló lesz. Ide sorolják a Mercedesszel kooperációban készülő, az új Smart alvázán osztozó új farmotoros Renault Twingót, a csehországi Kolinban közösen gyártott Toyota Aygo és a Citroen-Peugeot szubkompaktok új darabjait, vagy az Opel Adamot új pörgős egyliteres turbómotorjával. Mindezek a verdák ugyan nem közvetlen Mini-konkurensek, de ugyanarra a marketingfilozófiára hajaznak, amit a BMW-Mini korábban már kitalált. Vagyis arra, hogy a kisautók esetében is érdemes a „mezei” alapmodelleket prémium közeli kivitelbe felturbózni, mert így jókora felárat lehet értük felszámítani.
Ezt a marketingmodellt jól érzékelteti Citroen DS3 Cabrio is. A francia márka a DS sorozattal azt a célt tűzte ki, hogy luxuskivitelű változatokkal bővítse kínálatát. Sőt , a Genfi Autószalon óta a Citroen és a DS ezentúl hivatalosan is külön úton jár, az utóbbi önálló prémium márkává fejlődik. Ennek jegyében a DS3 és a tömegmodell C3 ugyanarra a padlólemezre épül, de a fejlesztés és a gyártás egymástól külön zajlik: dizájnja franciásan elegáns, erőforrása, a Peugeot testvércéggel közösen fejlesztett 156 lóerős, 1,6 literes turbómotor vehemensen mozgatja. A kocsi 7,4 másodperc alatt van százon, ráadásul nem is nagyon iszákos, fogyasztása átlagosan 6 liter körül mozog.
A félkabriós ponyvatető is technikás: 16 másodperc alatt, 120 km/óráig menetközben is teljesen hátratolható, s kinyitva sem foglal el helyet a csomagtartóból, amely a riválisokéhoz képest nagyobb, 245 literes. Igaz, a teljesen hátratolt ponyvától már nem lehet visszapillantani, s a csomagtér-fedél sem nyitható. Viszont a francia mini előnyére szolgál, hogy a tetőkonstrukcióból adódó többletsúly mindössze 25 kiló (szemben a riválisok többszörösével), aminek eredményeként a kis kabrió nem veszít fürgeségéből. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a közel 6,8 milliós ár többszázezerrel kevesebb a Mini, vagy a BMW 1-es kabrióváltozatainál, akkor a nyitott száguldozásra vágyó autós igencsak gondolkodóba eshet: mit is válasszon. Az viszont már nem kérdés, hogy a lifestyle-nak (életstílus) nevezett divatautó tetszik a fogyasztóknak, s a tömeggyártóknak is bomba üzlet lehet.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?