Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3db9bbfa-488c-47e1-bb3a-ba379ad6d868","c_author":"HVG","category":"360","description":"A regényben a kisember, négy pomerániai nő szemszögéből tárul fel a XX. század. ","shortLead":"A regényben a kisember, négy pomerániai nő szemszögéből tárul fel a XX. század. ","id":"20250206_hvg-Martyna-Bunda-konyv-Ridegseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3db9bbfa-488c-47e1-bb3a-ba379ad6d868.jpg","index":0,"item":"c88d2502-58fa-44a9-8e54-93cff683aa26","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-Martyna-Bunda-konyv-Ridegseg","timestamp":"2025. február. 06. 16:00","title":"Történelmi traumák feldolgozásáról szól Martyna Bunda lengyel írónő most magyarul is megjelent regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b79b5dec-2cd8-47fa-a2a4-eddc487563e4","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Ráadásul Fabrizio Romano szerint a Liverpool csábítja. ","shortLead":"Ráadásul Fabrizio Romano szerint a Liverpool csábítja. ","id":"20250311_kerkez-milos-bournemouth-premier-league-alan-shearer-liverpool","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b79b5dec-2cd8-47fa-a2a4-eddc487563e4.jpg","index":0,"item":"daf95ef6-124d-4fe2-badc-4f90384064e4","keywords":null,"link":"/sport/20250311_kerkez-milos-bournemouth-premier-league-alan-shearer-liverpool","timestamp":"2025. március. 11. 19:22","title":"Kerkez Milos bekerült a PL-forduló álomcsapatába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17ad7467-6dc4-4914-87ff-e9071e5bb1b4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Minden, a kampányban használt kreatív anyagot visszavontak. ","shortLead":"Minden, a kampányban használt kreatív anyagot visszavontak. ","id":"20250213_bocsanatkeres-nissan-szexista-reklamok-stohl-andras-ganxsta-zolee-sebestyen-balazs","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17ad7467-6dc4-4914-87ff-e9071e5bb1b4.jpg","index":0,"item":"096389e5-4ff1-4db2-a123-cf31dbe266d6","keywords":null,"link":"/elet/20250213_bocsanatkeres-nissan-szexista-reklamok-stohl-andras-ganxsta-zolee-sebestyen-balazs","timestamp":"2025. február. 13. 11:45","title":"Elnézést kért a szexista reklámokért a Nissan magyar importőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9065c38-a5d8-4a9a-9ed9-1c0739ddd9a3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Amennyiben Izraelben is jóváhagyják a megállapodást, vasárnap elhallgatnak a fegyverek a Gázai övezetben.","shortLead":"Amennyiben Izraelben is jóváhagyják a megállapodást, vasárnap elhallgatnak a fegyverek a Gázai övezetben.","id":"20250117_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszuneti-megallapodas-kormanyules-jovahagyas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9065c38-a5d8-4a9a-9ed9-1c0739ddd9a3.jpg","index":0,"item":"8b459e16-5bb3-4ff2-919b-02e8bcff6817","keywords":null,"link":"/vilag/20250117_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszuneti-megallapodas-kormanyules-jovahagyas","timestamp":"2025. január. 17. 05:36","title":"Megszületett a túszalku, órákon belül jóváhagyhatja a tűzszüneti megállapodást az izraeli biztonsági kabinet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee25bbd5-1f9f-4cf2-ad25-4ecedd6c21e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem egy hétköznapokban használatos szolgáltatás segítségével küldték ki azokat a leveleket, melyeket több mint 200 magyar intézményhez juttattak el ismeretlenek.","shortLead":"Nem egy hétköznapokban használatos szolgáltatás segítségével küldték ki azokat a leveleket, melyeket több mint 200...","id":"20250123_bombafenyegetesek-iskolak-levelezo-eldobhato-email-szolgaltatas-tempmail","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee25bbd5-1f9f-4cf2-ad25-4ecedd6c21e7.jpg","index":0,"item":"ddde5486-a090-476d-9e25-fde030838faa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250123_bombafenyegetesek-iskolak-levelezo-eldobhato-email-szolgaltatas-tempmail","timestamp":"2025. január. 23. 14:30","title":"Erről az e-mail-címről küldték ki a bombával fenyegető leveleket. Mi ez? Miben más, mint a normál levelezők?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7820e16c-2e65-418c-b8b2-d99141e30488","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Decemberben 1077 milliárd forinttal mérsékelte az államadósságot a pénzügyi tárca, majd a múlt héten csaknem ugyanannyival növelte, ám ezzel sem sikerült az év végén az államadósság rátáját csökkenteni.","shortLead":"Decemberben 1077 milliárd forinttal mérsékelte az államadósságot a pénzügyi tárca, majd a múlt héten csaknem...","id":"20250116_hvg-koltsegvetesi-hiany-allamadossag-ngm-nagy-marton","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7820e16c-2e65-418c-b8b2-d99141e30488.jpg","index":0,"item":"226b6147-7268-4ac9-8459-649ec6501013","keywords":null,"link":"/360/20250116_hvg-koltsegvetesi-hiany-allamadossag-ngm-nagy-marton","timestamp":"2025. január. 16. 10:10","title":"Hiába trükközött a kormány, az alaptörvény elvárása ellenére sem sikerült csökkentenie az államadósságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55817588-dff1-422c-818e-1c98496f63e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közel 40 százalékkal kevesebb a profit, miközben a bevételei nőttek.","shortLead":"Közel 40 százalékkal kevesebb a profit, miközben a bevételei nőttek.","id":"20250223_Oriasit-esett-a-Shein-nyeresege-egyre-rosszabb-helyzetben-keszul-a-londoni-tozsdere","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55817588-dff1-422c-818e-1c98496f63e6.jpg","index":0,"item":"4ea1d2dd-1485-4b59-ac1b-02327d228c6e","keywords":null,"link":"/kkv/20250223_Oriasit-esett-a-Shein-nyeresege-egyre-rosszabb-helyzetben-keszul-a-londoni-tozsdere","timestamp":"2025. február. 23. 15:50","title":"Óriásit esett a Shein nyeresége, egyre rosszabb helyzetben készül a londoni tőzsdére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d66b3775-ae97-43e4-b53a-18e31200a99f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az értékes ásványok megszerzéséért cserébe ugyanis alig adtak volna valamit az amerikaiak.","shortLead":"Az értékes ásványok megszerzéséért cserébe ugyanis alig adtak volna valamit az amerikaiak.","id":"20250216_Zelenszkij-utasitas-ritkafoldfemek-trump-usa-ajanlat-ukrajna","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d66b3775-ae97-43e4-b53a-18e31200a99f.jpg","index":0,"item":"61d3a86b-70cb-41d2-ae55-872741b96ac5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250216_Zelenszkij-utasitas-ritkafoldfemek-trump-usa-ajanlat-ukrajna","timestamp":"2025. február. 16. 16:09","title":"Zelenszkij utasította a minisztereit, hogy ne írják alá az amerikaiak ritkaföldfémekkel kapcsolatos ajánlatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BMW-teszt: a legerősebb, a legszexibb és a legfukarabb
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Innovációs napon mutatta be legújabb modelljeit Magyarországon a BMW. A gyártó első sorozatgyártású hibrid meghajtású járművei, az új BMW ActiveHybrid 7-es és ActiveHybrid X6 mellett a minden eddiginél takarékosabb 320d EfficientDynamics Edition és a Z4 legerősebb változata, az sDrive35is is bemutatkozott a magyar közönségnek. A hetes kivételével mindegyiket vezettük.
A két hibrid modell közül a ActiveHybrid 7-es az úgynevezett „mild hibrid” technológiára épül, amelynek lényege, hogy az elektromos motor önmagában nem hajtja meg a járművet, viszont a gyorsításoknál és az indulásnál jelentősen csökkenti a V8-as benzinmotor üzemanyag-felvételét. A BMW ActiveHybrid X6 ezzel szemben teljes hibrid, ami azt jelenti, hogy az emissziómentes, teljesen elektromos meghajtás is igénybe vehető 60 kilométer/órás sebességig.
A BMW ActiveHybrid 7-es benzines-elektromos hajtását a BMW TwinPower Turbo technikájával működő V8-as benzinmotor és egy háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotor alkotja. A hajtáslánc maximális teljesítménye összesen 465 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 700 Nm. Az új modellnek mindössze 4,9 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből elérje a 100 kilométer/órás tempót. A sajtóanyag szerint átlagfogyasztása 9,4 liter 100 kilométerenként, szén-dioxid-kibocsátása pedig 219 gramm/kilométer, ami 15 százalékkal alacsonyabb a hagyományos V8-as motorral szerelt változathoz képest.
Autómenedzser
Az új BMW 7-es sorozatban alkalmazott BMW ActiveHybrid technika az elektromos szinkronmotorból, egy lítiumion-akkumulátorból és a magasfeszültségű hálózat szabályzó elektronikájából áll. A motorok egy 8-fokozatú, automatikus sebességváltón keresztül juttatják el a nyomatékot az autó kerekeihez, amellyel a 20 lóerős, ám 210 Nm maximális nyomatékkal rendelkező elektromos motor közös házban foglal helyet. Az erőforrás fékezéskor képes generátorüzembe állni, és rekuperációs rendszerében áramot előállítani, amelyet a csomagtérben elhelyezett töltéstárolóba termel vissza. Az elektromotor mellett ez az egység látja el árammal a légkondicionáló kompresszorát és a 12 voltos fedélzeti elektromos hálózatot is.
Az elektromos motor főleg az indulás és a gyorsítás fázisában támogatja a V8-as erőforrást, látni lehetett, hogy a kollégák alig bírták megzabolázni, minden áron szerette volna letolni a felvezető autót. Jó tudni, hogy esetleges üzemzavar vagy baleset során az automatikus biztonsági funkció a teljes magasfeszültségű elektromos rendszert haladéktalanul lekapcsolja.
Az általam vezetett eddigi legerősebb BMW, az ActiveHybrid X6 félelmet kelt, diktátorként uralja a környezetét. Sóskút környékén a napokban mérik a legnagyobb hibrid koncentrációt, a szörnyetegek hol hangtalan suhogásukkal, hol mély torokból feltörö üvöltésűkkel hívták fel magukra a figyelmet.
A BMW ActiveHybrid technikája ebben a modellben a tisztán elektromos üzemet, a tisztán benzines üzemet, illetve a V8-as motor és a váltóval egybe épített két elektromos motor erejének együttes kiaknázását is lehetővé teszi. A szén-dioxid-kibocsátás nélküli, teljesen elektromos meghajtás 60 kilométer/órás sebességig alkalmazható, a belsőégésű motor terhelés függvényében, igény szerint kapcsolódik be a hajtásba, és 65 kilométer/óra alatti sebességnél, motorfék-üzemben önműködően leáll. Elektromos (EV) kapcsolót nem találunk, úgy kell vezetni, hogy a rendszer jutalmul elektromosan hajtsa az autót. Ha egyáltalán még autónak lehet nevezni a 2,5 tonnás csodajárművet. A hajtáslánc összteljesítménye 485 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 780 Nm, amellyel a BMW ActiveHybrid X6 a világ legerősebb sorozatgyártású hibridjárműve. Megálláskor start-stop automatika állítja meg a járművet, a 2,5 kilométeres elektromos üzem valójában egy kiterjesztett stop állapot, miközben halad az autó, de a belső égésű motor pihen.
Álló helyzetből mindössze 5,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, sajtóanyag szerint átlagos fogyasztása 9,9 liter, károsanyag-kibocsátása pedig 231 gramm kilométerenként. A tesztúton komoly tempóban haladva ennél sokkal többet mértünk, 15 literre jött ki az átlag. Váltója kétféle üzemmódot kínál. Az egyik az elindulás és alacsonyabb sebességtartományokra, a másik pedig a magasabb tempókra lett optimalizálva. Az elérhető legnagyobb megtakarítást a három bolygóműves egység, illetve négylamellás tengelykapcsoló alkotta hétfokozatú automata sebességváltó biztosítja.
Autómenedzser
Az autó képes visszanyerni a mozgási energia egy részét és a fékezési energiát. A rendszer rekuperációs teljesítménye a BMW korábbi modelljeiben alkalmazott fékenergia-visszanyerés berendezésének mintegy 25-szörösét képes visszatermelni a nagyteljesítményű akkumulátorba. A töltéstárolást egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metálhibrid (NiMH) akkumulátor látja el, amely az elektromos motorok mellett a 12-voltos fedélzeti hálózatra csatlakozó fogyasztókat is ellátja elektromos árammal. Az elektromos és belsőégésű üzemmód közötti váltás az utasok számára teljesen észrevétlenül zajlik. A hajtásrendszer üzemállapotáról pedig a központi kijelző szolgáltat aktuális információkat.
A legerősebb BMW mellett a legtakarékosabbat is vezettük. Az új BMW 320d EfficientDynamics Edition 100 kilométerenként mindössze 4,1 literes üzemanyag-fogyasztással és kilométerenként csupán 109 gramm szén-dioxid-kibocsátással (a sajtóanyag szerint) a leginkább üzemanyag-takarékos és tiszta üzemű modellként szerepel a BMW kínálatában. A rövid, 25 kilométeres tesztelés során, amikor 340 lovas Z4-essel és 245 lovas BMW 5-ösökkel kellett lépést tartani, 6 literes átlagfogyasztást mértünk.
A szupertakarékos BMW nem egy lagymatag amőba, úgy megy, akár egy BMW. Az autó 163 lóerős teljesítmény leadására képes és 8,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességet. Alumínium forgattyúházzal, változó kompresszoroldali lapátgeometriájú turbófeltöltővel és a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel készülő kétliteres dízelmotor hajtja. A modell számára fejlesztett erőforrás már 1750-es percenkénti fordulattól képes 360 Nm maximális nyomatékát leadni. A fogyasztást tovább mérséklik a továbbfejlesztett aerodinamikai adottságok, a különösen hosszú végáttétel, és a karosszériát mélyebbre helyező felfüggesztés. A motor kettős tömegű lendkereke pedig innovatív technikaként a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás megoldását is tartalmazza. Ezeken túl a modell alapfelszereltségében megtalálhatóak a BMW EfficientDynamics koncepció elemei, köztük az automatikus start-stop, vagy a fékenergia-visszanyerés.
A nap legszebb BMW-je a legszebb hanggal is büszkélkedik, igazi megasztár. A 2009-ben bemutatkozott BMW Z4 roadster eddigi legerősebb változatát, az sDrive35is-t egy 3,0 literes, kettős turbófeltöltővel szerelt, 340 lóerős, és 450 Nm maximális nyomaték leadására képes, hathengeres benzinmotor hajtja. A klasszikus roadster arányokkal rendelkező modell mindössze 4,8 másodpercet igényel a 0-100 kilométer/órás sprinthez. A Z4 sDrive35is EU tesztcikluson mért fogyasztása 9,0 liter/100 kilométer, nálunk kézi kapcsolással, bő gázzal hajtva 14 litert is megevett. A motor 7-fokozatú, duplakuplungos sebességváltón keresztül adja le teljesítményét, kemény felfüggesztése pedig vérbeli sportautóvá avatja a Z4 legerősebb változatát.
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5-ös, X3-as és X6-os nyomvonalát követi, igaz, ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A hazai bemutatón az xDrive összkerékhajtáson volt a lényeg, a vizes, csúszós, sáros, dinamikus kanyarokkal és autópályás sprintekkel tarkított teszt során kapott anyait-apait a rendszer. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
Igaza volt a BMW igazgatójának, ez nem egy autó, ez egy lebegő szalon. Új műfajt teremtettek márkán belül a bajorok: Gran Tourismo. A GT az egyik legjobb utazóautó, amiben valaha ültem. Méregdrága, felejthetetlen, gyors, kényelmes és nem fogyaszt sokat.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?