Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f5195a01-4bc8-468f-9975-9e025c0682ce","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Késeket és az Iszlám Állam propagandaanyagait találták meg annál a fiúnál, aki a gyanú szerint a Westbahnhofon készült merényletre.","shortLead":"Késeket és az Iszlám Állam propagandaanyagait találták meg annál a fiúnál, aki a gyanú szerint a Westbahnhofon készült...","id":"20250219_14-eves-fiu-terrorcselekmeny-becs-palyaudvar","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5195a01-4bc8-468f-9975-9e025c0682ce.jpg","index":0,"item":"479c02f9-b608-4c5c-8573-e09cdf6a4c98","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_14-eves-fiu-terrorcselekmeny-becs-palyaudvar","timestamp":"2025. február. 19. 16:29","title":"Egy 14 éves fiú tervezett terrorcselekményt Bécs egyik pályaudvarán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42f613d8-61e2-4357-b4b7-0c0ee8d53485","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az áfabevételek 2024-ben messze elmaradtak a tervezettől, ezt nagyrészt kompenzálták más, például a tranzakciós illeték emeléséből származó bevételek. A kiadási oldalon a tervezettnél sokkal több ment el állami bevásárlásokra (például a ferihegyi reptérre), állami beruházásokra, a határon túli magyarokra. A forint árfolyamának gyengülése 1,1 ezer milliárd forintot vitt el. Lakástámogatásokra és családtámogatásokra a tervezettnél kevesebbet költöttek.","shortLead":"Az áfabevételek 2024-ben messze elmaradtak a tervezettől, ezt nagyrészt kompenzálták más, például a tranzakciós illeték...","id":"20250122_allamhaztartasi-hiany-2024-csaladok-repter-4-ezer-milliard-forint-hiany-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42f613d8-61e2-4357-b4b7-0c0ee8d53485.jpg","index":0,"item":"ac5c0343-db65-408c-81d7-842a48e2617a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_allamhaztartasi-hiany-2024-csaladok-repter-4-ezer-milliard-forint-hiany-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 12:37","title":"A kormány a családokon spórolt, a reptérre szórta a pénzt. Így lett 4 ezer milliárd forint a hiány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae6f25ed-e139-4fe5-97e7-1f004fbac837","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hollywoodi sztár igyekszik nem túl sötéten látni a politikai helyzetet. ","shortLead":"A hollywoodi sztár igyekszik nem túl sötéten látni a politikai helyzetet. ","id":"20250213_Drogozo-hippik-Seth-Rogen-Trump","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae6f25ed-e139-4fe5-97e7-1f004fbac837.jpg","index":0,"item":"f20093dd-c5e3-4296-ae70-6cb210201889","keywords":null,"link":"/elet/20250213_Drogozo-hippik-Seth-Rogen-Trump","timestamp":"2025. február. 13. 10:40","title":"Az embereknek elegük lett a drogozó és a gyepükön kefélő hippikből – sajátosan magyarázza Seth Rogen Trump hatalomra kerülését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard közgazdászprofesszora. Beszélt a rossz globalizációról, a vámtarifákról és a jobbról jövő veszélyről.","shortLead":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard...","id":"20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b.jpg","index":0,"item":"91f01d58-5cb1-4856-b799-7f5669d4516f","keywords":null,"link":"/360/20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","timestamp":"2025. január. 21. 16:10","title":"Dani Rodrik harvardi professzor: A Trump-boom gyorsan összeomolhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","shortLead":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","id":"20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98.jpg","index":0,"item":"959ee48e-59c5-40a3-8fe5-26c3e0879223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","timestamp":"2025. február. 10. 07:21","title":"Év Magyar Autója 2025: Bárki szavazhat kedvencére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a0c10ca-7859-40c8-a052-148030d7d271","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Harmincezer embert kellett evakuálni a lángok elől, több hollywoodi sztár otthona is veszélyben van.","shortLead":"Harmincezer embert kellett evakuálni a lángok elől, több hollywoodi sztár otthona is veszélyben van.","id":"20250108_erdotuz-Los-Angeles-palisades","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a0c10ca-7859-40c8-a052-148030d7d271.jpg","index":0,"item":"18cffbc1-c9fe-4579-a5a8-ab413ce0155b","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_erdotuz-Los-Angeles-palisades","timestamp":"2025. január. 08. 08:14","title":"Óriási erdőtűz pusztít Los Angeles egyik előkelő negyedében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nemzetgazdasági miniszter viszont azt is elismerte, hogy a kormánynak az ítélet alapján vissza kellene fizetnie a mintegy hatmilliárd forintnyi kamatot. Bár azt is jelezte, hogy a döntéssel nem értenek egyet, és fellebbeznek. ","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter viszont azt is elismerte, hogy a kormánynak az ítélet alapján vissza kellene fizetnie...","id":"20250224_Nagy-Marton-uzent-Karacsony-Gergelynek-A-befizetett-szolidaritasi-ado-nem-jar-vissza","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"4b35d143-c0b0-49bc-a98b-dba634745280","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_Nagy-Marton-uzent-Karacsony-Gergelynek-A-befizetett-szolidaritasi-ado-nem-jar-vissza","timestamp":"2025. február. 24. 12:39","title":"Nagy Márton üzent Karácsony Gergelynek: A befizetett szolidaritási adó nem jár vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"290fe595-b1f5-4984-9145-a510362dbc48","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Az amerikai szövetségi apparátus, a külföldi segélyek és a NATO után Donald Trump azt a világkereskedelmi rendszert igyekszik szétverni, amin a második világháború utáni jólét alapul – és ami eddig gátat szabott az elnök által most csúcsra járatott önzésnek. Még ha Washingtonnak van is oka panaszra a globális kereskedelmet illetően, a viszonosvámok bevezetése a globális önmérséklet korának vet véget.","shortLead":"Az amerikai szövetségi apparátus, a külföldi segélyek és a NATO után Donald Trump azt a világkereskedelmi rendszert...","id":"20250305_hvg-Egy-mindenki-ellen-trump-vamhaboru","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/290fe595-b1f5-4984-9145-a510362dbc48.jpg","index":0,"item":"13732464-3b23-44c2-a578-efbb4b33eda1","keywords":null,"link":"/360/20250305_hvg-Egy-mindenki-ellen-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 05. 15:00","title":"Trump heteken belül ledobja az atombombát a vámháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre? Mert bonyolult és drága mulatság. Először is nem kevesebb, mint 132 gumit és felnit kell átszerelni és centíroztatni. Ezután egy konténerben útra kelnek. A célállomás a Bridgestone tesztpályája Róma közelében, ahol a frissen gyártott abroncsokat a tényleges teszt előtt egyformán bejáratják. Csak így érhető el az optimális tapadás, de még azelőtt, hogy az elhasználódás jelei jelentkeznének.
A következő tíz napon egymás után esnek át a „jelöltek” a zajmérésen, az aquaplaning-kísérleteken. Mindegyik húsz fékteszten megy át, több kört tesznek meg a vezetéstechnikai pályán - vizes és száraz útszakaszokon egyaránt. A teszt résztvevőit végighajtják a szlalompályán és a vizes körpályán is. Ezzel még nincs vége a megpróbáltatásoknak. Egy komplett, frissen legyártott készletet újra konténerbe tesznek: irány az észak-finnországi Ivalo. Itt egy héten keresztül jeges, -10 és -15 fok közötti időjárásban tesztelik a féktávot, mérik a húzóerőt és a gumik újabb vezetéstechnikai tesztszérián esnek át. A visszaúton a szállítmány egy utolsó kontrolltesztre kitérőt tesz a Continental hannoveri vizsgapályájára.
Hogyan tesztelnek?
Aquaplaning Ahhoz, hogy megállapítható legyen, milyen hatékony a vízkiszorítás, minden profilnál kiszámítják a felfekvési sebességet egy 7 milliméter mély medencében, először egyenesen, majd egy 100 méter átmérőjű kanyarban.
Fékezés Minden autó úgy fékez, ahogyan a felszerelt gumik engedik. Ezért vizsgálják az abroncsok fékteljesítményét havon (50 kilométer/órás sebességről megállásig), továbbá nedves és száraz úton (100 kilométer/órás sebességről).
Menetbiztonság Azt vizsgálják, hogyan kormányozható az abroncs határhelyzetben. A legtöbb pontot nem feltétlenül az a gumi kapja, amelyik a legmagasabb kanyarodási sebességet érte el, hanem az, amelyik vészhelyzet esetén is egyszerűen és megbízhatóan kezelhető.
Handling Ez abban különbözik a menetbiztonsági teszttől, hogy ezen a megméretésen egyedül a mért köridő számít. Az itt mért érték nem közöl információt az abroncsok feletti uralomról. A különböző útszakaszok hosszúsága: havas (0,8 kilométer), vizes (1,6 kilométer), száraz (1,9 kilométer).
Trakció GPS-szel állapítják meg az idő és az útszakasz hosszát, amire a tesztautónak minden egyes abroncs esetén szüksége van, hogy a speciálisan előkészített havas pályán a 40 kilométer/órás sebességet elérje. Ezekből az adatokból és a jármű tömegéből állapítható meg a pontos húzóerő newtonban.
Majdnem négy hét intenzív tesztmunka után egy teljes hetet vesz igénybe a teszteredmények kiértékelése és elemzése.
Először szerepel a tesztben, és rögtön győzött (Oldaltörés)
A tesztjelöltek kiválasztásakor figyelembe veszik a szegmens legfontosabb termékeit, továbbá az ígéretes újdonságokat. Így a már bevezetett téli profilok mellett három új is bemutatkozik: a Dunlop SP Winter Response, ami először megy át egy autós újság gumitesztjén, továbbá a Kumho I’zen KW 23-nak és a Vredestein Wintrac 3-nak kell színt vallania. A Dunlopnak bravúrosra sikeredett a bemutatkozás – rögtön tesztgyőztes lett. A Vredestein gumik specifikációjában a prioritási lista élén szerepel a téli tulajdonság, így nem csoda, hogy a Wintrac 3 szenzációsan jó eredményt ért el a hóteszten. Az új Kumho eredményei nem voltak teljesen meggyőzőek.
A három újonccal ellentétben a Bridgestone- és a Hankook-abroncsokat a következő téli szezonban új fejlesztés váltja le. Különösen a Bridgestone-nál nagy reményeket fűznek a mérnökök az új profilhoz, mivel az aktuális Blizzak LM-20-as modell a megerősödött konkurenciával már nem tudja felvenni a versenyt. A Hankook első osztályú eredményeivel vizes útburkolaton bebizonyította, hogy a koreaiak értik, hogyan kell jó tapadású gumikeveréket előállítani. A profil teljesítőképessége időközben megérett a váltásra. Az új modell teljesen új külsőt kap, és várhatóan sokkal jobb eredményeket fog elérni a hóteszten, mint az Icebear W440.
A Michelin Alpin 3-as modellnek is jót tenne egy kicsivel több tapadás a havon; nedves és száraz utakon kiemelkedő osztályzatot kapott ugyan, de a télies útburkolaton kevésbé kapaszkodik. A kedvezőbb árfekvésű alternatíváknál, mint a Barum Polaris 2 és a Fulda Kristall Montero 2, is hiányzik a megfelelő tapadás havas utakon, ami lehetővé tenné, hogy az igényes konkurencia mellett is megállják a helyüket. A Continental-, Goodyear- és Pirelli-abroncsok ezzel ellentétben havas és letakarított utakon is remekül funkcionálnak. Elsősorban kiegyensúlyozottságukkal jeleskednek.
Végül öt gumi kapta meg az összeállítást készítő német Auto Zeitung ajánlását, de mindenekelőtt a tesztgyőztes Dunlop SP Winter Response. A Goodyear Ultra Grip 7+, a hóbiztos Vredestein Wintrac 3, a menetbiztos Continental Winter Contact TS 800 és a sportos Pirelli Winter 190 Snowcontrol is megfeleltek az igényes teszt elvárásainak.
Összefoglaló táblázat (Oldaltörés)
Teszteredmények Abroncs méret: 185/60 R 14 T M+S Árak: egy olcsó internetes áruház akciós árai Tesztfelni: eredeti Skoda „Atik” 6 x 14 hüvelyk Tesztautó: Skoda Fabia 1,4 16V A tesztelt abroncsméret a következő autókra szerelhető: Skoda Fabia, VW Polo, VW Fox, Ford Fusion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Seat Ibiza, Seat Cordoba
1. Dunlop SP Winter Response (kb. 13 ezer Ft) – tesztgyőztes 2. Goodyear Ultra Grip 7+ (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 3. Vredestein Wintrac 3 (kb. 15 ezer Ft) – különösen ajánlott 4. Continental Winter Contact TS 800 (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 5. Pirelli Winter 190 Snowcontrol (kb. 13 ezer Ft) – különösen ajánlott 6. Michelin Alpin 3 (kb. 15 ezer Ft) 7. Fulda Kristall Montero 2 (kb. 11 ezer Ft) 8. Hankook Icebear W440 (kb. 12 ezer Ft) 9. Kumho I’zen KW 23 (kb. 13 ezer Ft) 10. Barum Polaris 2 (kb. 11 ezer Ft) 11. Bridgestone Blizzak LM-20 (kb. 15 ezer Ft)
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.
Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.
A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.
Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?