Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet bele. A legerősebb verzióra valószínűleg 2026-ig kell majd várni.","shortLead":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet...","id":"20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd.jpg","index":0,"item":"dc68fa50-182b-451a-a541-da7b32110c4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 06. 10:03","title":"Már gyártja az Apple az eddigi legerősebb processzorát, jöhet belőle négyféle változat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b847ece-7741-4449-b485-ec1a2cda04a6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A tanker lángokban áll, tűzoltó hajókat küldtek a helyszínre.","shortLead":"A tanker lángokban áll, tűzoltó hajókat küldtek a helyszínre.","id":"20250310_olajszallito-tanker-teherhajo-baleset-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b847ece-7741-4449-b485-ec1a2cda04a6.jpg","index":0,"item":"d2cb11d3-db44-4ff6-958c-7aa8ed6d1d60","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_olajszallito-tanker-teherhajo-baleset-ebx","timestamp":"2025. március. 10. 13:22","title":"Egy olajszállító tanker és egy teherhajó ütközött a brit partoknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64dbccce-6597-40be-9a0e-ec354adbf48e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az ügyvezető a 20 éves Mérő Leon, akinek már van egy családi reklámügynöksége.","shortLead":"Az ügyvezető a 20 éves Mérő Leon, akinek már van egy családi reklámügynöksége.","id":"20250128_Megalakult-az-Arad-a-Tisza-Kft","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64dbccce-6597-40be-9a0e-ec354adbf48e.jpg","index":0,"item":"e360b850-e5b4-4bbe-b135-681e51bf7603","keywords":null,"link":"/360/20250128_Megalakult-az-Arad-a-Tisza-Kft","timestamp":"2025. január. 28. 10:55","title":"Árad a Tisza Kft. néven céget alapított a Tisza Párt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b33f10f6-5647-483d-829f-d66e16e3210a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magyar családok egyre bátrabban és egyre többet költenek, csak ezt decemberben épp más országokban tették meg, emiatt 55 milliárd forint hiányzik a decemberi forgalomból.","shortLead":"A magyar családok egyre bátrabban és egyre többet költenek, csak ezt decemberben épp más országokban tették meg, emiatt...","id":"20250206_ngm-kozeposztaly-kiskereskedelem-csokkenes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b33f10f6-5647-483d-829f-d66e16e3210a.jpg","index":0,"item":"f5b04fdc-dd0f-42ea-a420-9c2bf1c2054b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_ngm-kozeposztaly-kiskereskedelem-csokkenes","timestamp":"2025. február. 06. 09:22","title":"Az NGM szerint decemberben nem keveset költött, csak külföldön volt a középosztály","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a6898c0-5043-4e1b-b4c8-0f22b5ab55a0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 2028-as nyári játékok veszélyeztetett helyszínei között van a Rose Bowl stadion is, ahol az 1994-es foci-világbajnokság döntőjét is játszották.","shortLead":"A 2028-as nyári játékok veszélyeztetett helyszínei között van a Rose Bowl stadion is, ahol az 1994-es...","id":"20250112_Olimpiai-letesitmenyek-is-leeghetnek-a-Los-Angeles-i-tuzveszben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6898c0-5043-4e1b-b4c8-0f22b5ab55a0.jpg","index":0,"item":"1a7ae961-baac-4c66-a272-e6725287f6de","keywords":null,"link":"/vilag/20250112_Olimpiai-letesitmenyek-is-leeghetnek-a-Los-Angeles-i-tuzveszben","timestamp":"2025. január. 12. 11:55","title":"Olimpiai létesítmények is leéghetnek a Los Angeles-i tűzvészben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Minimálisan erősödött hétfő este óta a forint, de nincs ok nagy örömre, ez csak azt jelenti, hogy most épp nem a kétéves mélypontján áll.","shortLead":"Minimálisan erősödött hétfő este óta a forint, de nincs ok nagy örömre, ez csak azt jelenti, hogy most épp nem...","id":"20250107_forint-euro-arfolyam-melypont","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"ef7d272a-f9da-4540-89f3-8924335192f3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_forint-euro-arfolyam-melypont","timestamp":"2025. január. 07. 15:21","title":"Kétéves mélypont közelében, 415-nél ingadozik a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87e5982d-13b4-4cfe-a06e-8c19c2c11c97","c_author":"Szentgyörgyi Rita","category":"360","description":"Nem tartja elképzelhetőnek, hogy a Tisza Párt rendezvényén szavaljon, más közügyekben viszont szívesen kiáll Mácsai Pál színész–rendező, aki önszántából köszön le hamarosan az Örkény Színház ügyvezetői posztjáról. Miért van szüksége a váltásra, és mi volt az eddigi legnagyobb határátlépése? Miben áll szerinte a NER és a többi rendszer „primitíven egyszerű” támogatási logikája? Mit szól egykori mestere, Kerényi Imre „pitypangos” kultúrkomisszárkodásához? HVG-portré.","shortLead":"Nem tartja elképzelhetőnek, hogy a Tisza Párt rendezvényén szavaljon, más közügyekben viszont szívesen kiáll Mácsai Pál...","id":"20250224_hvg-Portre-Macsai-Pal","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87e5982d-13b4-4cfe-a06e-8c19c2c11c97.jpg","index":0,"item":"db4c9ad3-1ac6-4a7b-a56e-40b9f127fb5c","keywords":null,"link":"/360/20250224_hvg-Portre-Macsai-Pal","timestamp":"2025. február. 24. 20:00","title":"Mácsai Pál: Aki az ő ideológiájukat propagálja, annak jut pénz, aki szuverén, pláne aki beszól, annak nem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfe7d2ec-90a7-41d7-9b75-ae1bec2e2833","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Emmanuel Macron francia elnök szerda esti televíziós beszédében a tartós béke fontosságáról beszélt, és jelezte, csúcstalálkozót szervez a béke garantálásában érdekelt európai hadseregek vezetőinek.","shortLead":"Emmanuel Macron francia elnök szerda esti televíziós beszédében a tartós béke fontosságáról beszélt, és jelezte...","id":"20250305_emmanuel-macron-franciaorszag-beszed-europa-ukrajna-donald-trump-usa-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfe7d2ec-90a7-41d7-9b75-ae1bec2e2833.jpg","index":0,"item":"cb53a270-aafa-4977-b92e-104c9b82d62e","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_emmanuel-macron-franciaorszag-beszed-europa-ukrajna-donald-trump-usa-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 20:29","title":"Macron meghívta Párizsba az európai vezérkari főnököket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sajnos az általános vélekedéssel ellentétben még az sem elegendő, ha...
Manőver
Fotó: Fazekas István
Sajnos az általános vélekedéssel ellentétben még az sem elegendő, ha már levezettünk néhány száz, vagy akár százezer kilométert baleset nélkül. A balesetmentesség nem azonos azzal, hogy valóban tudunk vezetni. Csupán arra utal, hogy addig valami oknál fogva nem kerültünk olyan helyzetbe, amit ne oldottunk volna meg valamilyen módon. Ez tehát könnyen jelentheti azt, hogy magunkat mentettük, míg másokat belesodortunk a veszélybe. Többségünk még soha nem került igazi vészhelyzetbe, vagy ha mégis, a szituációk sokszínűségét és a bennük rejlő veszélyt nem szabad alábecsülni.
Szerencsére van mód és lehetőség arra, hogy megismerkedjünk saját reakcióinkkal, gyorsaságunkkal, autónk alapvető tulajdonságaival és más olyan hasznos információval, ami meghatározza, hogy milyen higgadtan és tudatosan viselkedünk, valamint, hogy pontosan mérjük-e fel a szituációt.
Ma már jó néhány pálya kínál ilyen szolgáltatást az érdeklődőknek, de akinek nincs lehetősége ezeket a szolgáltatásokat igénybe venni valamilyen oknál fogva az alapvető ismeretek elsajátítására egy üres „parkoló“ (forgalom elől elzárt terület!) vagy más aszfaltozott felület is megteszi.
Fékezés
Fotó: Fazekas István
Az egyik legalapvetőbb dolog, amivel az emberek nincsenek tisztában az a fékezés technikája. A vészhelyzetekben használatos vészfékezés még csak köszönő viszonyban sincs azzal, ahogy a hétköznapi forgalomban egy lassító fékezést hajtunk végre. Ha nem taposunk bele kellő gyorsasággal és erővel a fékpedálba, akkor súlyos métereket veszítünk el ahhoz mérten, amire az autónk képes lenne. Ezt a mozdulatot leginkább úgy tudnám leírni, mintha hirtelen bele rúgnánk a pedálba annyi eltéréssel, hogy ezt a nyomóerőt fenn is kell tartanunk, amíg a helyzet megkívánja. Ha lassan nyomjuk be a féket, akkor is ki tudjuk hozni belőle a maximális fékerőt, csak legalább háromszor annyi időt vesz igénybe, ami több autóhosszal nagyobb fékutat eredményez. Az erő, ami két-három autóhosszal tovább sodor minket elegendő arra, hogy totál károssá zúzza autónk orrát.
[[ Oldaltörés: A víz nagy úr ]]
Vízfalban a Lamborghini
A gördülés tudománya
Nem árt összehasonlítani a fékút hosszát azonos sebességnél a vizes és száraz felületen egyaránt. A számvetés soha ne maradjon el! Azt tapasztaltam amire számítottam, jobb, esetleg rosszabb? Ha tovább nehezíthetnénk a helyzetet, azt is megvizsgálhatnánk, milyen az amikor vizes kockaköves, vagy havas, jeges útnak megfelelő tapadású felületen kell megállnunk. (Erre csak célirányos pályán van lehetőségünk.) Ilyenkor nem ritka, ha 4-5-ször hosszabb úton tud csak megállni autónk ahhoz képest, ahogy azt a száraz aszfalton tette. A valóságban is könnyen kerülhetünk ilyen helyzetbe, hiszen nyáron egy nagy záporban a Hungária útról rákanyarodva a Tökölire, egy pillanat alatt a téli tapadási viszonyok közé toppantunk a nyári gumikkal. Míg vizes aszfalton viszonylag jól tapad és lassul az autónk, addig a vizes kockaköves út, úgy csúszik mint a jég és ennek megfelelően a fékút 50 kilométer/órás tempónál akár 80-100 méter is lehet. Hányan alkalmazkodunk a megváltozott viszonyokhoz és tartunk nagyobb követési távolságot?
A lassulás mellett az irányíthatóságot is célszerű megtapasztalni. Ha a magunk urai vagyunk, ehhez nincs másra szükségünk, mint néhány bójára, melyeket különböző módokon elhelyezve szimulálhatunk sávelhúzást hirtelen kerülő manővert, vagy bármilyen más helyzetet, aminek a megoldása kérdést vet fel bennünk. Ha nem hivatalos pályán ismerkedünk a határainkkal, az ilyen gyakorlatok elkezdése előtt mindig győződjünk meg néhány dologról. Legyen kellő helyünk az autó megállítására a gyakorlat sikertelensége esetén is. Ne legyen más jármű a közelben aminek nekiütközhetünk. A gyakorlatokat 30-50 kilométer/óránál nagyobb sebességgel ne végezzük, ha nehezíteni szeretnénk, tegyük szűkebbé a bójakiosztást, ez megfelel annak, mintha gyorsabban érkeznénk. Legyünk biztosak abban, hogy gyalogosok, illetve más áthaladó forgalom nincs a kiszemel területen. Figyeljünk a csatorna fedelekre, padkákra, oszlopokra és más tereptárgyakra. (Tudnunk kell, amíg az autónknak lehetősége van a csúszásra, nem fog felborulni. Ha megakadnak a kerekek, akkor csak egy pillanat műve az egész!)
Fékezés
A gördülés tudománya
A különböző kerülő manőverekkel azt tudhatjuk meg, hogy autónk hogyan viselkedik, amikor a szokásosnál agresszívebb, nagyobb kormánymozdulatokat végzünk. Hajlamos-e a túlkormányozottságra, vagy minden esetben alulkormányozott és az orrát tolja a kanyar külső íve felé. Ezekkel a kis játékos feladatokkal nagyon sokat tudhatunk meg lélekjelenlétünkről és a fizikai erőhatásokról. Ehhez hasonló tesztet minden gumicsere esetén és évszakváltások alkalmával célszerű elvégezni.
Természetesen az a legjobb és legbiztonságosabb megoldás, ha ilyesmit az ország valamelyik vezetéstechnikai centrumában végzünk, hiszen ott megfelelő szakmai felügyeletet, segítséget és esetenként válaszokat is kaphatunk kérdéseinkre. Ha erre nincs módunk és kellő képen körültekintőek vagyunk a biztonsági előírásokat illetően, akkor más a célnak megfelelő, forgalom elől elzárt pályán is elvégezhetjük. Az eredmények és tapasztalatok meglepőek lesznek és nagyon jól hasznosíthatóak a hétköznapi vezetésben.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?