Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e99aeccc-9437-45ff-adbf-f51387861061","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A ZalaZone mellett lesz a Nio első hazai aksicsere-állomása, és az akár 300 km/h-s tempót lehetővé tevő új oválszakasszal bővülő pályán már javában tesztelik a Xiaomi 1548 lóerős új elektromos autóját és a teljesen önvezető járgányokat. Pezseg az autóipari élet Zalában.","shortLead":"A ZalaZone mellett lesz a Nio első hazai aksicsere-állomása, és az akár 300 km/h-s tempót lehetővé tevő új...","id":"20250128_villanyauto-aksicserelo-1500-lovas-xiaomi-auto-onvezetes-zalazone","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e99aeccc-9437-45ff-adbf-f51387861061.jpg","index":0,"item":"9450ddfe-e462-4b09-b35f-0e3adba6225d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_villanyauto-aksicserelo-1500-lovas-xiaomi-auto-onvezetes-zalazone","timestamp":"2025. január. 28. 20:42","title":"3,5 perces villanyautó aksicserélő, 1500+ lovas Xiaomi autó és teljes önvezetés Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11fe6a59-9ca3-48d7-a5dd-cbaffa3c8b8c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Helyben termelt áram helyben fogyasztva akár töredékáron. Ezt és ennél többet is ígérnek az energiaközösségek, amik már itthon is zöld utat kaptak, bár még kissé döcögőset. Pedig hatásuk kimondottan jó lehet, nézzünk akár környezeti, társadalmi, gazdasági és emberi jóléti szempontokat. Két avatott szakértővel jártuk körbe a témát az ecuadori indiánok mini vízerőműveitől Veszprém egykori pokoli tornyáig.","shortLead":"Helyben termelt áram helyben fogyasztva akár töredékáron. Ezt és ennél többet is ígérnek az energiaközösségek, amik már...","id":"20250305_energiakozossegek-megujulo-kozossegi-energia-igazsagos-atmenet-zcast-podcast--Szalkai-Lorincz-Agnes-MTVSZ--Dunai-Balint-MERSZ","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11fe6a59-9ca3-48d7-a5dd-cbaffa3c8b8c.jpg","index":0,"item":"82ecd0f2-3727-49df-ba7c-39e878c0ef95","keywords":null,"link":"/zhvg/20250305_energiakozossegek-megujulo-kozossegi-energia-igazsagos-atmenet-zcast-podcast--Szalkai-Lorincz-Agnes-MTVSZ--Dunai-Balint-MERSZ","timestamp":"2025. március. 05. 15:30","title":"zCast: Rezsicsökkentés alulról – Hogyan lehetek áramtermelő úgy, hogy én is és a szomszédom is jól járjon, és a nemzetgazdaság is megköszöni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e4ec2bb-214f-41fb-84c5-3d1122463368","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Az alapszámla kibővítésére kérte Nagy Márton a bankokat, ami a legtöbbeket valószínűleg azért lephet meg, mert azt sem tudták, hogy alapszámla nevű fogalom egyáltalán létezik. Pedig van értelme, de nem véletlenül nem a legnépszerűbb: olyan fapados szolgáltatás, amelynél sokkal nagyobbat spórolhat a legtöbb ember, ha alaposan körbenéz, milyen banki számlaajánlat volna jó neki.","shortLead":"Az alapszámla kibővítésére kérte Nagy Márton a bankokat, ami a legtöbbeket valószínűleg azért lephet meg, mert azt sem...","id":"20250307_bankok-szamla-alapszamla-nagy-marton-bankmonitor-bank-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e4ec2bb-214f-41fb-84c5-3d1122463368.jpg","index":0,"item":"75dcde57-0f3b-4cb4-9dee-f05ee1c8cc46","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250307_bankok-szamla-alapszamla-nagy-marton-bankmonitor-bank-ebx","timestamp":"2025. március. 07. 10:14","title":"Olcsóbb számlákat kér Nagy Márton a bankoktól, pedig sokaknak az is elég spórolást hozna, ha megnéznék, miből válogathatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A politikus szerint akkor jó döntésnek tűnt.","shortLead":"A politikus szerint akkor jó döntésnek tűnt.","id":"20250120_szajer-jozsef-politico-interju-menekules","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68.jpg","index":0,"item":"12fbeb4b-d058-4210-8809-f5141b761179","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_szajer-jozsef-politico-interju-menekules","timestamp":"2025. január. 20. 11:04","title":"Szájer elárulta, miért az ablakon keresztül menekült el a brüsszeli melegpartiról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cfdfb5c-7d94-4b5e-ba41-9dd20ad344a2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hátsókerék-hajtású tisztán elektromos Mazda 6e a Tesla Model 3 új riválisa.","shortLead":"A hátsókerék-hajtású tisztán elektromos Mazda 6e a Tesla Model 3 új riválisa.","id":"20250113_europaban-a-mazda-6e-latvanyos-es-izgalmas-uj-szedanja","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cfdfb5c-7d94-4b5e-ba41-9dd20ad344a2.jpg","index":0,"item":"28ad763b-f241-4094-b691-58460eb4fd70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250113_europaban-a-mazda-6e-latvanyos-es-izgalmas-uj-szedanja","timestamp":"2025. január. 13. 07:21","title":"Európában a Mazda látványos és izgalmas új szedánja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Nem prédikálni, szónoklatot tartani” megy, hanem hogy meghallgassa azoknak a történeteit, akiknek „a hangja nem hallatszik el a hatalmasokhoz”. ","shortLead":"„Nem prédikálni, szónoklatot tartani” megy, hanem hogy meghallgassa azoknak a történeteit, akiknek „a hangja nem...","id":"20250305_Gyurcsany-Ferenc-egy-lakokocsival-jarja-korbe-az-orszagot","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f.jpg","index":0,"item":"b7abde79-4fce-4e0b-9d99-6ef614d62b25","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Gyurcsany-Ferenc-egy-lakokocsival-jarja-korbe-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 05. 08:16","title":"Gyurcsány Ferenc egy lakókocsival járja körbe az országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1f6075a-4b47-45fd-a8ea-18602469a111","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ferenc pápának napok óta hörghurutja van, az sem volt biztos, hogy részt vesz a vasárnapi ünnepségen.","shortLead":"Ferenc pápának napok óta hörghurutja van, az sem volt biztos, hogy részt vesz a vasárnapi ünnepségen.","id":"20250209_Elnezest-nehezen-lelegzem-Ferenc-papa-felbehagyta-az-olvasast-a-vasarnapi-misen","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1f6075a-4b47-45fd-a8ea-18602469a111.jpg","index":0,"item":"3ba224b9-6f50-4b08-b82f-ce5749dcc9a8","keywords":null,"link":"/elet/20250209_Elnezest-nehezen-lelegzem-Ferenc-papa-felbehagyta-az-olvasast-a-vasarnapi-misen","timestamp":"2025. február. 09. 12:01","title":"\"Elnézést, nehezen veszem a levegőt\" - Ferenc pápa félbehagyta az olvasást a vasárnapi misén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d77079a7-4fbb-4d03-a838-25483b64fadf","c_author":"Mátrai Anna","category":"elet","description":"Szombaton írják a magyar diákok a középiskolai felvételit, Japánban pedig ez az időszak azzal is együtt jár, hogy valósággal kilő az egyik csokoládémárka forgalma. A szigetország híres arról, hogy a Nyugatról érkező hatásokat úgy alakítja, hogy azokra később alig lehet ráismerni. Így tettek a Kit Kattel is, ami mára a diákoknak nem csupán egyszerű csokoládé, sokkal több annál.","shortLead":"Szombaton írják a magyar diákok a középiskolai felvételit, Japánban pedig ez az időszak azzal is együtt jár...","id":"20250117_kit-kat-japan-szerencsehozo-csokolade-vizsga-felveteli","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d77079a7-4fbb-4d03-a838-25483b64fadf.jpg","index":0,"item":"68dad74d-20c8-43a4-947e-2d0a918482b8","keywords":null,"link":"/elet/20250117_kit-kat-japan-szerencsehozo-csokolade-vizsga-felveteli","timestamp":"2025. január. 17. 15:35","title":"Miért őrülnek meg a japánok a Kit Katért iskolai vizsgák idején?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Átrendeződhetnek az erőviszonyok a nemzetközi haszonjárműpiacon, ha a svéd Scania elfogadja a német MAN felvásárlási ajánlatát. Együtt piacvezetők lennének Európában.
HVG
A svéd Scania teherautógyár igazgatótanácsa, majd két főtulajdonosa, a német Volkswagen (VW) és a svéd Investor befektető holding egyaránt elutasította a múlt héten a müncheni Maschinenfabrik Augsburg Nürberg (MAN) felvásárlási ajánlatát. Az együttesen a szavazati jogokat megtestesítő részvények több mint felét birtokló két cég közül a VW - a kiskaput láthatóan nyitva hagyva - "e formában ipari érdekei ellen valónak" minősítette az ajánlatot. Világosabban fogalmazott a svéd Wallenberg iparmágnás család tulajdonában álló Investor: eszerint "a felkínált ár nem tükrözi a Scaniában rejlő potenciált". Azaz mindketten többet akarnak kapni a cégért.
Valószínűleg jól spekulálnak. A visszautasítás után - egy nagyobb összegű ajánlat reményében - rögtön közel 6 százalékkal ugrott meg a Scania-részvények árfolyama. A MAN készpénz és részvények formájában 9,6 milliárd eurót kínált a Scania 90 százalékáért, ami részvényenként 440 koronás (1 svéd korona = 29,67 forint) ár. Az Investorhoz közeli források szerint azonban a főrészvényeseket az alacsonynak tartott ár mellett az ellenséges kivásárlási szándék, azaz a többségi tulajdonból való kiszorításuk is aggasztja. A Scania ugyanis a múlt század eleje óta a Wallenberg-impérium gyöngyszeme, s a család a VW-hez hasonlóan szívesen maradna résztulajdonos az egyesítendő óriásvállalatban is.
A MAN-nak így most taktikát kell váltania. A müncheniek számára alighanem életbe vágóan fontos a fúzió, hogy helytállhassanak a nemzetközi haszonjárműipar egyre élesedő versenyében. Hakan Samuelsson, a kamioncég elnöke - aki egyébként svéd, és éppen a Scaniánál dolgozott 23 éven át, ahonnan a fejlesztési részleg éléről került Münchenbe - nem győzi ecsetelni a fúzió előnyeit. Az összeolvadással a svéd-német páros Európában 28 százalékos részesedéssel a vezető helyre ugrana. Megelőzné a 22 százalékkal ma még első német Mercedes-Benzt, illetve a hasonló piaci arányt elérő svéd-francia Volvo-Renault-t, valamint a jóval kisebb olasz Fiat-Ivecót. Világméretekben pedig együtt a nyolcadik helyre ugranának elő. A két gyártórészleg összevonása a tervek szerint három év múlva évente 500 millió euró megtakarítással járna, és azt remélik, az első közös évben 18,5 milliárd euró forgalom mellett 1,4 milliárd euró üzemi nyereséget érnének el.
A verseny lendületes fúziós hullámhoz vezetett az ágazatban az utóbbi években: a világ 2 millió darabos közepes- és nehéztehergépkocsi-piacának felét hat cégcsoport uralja. A ranglista élén álló német-amerikai DaimlerChryslerhez tartozik a Mercedes-Benz mellett az USA-ban a Freightliner, Japánban pedig a Mitsubishi Fuso. A Volvo-Renault amerikai márkája a Mack, ez év elejétől pedig a japán Nissan Diesel Motor is az övé. A holland DAF néhány éve az amerikai Paccar-csoport tagja. Ha létrejön a MAN-Scania frigy, a fejlett országokban aligha valószínű további felvásárlás, a fúziós vetélkedés áttevődik a fejlődő piacokra, elsősorban Kínára, ahol a teherautó-piac mérete nagyobb, mint a nyugat-európai és az amerikai együtt. A világranglistán mind előbbre rukkoló kínaiak egyelőre főként a hazai piacon erősek, de az utóbbi években mind lendületesebb az exportjuk is.
A piacon mára csak azok a gyártók tudtak fennmaradni, amelyek modellválasztéka a kis áruszállítóktól az óriáskamionokig terjed, szolgáltatásaik pedig a lízingtől a 24 órás gyorsszervizen át a fuvarozás minden részletét átfogják. Az egyre tőkeigényesebb műszaki fejlesztés is a kisebb gyártók kiszorulásával járt. A globális versenyben a MAN is előremenekül. Hozzá tartozik a német Büssing, az osztrák Steyer (korábban kacsingatott a Fiatra is), együttműködik egy sor más gyártóval, így például a Rábával és az Ikarusszal. Az évek óta tartó partnerkeresés közepette profiltisztítást hajtott végre, ma már szinte kizárólag a teherautókra, buszokra, dízelmotorokra és a turbófeltöltős rendszerekre összpontosít. A termeléskihelyezési programok részeként tavaly a lengyelországi Krakkót választotta a 2007-ben startoló, évi 15 ezer darabos kapacitású összeszerelő üzem telephelyéül, amelyre Miskolc is pályázott.
A német lapok szerint a MAN-vezér Samuelsson nem tett le a Scania megszerzéséről, s erőteljesen ostromolja a VW vezetőit. Állítólag azt ígéri a wolfsburgiaknak, hogy két számjegyű részesedéssel főrészvényesek lehetnek az egyesülő konszernben. Wallenbergéket pedig a vételár legalább 11 százalékos növelésével próbálja rávenni ajánlata elfogadására.
A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.
Megkezdte közúti szereplését az első amerikai hibrid-dízel teherautó, amely a tervezők szerint 60-70 százalékkal kevesebb dízelolajt fogyaszt, mint hagyományos meghajtású társai, s a széndioxid-kibocsátása is 40 százalékkal alacsonyabb.
A wörthi gyárban, a világ egyik legnagyobb szerelőüzemében elkészült a hárommilliomodik jármű. A jubileum-autót, egy Actros 1841 LS Bluetec 5 típusú járművet a francia Villefranche-sur-Sa ône székhelyű Transport Alloin cég vezetése vehette át.
Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.
Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?