Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af","c_author":"Stark Tamás ","category":"360","description":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy tanítványt.” A decemberben Ukrajnában megtartott magyar-ukrán történészkonferencia főszervezője, Stark Tamás történész a háború kirobbanásának harmadik évfordulója alkalmából.","shortLead":"„Mindenkinek van rokona, közeli ismerőse a fronton. Mindenki sirat valakit: családtagot, barátot, munkatársat vagy...","id":"20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e59a5d31-087d-4271-ab9d-1264994cc8af.jpg","index":0,"item":"2e3885a7-c527-4270-91e7-9a5b383ada7a","keywords":null,"link":"/360/20250222_ukrajna-haboru-stark-tamas","timestamp":"2025. február. 22. 08:45","title":"Stark Tamás: Ukrajna három éve harcol azokért az értékekért, amelyeket az Orbán-rendszer könnyelműen felad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72ed3ed9-9219-47ea-91d7-88945b4b4014","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Úgy menekült el az otthonából, hogy közben forró parázs hullott az égből. ","shortLead":"Úgy menekült el az otthonából, hogy közben forró parázs hullott az égből. ","id":"20250111_gary-hall-los-angeles-tuzvesz-olimpiai-erem","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72ed3ed9-9219-47ea-91d7-88945b4b4014.jpg","index":0,"item":"369c61ed-90b9-433d-b43f-5aec13d1d29a","keywords":null,"link":"/elet/20250111_gary-hall-los-angeles-tuzvesz-olimpiai-erem","timestamp":"2025. január. 11. 13:50","title":"„Azt hittem, több időm van” – 10 olimpiai érme veszett oda a Los Angeles-i tűzben az amerikai bajnoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ea23385-7b67-4013-963a-c2d158dedd19","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az idei évet tekintve 2,6 ezer milliárd forint plusz kiadást jelentene, ha Magyarország a GDP-je 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítaná, ahogy Donald Trump követeli. 2038-ban a GDP 2 százaléka és 5 százaléka közt már 5,6 ezer milliárd forint lesz. A NATO biztosan emelni fogja a védelmi kiadások célértékét, de biztos, hogy nem 5 százalékra.","shortLead":"Az idei évet tekintve 2,6 ezer milliárd forint plusz kiadást jelentene, ha Magyarország a GDP-je 5 százalékát védelmi...","id":"20250304_Trump-54-ezer-milliard-forintot-kovetel-Magyarorszagtol-2038-ig-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea23385-7b67-4013-963a-c2d158dedd19.jpg","index":0,"item":"0f783d6a-0479-4636-8e99-5d9365f5c893","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_Trump-54-ezer-milliard-forintot-kovetel-Magyarorszagtol-2038-ig-ebx","timestamp":"2025. március. 04. 13:39","title":"Trump 54 ezer milliárd forintot követel Magyarországtól 2038-ig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48fae498-4fbb-415d-a9d1-6e005d81d811","c_author":"Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Európa majd minden nagyobb városban gyorsan nőnek az albérleti díjak, ami nagyban felelős a sok helyen kialakult lakhatási válságért. Határokon átnyúló adatelemző újságírói együttműködésben készült cikkünkben 26 EU-s nagyváros adatai mentén tárjuk fel a kialakult válság okait és lehetséges megoldásait. ","shortLead":"Európa majd minden nagyobb városban gyorsan nőnek az albérleti díjak, ami nagyban felelős a sok helyen kialakult...","id":"20250131_Europa-alberleti-dijai-emelkednek-Kiket-erint-a-legrosszabbul-exc","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48fae498-4fbb-415d-a9d1-6e005d81d811.jpg","index":0,"item":"8dac91f3-bdf3-414c-8c0c-4cd6d49d623a","keywords":null,"link":"/eurologus/20250131_Europa-alberleti-dijai-emelkednek-Kiket-erint-a-legrosszabbul-exc","timestamp":"2025. január. 31. 11:04","title":"Európa-szerte gondot okoz az albérleti díjak emelkedése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"500f2c38-5a94-4e75-b54c-2aa322725810","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A tengerpartra is kiterjesztették a Skóciában eltűnt magyar testvérek keresését.","shortLead":"A tengerpartra is kiterjesztették a Skóciában eltűnt magyar testvérek keresését.","id":"20250111_skocia-eltunt-magyarok-kereses-rendorseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/500f2c38-5a94-4e75-b54c-2aa322725810.jpg","index":0,"item":"4d1300e5-a28f-4da6-846c-826677274187","keywords":null,"link":"/vilag/20250111_skocia-eltunt-magyarok-kereses-rendorseg","timestamp":"2025. január. 11. 19:20","title":"Nem találták meg a Skóciában eltűnt magyar testvéreket, egyre több helyen keresik őket tovább","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3626125e-dbf6-4f3b-9153-3e3088669bad","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha valaki e-mailes kóddal szeretné használni az Ügyfélkapu+-t, esetleg az autentikátoros mellé szeretné, azoknak szól ez a cikk.","shortLead":"Ha valaki e-mailes kóddal szeretné használni az Ügyfélkapu+-t, esetleg az autentikátoros mellé szeretné, azoknak szól...","id":"20250115_ugyfelkapu-emailes-kod","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3626125e-dbf6-4f3b-9153-3e3088669bad.jpg","index":0,"item":"8a0a9d2d-7ea7-4817-b593-2d49bc17f24a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250115_ugyfelkapu-emailes-kod","timestamp":"2025. január. 15. 15:01","title":"Így kell beállítani az Ügyfélkapu+-t e-mailes kóddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de64f6f3-0398-42a9-a109-a0a4f3be44e4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A hotel nyitása óta többször cserélt már gazdát, és korábban is kötötték már Mészáros Lőrinchez. ","shortLead":"A hotel nyitása óta többször cserélt már gazdát, és korábban is kötötték már Mészáros Lőrinchez. ","id":"20250228_michelin-ajanlas-szalloda-meszaros-csoport","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de64f6f3-0398-42a9-a109-a0a4f3be44e4.jpg","index":0,"item":"b08ffd09-e731-4766-b7e9-6b2ecaae8510","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250228_michelin-ajanlas-szalloda-meszaros-csoport","timestamp":"2025. február. 28. 21:53","title":"Eladta veszteséges tokaji luxusszállodáját a BDPST Group, a Mészáros Csoport egyik érdekeltsége az új tulajdonos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az esetről egy térfigyelő kamera készített felvételt.","shortLead":"Az esetről egy térfigyelő kamera készített felvételt.","id":"20250127_Elutotte-az-intezkedo-rendort-video","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"cee6df94-931b-4f16-8e40-d1212cf022a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250127_Elutotte-az-intezkedo-rendort-video","timestamp":"2025. január. 27. 09:58","title":"Letartóztatták férfit, aki elütötte a vele szemben intézkedő rendőrt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon is hódít a baleseti statisztikákat kontinensszerte javító - de idehaza gyakran rossz helyen is alkalmazott - körforgalmak építése.
HVG
Ha egy útkereszteződést körforgalommá építenek át, akkor ott a nemzetközi tapasztalatok szerint negyedével-háromnegyedével, Magyarországon átlagosan majdnem a felével csökken a - rendőrzsargon szerint - személyi sérüléssel járó balesetek száma. A nyugat-európai tapasztalatok nyomán Magyarországot is elért körforgalom-építési hevület első gyümölcseként, 1990-ben - a Csongrád megyei Tompa közelében, az 53-as és az 55-ös út találkozásában - körkörössé alakított csomópontban például az átépítés előtti öt évben három halálos és hat súlyos baleset történt. Azóta egy sem.
Egyszerű magyarázata van e forgalomtechnikai megoldás - a hazai baleseti statisztikákban párját ritkító - sikertörténetének. Egy körforgalomba nem lehet beleszáguldani, így a csomópontok - mérettől és a járulékos költségektől függően 15-150 millió forintba kerülő - körkörösítése szinte lehetetlenné teszi a hagyományos kereszteződésekben legveszélyesebb nagy sebességű ütközéseket.
Kivételek persze itt is vannak. Az 1990 óta e szellemben átszabott közel négyszáz magyarországi csomópontban eddig nyolc balesetben 27-en vesztették életüket. Közülük húszan azon a lengyel buszon utaztak, amelynek vezetője 2002. július 1-jén éjjel, Balatonszentgyörgy határában, a kényelmes, széles 7-es főúton száguldva egyszerűen nem vette észre az Európa e fertályán akkoriban még ritkaságszámba menő körforgalmat. A boszniai Medjugorjébe tartó zarándokbusz a szakértői vizsgálatok szerint 80-100 kilométeres sebességgel rohant bele a csomópontba.
Pedig a balatonszentgyörgyi kört éppen egy baleseti gócpont felszámolásának szándékával alakítottak ki. Az utóbbi években épültek többsége azonban - osztja meg tapasztalatait a HVG-vel Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. (KTI) tudományos főmunkatársa - csupán valamely bevásárlóközpont vagy ipari park kapcsolatát hivatott megteremteni. Sokszor az engedélyező hatóság lőcsöli a beruházóra az új csomópont elkészítését, máskor az utóbbi maga ragaszkodik ehhez, hiszen az ő területének a megközelítését szolgálja.
Divat lett tehát a körforgalmasítás Magyarországon, csakhogy korántsem mindig ott nyúlnak ehhez az eszközhöz, ahol a legnagyobb szükség volna rá. A KTI-ben egy évtizede listázzák a legveszélyesebb hazai kereszteződéseket, de a körforgalmaknak csupán az ötöde épült ilyen - szakszóval - baleset-sűrűsödési helyeken. Ráadásul nem is mindenható csodaszer a derékszögek körösítése. A szakemberek általában ott ajánlják alkalmazását, ahol a keresztező útvonalak azonos rangúak, és mindegyikről körülbelül ugyanannyi jármű érkezik a csomópontba. De egy főút és egy mellékutca veszélyes találkozásánál sem szentségtörés a körforgalmasítás, ha nincs más megoldás az ismétlődő karambolok visszaszorítására - és van elég hely a körpálya kialakítására.
[[ Oldaltörés: KRESZ-kérdések (Oldaltörés) ]]
Márpedig egyre nagyobb körökre volna szükség. A növekvő forgalom ugyanis mind több helyen - például Tatán az 1-es úton, a kecskeméti Kiskörúton vagy a soproni Csengery utcában - kinövi az elmúlt másfél évtizedben épített, a korabeli igények alapján kalibrált csomópontokat, kikövetelve a két- vagy akár még több sávos körforgalmak építését. A határ körülbelül napi 32 ezer (a teherautókat két személygépkocsinak számító) úgynevezett egységjármű; ennél nagyobb forgalom már meghaladja a szimpla körök átbocsátóképességét. De mekkora kockázatot hordoznak a többsávos körforgalmak? Nem várható-e ezekben még a hagyományos kereszteződésekben előfordulónál is több baleset?
A körforgalmasítás apostolait szinte sokkoló balatonszentgyörgyi busztragédia mellett a hazai körforgalom-történet másik hét halálos balesetéből hat szintén sötét este vagy éjszaka történt: a sebességkorlátozó táblákra fittyet hányva, vad iramban közeledő járművek (nem egy esetben részeg) vezetői későn vették észre, hogy az út nem egyenesen folytatódik. Az esetek elemzéséből a szakértők mindenesetre levontak néhány következtetést. Például hogy nem szabad megelégedni a figyelmeztető táblákkal, a kör úgynevezett középszigetének messziről jól láthatóan ki kell emelkednie az út síkjából, ám a szegélye nem lehet túl magas - a lengyel busz akkor borult föl, amikor erre ráhajtott.
A kockázat mértéke tehát a csomópont kialakításán is múlik. Különösen igaz ez a szaporodó kétsávos körforgalmakra: a 82-es úton Veszprém határában vagy a 11-esen, Budakalász közelében lévő ilyenekben évi harminc-negyven koccanásos baleset történik. Még a KRESZ is növeli a bizonytalanságot. A magyar közlekedési regula ugyanis - emlékeztet Hóz Erzsébet - körforgalmú útról beszél, nem pedig csomópontról. A fő baj nem az, hogy e megfogalmazás nyelvi sületlenség, hanem hogy a kettős körökben ily módon jobbra tartási kötelezettség érvényes: a belső sávot elvileg csak előzésre szabad használni. E tekintetben egyébként a magyar autósok meglepően jogkövetők, alig-alig merészkednek be a belső körbe. Igaz, nem a KRESZ pongyolaságát tisztelve - sokkal inkább attól félve, hogy nem sikerül majd kikeveredniük belőle, vagy ha mégis, és a manőver koccanással végződik, a szabály mindenképpen a belső sávból kilépőt mondja vétkesnek.
A spanyol KRESZ egy sajátos huszárvágással oldja meg ezt a problémát. Ott a többsávos körforgalomban a belső körből kifelé jövőknek van elsőbbségük a külső ívben autózókkal szemben, így senkinek nem kell attól tartania, hogy bennreked a csomópontban. Máshogy gondolkoznak a németek. Ők előszeretettel építenek olyan, spirális körforgalmakat, amelyekben a nyilak és a táblák mindjárt a belépéskor abba a sávba irányítják az autóst, amelyik a neki megfelelő kijáraton vezeti majd ki. Ezt a németes logikát követi - Magyarországon mindeddig egyetlenként - a Szeged melletti Algyő határában, egy korábbi halálcsomópontban épült "spirálforgalom".
Ígéretes megoldás a többsávos, jelzőlámpás körforgalom is, erre az első hazai példa a 81-es út júniusban átadott győri, Ipar úti csomópontja. Az ilyenek tulajdonképpen minden megoldás előnyeit egyesítik. A hagyományos kereszteződéseket kiiktatva megszüntetik a nagy sebességű ütközés veszélyét, a jelzőlámpák révén egyértelművé teszik az elsőbbségi viszonyokat, és átbocsátóképességük is igen nagy, hiszen az óriási körben, egyszerre több irányból érkezve és több sávban haladva, folyamatosan mozgásban vannak az autók. E recept mégsem csupán nagy helyigénye miatt nem lehet univerzális, de azért sem, mert az ilyen csomópontokban magas színvonalon "kiszolgált" autósokat nagy sebességre csábítva a kerékpárosokat és a gyalogosokat hozza kiszolgáltatott helyzetbe, ezen pedig csak az utóbbiak alul- vagy felüljáróra terelése segíthet.
Így az esetek többségében maradnak a jelzőlámpa nélküli és mind gyakrabban többsávos körforgalmak. Ezek folyamatos és biztonságos használhatósága pedig elsősorban az autósok együttműködő készségén múlik. Márpedig ez elég ritka a magyarországi utakon. Így aztán a régebben épült, már "belakott" körforgalmakban rendre lassú növekedésnek indul a - hagyományos kereszteződésekben jellemzőknél szerencsére sokkal enyhébb kimenetelű - koccanások száma. Ezek egy része, bár ez a sematikus rendőrségi statisztikákból nem derül ki, valószínűleg az "azért is bevágok eléd" típusú mentalitásból fakad, másik részük abból, hogy a körforgalomba bebocsátásra váró hiába figyeli a védett körben közeledők irányjelzőjét. Ha egymás után több kikanyarodó sem vette magának a fáradságot, hogy szándékát előre jelezze, a várakozó önkéntelenül is úgy érezheti: a következő nem pislogó autó is el fogja hagyni a körforgalmat, így ő besorolhat. Akkor van baj, ha téved.
A közlekedési torlódások elemzéséhez olyan számítógépes modellek alkalmasak, akár a gazdasági egyensúly vizsgálatához. A tanulság: a kevesebb út néha több, és a lassan járók időnként valóban tovább érnek.
Lakott területen kívüli úton, éjszaka és rossz látási viszonyok között a gyalogosok és a kerékpárosok részére a fényvisszaverő mellény használatát kötelezővé kell tenni – egyebek között ezt tartalmazza a KRESZ módosításáról a Világgazdaság birtokába került munkaanyag. Az intézkedés célja a közlekedésbiztonság javítása.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Hónapok óta mutogatnak egymásra a Főpolgármesteri Hivatal és a XI. kerületi polgármesteri hivatal illetékesei a Bicskei - Lágymányosi utca térségében év közben kihelyezett Megállni tilos-táblák eltávolítása miatt.
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?