Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d2bbfd36-7af8-4db9-bf87-c7bb1e536c04","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Biró Ferenc elleni egyik vád, hogy az ingatlanjára költötte a hatóság pénzét.","shortLead":"A Biró Ferenc elleni egyik vád, hogy az ingatlanjára költötte a hatóság pénzét.","id":"20250119_Az-Integritas-Hatosag-elnokenek-van-egy-rejtett-2-hektaros-birtoka-de-jogszeruen-nem-vallott-rola","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2bbfd36-7af8-4db9-bf87-c7bb1e536c04.jpg","index":0,"item":"7136f33f-e7cb-4957-af87-f90b054eb4a5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250119_Az-Integritas-Hatosag-elnokenek-van-egy-rejtett-2-hektaros-birtoka-de-jogszeruen-nem-vallott-rola","timestamp":"2025. január. 19. 14:01","title":"Az Integritás Hatóság elnökének van egy rejtett, 2 hektáros birtoka, de jogszerűen nem vallott róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A legfőbb ügyészség négy Arges és Valcea megyei helyszínen rendelt el házkutatást. Calin Georgescu 60 napos hatósági felügyeletéről a bíróság csütörtökön fog dönteni.","shortLead":"A legfőbb ügyészség négy Arges és Valcea megyei helyszínen rendelt el házkutatást. Calin Georgescu 60 napos hatósági...","id":"20250305_hazkutatas-calin-georgescu-romania","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a.jpg","index":0,"item":"b29693c5-b097-46bb-8679-fe296ff61003","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_hazkutatas-calin-georgescu-romania","timestamp":"2025. március. 05. 12:05","title":"Újabb házkutatásokat tartottak Calin Georgescu csapatánál Romániában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"gazdasag","description":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre hangosabban fenyegetőznek a hatósági árak újbóli bevezetésével. Na de vajon arra képesek voltak, hogy pusztán ezzel megállítsák a drágulást?","shortLead":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre...","id":"20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3.jpg","index":0,"item":"7eb98b87-6de9-4a8a-81a3-f2aff4ed6255","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","timestamp":"2025. március. 01. 10:30","title":"Szárnyal a csirkemell ára, vajon a kormány fogja megállítani? Ez a HVG februári bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a512c0fc-b418-4286-baa9-7186aa478cc6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A DK vezére úgy véli, az a dolguk, hogy kezdeményezzék az előrehozott választásokat, úgyhogy így tesznek. ","shortLead":"A DK vezére úgy véli, az a dolguk, hogy kezdeményezzék az előrehozott választásokat, úgyhogy így tesznek. ","id":"20250103_gyurcsany-ferenc-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a512c0fc-b418-4286-baa9-7186aa478cc6.jpg","index":0,"item":"81c602b6-c76b-4eb7-bb68-ef9329c9727f","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_gyurcsany-ferenc-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 14:19","title":"Magyar Péter után most Gyurcsány Ferenc is előrehozott választást akar, a DK kezdeményezi az Országgyűlés feloszlatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","shortLead":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","id":"20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799.jpg","index":0,"item":"4e9c41e5-38f7-48e3-8c54-1f9fc58c54fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","timestamp":"2025. január. 05. 15:00","title":"Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b63af68-dfaf-41fc-a71c-70fcc8052969","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Hogy milyen mélységben, azt még vizsgálja az olasz geofizikai intézet.","shortLead":"Hogy milyen mélységben, azt még vizsgálja az olasz geofizikai intézet.","id":"20250207_olaszorszag_foldrenges_szantorini_calabria","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b63af68-dfaf-41fc-a71c-70fcc8052969.jpg","index":0,"item":"cb4e1e15-bf48-417b-a3d7-ef81168fc65b","keywords":null,"link":"/vilag/20250207_olaszorszag_foldrenges_szantorini_calabria","timestamp":"2025. február. 07. 17:09","title":"4,8-es erősségű földrengés történt Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b5b6f0d-16a1-4f76-aeb7-d330f1b27406","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Nemhogy társadalmi egyeztetés nem volt, de még a társminisztériumok véleményét sem kérte ki az NGM, amikor az egyszerűsített foglalkoztatás feltételeinek szigorításáról döntött. A kormány többletbevételt remél, de a negatív hatások óriási veszteséget okoznak.","shortLead":"Nemhogy társadalmi egyeztetés nem volt, de még a társminisztériumok véleményét sem kérte ki az NGM, amikor...","id":"20250211_hvg-idenymunka-szigoritas-munkaltatok-alkalmi-munka-ngm-nem-szedik-a-meggyet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b5b6f0d-16a1-4f76-aeb7-d330f1b27406.jpg","index":0,"item":"e5230212-84b6-42ed-82c8-4b4e39de3b85","keywords":null,"link":"/360/20250211_hvg-idenymunka-szigoritas-munkaltatok-alkalmi-munka-ngm-nem-szedik-a-meggyet","timestamp":"2025. február. 11. 06:30","title":"Lehetetlen helyzet elé állít sok munkáltatót, hogy a kormány túltolta az idénymunka szigorítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","shortLead":"A nyomok részben hosszú nyakú növényevőktől, részben ragadozóktól származtak, néhol keresztezték is egymást. ","id":"20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e759e46d-8156-4076-8a46-a2c60e90f4dc.jpg","index":0,"item":"352e107e-9823-4486-8807-d68afa1c020b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Dinoszaurusz-labnyom-lelet-Oxfordshire","timestamp":"2025. január. 03. 15:30","title":"Dinólábnyomok tömkelegét tárták fel egy angliai kőfejtőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyurcsány’06 – Orbán’10: kinek állt inkább a zászló?
Jeskó József
Tetszett a cikk?
Négy évvel ezelőtt a választásokon győztes kormánykoalíció reformlázban égett, míg 2010 tavaszán már forradalmat vizionált a nyertes. Már az is érdekes kérdése a magyar politikai kultúrának, hogy az önmagát baloldalinak valló párt hirdet reformokat, míg a konzervatívok a forradalom terminust helyezik politikájuk középpontjába -- állapítja meg a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója,Jeskó József.
Amennyiben a szavakkal való bűvészkedés helyett a politika alapvető kérdéseire tekintünk, akkor az „Új Magyarország” és a „Nemzeti Együttműködés Rendszere” nem is áll annyira messze egymástól. Természetesen a két vízió számos tartalmi kérdésben eltérő válaszokat fogalmaz meg, azonban mindkettő a választásokon győztes politikai elit kísérlete, hogy mélyreható pozitív változásokat érjen el az államszervezet, a gazdaság és a társadalom területén. Mindkettő azzal az előfeltevéssel él, hogy a politika képes ezeket a változásokat véghezvinni, vagyis a kormányzás képes behatolni a társadalom szövetébe és megváltoztatni azt.
Gyurcsány giga poszteren, 2006
Érdemes tehát összevetnünk a bal- és jobboldali modernizációs kísérlet körülményeit, erősségeit, buktatóit.
A politikai morál és szimbolikus kérdések
A 2010-es Orbán kormány egyelőre a politika morális dimenzióját tekintve mérföldekkel a 2006-os Gyurcsány kabinet előtt jár, különösen az őszödi beszéd utáni időszakot tekintve. Sőt, a jobboldal erkölcsiségét éppen az adja meg, hogy a „hazug” Gyurcsánnyal szemben saját tisztaságát hangsúlyozhatja. Ebből a szempontból egyedül a választópolgárok véleménye a mérvadó, akik azóta több választáson és népszavazáson is ítéletet hoztak a baloldali kormánypolitika felett, megerősítve a jobboldal narratíváját a politika erkölcsi dimenzióját illetően. Ehhez a problémakörhöz szorosan kapcsolódnak a közösség összetartozásának, a politika szimbolikus oldalának kérdései. Ebben az összevetésben is a Gyurcsány-kormánynak kellett sokkal komolyabb akadályokkal megküzdenie. A ciklus nagy része úgy telt, hogy a társadalom jórésze nemkívánatos személyként vélekedett a kormányfőről, nemzeti ünnepeink az összetartozás érzése helyett a rendőrség és a tüntetők kergetőzésévé váltak, vagy éppen unalomba fulladtak.
Ezen a területen egyértelmű a Fidesz előnye, Orbánék kétségkívül rendelkeznek szavazóik mozgósításának, a szimbolikus politizálásnak az eszközeivel: képesek nagyszabású rendezvényeken tömegeket megmozgatni, aktualizálni a nemzeti motívumokat a törvényhozásban és a külsőségekben is. Ugyanakkor számolniuk kell azzal, hogy a szavazók egy részét kifejezetten irritálja a csúcsra járatott szimbolikus politizálás, különösen, ha annak célja elterelni a figyelmet a valódi intézkedésekről.
Amennyiben a kormányzati politika megalapozottságát vizsgáljuk igencsak komoly problémát jelent még felsorolni is a változó összetételű Gyurcsány-kormányok politikáját meghatározó programok, dokumentumok, esszék központi vonásait. A miniszterelnök különösen a ciklus második felében egyre-másra állt elő újabb és újabb ötletrohamaival, melyeket nemhogy a társadalom egésze, hanem a politikával napi szinten foglalkozók számára is szinte lehetetlen volt követni. Orbánék ezzel szemben minden bizonnyal másik utat választanak, a korábban bevált „polgári Magyarország” víziója helyett ezúttal a „Nemzeti Együttműködés Rendszere” lesz a keret, amelybe az összes intézkedést be lehet majd szuszakolni. A dokumentum ugyanis semmilyen olyan jellegű konkrétumot nem tartalmaz, hogy a kormányzati politika kisebb-nagyobb irányváltásai miatt módosítani, vagy újraírni kelljen.
Konszenzus vagy valami más?
Kiemelkedően fontos a kétharmad kérdése, a Fidesz olyan esélyhez jutott nagyarányú választási győzelmével, amely Gyurcsányéknak nem adatott meg, az Alkotmányban, a közigazgatási rendszerben, a pártfinanszírozásban és számos más területen képesek úgy mélyreható átalakításokra, hogy senkivel nem kell kompromisszumokat kötniük. A 2006-os kormánynak nemcsak ilyen jellegű problémái akadtak, a miniszterelnöknek nemcsak koalíciós partnerével, hanem saját pártjának eltérő álláspontú csoportjaival is meg kellett küzdenie, Gyurcsány személyét közel sem övezte olyan széleskörű elfogadottság még az MSZP-ben sem, mint jelenleg Orbánét.
[[ Oldaltörés (Folytatás) ]]
A baloldali vezér pozícióját elsősorban a választási siker legitimálta, ahogy illant a népszerűség, úgy erősödtek meg a leváltását szorgalmazó hangok is, ezzel szemben Orbánnak két elveszített parlamenti választás sem ingatta meg komolyan a pozícióját. Nem valószínű, hogy egy-egy esetleges kudarc ténylegesen problémát okozna számára saját pártján belül, illetve a hűséges vazallus KDNP-t sem lehet összevetni a rendkívül problémás koalíciós partnernek bizonyuló SZDSZ-szel.
Ugyanakkor mindkét kormányzat esetén megjelenik a széleskörű társadalmi konszenzus, valamiféle társadalmi paktum megteremtésének igénye. Gyurcsányék kudarcát jól jelzi, hogy utóbb a „jozefinizmus” és a „felvilágosult abszolutizmus” címkék kerültek a reformintézkedések mellé. Ezügyben azonban a jobboldali párt sem áll túl fényesen, hiszen a választások előtt a kampányban szó sem volt arról, hogy a „forradalom” készülne a szavazófülkékben, vagy, hogy a voksolás egy új társadalmi szerződés megalapozása lenne. Ez csupán egy utólagos konstrukció, amellyel a párt igazolja politikájának konszenzusos jellegét.
A társadalmi paktum legalábbis sajátos értelmezése, hogy a győztes politikai erő nem a többi párttal, hanem közvetlenül a polgárokkal köt megállapodást, hiszen a saját szavazóival nem kell megállapodnia, azért kapták tőlük a voksokat, mert egyetértenek velük. A többi párt szavazóit viszont az MSZP, a Jobbik és az LMP frakciója képviseli, tehát, ha velük kíván megállapodni ez csak a parlamentáris játékszabályok betartásával lehetséges.
A jóléti ígéretek kihívása
Egy dologban biztosan sokkal jobban állt a 2006 tavaszán alakuló kormányzat: ez pedig a kedvező környezet, ezekben az években az egész világgazdaságot a növekedés jellemezte, ráadásul térségünk országai ebben kifejezetten jól teljesítettek, a magyar kormányzat számára adott volt a lehetőség a felzárkózásra. Ugyanakkor az elszaladó államháztartási hiány olyan költségvetési szigort követelt, hogy a meghirdetett átalakításokhoz nem tudtak forrásokat elkülöníteni, azokat csupán racionalizálással, vagy lakossági hozzájárulással kísérelhették meg végrehajtani.
A Fidesz gazdaságpolitikája még komolyabb kihívásokkal néz szembe, egyrészt a globális recesszió, másfelől a görög példa nyomán egyre szigorodó európai pénzügyi politika szembemegy az adócsökkentése, a „népnyúzó intézkedések” visszavonására vonatkozó választási ígéretekkel. Ráadásul a 2008-as népszavazással a párt bezárta a co-payment rendszerek alkalmazásának lehetőségét is. Már most jól látszik, a gazdaságpolitika lehet az Orbán-kormány egyik Achilles pontja, hiszen a választási kampányt, sőt még a kormányprogramot is le lehetett tudni konkrét számok, céldátumok nélkül, mondván, ameddig nem ismerik a gazdaság valós helyzetét, addig érdemben nem tudnak nyilatkozni a várható intézkedésekről.
A „csontvázak” emlegetése, az előző kormányra való mutogatás azonban rövid időn belül kontraproduktív lett, bebizonyosodott, hogy a jelenlegi bizonytalan helyzetben még egy belföldön elhangzott nyilatkozatnak is milyen súlyos következményei lehetnek. A Varga Mihály vezette bizottság végül a helyes döntést hozva az államcsőd emlegetése helyett kijelentette, hogy konszolidált a költségvetés helyzete és tartható a tervezett költségvetési hiány. Ezzel kapcsolatban mindenestre jól látszik, hogy komoly a bizonytalanság a Fideszben, hiszen egyszerre kell megfelelni az Európai Unió szigorú szabályainak, a bizonytalan helyzetben labilis pénzpiacoknak és a végsőkig felfokozott választói igényeknek is.
Esélyek és kockázatok
A Gyurcsány-kormányhoz képest számos területen kifejezetten jók az új kormány lehetőségei, a kétharmados győzelem, a morális csapdahelyzet felszámolása, az erős szimbolikus politizálás mind-mind az Orbán-kormány mellett szól, ugyanakkor az elvárások is óriásiak. Ennek megfelelően az új rezsim minden eddiginél merészebb célokat fogalmazott meg, nem csupán kormányváltásról, hanem mint a magyar történelem új szakaszának a kezdetéről beszélnek a választói döntés kapcsán. Ebben a narratívában lezárul a rendszerváltás utáni átmeneti időszak, amely csak kudarcot és eredménytelenséget hozott.
A közjogi rendszer átformálására minden lehetősége megvan a Fidesznek, csak rajtuk múlik, hogy mennyire tartják tiszteletben a parlamentarizmus hagyományait. Azonban a közösség újjászervezése, a beteg demokrácia meggyógyítása nem ígérkezik könnyű feladatnak, hiszen ezt a „jó kormányzásnak” egy bizalomhiányos, depressziós társadalom közegében kell megvalósítania. A másik óriási kihívás a gazdaság felől érheti a Fidesz koncepcióját, hiszen minden szimbolikus siker ellenére, valójában az életkörülményekben érezhetően bekövetkező javulás legitimálhatja a Nemzeti Együttműködés Rendszerét. Elválik, Orbán Viktor június 8-án meghirdetett akcióprogramja képes lesz-e megalapozni az ezt célzó későbbre tervezett intézkedéseket?
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?