Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"59e08818-1f34-4960-963b-c71a9d2f1903","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz Roszatom tudósai állítólag egy olyan plazmahajtóművel rukkoltak elő, ami forradalmasíthatja a bolygóközi utazást. A prototípus már megvan, most a finomhangolás és a tesztelés kezdődik.","shortLead":"Az orosz Roszatom tudósai állítólag egy olyan plazmahajtóművel rukkoltak elő, ami forradalmasíthatja a bolygóközi...","id":"20250211_roszatom-plazmahajtomu-urutazas-mars-fold","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59e08818-1f34-4960-963b-c71a9d2f1903.jpg","index":0,"item":"efd59066-079a-44da-97fa-1265e5d6a3ac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_roszatom-plazmahajtomu-urutazas-mars-fold","timestamp":"2025. február. 11. 16:03","title":"Újfajta hajtóművet fejlesztettek az oroszok, azt állítják, hogy 30 nap alatt érnék el vele a Marsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány hete, egy fontos szerzői jog per kellős közepén jelentette be Mark Lemley, a Meta szellemi jogokra szakosodott ügyvédje, hogy otthagyja a céget. A miértekről egy interjúban beszélt.","shortLead":"Néhány hete, egy fontos szerzői jog per kellős közepén jelentette be Mark Lemley, a Meta szellemi jogokra szakosodott...","id":"20250302_meta-mark-lemley-ugyved-mark-zuckerberg-donald-trump","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d285c89c-d863-4dd3-bc8b-ccb195c40811.jpg","index":0,"item":"e0183521-088d-4cb2-9136-132545e760a9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_meta-mark-lemley-ugyved-mark-zuckerberg-donald-trump","timestamp":"2025. március. 02. 20:03","title":"Otthagyta a Metát a sztárügyvéd, mert a cégen és Mark Zuckerbergen is „neonáci őrület lett úrrá”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"038cf5ac-aba6-419a-9061-87273688bda7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Honda leányvállalatként vette volt át a Nissant, amit sértőnek talált a sokáig második legnagyobb japán márka vezetése. ","shortLead":"A Honda leányvállalatként vette volt át a Nissant, amit sértőnek talált a sokáig második legnagyobb japán márka...","id":"20250213_Nem-lesz-Honda-Nissan-hazassag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/038cf5ac-aba6-419a-9061-87273688bda7.jpg","index":0,"item":"818986e2-f23a-403b-8f4c-caec711a77f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250213_Nem-lesz-Honda-Nissan-hazassag","timestamp":"2025. február. 13. 11:55","title":"Nem lesz Honda–Nissan-házasság, mást akarnak a felek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktort felvillanyozták a barátai. A szerbeknél már a rendőrség kutakodik a USAID által támogatott szervezeteknél, Trump félreértelmezi Moszkva szándékait. Nemzetközi lapszemle.","shortLead":"Orbán Viktort felvillanyozták a barátai. A szerbeknél már a rendőrség kutakodik a USAID által támogatott...","id":"20250226_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"e64612e5-7fd5-46d0-8180-3089a5af425e","keywords":null,"link":"/360/20250226_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 26. 10:32","title":"Amíg a Bizottság Kijevben volt, Várhelyi Olivér Brüsszelben fejtette ki álláspontját a vadászkutyákról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"683ad63a-3151-4a3d-98df-8008456f17c4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A napokig tartó vörös kód után a közeledő jó idő hírnöke lehet a madár.","shortLead":"A napokig tartó vörös kód után a közeledő jó idő hírnöke lehet a madár.","id":"20250224_Elso-golya-Oroshazan-idojaras-enyhules-tavasz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/683ad63a-3151-4a3d-98df-8008456f17c4.jpg","index":0,"item":"ac060b9e-362c-4ce4-89c2-090934d5db48","keywords":null,"link":"/elet/20250224_Elso-golya-Oroshazan-idojaras-enyhules-tavasz","timestamp":"2025. február. 24. 11:02","title":"Orosházára már megérkezett az első gólya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11fe6a59-9ca3-48d7-a5dd-cbaffa3c8b8c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Helyben termelt áram helyben fogyasztva akár töredékáron. Ezt és ennél többet is ígérnek az energiaközösségek, amik már itthon is zöld utat kaptak, bár még kissé döcögőset. Pedig hatásuk kimondottan jó lehet, nézzünk akár környezeti, társadalmi, gazdasági és emberi jóléti szempontokat. Két avatott szakértővel jártuk körbe a témát az ecuadori indiánok mini vízerőműveitől Veszprém egykori pokoli tornyáig.","shortLead":"Helyben termelt áram helyben fogyasztva akár töredékáron. Ezt és ennél többet is ígérnek az energiaközösségek, amik már...","id":"20250305_energiakozossegek-megujulo-kozossegi-energia-igazsagos-atmenet-zcast-podcast--Szalkai-Lorincz-Agnes-MTVSZ--Dunai-Balint-MERSZ","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11fe6a59-9ca3-48d7-a5dd-cbaffa3c8b8c.jpg","index":0,"item":"82ecd0f2-3727-49df-ba7c-39e878c0ef95","keywords":null,"link":"/zhvg/20250305_energiakozossegek-megujulo-kozossegi-energia-igazsagos-atmenet-zcast-podcast--Szalkai-Lorincz-Agnes-MTVSZ--Dunai-Balint-MERSZ","timestamp":"2025. március. 05. 15:30","title":"zCast: Rezsicsökkentés alulról – Hogyan lehetek áramtermelő úgy, hogy én is és a szomszédom is jól járjon, és a nemzetgazdaság is megköszöni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A második helyet Kerkez Milos, míg a harmadik Willi Orbán lett. Az év edzőjének Marco Rossit választották.","shortLead":"A második helyet Kerkez Milos, míg a harmadik Willi Orbán lett. Az év edzőjének Marco Rossit választották.","id":"20250131_szoboszlai-dominik-magyar-aranylabda","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267.jpg","index":0,"item":"b34c29b1-842e-4147-9ffc-0b596527be54","keywords":null,"link":"/sport/20250131_szoboszlai-dominik-magyar-aranylabda","timestamp":"2025. január. 31. 21:07","title":"Ismét Szoboszlai Dominiké a Magyar Aranylabda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"815c09cb-c962-417c-8067-94869aa035de","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az autósiskolák eddig nem szenvedték meg, hogy a középiskolásoknak ingyen jár az autósoktatás, sőt, sok szülő keresi őket azzal, hogy a gyerekük elvégezte az online képzést, de vizsgázni nem tud.","shortLead":"Az autósiskolák eddig nem szenvedték meg, hogy a középiskolásoknak ingyen jár az autósoktatás, sőt, sok szülő keresi...","id":"20250114_allami-ingyenjogositvany-vizsga-autos-iskola","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/815c09cb-c962-417c-8067-94869aa035de.jpg","index":0,"item":"28d4848b-df6c-449d-98eb-c2dffe46785e","keywords":null,"link":"/kkv/20250114_allami-ingyenjogositvany-vizsga-autos-iskola","timestamp":"2025. január. 14. 07:59","title":"Nehezen indul be az állami ingyenjogosítvány rendszere, sokaknak nincs hol vizsgázniuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az afrikai gyökerű Dakar-rali 2009-ben átkerült Dél-Amerikába, ezzel pedig jó néhány korábbi fix résztvevő elhagyta a versenyt - köztük a magyarok is. Cikkünkben ennek okait keressük, illetve annak is megpróbálunk utánanézni, lesznek-e még magyar versenyzők a legismertebb raliversenyen.
Az első számú tereprali-viadalt 1978 óta évről évre megrendezik, de az utóbbi időben valami érezhetően megváltozott, véget ért. A 2008-as versenyt törölték, miután előző évben a terroristák négy turistát és három katonát gyilkoltak meg Mauritániában, majd a terrorizmus elől az egész rendezvény átköltözött Dél-Amerikába. Kérdés, hogy a tízezer kilométernyi távolság milyen változásokat hozhat.
A magyar Dakar-kontingens legismertebb és ma is legaktívabb figurája Szalay Balázs, aki 1996-ban képviselte először hazánkat az afrikai versenyen. Szerinte az új helyszín nem eredményezett komoly változásokat a sportban. „Az indulók számán egyáltalán nem érezni visszaesést, bár az igaz, hogy a kieső európai versenyzőket felváltották az észak- és dél-amerikai pilóták és csapatok” - mondta a hvg.hu-nak.
Bár a szervezők tudták, hogy a nagy nevek, mint Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Marc Coma vagy Cyril Despres Buenos Airesben sem fognak hiányozni a mezőnyből, de rájöttek, hogy a hirtelen jött változás mindenképpen érezhető lesz az indulók számában. Emiatt bővítették a repertoárt, így az autók, motorok és kamionok mellé 2009-ben felvették a rajtlistára a quadokat is.
A kontinensváltás miatt sincs kevesebb induló
AP
Szalay eddig összesen tízszer indult a viadalon, s bár négyszer technikai okok miatt fel kellett adnia a versenyt, 2005-ben - eddigi legjobb eredményét elérve - a 21. helyet szerezte meg az autók között. Ez az esztendő különösen sikeres volt magyar szempontból, hiszen a Palik László - Darázsi Gábor páros a 18. helyen ért célba, ami eddig a legjobb magyar eredmény a Dakaron.
„Az elmúlt két évben anyagi okok miatt hagytuk ki a Dakar-ralit – mondta a hvg.hu-nak a Szalay Balázs, aki Bunkoczi Lászlóval a navigátori ülésben 2009-ben vágott neki utoljára a sivatagi versenynek, akkor 22. helyen végeztek. – Sajnos hazánkban a gazdasági és pénzügyi válság keményen érintette az autósportot, és ez az oka a többi magyar induló távolmaradásának is.”
Szalay nagyjából 100 millió forintra teszi csapata, az Opel Dakar Team profi működéshez szükséges költségvetést. Az összeg azonban az induló igényeitől és céljaitól is függ, egy amatőr motoros versenye akár tízmillióból is kijöhet. „Vannak, akik kalandvágyból vágnak neki a dűnéknek, viszont többen vannak, akik komoly eredményeket szeretnének elérni. Míg az előbbi kategóriánál elég egy kis szerviz is, az utóbbi esetében szinte nincs határ.”
Nem elég egy térkép, a csillagos ég a büdzsé határa
AP
A magyar csapat továbbra sem adta fel a céljait, a 45 éves versenyző célja az, hogy két év kihagyás után, 2012. január elsején újra ott lehessen a dél-amerikai rajtnál. Azóta már számos versenyen szereztek további tapasztalatokat, de hogy a formából ne essenek ki, a jövőben számos más, külföldi és rangos tereprali-versenyen is indulnak.
„A Dakar helyett tavaly Oroszországban és Olaszországban is rangos versenyeken vettünk részt - tette hozzá Szalay. - Idén a szintén Oroszországban megrendezett Silk Way Rallyra készülünk, már csak azért is, hogy ne essünk ki a sivatagi versenyzésből. Célunk ugyanis továbbra is a Dakar-rali, melyet a legnagyobb kihívásnak tekintek az életemben.”
[[ Oldaltörés (Magyar ralisok, akik minden évben ott vannak Afrikában) ]]
Magyar ralisok, akik minden évben ott vannak Afrikában
Az elsőszámú tereprali távozásával egy időben, 2008-ban indult egy másik verseny is, az Africa Eco Race, melyet eleinte a nemzetközi sajtó még „ellen-Dakar”-nak nevezett. A kéthetes versenynek azóta egyre jobban cseng a neve, s ez a reklámértékében is megmutatkozik. Amikor ugyanis a Dakar-ralit áthelyezték Dél-Amerikába, az afrikai terepet kedvelő versenyzők nem is követték a versenyt az új kontinensre, és manapság egyre több versenyző tér vissza a gyökerekhez.
A verseny sportigazgatója a háromszoros Dakar-győztes, lassan hetvenéves René Metge, aki egyben az útvonal megszervezéséért is felelős. Ez a klasszikus Dakar-útvonalon (Marokkó, Mauritánia, Szenegál) alapul, célja pedig a szenegáli főváros. A versenyen állandó résztvevő egy hatfős magyar kamionos csapat, a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő alkotta Qualisport, mely 2010-es győzelmével még Metge elismerését is kivívta.
A Qualisport versenyzői ünneplik 2010-es győzelmüket
Autómenedzser
„2008-ra állt össze egy ütőképes csapat, melyet mai napig leginkább az eredeti Dakar-szellemiség motivál, az eredeti sivatagi verseny romantikája – mondta a hvg.hu-nak Mészáros Sándor, a versenyt a tavaly egyedi építésű Scania kamionjával megnyerő Qualisport csapatának szóvivője. – Bár nem a pénz a legfontosabb, mert akár indulhattunk volna a Dakaron is, de az AER költségvetése kétharmada annak. Idén hetvenezer euró (mintegy 19 millió forint) volt a verseny összköltsége, de ebben az utaztatástól az étkezésig minden benne van.”
„Váltásban azonban nem gondolkodunk, a kontinens és a Szahara szeretete miatt a mi versenyünk az Africa Eco Race. Abból, amiért a Dakar hivatalosan Dél-Amerikába költözött, azaz a terrorveszélyből, mi semmit sem érzékeltünk. A szervezés profi, a veszélyesnek ítélt szakaszokon katonai biztosítás van. Minden induló maga dönti el, mire lehet szüksége a sivatagban és mit visz magával. Mindenki tapasztalatból tudja, mire van szüksége kint, és ezzel egészen 2011-ig nálunk sem volt gond. Idén azonban jött egy 22 méteres repülés kamionostul, egy eltört az első tengely, így nem volt címvédés.”
A 2011-es verseny is értékes tapasztaltokkal zárult
Fotó: Monika Wiąckiewicz
A verseny fejlődése az indulók számából érezhető legjobban. Valamennyi kategóriát beleértve (autó, motor, kamion) 2008-ban összesen 32, egy év múlva 41, tavaly pedig már 57 induló volt. A Qualisport csapatmenedzsere szerint a Szlovákiából és Csehországból is vannak érdeklődők. További vonzerőt jelenthet az amatőrök számára indított RAID-verzió is, amely felmérőként szolgál az indulók számára, hiszen ugyanazt a pályát kell teljesíteni, amit a profik, csak versenyen kívül.
A világ legnehezebb terepversenye a motorsportban a Dakar-rali: az autósoknak és motorosoknak több mint 9500 kilométert kell teljesíteniük Chilében és Argentínában, ahol az útjuk sivatagokon és kanyonokon keresztül vezet – a tévénézők legnagyobb örömére.
A dél-amerikai Dakar-rali első gyorsasági szakaszán, szombaton a Mirco Schultis, Ulrich Leardi német-svájci páros a nézők közé hajtott, s életét vesztette egy 28 éves nő, aki koponya-, hasi, illetve medencesérüléseket szenvedett.
Kilenc év után idén nem állt rajthoz a Dakar Rallyn Szalay Balázs és csapata, amely most az Opel Dakar Team nevet viseli. Ezt a kihagyott évet a gárda a megerősödésre használta.
Hét elejére biztossá vált, hogy a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős nem lesz ott a 2011-es Dakar-ralin, mert nem sikerült megszerezni az induláshoz szükséges pénzösszeget.
Szerdán Párizsban jelentik be, hogy hol rendezik meg jövőre a világ legnehezebb autós terepversenyét, a Dakar-ralit, amelyet idén már második alkalommal dél-amerikai helyszíneken bonyolítottak le.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?