Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"54aacf19-f711-406c-bee6-8bc3f5475c3e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt orvos EP-képviselőjét Takács Péter államtitkár feljelentéssel fenyegette a covid-járvány kezelésére tett kritikái miatt, erre válaszolt Kulja András. De a pártelnök Magyar Péter is számonkérte a kormányt, hogy közbeszerzés nélkül költöttek el a covid idején 722 milliárd forintot – többek közt túlárazott lélegeztetőgépekre és vakcinákra, valamint propagandára.","shortLead":"A Tisza Párt orvos EP-képviselőjét Takács Péter államtitkár feljelentéssel fenyegette a covid-járvány kezelésére tett...","id":"20250127_Kulja-Andras-valasza-az-allamtitkarnak-Kiket-szeretnel-feljelenteni-az-elhunytakat-hogy-rontottak-a-statisztikakat-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54aacf19-f711-406c-bee6-8bc3f5475c3e.jpg","index":0,"item":"2eea3495-8f7f-4dbc-9324-0f473c72e9ef","keywords":null,"link":"/itthon/20250127_Kulja-Andras-valasza-az-allamtitkarnak-Kiket-szeretnel-feljelenteni-az-elhunytakat-hogy-rontottak-a-statisztikakat-ebx","timestamp":"2025. január. 27. 18:19","title":"Kulja András válasza az államtitkárnak: “Kiket szeretnél feljelenteni, az elhunytakat, hogy rontották a statisztikákat?“","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96b29d84-c28a-4b79-8d7b-5aa47423199a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök-helyettes írásbeli válaszban reagált a DK képviselőjének megjegyzéseire.","shortLead":"A miniszterelnök-helyettes írásbeli válaszban reagált a DK képviselőjének megjegyzéseire.","id":"20250109_Imadkozom-Onert-Semjen-Zsolt-Karmelita-megszenteles-Vadai-Agnes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96b29d84-c28a-4b79-8d7b-5aa47423199a.jpg","index":0,"item":"935f27f7-0cfd-463f-9b7a-ebcd0cbe5fa2","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_Imadkozom-Onert-Semjen-Zsolt-Karmelita-megszenteles-Vadai-Agnes","timestamp":"2025. január. 09. 09:04","title":"„Imádkozom Önért” – üzente Semjén a Karmelita megszentelését firtató Vadai Ágnesnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca93b312-6f8a-48ea-8e11-a132eb43bade","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emberről emberre nem terjed, rágcsálók ürüléke terjeszti a vírust, ami megölte Gene Hackman feleségét.","shortLead":"Emberről emberre nem terjed, rágcsálók ürüléke terjeszti a vírust, ami megölte Gene Hackman feleségét.","id":"20250308_Mit-lehet-tudni-arrol-a-fertozesrol-ami-megolte-Gene-Hackman-feleseget","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca93b312-6f8a-48ea-8e11-a132eb43bade.jpg","index":0,"item":"4396f38f-aeb2-4ad6-a0b7-1dcdf1e82376","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Mit-lehet-tudni-arrol-a-fertozesrol-ami-megolte-Gene-Hackman-feleseget","timestamp":"2025. március. 08. 15:23","title":"Mit lehet tudni a fertőzésről, ami megölte Gene Hackman feleségét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab66a3ff-5a59-4471-84be-78ed2b50f78a","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Az USA piacvédő jelszavakkal legutóbb egy évszázada kezdett vámháborúba, és annak sem lett jó vége. Az 1930-ban elfogadott törvény s az arra reagáló ellenintézkedések lefagyasztották a nemzetközi kereskedelmet, elmélyítették a gazdasági világválságot, ezzel hozzájárultak a szélsőségesek megerősödéséhez.","shortLead":"Az USA piacvédő jelszavakkal legutóbb egy évszázada kezdett vámháborúba, és annak sem lett jó vége. Az 1930-ban...","id":"20250216_hvg-trump-vamhaboruja-tortenelmi-elozmeny-onsorsrontas-a-mult-kutja","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab66a3ff-5a59-4471-84be-78ed2b50f78a.jpg","index":0,"item":"f127b714-3885-4740-8c5c-6579166819eb","keywords":null,"link":"/360/20250216_hvg-trump-vamhaboruja-tortenelmi-elozmeny-onsorsrontas-a-mult-kutja","timestamp":"2025. február. 16. 08:30","title":"Az USA utolsó vámháborújának csak vesztesei voltak, de Trumpot ez nem érdekli","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed4dd719-2697-42c9-b2f9-e98245e68864","c_author":"HVG","category":"360","description":"A milliárdos és társának cége, amely az FC Kosice focicsapat résztulajdonosa is, a közbeszerzést már kiírta. ","shortLead":"A milliárdos és társának cége, amely az FC Kosice focicsapat résztulajdonosa is, a közbeszerzést már kiírta. ","id":"20250110_Szijj-Laszlo-Magyar-Oliver-Matyas-Kassai-Labdarugo-Akademia-Borsodsport-Invest-Slovak-Sport-Development","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed4dd719-2697-42c9-b2f9-e98245e68864.jpg","index":0,"item":"7ddffe11-47b3-49bd-b815-8d6f75612169","keywords":null,"link":"/360/20250110_Szijj-Laszlo-Magyar-Oliver-Matyas-Kassai-Labdarugo-Akademia-Borsodsport-Invest-Slovak-Sport-Development","timestamp":"2025. január. 10. 12:15","title":"Hamarosan indulhat Szíjj Lászlóék kassai fociakadémiájának építése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","shortLead":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","id":"20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813.jpg","index":0,"item":"55164250-48ce-4305-bfb3-2ccfdf47b4f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","timestamp":"2025. január. 29. 17:40","title":"Ukrán dróntámadás érte Oroszország negyedik legnagyobb olajfinomítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b3f5eb-a1dc-411d-b4ba-199548c2ca42","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy kis csapóajtó lényegében a szabadalom, amelyen keresztül az oltóanyag bejuthat az akkuházba.","shortLead":"Egy kis csapóajtó lényegében a szabadalom, amelyen keresztül az oltóanyag bejuthat az akkuházba.","id":"20250224_Erdekes-otlettel-gyorsitana-az-elektromosauto-tuzek-oltasat-a-Renault","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b3f5eb-a1dc-411d-b4ba-199548c2ca42.jpg","index":0,"item":"242230a8-11ab-47d5-8793-7aac09acfd9e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_Erdekes-otlettel-gyorsitana-az-elektromosauto-tuzek-oltasat-a-Renault","timestamp":"2025. február. 24. 08:58","title":"Érdekes ötlettel gyorsítaná az elektromosautó-tüzek oltását a Renault","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89fc2d60-e940-434c-ac63-d522903df65c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Eden Knight ösztöndíjjal érkezett az Egyesült Államokba, és amikor menedékjogért akart folyamodni, meggyőzték, hogy térjen vissza Szaúd-Arábiába. ","shortLead":"Eden Knight ösztöndíjjal érkezett az Egyesült Államokba, és amikor menedékjogért akart folyamodni, meggyőzték...","id":"20250211_szaudi-kovetseg-ongyilkos-transz-fiatal","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89fc2d60-e940-434c-ac63-d522903df65c.jpg","index":0,"item":"a874d60b-3b47-496f-a97c-dcba9fa9f947","keywords":null,"link":"/vilag/20250211_szaudi-kovetseg-ongyilkos-transz-fiatal","timestamp":"2025. február. 11. 16:39","title":"A szaúdi követségnek dolgozott az ügyvéd, aki rábeszélte a később öngyilkosságot elkövető transznemű fiatalt, hogy menjen haza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fuvaroson és a szállásadón is csattan a menekültválság
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az osztrák határ mentén megszigorított ellenőrzések szinte azonnali vesztesei a fuvarozók voltak, akik a veszteglés miatt többórás késéseket szenvednek el. Számukra nem nagyon van jó megoldás, mindenképpen növekednek a költségeik: vagy a kötbér, vagy a második sofőr beállítása vagy pedig a kerülőút miatt. A hoteleknél, szállásadóknál csoportok és egyéni turisták elkezdték lemondani a foglalásukat.
Bár a menekválság elsősorban társadalmi és politikai ügy, már előjöttek ennek gazdasági hatásai is. Alaposan befűtöttek az osztrák hatóságok a Magyarországról kiáramló fuvarozóknak a rövid, ám tömény szigorított ellenőrzéssel a hét elején: pillanatok alatt sok kilométeres sor torlódott fel a határ mentén, ami garantált legalább 5-7 órás késést. “Hat-hét órán keresztül araszolva, vagy sehogy sem haladni természetesen nagyon nem jó, és ha rendszeressé válnak az ilyen és ehhez hasonló lassulások, az már érezhetően befolyásolja a fuvarok teljesítési idejét” – mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára. Tudnak olyan konkrét esetekről – ezeket viszont nem nevezte meg –, amik során az osztrák határellenőrzés szigorítása miatt jelentős időhátrányt szenvedtek el magyar szállítmányok az osztrák határon.
Túry Gergely
"Sofőr nem terem minden bokor alján"
A teljesítési idő jelentősebb növekedése mindenképpen többletköltségekkel járna részben a késedelmes teljesítésből fakadóan – bár szakértők szerint a szerződések általában tartalmaznak valamiféle vis maior kitételt. Másrészt amennyiben a sok várakozás miatt a szállítási határidő teljesítése a kötelező pihenőidők miatt nem lehetséges egy sofőrrel, akkor “négykezes” szállításra kell áttérni, azaz két sofőrrel kell indítani a szálítmányt. Ez pedig a második vezetőre eső költségekkel – a vezetett időtől és a távolságtól is függő fizetése, szállásköltség, napidíj, közterhek – mindenképpen növeli a fuvarra eső kiadásokat. Ráadásul képzett sofőr “nem terem minden bokorban”, a sofőrhiány is nehezítené a helyzet megoldását.
Tachográf és négykezes
A kamionsofőrök így nem tudják betartani – a sok órás kényszerű várakozás miatt – a számukra előírt pihenőidőt. A menetíró-készülék (tachográf) ugyanis méri a gépkocsivezető által megtett utat és a sofőr munkaidejét, ami 9 óra lehet, ennek letelte után 20 perccel 8 órát pihennie kell a sofőrnek. Így a kamionokat, ha időben célba szeretnének jutni az áruval, két gépkocsivezetővel kell útnak indítani – ez a négykezes. Mindez pedig megdrágítja a szállítást és időben is bizonytalanná is teszi
A szövetséghez tartozó fuvarozó vállalkozások azonban abban egyeztek meg, hogy e tárgyban a sofőrök nem nyilatkoznak. Szállítmányvesztés veszélye ugyanakkor nem áll fenn, hiszen a hűtőtechnológia ma már olyan, hogy meg sem kottyan neki ekkora, de ennél hosszabb várakozás vagy késlekedés sem.
Jönnek a négykezes fuvarok
Hat-nyolc órás késésekről számolt be Simorjai Ambrus, a Horváth Rudolf Intertransport csoportvezetője is. “Ennek nyomán egy sor esetben kötbérre, káreseményre kell számítani.” Igaz, a társaság partnereivel kötött szerződései legnagyobb részében szintén szerepel egyfajta védelem az ilyen esetekben, de van olyan partner is, aki nincs tekintettel a határon kialakult helyzetre és behajtja, ami jár neki. A cég ugyancsak beveti a “négykezes” szállítást, és adott szállítmányok esetében kerülő útvonalat – elsősorban Szlovákián és Csehországon keresztül – választ.
„Nekem még nem volt gondom, de közel, s távol az osztrák határ az egyetlen ilyen hely” – mondta lapunknak egy éppen Németországban tartózkodó sofőr. „Akár három hetet is lehúzok kint úgy, hogy nem találkozom semmi extrémebb helyzettel. A határok mindenhol nyitva vannak, sehol sincs semmi ellenőrzés, kivéve nálunk és Svájcban.” A késések elkerülhetőek, majd hosszabbra tervezik a menetidőt, mint régen, amikor még voltak határok. Az angolok például már egy ideje egyre több árut szállítanak repülőn, azaz már egyre inkább bekalkulálják, hogy lesznek fennakadások.
Pihenés helyett kamionőrzés
A Calais kikötőjéhez vezető úton tömegével állnak menekültek, akik a Nagy-Britanniába tartó kamionokra próbálnak felkapaszkodni, hogy átjussanak a szigetországba. Sofőröktől azt lehet hallani, hogy a francia rendőrök ezzel már semmilyen módon nem foglalkoznak, így a kamionosoknak kell résen lenni. Ez nem ritkán azzal is jár, hogy a kötelező pihenőidőben alvás helyett azt lesik, nehogy bemásszanak az autóba. A kamionok ugyanis leginkább a parkolóban és a pihenőhelyeken vannak kiszolgáltatva, az sem ritka, hogy egy este alatt 4-5-ször is megpróbálkoznak ugyanazzal a járművel.Veszítenivalójuk ugyanis mindenhol a kamionosoknak van, mert, ha nem szúrják ki időben a potyautast, hatalmas büntetésekre készülhetnek –2 ezer font körüli összegekről lehetett hallani. A sofőrök tehetetlenek, a hatóságok pedig vagy nem veszik komolyan az ellenőrzéseket, vagy összejátszanak az illegális bevándorlókkal.
„A kötelező pihenőidő okozta problémát többféle módon is ki lehet küszöbölni. A négykezes autók indítása mellett például úgy is, hogy „az árut átadjuk egy kollégának félúton és ő tovább viszi.
Szlovákia és Szlovénia felé kerülnek a kamionok
A DHL Freight Magyarország is megpróbálja elkerülni az osztrák-magyar határszakaszt, ha úgy látja, hogy erre van szükség. „Európa északi és nyugati tájai esetében cseh és szlovák tranzittal, bizonyos dél-európai desztinációk esetében pedig szlovéniai tranzittal igyekszünk elkerülni az osztrák határon megnövekedett várakozási időt – mondta a hvg.hu-nak Kulcsár Atilla a cég értékesítési- és marketingigazgatója.
Az elkerülő útvonalak mellett úgynevezett programozott indításokat is szerveznek, amelyeknél figyelembe kell venniük az elvárt tranzitidőket, a lerakási időpontokat valamint a megnőtt vezetési- és munkaidőket, célszerűen elkerülve a 8-18 óra közötti időt.
Osztrák rendőrök ellenőriznek egy kamiont Miklóshalmánál
MTI / Filep István
A csomagok kézbesítésében nem okozott fennakadást a szigorított határátlépési vizsgálat – mondták az osztrák tulajdonú Trans-o-flex Kft.-nél - ám problémát jelentett, hogy jelentős késéssel tudták csak üzemeltetni a Budapest és Bécs közötti gerincjárati tehergépjárműveiket. Ezek 2,5-3 órás csúszással közlekedtek hétfőn és kedden emiatt pedig az érintett depókban is elnyúltak a munkafolyamatok, de ezt cégen belül sikerült megoldani. Szerdán már nem voltak hasonló késések.
Lemondják a turisták a foglalásokat, vagy azonnal átköltöznek a Keleti pályaudvar mellől
A kamionosoknál igazából csak két napon át volt fennakadás, ezért a késésekkel járó kötbér vagy a plusz sofőr beállítása egyszeri költségként merült fel, de jelzi, mivel is járna, hogy a határokon a szigorított ellenőrzés újra visszatérne. Ezzel szemben a hotelek, szállásadók számára máris húsbavágó a menekülthelyzet itthoni kezelése.
A Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) arról számolt be az MTI-nek, hogy tagirodáinál a menekültügyi helyzet miatt külföldi csoportok és egyéni utasok sorra mondják le magyarországi látogatásaikat. A szervezet attól tart, hogy a következő napokban még több lemondás érkezhet, ami jelentős bevételkiesést okozhat.
Van olyan utazási iroda, ahol a jellemzően napi 50 egyéni foglalás helyett az utóbbi két napban csak 4-6 érkezett, a csoportok pedig a tervezett létszámnál kevesebb fővel érkeznek, mivel sokan nem mernek ide utazni. Eddig jellemzően a szeptember elején-közepén esedékes utakat töröltek, de volt már októberi nagy létszámú csoport lemondás is. Van olyan tagiroda, amely jelezte, hogy Hegyeshalomból nem tudnak továbbjönni vonattal Bécsből érkező a vendégei. Egyelőre csak néhány iroda jelezte a problémát, de attól tartanak, hogy a következő napokban ennél több lemondás érkezhet - mondta.
A fő probléma az, mondta a MUISZ vezetője, hogy a külföldi sajtóban folyamatosan sokkoló képek jelennek meg a magyarországi helyzetről és ez már önmagában elriasztja a turistákat attól, hogy Magyarországra jöjjenek, függetlenül attól, hogy repülővel, vonattal, autóval, vagy hajóval érkeznének. A Keleti pályaudvar környéki szállodákból azonnal szeretnének átköltözni a vendégek más hotelekbe.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?