Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c039961-b6b1-41ce-bf19-8a20350ad782","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Amennyiben mégis kirándulni tervez, kerülőúton is el lehet jutni a Nagy-Hideghegyhez és a Csóványoshoz.","shortLead":"Amennyiben mégis kirándulni tervez, kerülőúton is el lehet jutni a Nagy-Hideghegyhez és a Csóványoshoz.","id":"20250107_Ne-turazzon-a-Kiralyret-kornyeken-csutortokon-vadakat-lonek-kiCsovanyosHideghegy","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c039961-b6b1-41ce-bf19-8a20350ad782.jpg","index":0,"item":"a1c75a88-a1ff-4a06-b7d4-80a153e268ef","keywords":null,"link":"/zhvg/20250107_Ne-turazzon-a-Kiralyret-kornyeken-csutortokon-vadakat-lonek-kiCsovanyosHideghegy","timestamp":"2025. január. 07. 15:17","title":"Ne túrázzon a Királyrét környékén csütörtökön, vadakat lőnek ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9dea29f9-f250-463c-b4f3-a402ab88dcdc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bakács Tibor őszintén vallott a családi kapcsolatairól.","shortLead":"Bakács Tibor őszintén vallott a családi kapcsolatairól.","id":"20250228_bakacs-tibor-interju-kadarkai-endre-csalad-gyerekek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9dea29f9-f250-463c-b4f3-a402ab88dcdc.jpg","index":0,"item":"236c071f-de73-4462-bea3-c43dc3629bd4","keywords":null,"link":"/elet/20250228_bakacs-tibor-interju-kadarkai-endre-csalad-gyerekek","timestamp":"2025. február. 28. 10:46","title":"Bakács Tibor: A lányaim lenéznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ba06e54-6c69-4ce2-b61f-48441661fc99","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A halálos áldozatok száma legkevesebb 16, és 100 ezernél több embert érintett kötelező kitelepítés.","shortLead":"A halálos áldozatok száma legkevesebb 16, és 100 ezernél több embert érintett kötelező kitelepítés.","id":"20250113_kalifornia-nemzeti-garda-los-angeles-tuz-kormanyzo","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ba06e54-6c69-4ce2-b61f-48441661fc99.jpg","index":0,"item":"73af38f0-3690-4a57-b9cf-b1dc09836b52","keywords":null,"link":"/vilag/20250113_kalifornia-nemzeti-garda-los-angeles-tuz-kormanyzo","timestamp":"2025. január. 13. 05:19","title":"Kaliforniában a Nemzeti Gárda további ezer tagját vezényelték a tűzvész elleni védekezésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e0f70f-e167-4254-9661-a813b86bfec5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Koreai kutatóknak sikerült megfejteniük, hogy miként lehet a tumorsejteket újra normál sejtekké alakítani. Ha bevezetik az eljárást, az jelentősen csökkentheti a kezelések mellékhatásait is.","shortLead":"Koreai kutatóknak sikerült megfejteniük, hogy miként lehet a tumorsejteket újra normál sejtekké alakítani. Ha bevezetik...","id":"20241230_rakkutatas-rakterapia-daganatos-sejt-megvaltoztatasa-normal-sejt","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e0f70f-e167-4254-9661-a813b86bfec5.jpg","index":0,"item":"d5d3e533-863e-4226-8262-08abc5f49f5a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_rakkutatas-rakterapia-daganatos-sejt-megvaltoztatasa-normal-sejt","timestamp":"2024. december. 30. 13:03","title":"Visszaváltoztatták a daganatos sejteket, forradalom jöhet a rákterápiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8b31222-f61e-445f-9ff3-f60f8450471e","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Izrael hosszabb katonai berendezkedésre készül a Gázai övezetben, hogy esélye se legyen az újraszerveződésre a Hamásznak, amelynek a szövetségesei is elfogytak.","shortLead":"Izrael hosszabb katonai berendezkedésre készül a Gázai övezetben, hogy esélye se legyen az újraszerveződésre...","id":"20250109_gazai-haboru-tartos-izraeli-jelenlet-elszigetelt-hamasz-eltero-elvarasok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8b31222-f61e-445f-9ff3-f60f8450471e.jpg","index":0,"item":"34ce44fc-57e5-4d38-835c-7fca522afc6d","keywords":null,"link":"/360/20250109_gazai-haboru-tartos-izraeli-jelenlet-elszigetelt-hamasz-eltero-elvarasok","timestamp":"2025. január. 09. 17:30","title":"Izrael még nem tudja, meddig marad és mihez kezd a földig rombolt Gázai övezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Nem prédikálni, szónoklatot tartani” megy, hanem hogy meghallgassa azoknak a történeteit, akiknek „a hangja nem hallatszik el a hatalmasokhoz”. ","shortLead":"„Nem prédikálni, szónoklatot tartani” megy, hanem hogy meghallgassa azoknak a történeteit, akiknek „a hangja nem...","id":"20250305_Gyurcsany-Ferenc-egy-lakokocsival-jarja-korbe-az-orszagot","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c747b676-58c5-484f-8973-d4454f32379f.jpg","index":0,"item":"b7abde79-4fce-4e0b-9d99-6ef614d62b25","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Gyurcsany-Ferenc-egy-lakokocsival-jarja-korbe-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 05. 08:16","title":"Gyurcsány Ferenc egy lakókocsival járja körbe az országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e0bbfc-896c-4465-82d3-0c180de2966f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az eredeti sorozat debütálásának 20. évfordulóján kapta meg az újabb történetszál a zöld utat a Nickelodeontól.","shortLead":"Az eredeti sorozat debütálásának 20. évfordulóján kapta meg az újabb történetszál a zöld utat a Nickelodeontól.","id":"20250221_avatar-aang-korra-nickelodeon-sorozat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e0bbfc-896c-4465-82d3-0c180de2966f.jpg","index":0,"item":"072b090a-3bd3-47c2-a932-e3c3cd1a3eb5","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_avatar-aang-korra-nickelodeon-sorozat","timestamp":"2025. február. 21. 17:20","title":"Csaknem 10 év után újabb sorozattal bővül az Avatar-rajzfilmuniverzum","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32703613-8b12-46a0-9534-c54cf6a34083","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fotói között turkál a SparkCat nevű kártevő, hogy az azokon lévő esetleges jelszavakat megszerezze. iOS mellett Androidon is feltűnt, de előbbi esetében ez lehet az első eset, hogy ilyet találnak.","shortLead":"A fotói között turkál a SparkCat nevű kártevő, hogy az azokon lévő esetleges jelszavakat megszerezze. iOS mellett...","id":"20250206_apple-app-store-fertozott-appok-ocr-jelszavak-lopasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32703613-8b12-46a0-9534-c54cf6a34083.jpg","index":0,"item":"63abbf4c-1b09-410f-87df-bca60a6b234b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-app-store-fertozott-appok-ocr-jelszavak-lopasa","timestamp":"2025. február. 06. 11:03","title":"Ilyen még nem volt: veszélyes appok csúsztak át az Apple rendszerein, ellophatják a jelszavait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Expolgármester élesztené fel a bukott repülőgépgyártást
szerző:
Szlavkovics Rita
Tetszett a cikk?
A hajdan szépreményű, ballószögi sportrepülőket gyártó Corvus Aircraft Kft egyik vezetője ellen eljárás indult, költségvetési csalás a vád, a cég felszámolás alatt áll már 2011 óta. A fejlesztésekkel foglalkozó másik vezető az ázsiai országban menedzseli a kínai gyártást, a „tudást” exportálták. A hazai romokon a falu volt polgármestere épít várat: céget alapított, a dolgozók egy részét átvette, hogy az elmúlt években fejlesztett gépeikkel meghódítsák a levegőt.
Magnus Fusion sportrepülőgép sorozatgyártása rajtolt a minap Kecskeméten, a tavasszal alakult Magnus Aircraft Zrt csarnokában. A cég egyik tulajdonosa 12 éven át polgármester volt a Kecskeméttől alig pár kilométerre fekvő Ballószögön, abban a faluban, ahol 10 évvel ezelőtt elindult egy másik cég, a kompozitból gyártott kisrepülőgépeket kifejlesztő Corvus Aircraft Kft.
Ez utóbbi vállalkozás azonban, amely 2004-ben 339 millió forintos tőkével alakult, zűrös ügyekbe keveredett. A Corvus Aircraft Kft. uniós pályázati elszámolásaiban a hatóságok fiktív számlákat találtak, 2010-ben előzetes letartóztatásba helyezték a gazdasági ügyeket intéző tulajdonost, 2011 tavaszán az ügyészség lefoglalta a cég közel egymilliárd forintos vagyonát, annak az évnek az őszén a felszámolás is megindult, melyet a bírósági határozat megszületéséig felfüggesztettek. 2012 nyarán az ügyészség vádemelési javaslatában több százmillió forintos költségvetési csalás gyanújával indítványozta a büntetőeljárás megindítását, az ügyben jelenleg is a tanúk meghallgatása folyik.
Néztek is nagyot idén tavasszal magyar szakemberek, akik az AERO 2014 németországi szakkiállításon egy kínai kisgépet megpillantottak – írta május végén a kecskeméti hírportál, a Hírösvény –, mivel a Corvus Aircraft (jelenleg tehát büntetőeljárás alatt álló cég) egykori fejlesztését vélték benne felfedezni.
A tervek szerint itt fogják gyártani Kecskeméten a Magnus Fusiont.
Szlavkovits Rita
Az újságíró megkeresésére Voloscsuk András, a ballószögi cég egykori fejlesztésekkel foglalkozó alapítója azt állította, hogy a Németországban közönség elé vitt típus egy általuk Kínában kifejlesztett példány, ő maga pedig egy másik kínai cég, a Corvus-China vezető fejlesztőmérnöke. (Ezt a céget a kínaiak alapították, de a Corvus Aircraftot a zűr után otthagyó Voloscsuk csatlakozott a céghez.) A portálnak a ballószögi cég egykori mérnöke, Farkas Csaba azt mondta, meglátása szerint a kiállított gép kísértetiesen hasonlít a Ballószögön kifejlesztett Racer 540-re. Voloscsuk ezt cáfolta az újságírónak, s azt is visszautasította, hogy bármilyen visszaélés történt volna a Ballószögön zárolt, egymilliárdot is meghaladó értékű vagyonnal, mivel azt ő maga adta át az adóhatóságnak, hiánytalanul.
Ballószög, Kína
A történet három éve vett kanyart. A Corvus Aircraftot érintő, 2010-ben kezdődött eljárás miatt a település akkori polgármestere, Katona Imre úgy döntött, hogy megmenti a falu aranytojásokat tojó tyúkját, átveszi az alkalmazottak egy részét, s folytatják a kisrepülőgépek gyártását, más helyen, más néven és egy kicsit más termékekkel. Ezért alapította meg Katona 2011 nyarán egy üzlettársával közösen a Corvus Hungaryt (ez a nevében emlékeztet a korábban alapított, zűrös ügybe keveredett céggel, az Aircrafttal, de jogilag más vállalkozás), amelyben még a bajba került vállalkozásfejlesztésekkel foglalkozó szakember ismerősével közösen dolgoztak. Katonáék befektetőket kerestek, így jutottak el Kínába is. A kínaiakkal folytatott bizniszből aztán, ahogy mesélte a hvg.hu-nak, Katona kiszállt, s ez után kezdett mostani vállalkozásába a Magnus Aircrafttal.
Hogy az ezt követően felszámolás alá kerülő cégből miként került ki Kínába gyártósor, ahogy azt több forrásunk is állítja, szerettük volna megkérdezni Gáspár Jánost, a felszámolásban eljáró Dual-Perfekt Kft képviselőjét, ám ő a hvg.hu kérdéseire nem kívánt válaszolni. A jelenleg Kínában dolgozó fejlesztőmérnök a kecskeméti hírportálnak azt állította, hogy vagyonkimentés nem történt.
Most azonban tehát négy cég is van: a felszámolás alatt álló Corvus Aircraft, egy kínai vállalkozás, aztán a Corvus Hungary, és az idén alapított Magnus Aircraft.
31 millió forintos repülő
A Magnus Aircraft Zrt. saját termékét, a Magnus Fusiont a Ballószögön, a zűrös ügybe keveredett cégnél kifejlesztett Racerrel rokonítja, azt a Magnusnál nagybátyónak nevezik. (A Racer R 540 géppel versenyzett Besenyi Péter a Red Bullon.) Azt mondják, saját fejlesztésük a prémium kategória, mivel komplex terméket kínálnak, nem csak a csupasz gépet: pilóta típusképzést ajánlanak, s azt, hogy kamerákkal felszerelve akár munkagépként is használható, például távvezetékek hibáinak feltárására is alkalmas lehet.
Katona Imre, a Magnus egyik tulajdonosa a közép-felső kategóriás termékeiket a tervek szerint 100 ezer euró (vagyis 31 millió forint) felett árazná be, ez még így is 10-15 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú sportrepülők ára. „A legnagyobb befektetés a mérnöki munka – magyarázta Katona – az európai országok nagyobb részében ezért 6-7-szeres, a szakmunkáért 3-4 szeres bért fizetnek, ebből is adódik az, hogy olcsóbban tudjuk kínálni a gépeket. Ezzel együtt azért nem tudjuk még lejjebb vinni az árainkat, mert a vásárlóknak a repülőgépek mellé szolgáltatást is kell adnunk. Németországban már meg is nyitottuk az egyik szervízállomásunkat.”
A különleges körülmények között is kipróbált Magnus Fusion nullszéria gyártásán már túl vannak, készen áll az új gyártósor, évente akár 50 sportrepülő legyártására is képesek. A későbbiekben európai uniós forrásokra is pályáznának.
Besenyei Péter műrepülő világbajnok részére készülő Corvus Racer 540 típusú műrepülőgép
MTI / Kovács Sándor
Nagy támogatást jelent a Siemens-szel kötött együttműködési megállapodás is: abban egyeztek meg, hogy közös projekteket is indítanak majd, a Magnus repülőgépeit elektromos hajtóművel látják el. "Ha a Magnusnak bejön a Siemens-szel való együttműködés, akkor az elektromos meghajtással egy valóban teljesen új géppel jelenhetnek meg a piacon, s az óriáscég támogatása is nagyobb bizalmat kelthet a potenciális vevők körében, s ha nem is teljes mértékben magyar színekben, de sikeres lehet az új géptípus” - fogalmazott a hvg.hu-nak Hideg Mihály, a hazai repülőgépgyártás egyik vezető szakembere, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke.
Vissza Kínából
Azt, hogy mire jutnak a kínaiak, nem tudhatjuk. Egy mindhárom cég fejlesztéseiben közreműködő szakember szerint a kínai „részleg” hanyatlóban van. Miután másfél évig dolgozott a Sanghajtól nem messze található üzemben, úgy látja, ott többnyire már „felnik és bőröndök gyártásával foglalkoznak”. Annyit még elárult a nemrégiben Kínából hazaérkező férfi, hogy a konkrét termelő munka mellett egyik feladatuk az ottani szakemberek képzése volt.
A Kínában másfél évet eltöltő fiatalember jelenleg a Magnus Aircraftnál dolgozik. Azt elismerte, hogy itt kevesebbet keres, mint odakint, de biztosabb lábakon áll. Azt is hozzátette, hogy a kínai alkalmazottak fizetése viszont jóval alacsonyabb volt, így akár olcsóbbak is lehetnek a Kínában készült gépek.
Kivájták a holló szemét
A ballószögi Corvus Aircraft első terméke a corvus corone, a dolmányos varjú volt, ami a speciális kompozit műanyag váza miatt különlegesnek számított a közép-európai gyártásban. Ezt emeli ki Hideg Mihály, a HAIF (Hungarian Aviation Industry Fundation) elnöke. Szerinte a vállalkozók merészsége elismerést váltott ki szakmai berkekben. Mivel azonban a kompozit és a fejlesztés is költséges, előbb-utóbb szembe kellett nézniük a 2004-ben, Ballószögön céget alapítóknak a forráshiánnyal. (Az Európai Uniós forrásokat elsősorban kapacitásbővítésre, képzésre, gyártásra adják.)
Hideg Mihály a Corvus Aircraft Kft büntetőügyében nem kívánt állást foglalni, de annyit megjegyzett, hogy a 40-50 hazai, a repülőgépgyártás valamely területén működő cég igen kis volumenű, szétaprózott az iparág, megfelelő nagyságú tőkével sem rendelkeznek.
A rendszerváltás után a semmiből próbálták feléleszteni azt, mivel a második világháború után 10 évig tiltott volt Magyarországon - mint vesztes országban - a repülőgépgyártás. A Varsói Szerződésben Magyarországnak ismételten csak a javítás maradt. ( A korábban kiképzett mérnökök az Ikarusban landoltak, ők fejlesztették ki a könnyűszerkezetes buszokat) Ezzel párhuzamosan a repülőmérnöki képzést is felszámolták a BME-n, csak a Szovjetunióban lehetett ilyen diplomát szerezni. A rendszerváltáskor - bár újraszerveződött a képzés - kevesen akadtak olyan vállalkozók, akik belevágtak.
Az úttörő a Halley Kft. volt az Apolló Fox-szal, alumínium szerkezettel. A ballószögiek váratlanul robbantak be az ágazatba, az egész világot meglepték a fejlesztéseikkel, ügyesen kooperáltak más szervezetekkel. „Abban voltak jók, hogy együttműködtek cégekkel, kutatóintézetekkel, egyetemi tanszékekkel. Jól menedzselték ezeket a kapcsolatokat, sokat foglalkoztak fejlesztésekkel. Az uniós források pántlikázott pénzek, valószínűsíthetően arra nem volt kiírás, amire nekik szükségük lett volna. Saját pénzből egyszerűbb lett volna fejleszteni, de nem volt elegendő forrásuk. A Corvus Aircraftnak ki kellett fejleszteni a prototípusokat, tesztelnie kellett és a sorozatgyártást is be kellett indítani. A kezdeti tőkéjük nyilván hamar elfogyott. Sajnálom, hogy kínai partnert kellett bevonniuk, mert innentől kezdve zavaros a történet. A szerződéseket aligha fogjuk megismerni, nevezetesen azt, hogy melyik fél milyen típusokat gyárthat, és ki használhatja a Corvus nevet, mely név ismert volt már a piacon. Lehetnek még további viták e körül, de ezek már jogi kérdések. Még az is vita tárgyát képezheti, hogy a Corvus Racer 540, amilyet Besenyi Péter is használ, az valójában kinek a gépe" - mondta Hideg a hvg.hu-nak.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?