Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5c7450b2-3736-4e51-925d-b66b43ba39b8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A svéd ügyészség arra jutott, hogy a felkészületlen legénység és a rossz időjárás volt az oka, hogy a Vezhen elszakította a tenger alatti kábelt.","shortLead":"A svéd ügyészség arra jutott, hogy a felkészületlen legénység és a rossz időjárás volt az oka, hogy a Vezhen...","id":"20250204_szabotazs-bolgar-hajo-adatkabel-balti-tenger","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c7450b2-3736-4e51-925d-b66b43ba39b8.jpg","index":0,"item":"e617f5e7-9268-4b62-9e87-60859ae02da2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_szabotazs-bolgar-hajo-adatkabel-balti-tenger","timestamp":"2025. február. 04. 11:07","title":"Nem szabotázs miatt tépett el egy bolgár hajó egy adatkábelt a Balti-tengeren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21306fc9-d0bd-4c33-869b-5a2cb88d6a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak a repüléstől. Rosszul teszik, a légi közlekedés a legbiztonságosabb utazási mód, s ahogy telnek az évek, úgy válnak egyre ritkábbá a katasztrófák.","shortLead":"Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak...","id":"20250301_hvg-repules-baleseti-statisztika-legikozlekedes-erzeki-csalodas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21306fc9-d0bd-4c33-869b-5a2cb88d6a8c.jpg","index":0,"item":"a1115e6b-9d33-471b-bc66-68553853c9fc","keywords":null,"link":"/360/20250301_hvg-repules-baleseti-statisztika-legikozlekedes-erzeki-csalodas","timestamp":"2025. március. 01. 13:00","title":"Miért teszi rosszul, aki most jobban fél a repüléstől?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66344acc-0f7a-454e-b193-4f1d4ae33a10","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vasárnap átadták az idei Grammy-díjakat. A díjazott produkciókba ezúttal bele is hallgathat.","shortLead":"Vasárnap átadták az idei Grammy-díjakat. A díjazott produkciókba ezúttal bele is hallgathat.","id":"20250203_Mutatjuk-a-friss-Grammy-dijas-produkciokat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66344acc-0f7a-454e-b193-4f1d4ae33a10.jpg","index":0,"item":"d7cbcde1-73d9-4056-9bd9-955c7d9f5308","keywords":null,"link":"/kultura/20250203_Mutatjuk-a-friss-Grammy-dijas-produkciokat","timestamp":"2025. február. 03. 13:37","title":"Mutatjuk a friss Grammy-díjas produkciókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7cdd0fa-9d13-4d0a-8f1c-8849306e2c45","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem sikerült.","shortLead":"Nem sikerült.","id":"20250225_kolumbia-kokain-csempesz-repuloter-amszterdam","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7cdd0fa-9d13-4d0a-8f1c-8849306e2c45.jpg","index":0,"item":"63dc62b8-7dac-4b0d-b51a-ac37e3e7b065","keywords":null,"link":"/elet/20250225_kolumbia-kokain-csempesz-repuloter-amszterdam","timestamp":"2025. február. 25. 11:55","title":"Videó: Parókájában csempészett volna kokaint Kolumbiából Amszterdamba egy férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25b41756-5f0a-4de9-b6e1-58e3985dae77","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„A már most is siralmas állapotban lévő egyetemi infrastruktúrák fenntartása még nehezebb lesz, különösen igaz ez az ELTE-re” – közölte az Akadémiai Dolgozók Fóruma.","shortLead":"„A már most is siralmas állapotban lévő egyetemi infrastruktúrák fenntartása még nehezebb lesz, különösen igaz...","id":"20250115_Tobb-egyetemen-is-jelentosen-csokken-az-allamilag-finanszirozott-helyek-szama-elbocsatasoktol-tartanak-az-erdekvedok","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25b41756-5f0a-4de9-b6e1-58e3985dae77.jpg","index":0,"item":"afdbf693-49cf-4c69-adf5-26ead0ad37a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_Tobb-egyetemen-is-jelentosen-csokken-az-allamilag-finanszirozott-helyek-szama-elbocsatasoktol-tartanak-az-erdekvedok","timestamp":"2025. január. 15. 13:01","title":"Több egyetemen is jelentősen csökken az államilag finanszírozott helyek száma, elbocsátásoktól tartanak az érdekvédők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09744272-b2a0-43ec-aa72-1b101617edfb","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Több év késéssel, de kitalálta a kormányzat, ki és milyen feltételekkel tarthat az óvodákban, iskolákban felvilágosító vagy más, “testi és lelki egészségfejlesztő foglalkozást”. Megvan az is, hogy az országos tiszti főorvos ítéli majd meg, ezek a “gyermekvédelmi” törvénynek és az Alaptörvény szellemének megfelelnek-e.","shortLead":"Több év késéssel, de kitalálta a kormányzat, ki és milyen feltételekkel tarthat az óvodákban, iskolákban felvilágosító...","id":"20250111_Muller-Cecilia-donti-majd-el-hogy-egy-ovodai-iskolai-egeszsegfejlesztesi-foglalkozas-megfelel-e-az-Alaptorvenynek-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09744272-b2a0-43ec-aa72-1b101617edfb.jpg","index":0,"item":"af5b3b71-d30b-4851-a937-4d23aba12dd6","keywords":null,"link":"/itthon/20250111_Muller-Cecilia-donti-majd-el-hogy-egy-ovodai-iskolai-egeszsegfejlesztesi-foglalkozas-megfelel-e-az-Alaptorvenynek-ebx","timestamp":"2025. január. 11. 07:42","title":"Müller Cecília döntheti majd el, hogy egy óvodai, iskolai egészségfejlesztési foglalkozás megfelel-e az Alaptörvénynek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9de5517a-94cf-43c4-a64f-46624f0bcf55","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha gyanúsan olcsó egy termék, nem biztos, hogy jó ötlet azonnal lecsapni rá: lehet, hogy a tudta nélkül egy ismétlődő előfizetést is jóváhagyott, így rendszeresen megterhelhetik a számláját.","shortLead":"Ha gyanúsan olcsó egy termék, nem biztos, hogy jó ötlet azonnal lecsapni rá: lehet, hogy a tudta nélkül egy ismétlődő...","id":"20250227_mnb-figyelmeztetes-uj-csalas-ismetlodo-elofizetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9de5517a-94cf-43c4-a64f-46624f0bcf55.jpg","index":0,"item":"dbc562b1-dee4-4a9d-b0a1-616de4535430","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_mnb-figyelmeztetes-uj-csalas-ismetlodo-elofizetes","timestamp":"2025. február. 27. 10:12","title":"Figyelmeztet az MNB: új online csalás terjed, ha nem figyel, rendszeresen pénzt emelhetnek le a számlájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Úgy tudni, egy szélesebb körű megállapodás is szóba került az összes túsz szabadon bocsátásáról.","shortLead":"Úgy tudni, egy szélesebb körű megállapodás is szóba került az összes túsz szabadon bocsátásáról.","id":"20250305_usa-hamasz-tuszok-targyalas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5.jpg","index":0,"item":"a4e8dcdb-f498-4b8c-8d93-690c76d3c7d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_usa-hamasz-tuszok-targyalas","timestamp":"2025. március. 05. 18:59","title":"Reuters: Titokban tárgyal a Trump-kormányzat a Hamásszal amerikai túszok elengedéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
"Tavaly ősszel 20 fillérben sem fogadtam volna arra, hogy eljutunk idáig" - mondta csütörtök esti sajtótájékoztatóján Tarlós István, miután Patrick Kronnal, az Alstom elnök-vezérigazgatójával aláírták a metrószerződés módosítását. A főpolgármester szerint a júniusban megkezdett tárgyalások eredményeképpen sikerült az eredeti szerződésből olyan pontokat törölni, amelyek "nem voltak odavalóak".
Tarlós István elmondta: az aláírással megteremtették a szükséges feltételét annak, hogy 2012 végén a piros metró vonalán, 2014 első felében pedig a 4-es metró vonalán új metrókocsik közlekedhessenek. Hozzátette: a mostani módosítást a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek még ellen kell jegyezni, ezzel azonban valószínűleg nem lesz gond.
Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója
MTI / Kovács Tamás
Patrick Kron szerint az elsődleges feladat az, hogy az Alstom megszerezze a metrókocsik típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH); szerinte az engedélyeztetési eljárás zavartalanul zajlik majd. Mint mondta: az Alstom az előírásokat teljesítette, ám ha újabb módosításokra lesz szükség, azokat megvizsgálják, és ha kell, végrehajtják.
Nehéz szülés
A főváros és az Alstom közötti egyeztetési folyamat a múlt hét elején zárult le, amikor a felek az utolsó vitás kérdésben is megállapodásra jutottak. Eszerint kikerült az Alstom szerződésből a vis maiorra vonatkozó kitétel. Az eredeti szerződés szerint vis maiornak számított, ha a francia cég nem tudja határidőre megszerezni a metrókocsik típusengedélyét.
A szerződésmódosítás szerint az Alstom által vállalt kötbér és a kárfelelősség mértéke a korábbi 20 helyett a szerződés értékének 30 százaléka lesz, a teljesítési biztosítás 10 százalékról 15 százalékra emelkedik. Az előleg mértéke a korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökkent; a maradék összeget a főváros akkor fizeti ki, ha a metrókat a BKV átveszi, illetve ha azok üzembe állnak.
A főpolgármester egy múlt heti sajtótájékoztatón azt mondta: a megállapodás egyik legfontosabb része, hogy az Alstom vállalta a metrókocsik fékrendszerének a hazai szabványoknak megfelelő átalakítását, s csak ezt követően nyújtja be a típusengedélyre vonatkozó kérelmet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH).
Az Alstom vállalta, hogy a szerződés módosítását követő 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szánt vonatok végleges típusengedélyét, 330 napon belül leszállítja az első metrószerelvényeket, 548 napon belül pedig az utolsót is; a gyártónak ekkorra már rendelkeznie kell a 4-es metró szerelvényeinek típusengedélyével is. Az új vonal első metróinak 600, az utolsónak 750 napon belül kell Budapestre érkeznie. Ha az Alstom bármelyik határidőt 60 nappal túllépi, a szerződés felbontható.
HVG
Kényszerek...
A Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki ülésén jelentős többséggel megszavazta a szerződésmódosítást. A főváros szűk határidőt szabott: a módosítást az Alstomnak július 26-áig alá kellett írni, ellenkező esetben Budapest elállt volna a megállapodástól, és új közbeszerzést írt volna ki metrókocsik beszerzésére. A főváros a biztonság kedvéért elkészíti egy új pályázat dokumentációját, hiszen elvileg lehetséges, hogy az Alstom nem teljesíti a szerződésben foglaltakat.
Erre azért van szükség, mert a 4-es metró első szakaszának építését 2015-ben be kell fejezni, a járműbeszerzés pedig része a 4-es metró beruházásnak, s ha az új metrók nem érkeznek meg határidőre, Budapest elbukhatja a projekt mintegy 180 milliárd forintos uniós támogatását; ez nemcsak a 4-es metróra nézve, hanem egész Budapest számára beláthatatlan következményekkel járna.
Tarlós István a metrógyártó céggel való megállapodást korábban „maximális sikernek” nevezte, egy más témában tartott sajtótájékoztatón csütörtökön közölte: az Alstommal kötött megegyezés a ciklus legnagyobb sikere. Tény, hogy Budapest a lehetőségekhez mérten a legjobban jött ki az évek óta húzódó, és egyre kevesebb sikerrel kecsegtető Alstom-ügyből.
Az is vitathatatlan, hogy a módosított szerződés a főváros számára előnyösebb, mint annak korábbi verziója, igaz ugyanakkor, hogy ehhez – illetve ahhoz, hogy az Alstomnak a budapesti ügyhöz való hozzáállása megváltozzon – kellett az is, hogy a francia cég Versailles-ban jogerősen elveszítsen egy első fokon már megnyert, 30 milliárd forint felhasználásáról szóló pert.
MTI / Koszticsák Szilárd
...és helyzetek
Az Alstom-ügy 2006-ban kezdődött, amikor a BKV 65 milliárd forint értékű szerződést kötött a céggel 37 metrószerelvény vásárlásáról; ebből 22 ötkocsis vonat a 2-es, 15 négykocsis szerelvény pedig a 4-es metró vonalán közlekedik majd. Az Alstom már a gyártással is sokat késett: az első metrónak 2008 májusában kellett volna Budapestre érkeznie, ehhez képest az első szerelvényt az év szeptemberében mutatták be.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy ha az Alstom rövid határidőn belül nem szerzi meg a végleges típusengedélyt, a BKV felmondja a szerződést. A típusengedélyre való kérelmet az NKH elutasította, elsősorban arra hivatkozva, hogy az Alstom-metrók fékrendszere nem felel meg a hazai szabályozásnak. A döntést tavaly októberben közölték, a BKV pedig a közgyűlési döntésnek megfelelően felbontotta a szerződést.
A BKV ezzel párhuzamosan lehívta a szerződésben foglalt 30 milliárd forintos bankgaranciát, emiatt az Alstom Franciaországban beperelte a BKV-t. A cég a nanterre-i bíróságon tavaly decemberben első fokon megnyerte a pert. A versailles-i bíróság azonban egy hónapja a BKV-nak adott igazat.
Ha a metróbeszerzés ezúttal végre sikerrel zárul, Budapest lesz a 46. azon világvárosok sorában, amelyekben az Aéstom metrói közlekednek. Jelenleg körülbelül négyezer ilyen metrókocsi fut világszerte.
A főpolgármester szerint az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon és 2014-ben elindulhasson a metró; ez nemcsak a város, hanem az ország érdeke is. Tarlós István szerdán újságírók előtt beszélt a francia Alstom céggel kötött szerződés újbóli hatályba helyezéséről.
Jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén az Alstommal a 2-es és 4-es metróra szállítandó szerelvények gyártásáról szóló szerződés módosítását. A képviselők a javaslatot 24 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 4 tartózkodással fogadták el.
A BKV jogerősen megnyerte Franciaországban az Alstom-pert, a cég tudomásul vette a döntést, és folytatná a tárgyalásokat. A vállalat elnöke a jövő héten találkozik Tarlós Istvánnal és Fellegi Tamással, így ismét esély van rá, hogy belátható időn belül új metrói lesznek Budapestnek.
A főpolgármester azt mondta, megbízottaik útján a megállapodás tervezetéről már megállapodtak az Alstommal, így jó esély van rá, hogy a július végi találkozón aláírják a módosításról szóló megállapodás.
A használt metrókocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése jelenleg vizsgál. A városvezetés célja, hogy mielőbb használható metrókocsikat tudjanak forgalomba állítani a jelenleg futó (vagy már nem is futó) matuzsálemek helyett. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen új metrószerelvények beszerzése.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?