Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ddb5dd79-cd06-4860-ac28-1ba7a50ad274","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Tesla idén januárban kevesebb mint 10 ezer autót értékesített az öreg kontinensen, a francia eladások 63 százalékkal romlottak, és Kínában sem sokkal jobb a helyzet. ","shortLead":"A Tesla idén januárban kevesebb mint 10 ezer autót értékesített az öreg kontinensen, a francia eladások 63 százalékkal...","id":"20250226_bezuhantak-a-tesla-europai-eladasai","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddb5dd79-cd06-4860-ac28-1ba7a50ad274.jpg","index":0,"item":"0ecf4052-ff53-4167-95cd-f82e01875fa9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250226_bezuhantak-a-tesla-europai-eladasai","timestamp":"2025. február. 26. 07:29","title":"Egyre kelendőbbek a villanyautók Európában, de a Tesla-eladások bezuhantak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is: eddig 27 lakásból 23-at tudtak birtokba venni, az 56 üzleti partner közül pedig 4 cég perelt. ","shortLead":"A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is: eddig 27 lakásból 23-at tudtak birtokba venni, az 56 üzleti...","id":"20250107_Iden-oszre-igertek-hogy-atadjak-Rakosrendezot-az-arab-beruhazoknak-de-varhatoan-csak-2027-ben-kezdodhet-az-epitkezes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0.jpg","index":0,"item":"fd2139f2-3f68-47b1-83dc-b1f4b941dd61","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Iden-oszre-igertek-hogy-atadjak-Rakosrendezot-az-arab-beruhazoknak-de-varhatoan-csak-2027-ben-kezdodhet-az-epitkezes","timestamp":"2025. január. 07. 07:30","title":"Idén őszre ígérték, hogy átadják Rákosrendezőt az arab beruházóknak, de várhatóan csak 2027-ben kezdődhet az építkezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"480f3988-9279-47df-863c-e22282d53854","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Ezeknek én nem leszek rosszul!” – idézte tőle Molnár Áron, Szinetár Dóra pedig arra emlékezett vissza, milyen volt az első találkozásuk.","shortLead":"„Ezeknek én nem leszek rosszul!” – idézte tőle Molnár Áron, Szinetár Dóra pedig arra emlékezett vissza, milyen volt...","id":"20250224_Harkanyi-Endre-meghalt-szinesz-kollegak-bucsu-Szinetar-Dora-Molnar-Aron-Kovacs-Patricia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/480f3988-9279-47df-863c-e22282d53854.jpg","index":0,"item":"e3277938-cf5d-4a6e-af37-89a8e215d45a","keywords":null,"link":"/kultura/20250224_Harkanyi-Endre-meghalt-szinesz-kollegak-bucsu-Szinetar-Dora-Molnar-Aron-Kovacs-Patricia","timestamp":"2025. február. 24. 08:36","title":"„Ő volt a világ legvidámabb színésze” – pályatársai búcsúznak Harkányi Endrétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d48977a-8ce0-4138-997a-d9a71ecd40aa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt ígérik, a média minden szegmensével foglalkoznak majd.","shortLead":"Azt ígérik, a média minden szegmensével foglalkoznak majd.","id":"20250116_Mediapiaci-szaklapot-inditanak-a-Telex-es-a-G7-tulajdonosai","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d48977a-8ce0-4138-997a-d9a71ecd40aa.jpg","index":0,"item":"7fa8d2bc-a6a3-4940-bdf4-a9bb42848633","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_Mediapiaci-szaklapot-inditanak-a-Telex-es-a-G7-tulajdonosai","timestamp":"2025. január. 16. 10:12","title":"Médiapiaci szaklapot indítanak a Telex és a G7 tulajdonosai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27c1be80-445b-424d-9117-074f53b58b74","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Na, már tábornoka is van az ellenzéknek. Kicsit savanyú, de az övék.","shortLead":"Na, már tábornoka is van az ellenzéknek. Kicsit savanyú, de az övék.","id":"20250220_Tota-W-Arpad-Ruszin-Szendi-Romulusz-bacsi-mesei-Tisza-Part-Magyar-Peter-Fidesz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27c1be80-445b-424d-9117-074f53b58b74.jpg","index":0,"item":"127ad153-eb91-439e-95da-6d4c8842765b","keywords":null,"link":"/360/20250220_Tota-W-Arpad-Ruszin-Szendi-Romulusz-bacsi-mesei-Tisza-Part-Magyar-Peter-Fidesz","timestamp":"2025. február. 20. 10:30","title":"Tóta W. Árpád: Romulusz bácsi meséi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45d710b-5e6e-46ee-a9a3-ec716b9e77f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy vízelvezető árokba csapódott a kocsi miután kisodródtak. ","shortLead":"Egy vízelvezető árokba csapódott a kocsi miután kisodródtak. ","id":"20250305_gyorshajtas-miatti-baleset-utas-meghalt-fiatal-sofor","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45d710b-5e6e-46ee-a9a3-ec716b9e77f6.jpg","index":0,"item":"13f901b2-6923-4796-b376-612e51d17cbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_gyorshajtas-miatti-baleset-utas-meghalt-fiatal-sofor","timestamp":"2025. március. 05. 13:12","title":"Tragédiával ért véget a gyorshajtás miatti baleset, mindkét utasa meghalt a fiatal sofőrnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d520ac4-6cc4-4b3f-83a6-db905efce196","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy tanár vette el a bicskát.","shortLead":"Egy tanár vette el a bicskát.","id":"20250212_Emberoles-elokeszulete-miatt-nyomoz-a-rendorseg-egy-12-eves-kislany-ugyeben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d520ac4-6cc4-4b3f-83a6-db905efce196.jpg","index":0,"item":"7e8d2b0c-277c-4b0c-be13-87f4b8e61699","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_Emberoles-elokeszulete-miatt-nyomoz-a-rendorseg-egy-12-eves-kislany-ugyeben","timestamp":"2025. február. 12. 11:14","title":"Késsel fenyegette társait egy 12 éves kislány, emberölés előkészülete miatt nyomoz a BRFK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a691b6a-724e-4fb0-9fa4-19945627f893","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A riporter azt írta, az új formátumokkal visszatér a klasszikus, hagyományos portrébeszélgetésekhez.","shortLead":"A riporter azt írta, az új formátumokkal visszatér a klasszikus, hagyományos portrébeszélgetésekhez.","id":"20241230_Kadarkai-Endre-uj-musorok-RTL-Reggeli","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a691b6a-724e-4fb0-9fa4-19945627f893.jpg","index":0,"item":"dde1f179-c5f1-41df-893e-a753fbf53dfc","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Kadarkai-Endre-uj-musorok-RTL-Reggeli","timestamp":"2024. december. 30. 15:04","title":"Kadarkai Endre két új műsorát adja az RTL januártól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közlekedés apropóján csak a vonalbezárásokról lehet hallani a tömegmédiában, a belpolitikai diskurzusban, s a nyilvánosság más színterein, de kevés szó esik arról, hogy a tényszerűen gazdaságtalan, felesleges – vagy annak ítélt – viszonylatok helyére milyen takarékos és hatékony módozatokat javallanak a szemben álló felek. Igyekszünk hát teret adni a szakmai viták lakosságot érintő részeinek. Most épp az észak-dunántúli régió koncepciócsatájának apropóján.
Regionális közlekedéspolitikai alternatívát fogalmazott meg nemrég győri sajtótájékoztatóján a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Az ott közzétett tanulmány a térségbeli vonalbezárások helyett „sínközpontú” tömegközlekedés-fejlesztést indítványoz. Gyakorlatilag a helyi és helyközi buszközlekedés agglomerációs-elővárosi vasúttal történő részbeni kiváltására, behelyettesítésére tesz javaslatot. A dokumentum szerint Győrbe a város 40 km-es vonzáskörzetéből naponta 30 ezer ember ingázik, de ekkora forgalmat a közúti közlekedés egyre nehezebben tud kielégíteni. A bevezető utak kapacitása, a lakott területeken vezető szakaszok nagy száma, és a győri utak szűk áteresztőképessége korlátos, bővítésük nehéz. Igen kiterjedt vasúthálózattal bír viszont a térség, ennek lehetőségeit még messze nem aknázták ki. "Bár a vonalak Győrön belül igen kedvező nyomvonalon haladnak, a hiányzó megállók, vágánykapcsolatok miatt a rendszer mégis nehezen használható. Ráadásul a város vonzáskörzetének több pontján megindult a vasúthálózat felszámolása, holott az infrastruktúra nagyrészt jó állapotú, és Győr felé vasúton lehetne a leggyorsabban eljutni" - áll a dokumentumban.
A Győr környéki vasúti fővonalak menetidő és kényelem szempontjából magasan verik a közúti közlekedést - állítja a VEKE Győri Tagozatát vezető Dobronyi Tamás. A Mosonmagyaróvár-Győr távolság autópályán is több, mint a vasút 29 perces menetideje, ha pedig valaki például Ménfőcsanakról szeretne beutazni a győri belvárosba, negyed óra alatt megteheti, míg busszal akkor is félórás az út, ha épp nincsenek torlódások. A VEKE fontosnak tartaná, hogy a város közigazgatási határán belül is lehessen helyi utazásra használni a vasutat, de úgy látják, ma tarifaközösség híján ez nagyon költséges lenne az utasoknak.
Azt azért a VEKE-tanulmány is beismeri, hogy jócskán vannak a térségben felesleges vasútpontok. A Győr-Sopron vonalon nincs tisztázva a vonatok szerepe, írják, a menetrendi koncepció nem elég jó. Olyan megállóhelyeket is kiszolgálnak a vonatok, például Rábapatonán, Bágyogszováton, Dörön, Farádon, ahol a települések 2-3 kilométerre vannak a vasúttól. Ezekre buszjáratok tucatjai indulnak, melyekkel a napi 4 pár személyvonat nem tud versenyezni. Érdemes lenne inkább a vonal mentén elhelyezkedő nagyobb, illetve a közvetlenül a vasútvonal mellett fekvő települések kiszolgálásán javítani, a vonatok gyorsításával ütemesebb közlekedést kialakítani - áll a tanulmányban. A kihasználatlan megállóhelyek felszámolásával párhuzamosan a VEKE által elképzelt rendszer alapját egy Győr-Veszprémvarsány-Pápa-Csorna-Győr útirányú körjárat képezné, amely közvetlen kisbéri és veszprémi motorkocsikat is továbbítana. A kétóránként közlekedő vonatok szétcsatolása Veszprémvarsány állomáson zajlana le.
Sarkalatos pontja a tervezetnek a Győr városán belüli új megállóhelyek létesítése, például Adyvárosban, a győri Tesco közelében, illetve a meglévők fejlesztése. Kitérnek továbbá arra is, hogy szükséges volna a GYSEV pályaudvar tároló vágányhálózatának és Győr-Szabadhegy állomás kihúzóvágányának összekötése a marcalvárosi és dél-nádorvárosi lakótelepek közötti beépítetlen területen. Ennek révén „egy folytonos, jól használható elővárosi gerincvonal jönne létre Győrben, melyet a városon belüli utazásokhoz is használni lehetne”.
A költségkalkulációt, forrás-átcsoportosítást firtató kérdésünkre Dobronyi azt felelte, ilyet nem végeztek, de a finanszírozás alapját az önkormányzatoknál lehet elindítani, például úgy, hogy településfejlesztési stratégiáikban ne kótyavetyéljék el azokat a területeket, melyek mentén ilyen megállóhelyeket lehet létrehozni, kerékpáros parkolókkal (B+R rendszerben), illetve gépkocsi-parkolókkal (P+R rendszerben). Erre 2013 után állnak majd rendelkezésre uniós források, mondja a VEKE, hozzátéve, hogy a tervek előkészítésében tanulmányok, pályázatok létrehozásában gyűjtött tapaszutalataikkal tudnának segíteni.
Hivatalos nézőpont (Oldaltörés)
Lapunk kíváncsi volt a tanulmányban érintett közlekedési társaságok – a Kisalföld Volán és a MÁV – illetve a szaktárca álláspontjára is. Utóbbira különösen azért, mivel a VEKE szerint „egy rosszul működő, emberektől távolságot tartó országos szervezet helyett a helyi vezetőknek, helyi döntéshozó testületeknek, tehát végső soron a helyi embereknek kell az őket érintő közlekedési hálózat sorsáról dönteni”. A VEKE ezért regionális közlekedési szövetségek felállítására tesz javaslatot, álláspontjuk szerint ugyanis a szolgáltatás megrendelési-ellenőrzési jogköreit egy önkormányzatok-régiók által létrehozott szervezettel kell elvégeztetni. Mivel az utazási igények is helyben keletkeznek, helyben lehet a kapacitások függvényében a lehető legjobb menetrendet kialakítani. „A minisztériumnak csak az országos és nemzetközi szintű közlekedést kell koordinálnia. A jelenlegi Regionális Közlekedési Irodák (RKI) sajnos alkalmatlanok ezen feladatok ellátására, mert semmiféle jogosítvánnyal nem rendelkeznek, szinte csak informális szerepük van” a minisztériummal szemben – szögezte le a VEKE területi szószólója.
Csak a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) reagált a megkeresésre. A tárca kommunikációs osztályának válasza szerint „a VEKE általános megállapításai közül többel a szakminisztérium nem csupán egyetért, hanem hasonló megfontolások alapján éppen ezek mentén igyekszik átalakítani a helyközi közösségi közlekedés teljes rendszerét”. Elismeri továbbá: „a vasút és az autóbuszos társaságok kínálatának egységesítése, összehangolása valóban indokolt. A pazarló működés egyik oka, hogy két település között többnyire értelmetlenül vasúti és közúti személyszállítás is zajlik”. A minisztérium ezért az országos viszonylatokban (a nemzetközi, távolsági és elővárosi közlekedésben) a vasúti szolgáltatást részesíti előnyben a jövő évi menetrend kidolgozása során. Egyes vidéki nagyvárosok és a központi régió közötti forgalomban december közepétől a tárca nem rendeli meg a közvetlen, autópályás buszjáratok többségét. Mások mellett Győr, Miskolc, Pécs és Budapest között a vasúti kínálat megfelelő, versenyképes színvonalú, így e viszonylatokban érdemes a vonatok felé terelni az utasokat – szól a hivatalos megfogalmazás.
A regionális közlekedésben viszont az olcsóbb és jobb minőségű szolgáltatást nyújtó autóbuszos közlekedésben látja a tárca a megoldást, a buszjáratok szállíthatják a vasútvonalakhoz az utasokat. "Az országos-regionális megkülönböztetésnek további értelmet ad, hogy elsőként az országos menetrend áll össze, amelyet a későbbiekben egészítenek ki a regionális menetrendek” – írja a minisztérium. A VEKE-illetékes szerint azonban egy regionális vonal üzemeltetése sokkal kevesebbe kerül, mint egy fővonalé, a minisztérium pedig "ott csal, hogy ezeket egy kalap alá veszi pénzügyileg".
A KHEM szerint egyetértés körvonalazódhat ugyanakkor a helyi, szubszidiaritás-elvű közlekedésszervezés ügyében, legalábbis a minisztériumi anyagból kiindulva a tárca lehetővé teszi, hogy a lokális tömegközlekedésről helyben születhessen döntés. A megalakított, úgynevezett Regionális Közlekedési Szakbizottságok (RKSZ) a későbbiekben szakmai javaslattevő helyett akár politikai egyeztető, döntéshozó szerepben is működhetnek majd. "A régiók szakértői, az érintett szolgáltatók és az önkormányzati szövetségek, megyei önkormányzatok, civil szervezetek képviselői a rendelkezésre álló költségvetési forrás ismeretében, azzal szabadon gazdálkodva hozhatnának döntést arról, hogy egyes települések között pontosan milyen közösségi közlekedési közszolgáltatást rendelnek meg. Ezen túl lehetőségük lenne például regionális ár- és kedvezményrendszer kidolgozására is." A VEKE ezt azzal kommentálta, hogy a vasúti törvény tervezett módosításában az RKSZ megtévesztő, mert továbbra is a miniszter rendel meg mindent, a szakbizottságnak csak konzultációs szerepe lesz, nem fog tudni ellenőrzést gyakorolni a szolgáltatók felett.
Itt a tárca is akképp látja, hogy az RKSZ jelenleg valóban konzultatív módon, javaslattevő szerepben vesz részt a menetrendek előkészítésében. A teljes értékű regionális szint megvalósításához az alkotmány és több kapcsolódó alaptörvény (pl. jogalkotási, önkormányzati stb.) kétharmados módosítására van szükség. Erre ebben az évben, vagy akár ebben a parlamenti ciklusban már nincs mód és idő. De később "az RKSZ felruházható lesz a döntés és a költségvetési források elosztásának jogaival". Valamint, "ha kevesebbe is kerül egy regionális vonal fenntartása, mint egy fővonalé, ezt a kevesebbet sem érdemes megfizetnünk, ha a vonatok kihasználtsága alacsony, és olcsóbb, jobban elérhető szolgáltatást nyújtó autóbuszokkal kiválthatók" – állítja a KHEM. Viszont a jövőben, "ha már valóban a régiók dönthetnek majd a közpénzek felhasználásáról, az országos megrendelés kialakítása után fennmaradó összegekkel a helyi érdekeknek még inkább megfelelő módon gazdálkodhatnak. Így világos pénzügyi keretek között adott viszonylaton a számukra kedvezőbb közlekedési mód megrendelése mellett dönthetnek".
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?