Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4cba8c67-6162-4329-9fea-f52524902787","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Mármint az EU soros elnöki székéből. A Tegyük ismét naggyá Európát! szlogen a lap véleménycikke szerint tudatos provokációval ér fel, hiszen egyetlen más uniós vezető sem okozott annyi kárt az utóbbi időben a közösségnek, mint a magyar miniszterelnök.","shortLead":"Mármint az EU soros elnöki székéből. A Tegyük ismét naggyá Európát! szlogen a lap véleménycikke szerint tudatos...","id":"20250102_Die-Zeit-kommentar-Orban-vegre-elhuzott","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cba8c67-6162-4329-9fea-f52524902787.jpg","index":0,"item":"c72600ce-0e9b-4fee-8c12-eafd6777b925","keywords":null,"link":"/360/20250102_Die-Zeit-kommentar-Orban-vegre-elhuzott","timestamp":"2025. január. 02. 07:55","title":"Die Zeit-kommentár: Orbán végre elhúzott!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc91a6c-ef7f-42d4-9ba0-091c22a7ff1e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Meg szeretnék óvni a rákospatolai hódgátat a Magyar Közúttól, amely besokallt a szőrös ökoszisztéma-mérnökök buzgólkodásától. Egy biztos: láp hamarabb volt itt mint az M0-s, és senkinek nem ártana, ha maradna.","shortLead":"Meg szeretnék óvni a rákospatolai hódgátat a Magyar Közúttól, amely besokallt a szőrös ökoszisztéma-mérnökök...","id":"20250202_rakospalotai-hodgat-hodmocsar-m0-as-magyar-kozut-termeszetvedelem-kriska-gyorgy","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc91a6c-ef7f-42d4-9ba0-091c22a7ff1e.jpg","index":0,"item":"b1325fd0-fec7-431a-8a43-44673a7cffe8","keywords":null,"link":"/zhvg/20250202_rakospalotai-hodgat-hodmocsar-m0-as-magyar-kozut-termeszetvedelem-kriska-gyorgy","timestamp":"2025. február. 02. 16:56","title":"Lápvédők akcióztak az M0-s menti hódmérnökök gátjáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53e40507-602a-40c8-bd0d-805b9af275d8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Majka régóta az ország az egyik legnépszerűbb celebje, de bármit is csinált, soha még csak megközelítőleg sem kerestek rá ennyien a Google Trends adatai alapján.","shortLead":"Majka régóta az ország az egyik legnépszerűbb celebje, de bármit is csinált, soha még csak megközelítőleg sem kerestek...","id":"20250128_majka-uj-szama-nepszeruseg-adatok-google-trends-youtube-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53e40507-602a-40c8-bd0d-805b9af275d8.jpg","index":0,"item":"15cc3e77-b149-4c8a-b117-b26ee0dbd91c","keywords":null,"link":"/elet/20250128_majka-uj-szama-nepszeruseg-adatok-google-trends-youtube-ebx","timestamp":"2025. január. 28. 17:42","title":"Ezek a grafikonok mutatják meg igazán, milyen brutális népszerűséget hozott Majkának az új slágere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ebca5db-732d-4028-ac2c-8d5f62c8cf20","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint az lenne a tisztességes, ha a párt kivonulna a parlamentből.","shortLead":"A politikus szerint az lenne a tisztességes, ha a párt kivonulna a parlamentből.","id":"20250102_kendernay-janos-lmp-kilepes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ebca5db-732d-4028-ac2c-8d5f62c8cf20.jpg","index":0,"item":"59e50c71-babf-46e2-ae5d-305e15e6c857","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_kendernay-janos-lmp-kilepes","timestamp":"2025. január. 02. 13:00","title":"Kilépett az LMP-ből Kendernay János is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ed23e69-6f88-4978-bcf2-080ef5298b2e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A legfontosabb ellenzéki pártok bojkottálták és színjátéknak nevezték az egészet, és a korábbi elnökválasztáshoz hasonlították, amit az a Mahamat Déby nyert, akivel Orbán is jó kapcsolatot ápol.","shortLead":"A legfontosabb ellenzéki pártok bojkottálták és színjátéknak nevezték az egészet, és a korábbi elnökválasztáshoz...","id":"20250112_Csad-parlamenti-valasztas-kormanypart-tobbseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ed23e69-6f88-4978-bcf2-080ef5298b2e.jpg","index":0,"item":"170ce5fd-eca6-4f7c-acff-27d0aa1172b4","keywords":null,"link":"/vilag/20250112_Csad-parlamenti-valasztas-kormanypart-tobbseg","timestamp":"2025. január. 12. 21:31","title":"A csádi kormánypárt szerezte meg a többséget a parlamenti választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál nagyobb hatótávval debütált.","shortLead":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál...","id":"20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58.jpg","index":0,"item":"7dcd2b3b-46e9-4c5d-8a7d-b2fd506cb9f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 07:03","title":"Itt a BMW 700 kilométeres hatótávú új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac7ff2c7-ccf1-4cfd-bd37-f6d6b6b46f1c","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Harminc éve mutatták be a Berlinalén a Füst című örökzöldet, amely a brooklyni Paul Auster forgatókönyve alapján a szintén brooklyni Harvey Keitel főszereplésével mutatja be egy brooklyni dohánybolt mindennapjait. A színésszel idéztük fel a forgatást és az amerikai független film aranykorának számító kilencvenes éveket.","shortLead":"Harminc éve mutatták be a Berlinalén a Füst című örökzöldet, amely a brooklyni Paul Auster forgatókönyve alapján...","id":"20250219_Harvey-Keitel-interju-fust-paul-auster-brooklyn","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac7ff2c7-ccf1-4cfd-bd37-f6d6b6b46f1c.jpg","index":0,"item":"f0da0a9d-3b78-46fe-90ef-4fcce6036f40","keywords":null,"link":"/360/20250219_Harvey-Keitel-interju-fust-paul-auster-brooklyn","timestamp":"2025. február. 19. 19:30","title":"Harvey Keitel a HVG-nek: Eljátszanám egy filmben a Ponyvaregény Mr. Wolfe-ját és a Füst dohányárusát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be98e289-8a02-4dfc-93c0-dcec392b4528","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szemrevaló külsejű Tata Avinya X Concept fejlett elektromos hajtáslánccal és tágas utastérrel kecsegtet.","shortLead":"A szemrevaló külsejű Tata Avinya X Concept fejlett elektromos hajtáslánccal és tágas utastérrel kecsegtet.","id":"20250123_hatalmas-elektromos-luxus-villanyauto-indiabol-tata-avinya-x-concept","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be98e289-8a02-4dfc-93c0-dcec392b4528.jpg","index":0,"item":"cb74d7dc-699a-4765-b8cb-4fff94cdc83d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_hatalmas-elektromos-luxus-villanyauto-indiabol-tata-avinya-x-concept","timestamp":"2025. január. 23. 08:41","title":"Hatalmas elektromos luxus villanyautó Indiából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Annak ellenére, hogy a budapesti bringások katasztrofálisnak látják a két kerékkel közlekedők helyzetét a fővárosban, a kerékpározás dán nagykövete szerint messze nem állunk olyan rosszul, mint akár egyes ausztrál vagy amerikai városok kerekezői, noha átfogó kerékpáros koncepcióra valóban égető szükség van.
Bár a Budapesten biciklizők véleménye a városi kerékpáros infrastruktúráról jobbára lesújtó, a neves külföldi szakember Mikael Colville-Andersen szerint biztató jeleket mutat, az Európai Mobilitás díját legutóbb elhozó fővárosunk. Erről azon a rendezvényen beszélt, amelyet a VAM Design Dreams on Weels című, a városi kerékpározást népszerűsítő kiállításának helyszínén tartottak kedden.
Magyarországon már megtörtént az a lélektani fontosságú áttörés, melynek nyomán a bringázás már nem csak egy lelkes földalatti mozgalom ügye - vélekedett a hvg.hu kérdésére adott válaszában a kormányától a "kerékpározás nagykövete" címet is megkapó Colville-Andersen, aki kerékpáros közlekedési tanácsadó, újságíró, s egyben alapítója és szerzője a kerékpáros blogok között mára viszonyítási pontnak számító copenhagencyclechic.com oldalnak.
A kerékpározásnak számtalan kedvező élettani és környezeti hatása van, a legfontosabb mégis az, hogy a legolcsóbb és leggyorsabb közlekedési mód a városban - vélekedett Colville-Andersen, aki szerint nem az a cél, hogy bringás szubkultúra szülessen, hanem hogy minél többen felismerjék, kerékpárral közlekedni gyors. Márpedig, mondja, ebben a felismerési folyamatban Budapest egyáltalán nem áll rosszul.
A szakember számokkal igyekezett alátámasztani állítását, számos összetevőt figyelembe vevő mutatók szerint – melyek a kerékpáros munkavállalók produktivitását, az útterhelés-csökkenését, a betegszabadságra kikért napok számát és egyéb egészségügyi és környezetvédelmi hatásokat is figyelembe vesznek – egy kilométer bringázás 2400 forintnyi megtakarítást jelent a nemzetgazdaságnak, míg egy kilométernyi autóhasználat 1100 forintnyi veszteséget.
Kerékpár metróval kombinálva
A dán szakember szerint a biztató jelek ellenére hazánkban is égető szükség lenne átfogó, stratégiai kerékpáros infrastruktúraszervezésre, mert ugyan néhol látni egy-egy jól megépült útszakaszt és megoldást, de nincsen átgondolva az egyes útvonalak összekötése, a kerékpáros forgalom hatékony szabályozása, terelése.
Hogy milyen összefüggést lát a bringázás és a tömegközlekedés együttes használata között, Colville-Andersen lapunknak azt felelte: mindenképpen sokakat csábít két kerékre, ha a metrón és elővárosi vasutakon is fel lehet velük szállni. Budapesten egyelőre csak utóbbi járműveken van erre lehetőség.
„Ennek egyik alternatívájaként sok helyen remekül bevált a városi bringakölcsönző-hálózat” – tette hozzá. Párizsban például – hoz példát – a külvárosokban élők saját bringájukkal eltekernek a legközelebbi HÉV-állomásig, onnan a tömegközlekedést használják, majd a belvárosban leszállva bérbringán percek alatt munkahelyükre tekernek anélkül, hogy dugóban ülnének és benzint pöfögnének. A "bringázás nagykövete" ezért különösen örül a kedden bejelentett, első körben 1000 városi kölcsönkerékpárból álló közbicikli-hálózat kiépítésének, mely nagyon fontos lépés a bringabarát város felé.
Veszélyben a bringás jövő
Itthon az is komoly gondot jelent, hogy a döntési helyzetben lévő szakemberek nem ismerik a biciklin közlekedők igényeit, s a kétkerekű közlekedést segítő megoldásokat - mondta Bodor Ádám a gazdasági minisztérium egykori kerékpárügyekért felelős államtitkára, aki jelenleg az Európai Kerékpáros Föderáció alelnöke. Ehhez László János a Magyar Kerékpárosklub elnöke hozzátette, a témában hétfőn tartott konferencia tanulsága szerint sajnos a most az egyetemeken közlekedésmérnöknek tanuló szakember palánták nagy része sem ért a témához, melyről nem is kapnak érdemben oktatást, s ezzel a „szép új bringás jövő” is veszélyben van. A kerékpársávok tudatosabb tervezése kapcsán Bodor a városi közterek fontosságát is felhozta, melyekért meg kellene küzdenie a Fővárosi Önkormányzatnak, de erre egyelőre kevés törekvést lát.
Colville-Andersen szerint azonban további bizakodásra ad okot, hogy míg Londonban például fontmilliókat költöttek el az urbánus kerékpározás promóciójára, mielőtt elkezdtek volna rákapni a britek, addig idehaza eddig a szinte pénz nélküli civilek nyomására született minden. A kerékpárosklub elnöke ehhez annyit fűzött hozzá: miképpen Dánia saját országimázsának részévé tette a bringázást, úgy Budapest vezetése is álljon az ügy mellé, tegye Budapesti arculati elemévé a bicajozást, s adjon helyet egy bringás szobor vagy szimbólum számára a főváros szívében.
Feltehetően a Margit híd járdáján kialakult áldatlan állapotok is felgyorsították azt a folyamatot, amelynek a végén megnyitják a Lánchíd úttestjét is a kerékpárosok előtt. Eddig ugyanis csak a híd szűk járdáját használhatták.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság VI. kerületi Rendőrkapitánysága lopás bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytat eljárást ismeretlen tettes ellen.
Az eddig elbocsátott pécsi postai alkalmazotton kívül mások, eltérő mértékben közel tucatnyi dolgozó, köztük vezetők is felelősek a Magyar Posta Zrt. botrányos kerékpár-beszerzési ügyében – egyebek mellett erre jutott értesüléseink szerint a Posta belső vizsgálata. Végleges eredmény a jövő héten várható. Úgy tudni, a cég vezetősége büntetőfeljelentést fontolgat bringaügyben.
December 2-án szombaton kerékpáros felvonulást rendez a Critical Mass-t is szervező civil egyesületek csoportja, mert eltűnni látszanak a pártok által a választások előtt beígért kerékpárút-fejlesztésre elkülönített pénzek.
Több ezer bicikliből állna és számtalan állomáshely hálózná be azt a Boston által bevezetni kívánt kerékpár megosztó rendszert, mellyel többek között az ott élőket szeretnék fokozottan a kétkerekű használatra ösztönözni.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?