Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"85e7adcb-668a-45dd-b752-c4267d010471","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Négy autót vitt el, mire elfogták.","shortLead":"Négy autót vitt el, mire elfogták.","id":"20250207_tippmix-tartozas-platos-kocsi-autolopas-ugyeszseg-birosag-itelet","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85e7adcb-668a-45dd-b752-c4267d010471.jpg","index":0,"item":"7e5f06ba-0269-4a7b-bdcf-379d636a2582","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_tippmix-tartozas-platos-kocsi-autolopas-ugyeszseg-birosag-itelet","timestamp":"2025. február. 07. 14:26","title":"Eltippmixezte a rábízott pénzt, nekiállt platós kocsival autókat lopni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b6034c7-1962-4bfb-8634-696e8774399d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Adobe kétféle árazást kínál az egyedi felhasználóknak a Firefly nevű mestetrségesintelligencia-eszközéhez, a kettő között pedig a létrehozható videók száma jelenti a legnagyobb különbséget.","shortLead":"Az Adobe kétféle árazást kínál az egyedi felhasználóknak a Firefly nevű mestetrségesintelligencia-eszközéhez, a kettő...","id":"20250213_adobe-firefly-mesterseges-intelligencia-elofizetes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b6034c7-1962-4bfb-8634-696e8774399d.jpg","index":0,"item":"0b307f0a-a175-4564-af83-495dfa8926ff","keywords":null,"link":"/tudomany/20250213_adobe-firefly-mesterseges-intelligencia-elofizetes","timestamp":"2025. február. 13. 14:03","title":"Beárazta az Adobe a mesterséges intelligenciát, ezentúl fizetni kell a Firefly használatáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fff91eb7-290c-4a97-ade6-a74e7f7caba2","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az amerikai metálbanda jubileumi turnéra indul, ráadásul a Megadeth társaságában érkeznek október 6-án a Budapest Arénába.","shortLead":"Az amerikai metálbanda jubileumi turnéra indul, ráadásul a Megadeth társaságában érkeznek október 6-án a Budapest...","id":"20250224_Disturbed-The-Sickness-25-ev-turne-Budapest","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fff91eb7-290c-4a97-ade6-a74e7f7caba2.jpg","index":0,"item":"31a09c56-280c-4616-81df-8df07e1f2c62","keywords":null,"link":"/kultura/20250224_Disturbed-The-Sickness-25-ev-turne-Budapest","timestamp":"2025. február. 24. 15:25","title":"Újra Magyarországon koncertezik a Disturbed","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"722046ea-e434-4476-aede-9edfa3ca7023","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók szerint egy ponton túl a gyakorlás már nem elegendő a fejlődéshez, ezért szükség lehet másfajta tanulási módszerekre is.","shortLead":"Japán kutatók szerint egy ponton túl a gyakorlás már nem elegendő a fejlődéshez, ezért szükség lehet másfajta tanulási...","id":"20250121_robotkesztyu-exoskeleton-ujj-mozgatasa-szenzomotoros-tanulas-zene","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/722046ea-e434-4476-aede-9edfa3ca7023.jpg","index":0,"item":"8b17f8fa-09ee-4570-a2ff-75540a430686","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_robotkesztyu-exoskeleton-ujj-mozgatasa-szenzomotoros-tanulas-zene","timestamp":"2025. január. 21. 18:03","title":"Robotkesztyűt fejlesztettek a Sony mérnökei, segítheti a zongoristák fejlődését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38decde-2078-4abb-aaea-6471905ab936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A BMW valamikor 2025 végén mutatja be az első olyan autóját, egy városi terepjárót, ami a Neue Klasse platformra épül, és aminek utastere teljesen eltér az eddigi bajor autók utasterétől.","shortLead":"A BMW valamikor 2025 végén mutatja be az első olyan autóját, egy városi terepjárót, ami a Neue Klasse platformra épül...","id":"20250109_bmw-kijelzo-szelvedo-neue-klasse-auto-kiterjesztett-valosag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38decde-2078-4abb-aaea-6471905ab936.jpg","index":0,"item":"36830a8b-3702-4069-88dd-c1cce701dbdb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_bmw-kijelzo-szelvedo-neue-klasse-auto-kiterjesztett-valosag","timestamp":"2025. január. 09. 19:03","title":"Kijelzőt csinált a BMW a szélvédőből, kiterjesztett valóság segíti a sofőröket – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4c032ff-e6d6-413e-ac5b-97c99da5ebba","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A képzés akkreditált, tehát beleszámít a dolgozók továbbképzési kötelezettségébe.","shortLead":"A képzés akkreditált, tehát beleszámít a dolgozók továbbképzési kötelezettségébe.","id":"20250121_gyermekvedelem-allami-gondozottak-penzugyi-kepzes","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c032ff-e6d6-413e-ac5b-97c99da5ebba.jpg","index":0,"item":"c43f0f56-c43b-415d-a1da-dab3e8bbacfe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_gyermekvedelem-allami-gondozottak-penzugyi-kepzes","timestamp":"2025. január. 21. 13:01","title":"Pénzügyi képzés indult a gyermekvédelemben, hogy az állami gondozásban élő gyerekek „adófizető polgárokká váljanak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68258366-1a45-45b5-aa54-6052958e3f67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250202_deepseek-mi-lakhato-bolygo-ismeretlen-agyterulet-repulogep-baleset-galaxy-watch-vercukormeres","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68258366-1a45-45b5-aa54-6052958e3f67.jpg","index":0,"item":"53096628-40b1-4597-ae15-a1bea6066029","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_deepseek-mi-lakhato-bolygo-ismeretlen-agyterulet-repulogep-baleset-galaxy-watch-vercukormeres","timestamp":"2025. február. 02. 12:03","title":"Ez történt: Jó hír jött a szúrás nélküli, 24 órás vércukorszintmérésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9d92c2b-8a8e-4384-a641-587b9c7e66ce","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogy hogyan mutat a Model 3 a frissített Model Y külső dizájnjával.","shortLead":"Vázoljuk, hogy hogyan mutat a Model 3 a frissített Model Y külső dizájnjával.","id":"20250220_igy-fest-a-tesla-model-3-a-legujabb-model-y-csik-lampakkal","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9d92c2b-8a8e-4384-a641-587b9c7e66ce.jpg","index":0,"item":"b2153935-b61d-4e1c-9964-528ca0500112","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_igy-fest-a-tesla-model-3-a-legujabb-model-y-csik-lampakkal","timestamp":"2025. február. 20. 06:41","title":"Így fest a Tesla Model 3 a legújabb csík lámpákkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elképesztő nyereséget, mondhatni, extraprofitot hozott tavaly a trafikbiznisz. A cégekbe betett pénz 90 százalékos (!) nyereséget fialt, tehát egy év alatt csaknem visszahozta a trafik azt a pénzt, amit a tulajdonos befektetett. Ennek a töredékéről sem mernek álmodni például az autóiparban, a bankoknál, az élelmiszer-feldolgozásnál – de egyetlen szektor sincs, amelyben ez a jövedelmezőség belátható távolságban lenne. A 2013 közepi újraosztásig a trafikok még 10-20 százalékos sajáttőke-arányos nyereséget produkáltak.
Tudja, hogy mi számít ma őrületesen jó befektetésnek, ha tutira akar menni? A bankbetét biztonságos, a bankok ajánlatai azonban 0–1 százalék között szóródnak (a jegybanki alapkamat 1,35 százalék, ehhez szokták igazítani ajánlataikat a bankok), akciósan azonban 2,5 százalékért is el tudja helyezni a pénzét.
Aki vállalkozik, ennél azért többet szeretne kapni a pénzéért, hiszen a vállalkozás kockázatosabb dolog, mint csak betenni a megtakarított pénzt a bankba. Tavaly Magyarországon az üzleti szférában a cégekbe tett saját pénz átlagosan durván 9 százalékos hozamot termelt, vagyis például egy cégtulajdonos egymillió forintot tett bele a vállalkozásába, és év végén 90 ezer forint lett az adózott nyereség. (Ezt nevezik sajáttőke-arányos nyereségnek, a rövidítése ROE.) Az egyes szektorok jövedelmezősége persze eltérő, de feldolgozóiparban, amelynek a szekere fut, 11 százalékos sajáttőke-arányos nyereség jött össze. Az élelmiszeriparban kissé kevesebb, ingatlanügyekkel pedig nagyon nem érte meg foglalkozni, veszteség jött össze az ágazatban.
Igen, jól látja. Tavaly a dohány-kiskereskedelemmel foglalkozó cégeknél 90 százalékos (!) volt ez a mutató a cégmérlegekből kigyűjtött, a GKI Gazdaságkutatótól származó adataink szerint. Ez annyit tesz: egyetlen év alatt csaknem visszahozta a trafik azt a pénzt, amit a tulajdonos betett a cégbe.
A piac újraosztásáig átlagos hasznot hoztak a trafikok
Hogy mekkora szó ez, jól mutatja, hogy a 2013 közepi trafikújraosztásig 10-20 százalék között – tehát voltaképpen ott, ahol más szektorokban, a nemzetgazdasági átlag közelében – mozgott a csak cigarettát, dohányárut árusító cégek sajáttőke-arányos nyeresége.
2013-ban egy fél év is elég volt ahhoz, hogy 50 százalékos mutatót hozzanak össze a trafikok.
Ez teszi érthetővé, miért is lehetett fontos 2013-ban a trafikpiacot úgy átrendezni, hogy a dohányboltok egy része a kormánypártokhoz köthető vagy közel álló emberekhez került.
Nemzeti dohánybolt bejáratánál. Biztos nyeremény
Túry Gergely
A fenti szám átlag. Elfedi, hogy vannak a trafiktulajdonosok közül, akiknek bejött az új éra, és vannak, akik vegetálnak. De akik nem panaszkodhatnak, azok igencsak jól jártak, ezért lett az átlag kiugróan magas.
A kevés jól helyezkedőnek bejött a biznisz, de a kép vegyes
Van néhány olyan szereplő, akik ezen a bolton óriásit szakítottak. És bár keveseknek megy elfogadhatóan, és a többség csak kínlódik, az is kiderült a 2014-es gazdálkodási adatok böngészése alapján, hogy Sopronban működik például a magyarországi trafikvilág csúcsüzeme, amely 2013-ban fél év alatt 2,6 milliárd forint forgalmat bonyolított, míg a tavalyi, első teljes évében bő 3,5 milliárd forint bevételre tett szert. Az extra forgalom elvileg abból származott, hogy jó helyen vannak – a vevőik 80 százaléka Ausztriából érkezik, és nagyobb tételben vásárolnak, mint a magyarok –, illetve hogy a 16 alkalmazottjukkal hétfőtől szombatig 6–22 óra között főként cigarettát árulnak. A tulajdonosok 2013-ban és 2014-ben is 150 milliós osztalékot vettek ki a cégből. (Ezzel nem állítjuk, hogy ez a soproni trafik és tulajdonosai a jól értesültek közé tartozna.)
"A mintegy hatezer koncessziót nyert cég közül ötszáznak, de legfeljebb ezernek megy jól az üzlet, a többiek számára inkább a túlélés a tét" – mondta júniusban lapunknak egy, a dohányértékesítésben évtizedek óta jelen lévő és koncessziót is nyert trafikos. Az, hogy kinek megy jó vagy rosszul, főként a trafik helyével magyarázható. Ugyanakkor az adatok szerint sok kuncsaftra főként Budapesten, illetve a vidéki nagyvárosokban és a nyugati határszélen lehetett boltot nyitni, mert máshol inkább csak pangás van. Főként, hogy a déli és keleti országrészben újra jelentős az illegális cigaretta jelenléte.
Így zajlott
Mint az a trafikmutyis botrányból ismeretes, a kormány 2013-ban államosította, majd a koncessziókat újraosztotta a dohány-kiskereskedelmi piacon, aminek a hatására a korábbi, mintegy 30 ezer árusítóhelyhez képest alig 5-6 ezer Nemzeti Dohányboltban lehet legálisan cigarettát vásárolni.
2013 áprilisától, tehát még a júliusi indulás előtt sorozatosan jelentek meg olyan bizonyító erejű írások, amelyek a Fidesz-közeli, kormányközeli kapcsolattal rendelkezők túlnyeréseiről szóltak. A botránysorozat csúcspontja azonban így is az lett, hogy kiderült: a koncessziót elnyerő pályázók mintegy tizede egy pontban összpontosul, hisz közel 500 nyertes koncessziós jog ahhoz a hódmezővásárhelyi székhelyű Continental-csoportot vezető Sánta Jánoshoz kötődött, aki maga is tevékeny szerepet vállalt a trafiktörvény kialakításában.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?