Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f420cd0c-b0fd-4e41-90be-a4553ff3b091","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ukrajna NATO-tagságáért cserébe is hajlandó lemondani posztjáról Volodomir Zelenszkij.","shortLead":"Ukrajna NATO-tagságáért cserébe is hajlandó lemondani posztjáról Volodomir Zelenszkij.","id":"20250223_Zelenszkij-kesz-lemondani-az-elnoksegrol-ha-cserebe-csatlakozhat-a-NATO-hoz-Ukrajna","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f420cd0c-b0fd-4e41-90be-a4553ff3b091.jpg","index":0,"item":"4549a7b6-0ffe-4d44-8d9c-45c9a996da21","keywords":null,"link":"/vilag/20250223_Zelenszkij-kesz-lemondani-az-elnoksegrol-ha-cserebe-csatlakozhat-a-NATO-hoz-Ukrajna","timestamp":"2025. február. 23. 17:20","title":"Zelenszkij kész lemondani az elnökségről, ha ez kell a békéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal próbálta kihúzni a lepedőt a kegyvesztetté vált egykori barát médiabirodalma alól, egy viharos napot követően a Magyar Nemzet továbbra is megjelent, a munkatársak a korábbinál sokkal függetlenebb körülmények között dolgozhattak. A 2018 tavaszi országgyűlési választásokon azonban a Fidesz újabb kétharmados győzelmet szerzett, mire másnap Simicska bedobta a törölközőt és bejelentette, megszünteti a lapot. Ennek az április 10-i napnak a történetét örökítette meg a lap akkori fotósa, Balogh Dávid, aki sorozatáért a rákövetkező évben a Magyar Sajtófotó Pályázaton képriport kategóriában a második helyezett lett. A következő évben a kormánypárti Magyar Idők című lap vette át a Magyar Nemzet nevét.","shortLead":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal...","id":"20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f.jpg","index":0,"item":"e863c36d-03bc-45b0-b50e-ccba7be24361","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","timestamp":"2025. február. 06. 16:02","title":"Később bekövetkezett, ami a G-Napon még elmaradt - ez volt a Magyar Nemzet utolsó napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adf8e8ca-3731-4a81-8bb1-05acac28948a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Minél inkább elszigetelődik Magyarország, Kína és Oroszország annál inkább ki tudja használni a gyengeségét – írja Slawomir Sierakowski. ","shortLead":"Minél inkább elszigetelődik Magyarország, Kína és Oroszország annál inkább ki tudja használni a gyengeségét – írja...","id":"20250108_project-syndicate-orban-romanowski-lengyelorszag","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adf8e8ca-3731-4a81-8bb1-05acac28948a.jpg","index":0,"item":"41402bb2-09e3-4736-946c-31876d4b5ef6","keywords":null,"link":"/360/20250108_project-syndicate-orban-romanowski-lengyelorszag","timestamp":"2025. január. 08. 07:30","title":"Slawomir Sierakowski a Project Syndicate-ben: Magyarország lesz a következő Belarusz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8f67ebe-832b-4a7c-bedd-83af640e8fe0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan mesterségesintelligencia-modellt készítettek, ami képes megmondani, melyik irányból érkezik egy mentőautó, vagy épp azt, hogy egy gyalogos fog elsétálni az autó előtt.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan mesterségesintelligencia-modellt készítettek, ami képes megmondani, melyik irányból érkezik...","id":"20250113_genex-mesterseges-intelligencia-modell-vilag-lekepezese","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8f67ebe-832b-4a7c-bedd-83af640e8fe0.jpg","index":0,"item":"6ab80c8c-9fef-476f-8b31-83f0d2de2104","keywords":null,"link":"/tudomany/20250113_genex-mesterseges-intelligencia-modell-vilag-lekepezese","timestamp":"2025. január. 13. 11:03","title":"Radikálisan csökkenhet a balesetek száma, ha ezt beépítik az autókba – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"835dec62-9007-4247-b362-37067e591c92","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Aktuális nevű oldal októberben tért vissza, de november vége óta ismét hallgat.","shortLead":"Az Aktuális nevű oldal októberben tért vissza, de november vége óta ismét hallgat.","id":"20250117_aktualis-facebook-koltes-magyar-peter-tisza-part-lejaratas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/835dec62-9007-4247-b362-37067e591c92.jpg","index":0,"item":"57d8c91c-7cc5-4ea4-b6e0-be0abdb495f8","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_aktualis-facebook-koltes-magyar-peter-tisza-part-lejaratas","timestamp":"2025. január. 17. 08:15","title":"Húszmillió forintot költött Magyar Pétert lejárató videókra a Filep „A Kopasz” Dávidhoz köthető Facebook-oldal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4251e59-dd93-40da-a010-d9655087a87c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az épület homlokzatát átalakítják, így könnyen lehet, hogy az eresz örökre eltűnik majd.","shortLead":"Az épület homlokzatát átalakítják, így könnyen lehet, hogy az eresz örökre eltűnik majd.","id":"20250301_brusszel-eresz-szajer-jozsef-atalakitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4251e59-dd93-40da-a010-d9655087a87c.jpg","index":0,"item":"69dfdbe4-f4e8-45c7-9aa9-3878ce2b68e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_brusszel-eresz-szajer-jozsef-atalakitas","timestamp":"2025. március. 01. 21:43","title":"Elvesztette emlékhely jellegét a brüsszeli eresz, amelyen Szájer József lecsúszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának élére. A távozó embert Mészáros Lőrinc, az érkezőt Tiborcz István köreihez sorolják.","shortLead":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának...","id":"20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89.jpg","index":0,"item":"5eba5ec3-0454-41f0-8b75-a55b9efd2183","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","timestamp":"2025. február. 06. 10:07","title":"Váratlanul lefejezték a nemzeti felszámolócéget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea9ad27e-afae-4fbb-a6dc-5ae9b115c0d7","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Mostantól tilos a brit vállalati szektor számára mindenféle együttműködés a fehéroroszországi hadiipar három fő vállalatával.","shortLead":"Mostantól tilos a brit vállalati szektor számára mindenféle együttműködés a fehéroroszországi hadiipar három fő...","id":"20250127_A-brit-kormany-szankciokkal-reagalt-a-feheroroszorszagi-elnokvalasztasra","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea9ad27e-afae-4fbb-a6dc-5ae9b115c0d7.jpg","index":0,"item":"a972b70e-a465-44e4-a573-0722d3d39c47","keywords":null,"link":"/vilag/20250127_A-brit-kormany-szankciokkal-reagalt-a-feheroroszorszagi-elnokvalasztasra","timestamp":"2025. január. 27. 20:32","title":"A brit kormány szankciókkal reagált a fehéroroszországi elnökválasztásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az amerikai Jeep sosem csinált unalmas autókat, de volt egy-két mellényúlásuk. A legelső Compass pont ilyen volt, fájt ránézni is. Most külsőre ráncba szedték, a tudásával pedig eddig sem volt gond. A kérdés mára csak az maradt, van-e helye a divatterepjárók közt egy ilyen konstrukciónak.
Mint egy rendes olasz-amerikai családnál, úgy zajlik az élet a Fiat-Chrysler konszern háza táján, amelynek egyik legkarakteresebb tagja még mindig a Jeep márka. Nyugalmuk azonban nekik sem nagyon lehet, mert a konszern olasz származású vezetője „Don” Sergio Marchionne az autóipar egyik legnagyobb machinátora, a jelek szerint a Jeeppel kapcsolatban is mesterkedik valamiben. Leginkább abban, hogy megváljon a márkától, amíg az még ér valamit. A megújult kínálattal együtt ugyanis nagyon szép pénzt zsebelhetnének be érte a kínaiaktól, akik rettentően szeretnének amerikai "ikont" vásárolni.
Képgaléria.
D.P.
Ilyen házon belüli fejlemények között érkezett meg a második generáció a Jeep Compass-ból, amely eddig - valljuk meg - nem sok vizet zavart Európában.
Önnek például beugrik egyből, melyik autó a Jeep Compass? Ha nem, nem lepődjön meg nagyon, nem sok volt belőle mifelénk, és nem is volt éppen egy épületes látvány. Ha nem pörögne annyira ez a kompakt SUV-szegmens, talán örökre el is felejthettük volna, de mivel Európában már minden harmadik új autó SUV (!), így a Jeep sem teheti meg, hogy ne próbálkozzon.
Kívül USA, belül ITA
A Jeep Cherokee-nál kisebb, ám a Jeep Renegade-nél nagyobb, a márka portfóliójába középről beékelődő Compasshoz, ha már mindenképp meg kellett újulnia, alaposan hozzányúltak. El kell ismerni, szépen ráncba szedték. A 4,39 méteres kompakt SUV masszív frontrésze, jellegzetes hetes osztású hűtőrácsa, a szögletes karosszériája, a rövid túlnyúlásai, a trapézforma kerékjáratai egységes képet adnak, jól átjön az a nagyvonalú texasi stílus, amit az amerikai autókon szeretni lehet.
Belül pedig, isteni szerencsére, itáliai stílus van. Kellemes a beltér, nincs az amerikai autóknál tapasztalható jellegzetesség, hogy ez nekik csak egy olcsó kis SUV, tele igénytelen részletekkel. (Itt Európában az érdeklődők meg úgy érzik, hogy már egy Hyundai-ban is különbet kapnak manapság, mint egy ilyen Jeepben.)
Vannak azért még így is „erős” részletek. Aki például az indító gomb környékén néz szét, az a szívéhez kap majd – mind azt illesztés, mind az anyagminőség tekintetében. De például a kormánykerék, az ülések, a műszerfalborítás tiszta és igényes benyomást kelt.
D.P.
A vezető előtti képernyő a maga kissé nehézkes logikája ellenére minden információval ellátja a sofőrt, a középső 8,4 colos kijelző az eleve érdekes formájával tekinthető az átlagnál jobbnak, a mindkét egységen futó szoftver bpedig őséges menüopciót kínál. Alap persze a kétzónás légkondicionáló, a sebességtartó automatika, az elektromos rögzítőfék, valamint a sáv elhagyását jelző, illetve az ütközéses figyelmeztető jelzés.
Komoly bónusz, mert máshol még nem is tapasztaltuk, hogy ha kikapcsoljuk a stop&start-rendszert, az úgy is marad addig, amíg újra be nem kapcsoljuk. Nem kell minden kocsiba ülés után ezzel bíbelődni. Jár érte a pont.
A helyi konfiguráció furcsasága volt viszont, hogy nem volt ülésfűtés, elektromos csomagtérajtó. Kaptunk viszont halogénes lámpák, pedig mára szinte alap a bi-xenon. És hiányzott az adaptív tempomat is.
Motor, futómű, menetkomfort
Nálunk a 2.0 literes Multijet II-jelű dízelmotoros változat járt, ami elsőre meglepően hangos. Nyomatékosnak nyomatékos a 350 Nm-ével, a teljesítménye azonban a 140 lóerővel már kevésbé meggyőző. Ezzel még „kick-down” állásig letaposott gázpedálnál - vagyis, amikor az automataváltó tényleg apait-anyait beleadva kapcsol vissza - sem feszül meg az autó, és hogy mindez nem csak érzetre van így, ellenőriztük: hivatalosan is 10,5 másodperc, mire eléri a 100-at ez az egyébként nem túl nehéz, 1619 kilogrammos autó.
A kocsiban egyébként egy nagyon modern, kilencgangos automataváltó van, ami nagyon szépen rakosgatja a fokozatokat. A rengeteg áttétel hozadéka a 130 km/h-nál kereken 2000-es fordulatszám, valamint az igazán akceptálható, 8,0 liter körüli tesztfogyasztás volt.
D.P.
A menetkomfort közúton - egy ilyen nívójú autóhoz képest - átlagosnak nevezhető. Alacsony tempónál folyamatosan beszűrődik a motorzaj, ami nagyobb tempónál érezhetően sokat javul. A Compass akkor a legizgalmasabb, ha rosszabb minőségű útra tévedünk.
A hátsó futóműnél alkalmazott független kerékfelfüggesztés miatt a gép nagyon ügyes, nem egy érzéketlenül dülöngélő SUV. A télies, murvás, még hazai mértékkel is erősen másod-harmadosztályú utakon is kifejezetten élvezetesen, akár erőszakosabban is lehet közlekedni vele, a futómű nagyon jól tolerálja az úthibákat. Itt derül ki igazából, hogy ez az autó a maga módján egy finom, jól hangolt szerkezet, csak a megfelelő környezetet kell megtalálni neki. Ahogyan egy nagy Audi utazóautónak jó igazán, annyira jó a Jeep a kissé viszontagságosabb körülmények közé. Nagyon szépen kiteljesedik, érezni, hogy igazán városi utakon kívül érzi jól magát. (Még úgy is, hogy 18 colos, divatos alufelnik voltak a kocsin és normál abroncsok, de nem lett zajosabb az utastér.)
Árak, konklúzió
Az általunk próbált, kétliteres dízellel, összkerék-hajtással és kilencfokozatú automatával feészerelt Compass alapára 11,09 millió forint, amihez még az infotainment-csomag 455 ezres és a bőrülés csomag 325 ezres árai jönnek hozzá legkomolyabb tételként.
D.P.
Ugyanakkor érdekes helyzetbe kerülhet megint csak a Jeep ezzel az autóval itt Európában. Az átlagnál sokkal jobb – tényleges – terepező képességekkel rendelkező autó kilóg a nagy masszából, de kell egyfajta attitűd, hogy valaki bemerje vállalni. Terepen biztosan jobban boldogul a konkurencia többségénél, ám a vásárlók életében ez lényegében jelentéktelen szerepet játszik manapság.
A konkurenciaharc pedig nem is lehetne erősebb ebben a szegmensben – Mazda CX-5, VW Tiguan, Skoda Kodiaq, hogy csak a legpopulárisabb elitet soroljuk -, ahol az egyedi karakter nem feltétlen hatékony fegyver. Pedig ez legalább nem egy kamu dzsip, vagyis Jeep.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?