Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0586ee42-c263-44f5-89f2-9182eb3b42eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az együttélés tényét csak akkor kellene vizsgálni házastársi igénylés esetén, ha valaki élettársként is igényelt öregségi nyugdíjat az elhunyt után.","shortLead":"Az együttélés tényét csak akkor kellene vizsgálni házastársi igénylés esetén, ha valaki élettársként is igényelt...","id":"20250226_Oregsegi-nyugdij-csak-szerelmi-haromszog-eseten-lenne-vizsgalat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0586ee42-c263-44f5-89f2-9182eb3b42eb.jpg","index":0,"item":"2d4aa63f-c45b-4e91-a35b-e27fabeb191e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_Oregsegi-nyugdij-csak-szerelmi-haromszog-eseten-lenne-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 26. 14:32","title":"Öregségi nyugdíj: csak szerelmi háromszög esetén lenne vizsgálat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbaad1f0-bc49-437d-a11f-ada429b4a6eb","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Annak jelét egyelőre nem látják a hatóságok, hogy az elkövetőnek valamely ismert szélsőséges csoporttal vagy terrorszervezettel lett volna kapcsolata.","shortLead":"Annak jelét egyelőre nem látják a hatóságok, hogy az elkövetőnek valamely ismert szélsőséges csoporttal vagy...","id":"20250214_munchen-gazolas-szandekos-iszlamista-tamadas-rendorseg-ugyeszseg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbaad1f0-bc49-437d-a11f-ada429b4a6eb.jpg","index":0,"item":"289d194e-f4d4-4a6b-b6a2-5d986256989c","keywords":null,"link":"/vilag/20250214_munchen-gazolas-szandekos-iszlamista-tamadas-rendorseg-ugyeszseg","timestamp":"2025. február. 14. 16:23","title":"Iszlamista támadásként kezeli a gázolást a müncheni rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"967c3923-567b-406c-a93c-4d03485877fc","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ikertestvérének testét is pénteken találták meg. ","shortLead":"Ikertestvérének testét is pénteken találták meg. ","id":"20250201_skocia-huszti-eliza-henrietta-holttest","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/967c3923-567b-406c-a93c-4d03485877fc.jpg","index":0,"item":"9fc94ea9-463f-493a-819d-033b4f1ebdac","keywords":null,"link":"/vilag/20250201_skocia-huszti-eliza-henrietta-holttest","timestamp":"2025. február. 01. 11:30","title":"Megtalálták a másik, Skóciában eltűnt magyar nő holttestét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcb56b58-6d55-48e7-b453-fdb3bfedfb38","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz pontos, tízezer milliárdos programot hirdetett az egészségügy megújítására az SZDSZ volt elnöke.","shortLead":"Tíz pontos, tízezer milliárdos programot hirdetett az egészségügy megújítására az SZDSZ volt elnöke.","id":"20250207_10-pontos-10-ezer-milliardos-programot-hirdetett-az-egeszsegugy-megujitasara-az-SZDSZ-volt-elnoke","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcb56b58-6d55-48e7-b453-fdb3bfedfb38.jpg","index":0,"item":"311e9c5b-0e25-436b-9060-3f9e73dfc135","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_10-pontos-10-ezer-milliardos-programot-hirdetett-az-egeszsegugy-megujitasara-az-SZDSZ-volt-elnoke","timestamp":"2025. február. 07. 19:00","title":"A cukros üdítők és a hevített dohánytermékek adójának emeléséből adna több pénzt az egészségügynek Kóka János","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"943552d4-7660-4ee4-a97e-2f51da2cfd41","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Rossz vágányra került át egy villamos Strasbourgban, és összeütközött egy másik szerelvénnyel.","shortLead":"Rossz vágányra került át egy villamos Strasbourgban, és összeütközött egy másik szerelvénnyel.","id":"20250111_Ket-villamos-utkozott-Strasbourgban-otven-ember-serult-meg","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/943552d4-7660-4ee4-a97e-2f51da2cfd41.jpg","index":0,"item":"f71e63cd-da01-4e51-8d74-d5ff62021d6d","keywords":null,"link":"/vilag/20250111_Ket-villamos-utkozott-Strasbourgban-otven-ember-serult-meg","timestamp":"2025. január. 11. 18:14","title":"Két villamos futott egymásba Strasbourgban, ötven ember sérült meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a6898c0-5043-4e1b-b4c8-0f22b5ab55a0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A tűzvész nem válogat, de az egyenlők között vannak egyenlőbbek. ","shortLead":"A tűzvész nem válogat, de az egyenlők között vannak egyenlőbbek. ","id":"20250113_los-angeles-tuzvesz-gazdagok-magan-tuzolto","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6898c0-5043-4e1b-b4c8-0f22b5ab55a0.jpg","index":0,"item":"779daf70-1c28-4a03-83b2-2fd16fd6a52e","keywords":null,"link":"/elet/20250113_los-angeles-tuzvesz-gazdagok-magan-tuzolto","timestamp":"2025. január. 13. 11:58","title":"A Los Angeles-i gazdagok magántűzoltókkal védik az ingatlanjaikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök közölte, szerinte az Egyesült Államok megszerzi a Grönland feletti ellenőrzést. Azt is hozzátette, hogy a Dániához tartozó hatalmas szigeten élő 57 ezer ember velük akar tartani.","shortLead":"Az amerikai elnök közölte, szerinte az Egyesült Államok megszerzi a Grönland feletti ellenőrzést. Azt is hozzátette...","id":"20250126_Trump-szerint-a-gronlandiak-az-USA-hoz-akarnak-tartozni","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f17225-2e20-47ce-9b17-ed01c2a1af56.jpg","index":0,"item":"b00631c7-3506-4a94-890e-afd03d54fec4","keywords":null,"link":"/vilag/20250126_Trump-szerint-a-gronlandiak-az-USA-hoz-akarnak-tartozni","timestamp":"2025. január. 26. 08:26","title":"Trump szerint a grönlandiak az USA-hoz akarnak tartozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mexikó elnöke, Claudia Sheinbaum azt közölte, hogy miután egyeztetett Donald Trumppal, mégsem vetik ki most, hanem egy hónappal elhalasztják a vámokat.","shortLead":"Mexikó elnöke, Claudia Sheinbaum azt közölte, hogy miután egyeztetett Donald Trumppal, mégsem vetik ki most, hanem...","id":"20250203_Egy-honapra-felfuggesztik-a-Mexikot-sujto-amerikai-vamokat","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"6db4f817-f038-4770-bf23-54d83ce4c8ba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Egy-honapra-felfuggesztik-a-Mexikot-sujto-amerikai-vamokat","timestamp":"2025. február. 03. 17:08","title":"Elhalasztják a Mexikót sújtó amerikai vámok bevezetését, mert katonákat küldenek a fentanilcsempészek ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Motorhang és károsanyag-kibocsátás nélkül megy, remekül húz, de nagyon környezettudatosnak kell lenni, hogy megérje a több mint 11 millió forintos vételárát a jelenleg futó elektromos Golf. Ráadásul jövőre jön a nagyobb, 300 kilométer hatótávolságú típus is.
Miközben a Volkswagen dízel-manipulációjának hírei hónapokon át uralták a világsajtót, kevesebb figyelmet kapott, hogy a wolfsburgi gyártómű piacra vitt egy sor alternatív meghajtású típust is, köztük a Golf elektromos és konnektoros (plug in) hibrid változatát. Aztán a megtépázott tekintély visszaszerzése érdekében zöldre festették a hírverést: idén ősszel, a párizsi autó-kiállításon nagy felhajtások közepette leleplezték a holnap elektromos népautójának koncepció modelljét.
A 600 kilométer hatótávolságúnak és önvezetőnek beharangozott négykerekű azonban odébb van, csak 2020-ban kerülhet forgalomba. A környezettudatos VW híveknek így egyelőre be kell érniük az elektromosautó-evolúció most futó e-Golfjával.
A tesztre kapott kocsin még ott virított az „Új e-Golf” felirat is, holott az már nem is a legújabb. Minap röpítették világgá, hogy a 2017-es évjárat hatótávja már ötven százalékkal nagyobb lesz, s megkapja a jövő évi sorozat ugyancsak újfajta digitális szerelvényeit is. Az erkölcsi avulás ellenére az alig kétéves villanyos azonban távolról sem korszerűtlen. Inkább csak iparági szintű e-fejlesztés tempóját jelzi, s a VW erőfeszítését, hogy lépéselőnyre tegyen szert.
D.P.
Első pillantásra az e-Golf hajszálra úgy néz ki, mint a benzines-dízeles változatok. Kívül, főként a frontrészen, csak néhány dizájnelemében különbözik, ledes a világítás, s belül is maradt az enteriőr, elvégre a Golf Európa-szerte piacvezető, nem alaptalanul emlegetik a C osztály etalonjaként. Az is szinte észrevétlen, ám lényeges konstrukciós módosítás, hogy az aero csomag (alsó burkolat, légterelők, speciális kerekek) mellett, a villanyos is megkapta a Golf lejjebb ültetett sportfutó-művét. Mindezt a hatékonyság, az alacsonyabb lég- és gördülő ellenállás miatt, de azért vigyázat: hepehupás utakon könnyen oda lehet ütni a kocsi alját, felsérthető a textilszerű, hővédő borítóanyag.
Ez utóbbira azért van szükség, mert az ülések alatt, a két tengely között utazik a mintegy 300 kiló, 264 cellából álló, Panasonic gyártmányú, 24,2 kWh teljesítményű, lítiumos akkucsomag. A telepek másfél tonnára növelik a kocsi tömegét, viszont az amúgy stabil Golf elektromosan még stabilabbnak tűnik. Bizonyára a tömegközpontban elhelyezett súlyos akkumulátoroknak tulajdonítható, hogy a karosszéria még éles kanyarvétel esetén sem dől meg, jószerivel vízszintben marad.
Az elektrifikációval járó változások igazából műszerfalon kezdődnek. A fordulatjelző helyén lévő zöld (charge – töltés) és a kék (fogyasztás) sávban mozgó mutató arról ad tájékoztatást, hogy vezetéstől függően az akkumulátor töltöttsége nő, vagy éppen áramot fogyaszt az autó. Újabb infotámpont az ebben a műszeregységben kialakított kisebb mérőóra. Mutatja, mekkora gyorsítási teljesítmény áll rendelkezésre, ami azonban nem tévesztendő össze az akkumulátorok kapacitását jelző, baloldalon lévő mérőműszer adataival.
D.P.
A két első ülés között, a sebességváltók szokásos helyén található a „váltókar”, azzal a trükkel, hogy „drive”, vagyis hajtás-állásból az még egyszer hátrahúzható B-be. Ilyenkor a jármű menet közben, a gáz- pontosabban a menetpedál elvételekor erőteljesen (motor)fékez, és áramot tölt vissza az akkumulátorokba. Főként városi közlekedésben, például piros lámpáknál – némi gyakorlás után, B állású vezetéssel – szinte már nem is kell a lábfékre lépni, legfeljebb csak a végső megálláshoz.
Ilyesfajta fékhatás kisebb mértékben (három különböző szinten), a fokozatváltó oldalra billentésével ugyancsak elérhető. Mindez lejtmenetben motorfékként szolgál, ugyanakkor az elektromotor – generátor üzemmódban – elektromos árammá alakítva visszatáplálja a lassulási energiát (rekuperáció) az akkumulátorokba. Az e-Golf sofőrje mindazonáltal normál drive állásban tud legjobban takarékoskodni a rendelkezésre álló hajtási energiával. Ha leveszi lábát a menetpedálról, s hagyja kifutni a kocsit, „vitorlázik”, s nem fogyaszt áramot.
A kifinomult hajtásrendszer további szolgáltatásai közé tartozik, hogy a fokozatváltó mellett lévő nyomógombbal három féle üzemmód közül lehet választani, így is gazdálkodni az akku-kapacitással. Normál esetben 85 kilowatt, azaz 115 lóerő a teljesítmény és 270 Newton-méter a nyomaték. Eco-ra váltva ez 95 lóerőre és 220 Nm-re csökken, a legnagyobb hatótávot kínáló Eco+-ban pedig már csak 75 LE-vel és 155 Nm-el lehet számolni, ami a takarékoskodás jegyében azzal jár, hogy a rendszer már nem engedi bekapcsolni a nagy fogyasztónak számító klímaberendezést. A vezető ilyenkor úgy érezheti, hogy a kocsi ólomlábakon jár, viszont tovább ér: különösen jól jöhet, ha már lemerülőben van az akkumulátor. Megjegyzendő, hogy vészhelyzetben, padlóig nyomva a menetpedált, előjön a maximális teljesítmény.
D.P.
Amúgy az e-Golfot (és minden más elektromos járgányt is) ugyanúgy kell vezetni, mint a hagyományos automata váltósokat, jóllehet a villanymotor karakterisztikája merőben különbözik a belsőégésűekétől. Ennek talán legélvezetesebb vezetési jellemzője, hogy már induláskor rendelkezésre áll a 270 Nm-es nyomaték. Magyarán a Golf kilő, nincs turbólyuk, sebváltó-késlekedés: a 60 km/óra sebesség eléréséhez alig több mint 4 másodperc is elég, 80-on 6,9, 100-on pedig 10,4 másodperc alatt van fent.
Városi szaladgáláshoz ez több mint elég, de újabb korlát, hogy a végsebesség mindössze 140 km/óra, a maximális hatótáv pedig 190 kilométer. Ráadásul ez utóbbi igencsak viszonylagos érték. Az egy feltöltéssel megtehető távolság függ a vezetési stílustól, a terepviszonyoktól és a bekapcsolt fogyasztóktól. Sportosan vezetve, emelkedőktől tarkítva, utasokkal, csomagokkal megrakottan a hatótáv jószerivel inkább 100 km körül mozog. Ezekben a zimankós időkben a légkondi bekapcsolására rögtön 10-15 kilométerrel lejjebb esik a megtehető távolság, sőt még a hátsó-ablak párátlanítására is 2-3 kilométerrel kevesebbet mutatott a kijelző.
További hátrány, hogy az akkutöltés művelete is hosszadalmas. A kocsihoz adott speciális kábellel otthon, a normál, 2,3 kW teljesítményű fali konnektorhoz csatlakoztatva 13, a nagyobb teljesítményű (3,6 kW) hálózatokon 8 óráig tart a teljes feltöltés. Mindemellett Papp László, a Porsche Hungária műszaki oktatója arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nem ér el a háromméteres gyári töltőkábel az aljzathoz, senkinek ne jusson eszébe azt megtoldani hosszabbítóval. Rendellenes használat esetén kábeltűz keletkezhet, viszont a gyári típus azonnal megszakítja a töltést, ha túlmelegedést észlel a hálózati csatlakozóban.
D.P.
A háztartási tankoláson kívül azért van lehetőség a töltési macera lerövidítésre. A nyilvános, nagyteljesítményű, egyenáramú töltőoszlopoknál egy második gyári kábellel félóra alatt 80 százalékra felpumpálható az elektromos szufla. Csakhogy itt is van egy szűk keresztmetszet, eltérőek a csatlakozó szabványok. Az e-Golf, – éppen úgy, mint a többi európai autógyártó – a CCS Type-2 nevűt használja, szemben a japánok által favorizált CHAdeMO fajtával, s a lemerülő autós számára bosszantó, hogy az előbbi rendszerű töltőoszlop még ritka holló a pesti utcákon.
Az e-Golf 11,3 millió forintba kerül, kétszer többe az alap-benzinesnél. A borsos vételár – jegyezte meg Papp László – a lítium-ionos akkupakknak tulajdonítható, az teszi ki az autóár nagyobbik részét. Mindezzel szemben az elektromos üzemeltetés költségei alacsonyak. Gyárai adatok szerint a kocsi kombinált fogyasztása 100 kilométerenként 12,7 kWh, ami mintegy 500 forint, azaz töredéke a dízelesekének. Az árelőnyökhöz tartozik, hogy a legutóbbi állami intézkedések nyomán 1,5 milliós ártámogatás nyerhető, továbbá nincs regadó és az elektromos autók ingyen parkolhatnak a fizetős helyeken. Megéri? Lehet tovább kalkulálni.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?