Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1e772c06-3fcc-480d-88be-92f0cbd4321b","c_author":"Kasza János","category":"360","description":"Miközben a holdra szállással is egyre inkább küszködik a NASA, Donald Trump – és a hozzá közel álló Elon Musk – egyre inkább a Mars felé kacsintgat. Bemondani azonban könnyebb, mint megcsinálni, rengeteg megoldandó kérdés van technológiai és pénzügyi téren is.","shortLead":"Miközben a holdra szállással is egyre inkább küszködik a NASA, Donald Trump – és a hozzá közel álló Elon Musk – egyre...","id":"20250123_donald-trump-elon-musk-marsra-szallas-tervek-artemis-program-nasa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e772c06-3fcc-480d-88be-92f0cbd4321b.jpg","index":0,"item":"d7dd5cda-7d95-4271-a6ae-b957b707e3ad","keywords":null,"link":"/360/20250123_donald-trump-elon-musk-marsra-szallas-tervek-artemis-program-nasa","timestamp":"2025. január. 23. 17:26","title":"A Hold kukázva, irány a Mars? Mi lesz Trump ígéretéből, már 2028-ban emberek mehetnek a vörös bolygóra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","id":"20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae.jpg","index":0,"item":"c14abfe4-08b7-47e8-963c-112b76b6cce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","timestamp":"2025. február. 05. 13:03","title":"Az agyban, a májban és a vesében is felhalmozódik a mikroműanyag, az agynál a legnagyobb a baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f269c66d-b7eb-4296-a74c-5692baffb512","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Mohamed Szalah volt a nyerőember.","shortLead":"Mohamed Szalah volt a nyerőember.","id":"20250201_Kerkez-Milos-Szoboszlai-Dominik-rangado-premier-league-angol-bajnoksag-liverpool-fc-bournemouth-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f269c66d-b7eb-4296-a74c-5692baffb512.jpg","index":0,"item":"8b8d91a9-0c1b-4392-aeb7-a362bb0bc514","keywords":null,"link":"/sport/20250201_Kerkez-Milos-Szoboszlai-Dominik-rangado-premier-league-angol-bajnoksag-liverpool-fc-bournemouth-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. február. 01. 17:59","title":"Szoboszlaiék nyerték a Premier League magyaros rangadóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"585c8a09-7bff-4d4b-b8d0-cd584f3bdf4a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Böröcz László I. kerületi polgármester elárulta, hogy pénzre van szüksége az önkormányzatnak, de egyelőre még nem fognak a kormánynál kopogtatni. ","shortLead":"Böröcz László I. kerületi polgármester elárulta, hogy pénzre van szüksége az önkormányzatnak, de egyelőre még nem...","id":"20250108_Halaszbastya-kordon-I-kerulet-bontas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/585c8a09-7bff-4d4b-b8d0-cd584f3bdf4a.jpg","index":0,"item":"9b049f50-e5f7-4e28-8a4a-27177e8f7d5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Halaszbastya-kordon-I-kerulet-bontas","timestamp":"2025. január. 08. 20:42","title":"A Halászbástya lekordonozásával egy nap alatt plusz egymillió forintot kerestek a kerületi polgármester szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a823486-31dd-4307-b2b9-3960bda551fe","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A stressz a gyomor-bél rendszeri problémák széles körét kiválthatja, és súlyosbíthatja a már meglévő betegségeket. Részlet a Bél című könyvből.","shortLead":"A stressz a gyomor-bél rendszeri problémák széles körét kiválthatja, és súlyosbíthatja a már meglévő betegségeket...","id":"20250126_Stressz-es-gyomor-Igy-befolyasolja-az-erzelmi-terheles-az-emesztorendszert","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a823486-31dd-4307-b2b9-3960bda551fe.jpg","index":0,"item":"c5b90f46-76a5-49c3-88d8-1b7739ad72c0","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250126_Stressz-es-gyomor-Igy-befolyasolja-az-erzelmi-terheles-az-emesztorendszert","timestamp":"2025. január. 26. 19:15","title":"Stressz és gyomor: Így befolyásolja az érzelmi terhelés az emésztőrendszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt elég, hogy saját hátsó udvarában egy csöppnyi parkot felépítsen.","shortLead":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt...","id":"20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"90059fe9-f146-4ea6-8b97-994939f6ab78","keywords":null,"link":"/360/20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","timestamp":"2025. február. 06. 14:10","title":"Mini-Dubaj: Most van bajban Karácsony!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41644bd6-5f74-423a-aacf-4bf64aa2c5da","c_author":"Domokos László","category":"gazdasag","description":"Ha megvalósul a kormányfő által megígért intézkedés, a személyi jövedelemadó (szja) újabb nagy csökkentési hulláma nyomán tovább gyengülhet az öngondoskodás Magyarországon. Mi lehet a megoldás az újabb problémák ellen?","shortLead":"Ha megvalósul a kormányfő által megígért intézkedés, a személyi jövedelemadó (szja) újabb nagy csökkentési hulláma...","id":"20250225_no-oposz-nyugdij-nyugdijpenztar-egeszsegpenztar-szja-csokkentes-orban-ongondoskodas-oposz","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41644bd6-5f74-423a-aacf-4bf64aa2c5da.jpg","index":0,"item":"27c6f81d-358b-449e-aa4d-32f4d5d54ea7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_no-oposz-nyugdij-nyugdijpenztar-egeszsegpenztar-szja-csokkentes-orban-ongondoskodas-oposz","timestamp":"2025. február. 25. 09:43","title":"Nagy orbáni szja-csökkentés: mi lesz a nyugdíjjal és az egészséggel? Fontos javaslat érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30d431d1-3a27-480d-9fd8-8467a9c75be7","c_author":"Laborczi Dóra","category":"360","description":"A politika nem sajátíthatja ki a kereszténységet, és nem használhatja a társadalom megosztására, a hatalomnak pedig szolgálnia kell az embereket, nem pedig félelmet kelteni bennük. Marianne Edgar Budde washingtoni püspöknő Trump beiktatásának napján elmondott prédikációja nem véletlenül váltott ki rendkívüli visszhangot. Vélemény. ","shortLead":"A politika nem sajátíthatja ki a kereszténységet, és nem használhatja a társadalom megosztására, a hatalomnak pedig...","id":"20250127_marianne-edgar-budde-predikacio-trump-beiktatas-egyhaz-keresztenyek-ideologiak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30d431d1-3a27-480d-9fd8-8467a9c75be7.jpg","index":0,"item":"904132ca-c5eb-4163-a1b8-96db082253c5","keywords":null,"link":"/360/20250127_marianne-edgar-budde-predikacio-trump-beiktatas-egyhaz-keresztenyek-ideologiak","timestamp":"2025. január. 27. 13:00","title":"A püspöknő, akinek hiába lobogtatta Trump a Bibliát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kérdés, hogy takarékos, nem kérdés, hogy környezetbarát a földgázos autózás. Az sem kérdés sajnos, hogy itthon mégsem támogatják. Mi, azért kipróbáltuk a Volkswagen egyik legtakarékosabb autóját az eco up!-ot.
Korábban járt már nálunk a Volkswagen ugyan ezen kicsikéjének másik világmegváltó változata az e-up!, a tisztán elektromos meghajtású miniautó. Míg annak a legnagyobb gyengéi a rövid hatótáv és az irreális 7 millió forintos ár, a mostani, sűrített földgázzal üzemelő autónk esetében ezek a tételek nem mérvadóak. Az eco up! üzemanyaga Compressed Natural Gas vagyis CNG, ami nem keverendő össze a hazai viszonyokat tekintve sokkal népszerűbb LPG-vel. (Akit részletesebben érdekel a különbség itt olvashat róla érthetően.)
A földgázos eco up! ára 3,9 millió forint, ami nem tűnik totálisan vállalhatatlannak. Sokkal inkább elrettentő az a "hálózat", ami kiszolgálná a sűrített földgázzal autózni szándékozókat. Hálózatról beszélni eleve eufemizmus, mivel pontosan kettő darab CNG-kút van a kétmilliós magyar fővárosban, amelyik kiszolgál magánfogyasztókat is. Igazából sakk-matt, a teszt itt akár véget is érhetne. Ennek ellenére, meglepően sok ilyen autó szaladgál a városban, a taxisokat például egyáltalán nem riasztja el ez a nehézség. Márpedig, kevés jobb gazdaságossági indikátora van egy autónak, minthogy mennyi taxi van belőle az utcákon.
Úgyhogy, mielőtt rátérnénk az VW eco up!-ra lássuk, hogyan is állunk ezzel a földgáz-autózással? Ehhez, a legegyszerűbb ellátogatni a budapesti két CNG-kút közül - Kőbányai út, Budafoki út - az egyikre. Mi, a Mázsa térnél lévő töltőállomáson tankoltuk meg félig üres Volkswagenünket.
D.P.
Itt azonnal sokféle tapasztalatot lehet szerezni. Elsőként, kiderül nincs önkiszolgálás, csak a szakképzettséggel rendelkező kutas tankolhat. Ennek nyomán, láthatóan ismeri is személyesen az érkező kuncsaftokat, akikből egyáltalán nincs kevés. Öt perc alatt, hat taxis gurul be tankolni a magyar piacon leginkább jellemző CNG-s autókkal: Opel Zafia, Meriva és egy régebbi Mercedes E-osztály is a sorban. A kutas szerint „saccperkábé” 3000 darab CNG-s autó lehet a városban, nyilván mindegyiket ismeri is. Összességében az is látszik, hogy menne ez a dolog, van itt piac. Mi több, tökéletes helyszínen, itt a kútnál depózott le valaki két német rendszámos eladásra kínált CNG-s autót, egy Opel Zafirát és egy VW Caddy-t.
Sajnos, hiába jó indikátorok a taxisok, hogy mi lenne gazdaságos, úgy tűnik kibabrált velük az OPEC és a hazai szabályozás is. Míg az első a kőolajárakat alakította úgy, hogy a nyersolaj ára megfeleződött egy év alatt, a földgázéval nem tette ugyanezt. A kutakon lassan 300 forint közelébe zuhanó benzinárral szemben, a sűrített földgáz kilónkénti ára felfelé araszol. Konkrétan a Kőbányai úton 379 forint egy kilo sűrített metán. Az ár másik oka a magyar szabályozás, ami kilónként 40 forintos jövedéki adóval sújtja idéntől a sűrített földgáz árusítását. Így, a rárakódó áfa tartalom is magasabb, mivel azt, már a jövedéki adóval emelt árhoz csapják hozzá. Az árolló záródása nyilván kevéssé teszi divatossá ezek után a CNG-zést. És még így is, az idejét sem tudom, mikor tankoltam tele egy tesztautó félig üres üzemanyag-tartályát 2973(!) forintból.
Képgaléria.
D.P.
A kipróbálásra kapott Volkswagen eco up! esetében pedig éppen ezt, a nevetségesnek tűnő összeget érdemes ismételgetni magunkban. Ez a jármű minden tekintetben a gazdaságosságról szól. Az autózás minden különösebb járulékos élménye nélkül.
A városi kisautó például egyáltalán nem fürge. A papíron 69 lóerő valahogy egyáltalán nem érezhető, szinte bármilyen fordulatszámnál a feljebb váltást forszírozza a kijelző is, valójában már 40 körül kéri az ötödiket. 80-nál egyébként 2100-at forog az egyliteres hengerűrtartalmú motor aljában a főtengely, 90-nél pedig 2500-at. Van ugyan némi élet az egyes fokozatokbnan 2500-as fordulatszámtól nagyjából 3500-4000-ig, a nyomaték is ilyenkor a legnagyobb 90 Nm, de 90 Km/h-ról továbblépni tényleg csak komótosan lehet.
Céleszközről van szó, a legfőbb cél pedig a gazdaságos teljesítmény. Egy ilyen autó a 800 ezres felárát akkor éri meg, ha sokat megyünk vele. Ebből a szempontból is kétséges az up!, mint választás, nem kifejezetten egy mikroautóba csavarnak bele 30 ezer kilométer egy évben.
Egyébként, a VW up! és testvérei a Skoda Citigo, a Seat Mii kisautó koncepciója ismert a maga furcsaságaival is, minthogy a vezetőnek át kell nyúlni a jobboldali ajtóra, ha le akarja engedni az elektromos ablakot azon az oldalon. Különben, szokatlanul magas felszereltség engeszteli ki a felhasználót a gyengécske menettulajdonságokért. Tempomat, ütközéselkerülő asszisztensek, ülésfűtés, retrós, nagy VW dísztárcsák, tolatássegítő, látványos infotainment-rendszer, szóval szinte minden, ami ebben a méretosztályban luxusnak számít.
Volkswagen eco up! - galéria
D.P.
Visszatérve a kocsi lényegéhez, a földgáz tartályokba - amelyek semennyit nem vesznek el a csomagtartóból, viszont nincs pótkerék – 11 kilogramm CNG fér el, a szükség-benzintartály pedig 10 literes. A kocsi menet közben kizárólag sűrített gázt használ, csak hideg motorállapotnál kapcsol át benzinüzem-módra pár pillanatra. A felmatricázott up!-on szereplő adatok szerint akár 600 kilométeres távolság is leküzdhető vele. Mindez lehet, hogy igaz, ám nekünk a tankolás után, teljesen feltöltött palackokkal és benzintankkal 460 kilométeres maximális távolságot írtak ki a műszerek. Hogy is van ez?
Nos, a 800 ezer forintos felár, amit a normál változathoz képest kérnek érte, a mai megtérülési mutatóival eléggé kétségessé teszi a eco up! sikerét. A NAV elszámolási táblázatából kiindulva számolgattunk egy kicsit. A benzin most 344 Ft/l, a CNG pedig nem is tartozik az elszámolható üzemanyagfajták közé. Sajnos, a mai helyzetben a benzinesként is kis fogyasztású autók esetében a gázos autó árelőnye teljesen elkopik, ahogy rá is mutat bármelyik megtérülési kalkulátor . (Bizony 2012-ben, amikor még 449 forintért mérték a benzin literjét, valamint a CNG-árát nem terhelte jövedéki adó gyorsan behozta az árát.) Mára, még 20 ezer kilométer éves futásteljesítmény mellett is, egy benzines VW Up!-pal összevetve, annak nem is túl takarékos, 6 literes reális fogyasztásával számolva 5 év mire ledolgozza a bekerülési többletet a CNG-s autó. Térjünk vissza rá később.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?