Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","shortLead":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","id":"20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"9612ba85-13a3-4d42-99eb-518067d3373b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","timestamp":"2025. február. 03. 11:42","title":"Nyolc év alatt másfélszeresére nőtt a tankolásra havonta költött összeg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f4c2357-f487-4ff8-8e36-640707a6c1e9","c_author":"Arató László - Folk György","category":"eurologus","description":"„Ma történelmet írtunk” – mondta Ursula von der Leyen, aki szerint a rendkívüli EU-csúcs után elszántabban távoztak a résztvevők. Orbán Viktor egyedül maradt az Európai Tanácsban, amikor Ukrajna további támogatásáról volt szó, a magyar miniszterelnök szerint azonban az EU van elszigetelve, nem Magyarország. Az EU-csúcs után Orbán azt mondta, Ukrajna uniós tagságáról véleménynyilvánító szavazást tartanak – Magyarországon.","shortLead":"„Ma történelmet írtunk” – mondta Ursula von der Leyen, aki szerint a rendkívüli EU-csúcs után elszántabban távoztak...","id":"20250307_eu-csucs_orban_orosz-ukran-haboru-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f4c2357-f487-4ff8-8e36-640707a6c1e9.jpg","index":0,"item":"cf5597a1-cbac-4f59-9d52-5a12c5072806","keywords":null,"link":"/eurologus/20250307_eu-csucs_orban_orosz-ukran-haboru-ebx","timestamp":"2025. március. 07. 04:55","title":"Orbán megkérdezi a magyarok véleményét Ukrajna uniós tagságáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"111a561a-021e-4381-91e6-9bdccd2fb5fd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Donald Trump korábbi tanácsadója harcba szólított, majd a jobb kezét nyitott ujjakkal a magasba emelte.","shortLead":"Donald Trump korábbi tanácsadója harcba szólított, majd a jobb kezét nyitott ujjakkal a magasba emelte.","id":"20250221_steve-bannon-cpac-naci-karlendites-elon-musk","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/111a561a-021e-4381-91e6-9bdccd2fb5fd.jpg","index":0,"item":"02c0d4cd-f520-4f8c-b9ba-d25870ba7ce9","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_steve-bannon-cpac-naci-karlendites-elon-musk","timestamp":"2025. február. 21. 15:56","title":"Elon Musk után Steve Bannon tett náci karlendítéshez hasonló mozdulatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e28654d-04d7-43bf-bb09-ba09d33f59ab","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kínai gyorséttermekben vastagon zsíros felületeket, földön tárolt alapanyagokat, penészt és mocskot találtak az ellenőrök, így felfüggesztették a működésüket. Még aznap megint ki kellett szállniuk, mert a két büfé újranyitott.","shortLead":"A kínai gyorséttermekben vastagon zsíros felületeket, földön tárolt alapanyagokat, penészt és mocskot találtak...","id":"20250306_mocskos-kinai-bufek-bezaratas-nkfh-fogyasztovedelem","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e28654d-04d7-43bf-bb09-ba09d33f59ab.jpg","index":0,"item":"7fe7b3b0-0c09-41c2-9ebd-949f857231eb","keywords":null,"link":"/kkv/20250306_mocskos-kinai-bufek-bezaratas-nkfh-fogyasztovedelem","timestamp":"2025. március. 06. 12:42","title":"Egy nap alatt kétszer záratott be két koszos budai büfét a fogyasztóvédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"058a4059-6b91-4d59-8586-099f6f4749bb","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ahmed es-Saraa azután került hatalomra, hogy a Szíriát évtizedekig vezető Aszad elnök megbukott, és Oroszországba menekült.","shortLead":"Ahmed es-Saraa azután került hatalomra, hogy a Szíriát évtizedekig vezető Aszad elnök megbukott, és Oroszországba...","id":"20250212_oroszorszag-sziria-targyalas-putyin-es-saraa","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/058a4059-6b91-4d59-8586-099f6f4749bb.jpg","index":0,"item":"e8b7b07b-5f89-46be-9984-9f5980e59bae","keywords":null,"link":"/vilag/20250212_oroszorszag-sziria-targyalas-putyin-es-saraa","timestamp":"2025. február. 12. 17:31","title":"Putyin telefonon hívta fel Szíria új vezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e328530c-159b-410d-bd89-321b394dbd66","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Január negyedik hetében több helyen is trafiztak a rendőrök.","shortLead":"Január negyedik hetében több helyen is trafiztak a rendőrök.","id":"20250129_31-gyorshajtot-fogtak-a-multheten-a-XVIII-keruletben","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e328530c-159b-410d-bd89-321b394dbd66.jpg","index":0,"item":"f8ccf7a1-69f4-43f3-a7b7-a94e9a22de74","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_31-gyorshajtot-fogtak-a-multheten-a-XVIII-keruletben","timestamp":"2025. január. 29. 10:49","title":"31 gyorshajtót fogtak a múlt héten a XVIII. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5a51975-3e24-416b-888d-dfce1784797e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha a boltok nem csökkentenek önként árat, akkor a kormány kész „minden eszközt” bevetni. Egy hetük van előállni az árcsökkentési terveikkel.","shortLead":"Ha a boltok nem csökkentenek önként árat, akkor a kormány kész „minden eszközt” bevetni. Egy hetük van előállni...","id":"20250305_Ketyeg-az-ora---igy-zsarolja-a-boltokat-a-kormany","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5a51975-3e24-416b-888d-dfce1784797e.jpg","index":0,"item":"e2ef1f29-6ba3-45e7-98e9-14ea20ece41e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_Ketyeg-az-ora---igy-zsarolja-a-boltokat-a-kormany","timestamp":"2025. március. 05. 10:18","title":"Ketyeg az óra! – elküldte a selyemzsinórt a boltoknak Nagy Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0506a7a-e67c-4a5a-8dd4-6aa62eb69226","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Mark Zuckerberg lépése, hogy megszünteti a tényellenőrzést az USA-ban, a hivatalba lépő elnök közösségi médiáról vallott nézeteit tükrözi, és óriási veszélyekkel jár – figyelmeztet Haugen.","shortLead":"Mark Zuckerberg lépése, hogy megszünteti a tényellenőrzést az USA-ban, a hivatalba lépő elnök közösségi médiáról...","id":"20250109_A-Meta-meghallotta-Trump-uzenetet-allitja-Frances-Haugen-Facebook-szivarogtato","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0506a7a-e67c-4a5a-8dd4-6aa62eb69226.jpg","index":0,"item":"2ef43b93-d393-48f6-bee5-bdb71d921d37","keywords":null,"link":"/kkv/20250109_A-Meta-meghallotta-Trump-uzenetet-allitja-Frances-Haugen-Facebook-szivarogtato","timestamp":"2025. január. 09. 20:29","title":"A Meta „meghallotta Trump üzenetét”, állítja Frances Haugen Facebook-szivárogtató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Időről időre felröppennek hírek, hogy a letűnt szocialista világ autógyártmányai közül néhányat felélesztenének modern változatban. Az elkészült dizájnváltozatok többnyire lenyűgözőek, kár, hogy ott a gazdasági realitás.
Persze a régi idők sikerautóinak feltámasztása van, akinek jó üzlet. A VW Bogár, a Mini sorozat, vagy a Fiat 500-as darabjait – korszerű műszaki tartalommal, illetve az eredetinél méretesebb karosszériával – viszik, mint a cukrot, Európától Amerikáig. A hírek arról szólnak, hogy mások, köztük a Renault és a Citroen is vérszemet kaptak: egyre-másra tervezgetik egykori, milliós példányban gyártott népautóik, így a lágy rugózású R4-es, vagy a rút kiskacsának becézett 2CV retrováltozatát.
Mostanában viszont arról is fel-felröppennek kósza híresztelések, hogy a letűnt szocialista világ lassan feledésbe merült négykerekűinek némelyike ugyancsak újjászülethet. Ami azért is különös, mivel azok a járgányok finoman szólva már megjelenésük idején sem számítottak az autótechnika élenjárói közé, nem is beszélve hitvány minőségükről, elérhetőségük keserveiről.
Ám a mai ötvenes, hatvanas nemzedéknek a Trabant és akkori négykerekű társai jelentették a motorizációt. Alighanem az autó az a jószág, amely legplasztikusabban érzékelteti a megboldogult szocialista gazdaság krónikus betegségét, a hiányt. Akkoriban nem értékesítés, hanem elosztás folyt. Az összes velejáró nyavalyával, főként a korrupcióval, amely ugyanúgy a rezsim része volt, mint ma a csökevényként megmaradt egészségügyben a hálapénz.
A rendszerváltás előtti évtizedekben a Merkur nevű autóelosztó-vállalat egy-két helyen fellelhető pesti szalonjaiba nem azért látogattak a népek, hogy megcsodálják a KGST autóiparának remekeit. A szocialista összeköttetés nélküli autóra vágyók sokkal inkább az előjegyzési sorszámokra vetettek nyugtalan pillantásokat. 1979 elején – a hiány csúcsévében – Trabantra 7,2, a Wartburgra 4,8, a Ladára 6 év volt a várakozási idő. Azt is feljegyezték, hogy 20 ezer forint felárért (ami akkor 10 havi átlagbérnek felelt meg) meg lehetett szerezni egy közelebbi időpontra szóló autó-kiutalást. Régi szép idők: 1976-ban a Trabant 46 ezer, a Zsiguli 80 ezer, a Skoda S-100 74 ezer, a Dacia 90 ezer forintba került.
Lehet tippelni, mely modellek utódai?
A megpróbáltatások azonban nem értek véget, miután a földi halandó végre beülhetett álmai autójának volánja mögé. Az átvétel után az első utak egyike alvázvédő kisiparoshoz vezetett, aki jó pénzért valamilyen kátrányszerű trutymóval lekente a kocsik alját, mivel gyári rozsdavédelem nem létezett. Az egykori autós ugyanakkor azon sem lepődött meg különösebben, ha menet közben kezébe maradt a Zsiguli sebváltó botja, vagy elment új Wartburgjának fékje. A leghírhedtebb történetek azonban az akkori (egyébként 1969-től gyártott) Dacia 1300-ast lengték körül: közkeletű vélemény volt, hogy átvétel után a legjobb rögtön újból összerakatni a kocsit.
Álmodjunk Dáciát
Furcsa módon talán az ilyen és ehhez hasonló generációs élmények is hozzájárultak ahhoz, hogy nemrég egy vállalkozó kedvű román, bizonyos Alexandru Maris elkészítette a Dacia 1300-as mai formatervét. És a közétett képek alapján ez a Dacia már a nyugati prémiumokra hajaz. De csak ennyi: a hozzávaló V8-as, vagy elektromos motor jámbor óhaj, magyarán ebből egyhamar aligha válik szériamodell.
Dacia 1300
Alexandru Maris
Dacia 1300
Alexandru Maris
Mint ahogy a jó öreg Trabant felélesztésére szőtt tervek is elhalni látszanak. Pedig a 2009-es frankfurti autószalon egyik szenzációjaként tálalták, hogy két német cég újjáfazonírozta a 1957-től 1991-ig gyártott műanyag karosszériájú kétüteműt, amelynek műszaki alapjai még a háború előtti DKW-ősig nyúlnak vissza.
Trabant nT
trabant-nt
Trabant nT
trabant-nt
A Trabant nT névre átkeresztelt járgány ötletadója a csecsebecse modellautóiról ismert Herpa, amely az alkatrészgyártó IndiKarral lelkesen összeállva egy elektromos Trabiról lelkendezett. Azt állították, hogy az egykori NDK-s papírtigris lítium-ionos akkuval felszerelve egyhuzamban 160 kilométert tud majd lefutni, és ehhez a nyolcórás feltöltés – akkori német árakkal számolva – alig kerül többe egy kemény eurónál.
Úgy tűnik azonban, hogy a nagyra törő tervek csak nem akarnak bejönni. Hiányzik a tőkeerős befektető, valószínűleg azért, mivel az elektromos Trabant láthatóan még kis sorozatban sem üzlet. Így jobb híján marad az egykori endékás pöffentyű, s az olajköpködők szép számmal megmaradt példányai továbbra is ontják a füstöt, de színesítik az utcaképet. Különösen Berlinben és Drezdában van ez így, ahol külön Trabi-szafarikat szerveznek az odalátogató lelkes turistáknak.
Volga V12 coupé
Facebook
Volga V12 coupé
Facebook
Vörösluxus
De az egykori szocialista autónyomorúság ellenére akadtak luxusnak minősített verdák is – kizárólag a kiváltságos politikai elitnek. Ebből a szempontból külön történet a csehszlovák Tatra személyautói. A merészen áramvonalas, csőkeretes alvázú, farmotoros Tatra Plan, vagy a Tatra Dynamik típusokat még a második világháború előtt a legmenőbbek között jegyezték. Olyannyira, hogy a zseniális Tatra-konstruktőr, Hans Ledwinka megoldásaiból Ferdinand Porsche is jócskán merített a Bogár megalkotásakor, a cseh gyártómű pedig 1957-ben, a korábbi sikermodellek alapján kirukkolt a 603-as típussal.
Tatra T8 Concept
behance.net
Tatra T8 Concept
behance.net
Ez az ugyancsak farmotoros, léghűtéses, elől a jellegzetes, egybeépített fényszórójú reprezentatív kocsi jóval 100 km/óra felett tudott repeszteni, s nem mellékesen a főelvtársak autóparkjához tartozott. Ez utóbbiról bizonyára kevesebbet tud az a maláj-indiai formatervező, Sasank Gopinathan, aki felskiccelte, hogyan is nézne ki ma a 603-as. A rajzokból ítélve mutatósan, valószínűleg az ő tervei is a rajzasztalon maradnak. Ki lenne például a gyártó, elvégre a koprovnicei cég már a rendszerváltás előtt rég felhagyott a személyautókkal, tehergépkocsikra szakosodott.
És mi van a fekete Volgával?
A fejleményekből ítélve az exszovjet nagy testvérnél sem jutottak többre az egykori presztízsmárkák feltámasztásában.Igaz ugyan, hogy egy kis orosz tuningcég levágta a jó öreg Volga tetejét és kupét csinált a GAZ gyár M21 jelű nagyvasából, de a motorháztető alá már egy 5,6 literes, V12-es BMW motort szereltek. Az exkluzivitáshoz ezúttal sem fér semmi kétség, de mint nyilatkozták: mindez passzió, nem profitra alakítottak.
Ehhez hasonlóan eddig a ZIL erejéből is csak helyben járásra futotta. Az 1916-ban alapított Lihacsov autógyár – amely 1944-ben az amerikai Packard Super E licence alapján gyártásba vette a szovjet nomenklatúra országúti cirkálóját, a ZISZ-t – évtizedeken át a szovjet vezetés udvari szállítója volt. Az egyedi gyártású ZIL-ek 60 millió forint körüli összegbe kerülnek, jelenleg az 5,76 méter hosszú ZIL 41041 Sedant és a 6,33 méteres Limuzint lehet megrendelni, mindkettőt páncélozott változatban.
Marussia Concpet
carscoops.com
A 7,7 literes, 315 lóerős, limo csúcssebessége 191 km/óra, de meglehetősen iszákos, fogyasztása száz kilométerenként 22-26 liter. Korábban arról szóltak a hírek, hogy Vlagyimir Putyin elnök újabb, korszerűbb típust követelt. A gyár el is készítette a szuperluxus ZIL újabb változatát, de a Kreml ura elégedetlen volt vele, s már sokkal inkább díjazta az újabb pályázati fordulóba beszállt orosz Marussia tervezőcég munkáit. Addig is, amíg elkészül az új orosz elnöki limuzin, Putyin továbbra is a 300 millió forintra taksált páncélozott Mercedes Pullmanjával kénytelen furikázni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?