Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"174ff081-d995-4b00-8fb4-cd1ed3f70d7c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kínai elektrolitgyártó települ a Tisza-parti városban. ","shortLead":"Kínai elektrolitgyártó települ a Tisza-parti városban. ","id":"20250307_akkuipar-elektrolitgyarto-kunlunchem-szolnokon-kkv-vallalkozas-kinai-gyar","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174ff081-d995-4b00-8fb4-cd1ed3f70d7c.jpg","index":0,"item":"725a4a8a-aa90-469d-a545-ccd98e06029b","keywords":null,"link":"/kkv/20250307_akkuipar-elektrolitgyarto-kunlunchem-szolnokon-kkv-vallalkozas-kinai-gyar","timestamp":"2025. március. 07. 15:57","title":"Szolnokra jelentett be újabb nagy akkuipari beruházást Szijjártó Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Mark Thiessen konzervatív elemző kifejti, hogy a Fehér Ház szándékait rosszul értelmezik mind a bírálók, mind a Kijev-ellenes tábor hívei. Merthogy az amerikai elnök egyáltalán nem szerelmes Vlagyimir Putyinba, nem akar Moszkvának kedvezni, másfelől nem ellenséges az ukránokkal szemben.","shortLead":"Mark Thiessen konzervatív elemző kifejti, hogy a Fehér Ház szándékait rosszul értelmezik mind a bírálók, mind...","id":"20250312_Washington-Post-Marc-Thiessen-Trump-Ukrajna","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95.jpg","index":0,"item":"baa84c1e-6b94-40e7-88d7-1f3ceab44f97","keywords":null,"link":"/360/20250312_Washington-Post-Marc-Thiessen-Trump-Ukrajna","timestamp":"2025. március. 12. 15:17","title":"A Washington Post kommentátora órákon át beszélt Trumppal, és szerinte sokan félreértik az elnök Ukrajna-politikáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha a kormány szerint háborús veszélyhelyzet van és küszöbön áll a harmadik világháború, hogyan tűnhet el titokban egy ország felelős vezetője a világ másik felén, és főként miből? – teszi fel a kérdést Magyar Péter.","shortLead":"Ha a kormány szerint háborús veszélyhelyzet van és küszöbön áll a harmadik világháború, hogyan tűnhet el titokban...","id":"20250105_Hova-tunt-Orban-Viktor-Es-mit-szol-ehhez-Willy-Fog-teszi-fel-a-kerdest-Magyar-Peter","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342.jpg","index":0,"item":"559173f3-fd7a-41c6-8f07-8dd3fdf07a47","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Hova-tunt-Orban-Viktor-Es-mit-szol-ehhez-Willy-Fog-teszi-fel-a-kerdest-Magyar-Peter","timestamp":"2025. január. 05. 12:49","title":"Hová tűnt Orbán Viktor? És mit szól ehhez Willy Fog? – teszi fel a kérdést Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a58fc168-53e1-48fa-8a6e-0c1b889ed1ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Iparági hírek szerint jövőre lecserélheti az okostelefonjaiban eddig alkalmazott akkumulátor-technológiát a Samsung. Először a csúcskategóriás mobilokat választók járhatnak érezhetően jobban.","shortLead":"Iparági hírek szerint jövőre lecserélheti az okostelefonjaiban eddig alkalmazott akkumulátor-technológiát a Samsung...","id":"20250213_samsung-galaxy-s26-szilicium-szen-akkumulator","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a58fc168-53e1-48fa-8a6e-0c1b889ed1ee.jpg","index":0,"item":"7ed5ae1e-07b8-4558-bb9a-598f5815abe1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250213_samsung-galaxy-s26-szilicium-szen-akkumulator","timestamp":"2025. február. 13. 20:03","title":"Határozottan érezhető változás jöhet a Samsung telefonok üzemidejében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ede4213-cd13-4ab9-b7af-05d35a7deabf","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Magyarország a középmezőnyben van.","shortLead":"Magyarország a középmezőnyben van.","id":"20250310_eu-matematika-oktatas-teljesitmeny","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ede4213-cd13-4ab9-b7af-05d35a7deabf.jpg","index":0,"item":"a2348f5d-6bc8-419c-9264-9aadc77be0b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_eu-matematika-oktatas-teljesitmeny","timestamp":"2025. március. 10. 08:55","title":"Zuhan a diákok teljesítménye matekból az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6091040d-1eaa-41ec-b9e0-81a3788715b0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Most még csak figyelmeztetnek, ha valaki megszegi a szabályt, de később jön a bírságolás is. ","shortLead":"Most még csak figyelmeztetnek, ha valaki megszegi a szabályt, de később jön a bírságolás is. ","id":"20250304_Kulon-savot-kaptak-Parizsban-azok-az-autok-amelyekben-legalabb-harman-ulnek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6091040d-1eaa-41ec-b9e0-81a3788715b0.jpg","index":0,"item":"7dd72459-8f69-4181-bf67-f291d3103fcd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_Kulon-savot-kaptak-Parizsban-azok-az-autok-amelyekben-legalabb-harman-ulnek","timestamp":"2025. március. 04. 10:00","title":"Külön sávot kaptak Párizsban azok az autók, amelyekben legalább hárman ülnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Donald Trump átalakítná vagy megszüntetné a teljes szervezetet.","shortLead":"Donald Trump átalakítná vagy megszüntetné a teljes szervezetet.","id":"20250125_trump-termeszeti-katasztrofak","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4.jpg","index":0,"item":"a05b9bea-c6ba-41d3-82e9-45f49f300aa4","keywords":null,"link":"/vilag/20250125_trump-termeszeti-katasztrofak","timestamp":"2025. január. 25. 08:22","title":"Tombolnak a tűzvészek, de Trump ki is nyírhatja a természeti katasztrófák kezeléséért felelős amerikai ügynökséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mini hatodik modellje egy dologban különbözik a kabriótól, de abban nagyon: pont fele annyi ülést kínál. Amúgy sem volt leányálom egy Mini kabrió hátsó ülésén utazni, főleg, ha fent volt a tető. A roadster kétüléses, szélvédőjének dőlésszöge 13 fokkal meredekebb, valamint 2 centivel alacsonyabban is ül az úton, mint a kabrió. Kipróbáltuk 184 lóerős motorral és kézi váltóval.
A Mini Cooper S Roadster formailag azonos a kupéval, csak a keménytetőt cserélték kézzel mozgatható vászonszerkezetre. A Cooper S és John Cooper Works változatok aerodinamikusabb kiegészítőket és látványosabb felniket kaptak. A kocsi további matricákkal tehető még egyedibbé.
A tetőt a kabrióhoz hasonlóan a belső visszapillantónál található szerkezettel nyithatjuk és zárhatjuk. Azt gondolnánk, fölösleges az elektromos rásegítés, csak lassítja a szabadulás folyamatát és szaporítja a tömeget, illetve a könnyen elromló alkatrészek sorát. De nem így van, a vászontetőt szeretjük, ám a Minié nem könnyed szerkezet. Azaz mégis, ha előtte rágyúrunk a karizmainkra. Vagy erő, vagy egy különleges technika elsajátítása kell ahhoz, hogy a mozdulat laza és természetes legyen. Hamarosan rendelhető lesz nálunk is a félautomatikus tetőmozgatás (kézzel kell kioldani és rázárni, a mozgatást motor végzi), Németországban 790 euró a felára. Vannak országok, például Nagy-Britannia, ahol széria az elektromos mozgatás.
bcs
Hiába mondtunk le a két ülésről, a 3,734 méter hosszú, 1,683 méter széles és 1,39 méter magas Mini Roadster (tengelytávja 2467 milliméter) csomagtere 240 literes, egy kis nyílásnak köszönhetően az utastérből is elérhető. A csomagtartó a tető helyzetétől függetlenül teljes méretében elérhető, két kézipoggyászként repülőre felvihető táska kényelmesen befért, de az ülések mögött is van hely apróságoknak, kabátoknak.
A Mini Roadster ülései kényelmesek, az állításuk nehézkes, mert szűk a hely, a kilátás korlátozott, 180 centi fölött egyenesen problémás a döntött szélvédőkeret és az alacsony szélvédő miatt. A kapcsolók a Minihez megszokottan inkább dizájnosak, mint ergonomikusak, a nagy méretű sebességmutató helyett a kormány küllői között a kis kijelzőn követjük a sebesség alakulását.
A többi Minihez hasonlóan elsőkerék-hajtású roadster motorválasztéka széles: 122, 143, 184 és 211 lóerős motorokkal (három 1,6 literes benzines mellett kétliteres BMW-től származó dízellel) választhatjuk és már az árlistája is nyilvános: a Cooper Roadster alapára 5,815 millió forint, a Cooper S Roadster alapára 6,794 millió, John Cooper Works Roadster 8,098 millió, a Cooper SD Roadster 7 millió forint.
A csúcsmodell John Cooper Works Roadsterben (JCW) az 1,6 literes kettős leömlésű turbóval szerelt benzinmotor 211 lóerőt (155 kW) és 260 Nm-t teljesít, így 6,5 másodpercig tart a százas sprint, a kicsi kocsi végsebessége 237 kilométer/óra. A JCW-hez elektronikus fékdifferenciál, feszesebb futómű és erősebb fékek is járnak.
A 184 lóerős (135 kW) és 240 Nm-es Cooper S Roadster 7 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 227 km/h. Mivel One alapváltozat nincs, a belépő 1,6-os Cooper 122 lóerős (90 kW) és 160 Nm-es, gyorsulása nulláról 100 km/h-ra 9,2 másodperc, végsebessége 200 km/h.
A gyári sajtóközlemény szerint a Mini Cooper Roadster fogyasztása 5,7 liter, a Cooper S-é 6 liter, míg a JWC változaté 7,3 liter 100 kilométerenként. A valós tesztek alatt természetesen nem ezt tapasztaltuk: a menetpróbán rendelkezésünkre álló egyetlen modell a Cooper S volt, amely a 200 kilométeres tesztelés során 9 litert fogyasztott átlagban 100 kilométerenként, igaz meg is hajtottuk rendesen (a sport gombot indulásnál be-, a start-stop gombot pedig kikapcsoltuk). Hangja vérpezsdítő, a sportosra hangolt kipufogó néha durrog is mögöttünk, ha túl sok benzint kap - mi pedig adtunk neki rendesen a Portugáliában 1,6 euróért kapható 95-ös oktánszámú benzinből.
A Cooper SD Roadster kétliteres dízelmotorja 143 lóerős (105 kW), maximális nyomatéka pedig 305 Nm. A százas sprintet 8,1 másodperc alatt teljesíti, fogyasztását 4,5 liter/100 kilométerre ígéri a gyártó.
A hatsebességes kézi váltó mellett szintén hatsebességes automatikus váltómű is elérhető lesz a Roadsterhez, ám vélhetően az elvesz majd a dögös kis kocsi dinamikájából.
Az elektromos szervokormány, a kipörgésgátló és a menetstabilizáló széria, az elektronikus differenciálzár a JCW-n kívül (széria) mindegyik változathoz rendelhető.
Bukáskor jól jöhetnek a merev, rozsdamentes acél bukócsövek amelyek az ülések mögött vigyáznak. 80 kilométer/órás sebesség fölött az autó stabilitása és jobb aerodinamikája miatt önműködően kinyílik a hátsó spoiler.
Cooper S-től felfelé széria a klíma, az elektromosan állítható külső tükör, a tolatóradar, a magasságban állítható ülés, és az mp3-as, aux-csatlakozóval szerelt cédés rádió. Az opciós lista bőséges: kanyarodó xenonfény, sötétített házú hátsó lámpák, kulcsnélküli nyitás, iPod- és iPhone-kapcsolódás (teljesítmény kijelzővel, haránt- és hosszirányú gyorsulásmérővel), navigációs berendezés, Harman Kardon hifi, webrádió, Google-, Facebook- és Twitter alkalmazások, RSS hírolvasó.
A Mini Roadster megmarad britnek, már ami a gyártósort illeti, a Genfben premierjét ünneplő autó Oxfordban készül.
Az autóválasztás sok esetben érzelmi alapú. Egy Minibe könnyen bele lehet szeretni, ha egy igazán használható Countrymanről van szó, pláne. A szerelemnek ára van, a tesztelt Cooper S összkerékhajtással 8,46 milliót nyomott a mérlegen, a 3 milliós extracsomag csak ráadás. Nehéz józanul azt mondani, megéri, de a szerelem sokszor vak.
Féltem a Minitől, féltem attól, hogy egy év után is tetszeni fogunk-e egymásnak. Legutóbb a legerősebb, 211 lovas változatba szerettem bele, mit fogok kezdeni én egy dízellel? Ráadásul télen. Aztán megláttam, beindítottam, behangoltam és belezúgtam. A Mini már csak ilyen, legyen benzines, legyen dízel.
Négy megyén át teszteltük a nagyra nőtt Minit, vezettük gyenge és erős motorral, elsőkerekes és összkerekes változatban, kézi váltóval és automatával. Teszteltük porban, vizes árokban, sárban, füvön, közúton és autópályán. A nap végére csak beleszerettem.
Zéró liter benzin, zéró kibocsátás, zéró zaj, zéró kényelem. A Mitsubishivel közösen kifejlesztett, 2010 végén forgalomba kerülő Citroen C-Zéro, a Venturival közösen kifejlesztett Berlingo First Electrique mellett a Citroen második elektromos autója. Magyarországon a Citroën C-Zérót 2010 végétől forgalmazzák. Várható nettó ára 7 850 000 forint. Ha nálunk nem, Nyugat-Európában szép számban látunk majd elektromos miniket, hisz van ahol jelentős támogatást kapnak a vásárlók, Franciaországban például 5000 eurót.
„Egyesek szerint ez a világ legjobb autója” – ez a gondolat motoszkált a fejemben, amíg a Mini legerősebb utcai autóját, a Cooper S John Cooper Works házi tuningcsodát teszteltem. Csak rövid idő volt. Nem voltam beszámítható, elvette az eszemet ez a kis mocsok.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?