Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef72f31c-6270-4ccf-a659-c55febea1405","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Central Passage nevű, 270 lakásos társasház nagy részét egy cég üzemelteti magánszálláshelyként, most működési formát váltanak, miután a kerület népszavazáson döntött az Airbnb kitiltásáról. Az új funkcióhoz tűzjelző, recepció és a vendégeknek nyújtott reggeli szükséges.","shortLead":"A Central Passage nevű, 270 lakásos társasház nagy részét egy cég üzemelteti magánszálláshelyként, most működési formát...","id":"20250116_Hatalmas-zugszalloda-letesul-Budapest-belvarosaban","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef72f31c-6270-4ccf-a659-c55febea1405.jpg","index":0,"item":"77fc0d0c-5407-4d44-8703-69e2731d0484","keywords":null,"link":"/kkv/20250116_Hatalmas-zugszalloda-letesul-Budapest-belvarosaban","timestamp":"2025. január. 16. 07:53","title":"Hatalmas zugszálloda létesül Budapest belvárosában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b11b7413-dd98-4695-86ae-85a9c4ee5dcb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Djimon Hounsou, az Amistad és a Véres gyémánt sztárja szerint rendszerszintű a rasszizmus Hollywoodban.","shortLead":"Djimon Hounsou, az Amistad és a Véres gyémánt sztárja szerint rendszerszintű a rasszizmus Hollywoodban.","id":"20250113_Djimon-Hounsou-nem-tud-megelni","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b11b7413-dd98-4695-86ae-85a9c4ee5dcb.jpg","index":0,"item":"5568e819-829e-46e9-9500-d0ece8d62111","keywords":null,"link":"/kultura/20250113_Djimon-Hounsou-nem-tud-megelni","timestamp":"2025. január. 13. 10:39","title":"Dolgozott Spielberggel, DiCaprióval, van két Oscar-jelölése, játszott a Gladiátorban, mégsem tud megélni a sztár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9871273d-ef27-4062-b247-4a0939d8320b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt nem tudni, mi miatt nyomoznak Bozsó Zoltán ellen.","shortLead":"Azt nem tudni, mi miatt nyomoznak Bozsó Zoltán ellen.","id":"20250304_bozso-zoltan-bortonparancsnok-katonai-buntetoeljaras","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9871273d-ef27-4062-b247-4a0939d8320b.jpg","index":0,"item":"2f41ca96-50c5-4121-b7e5-a40f20b22862","keywords":null,"link":"/itthon/20250304_bozso-zoltan-bortonparancsnok-katonai-buntetoeljaras","timestamp":"2025. március. 04. 14:13","title":"Katonai büntetőeljárás miatt mondhatott le a Budapesti Fegyház és Börtön parancsnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73d5faa8-d429-4b15-892e-6f97b5302200","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem véletlenül az egyik legzsúfoltabb területen dolgozik a legtöbbet a „lopós autó”. ","shortLead":"Nem véletlenül az egyik legzsúfoltabb területen dolgozik a legtöbbet a „lopós autó”. ","id":"20250211_fori-szabalytalan-parkolas-elszallitas","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73d5faa8-d429-4b15-892e-6f97b5302200.jpg","index":0,"item":"d654c6cf-e156-4d4f-879c-b02e31108e34","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_fori-szabalytalan-parkolas-elszallitas","timestamp":"2025. február. 11. 10:00","title":"Egy kerület mind felett a fővárosi autóelszállításokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A választáson győztes CDU-t a techmilliárdos nem említette, de Orbán Viktor sem gratulált még a győzelemhez.","shortLead":"A választáson győztes CDU-t a techmilliárdos nem említette, de Orbán Viktor sem gratulált még a győzelemhez.","id":"20250224_Orbant-idezve-gratulalt-Elon-Musk-az-AfD-nek","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df.jpg","index":0,"item":"b73616ce-a7d3-4e18-b323-3e526f1ede03","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_Orbant-idezve-gratulalt-Elon-Musk-az-AfD-nek","timestamp":"2025. február. 24. 12:47","title":"Orbánt idézve gratulált Elon Musk az AfD-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee9d9269-cf9b-4a4a-9ee2-31448559a9f0","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Negyedszázada óriási hullámokat vert Ausztriában és az EU-ban, hogy az osztrák kormánykoalícióba bekerült a Jörg Haider vezette szélsőjobboldali szabadságpárt. Ma már inkább aggodalommal figyelik, hogy a még szélsőségesebb párt megkerülhetetlen a helyi politikában.","shortLead":"Negyedszázada óriási hullámokat vert Ausztriában és az EU-ban, hogy az osztrák kormánykoalícióba bekerült a Jörg Haider...","id":"20250201_hvg-jorg-haider-neppart-szabadsagpart-koalicio-ausztria","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee9d9269-cf9b-4a4a-9ee2-31448559a9f0.jpg","index":0,"item":"29bdac02-8217-4696-8337-d6035e9791e5","keywords":null,"link":"/360/20250201_hvg-jorg-haider-neppart-szabadsagpart-koalicio-ausztria","timestamp":"2025. február. 01. 14:00","title":"Jörg Haider kísértete járja be Európát: az EU tehetetlenül nézi a szélsőjobboldal térfoglalását a tagállamokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41da6e78-d3d2-4013-a9d9-6da3fb3933c6","c_author":"Galicza Dorina","category":"kkv","description":"Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat és melyiknek kell mennie? Elég, ha lekerülnek az étlapról az olajban sült ételek? És egyáltalán, miért lett hirtelen akkora gond a büfék működése? Most mindent elmagyarázunk. ","shortLead":"Tényleg hirtelen jött ötlet, hogy betiltják a sütögetést a fővárosi aluljárókban? Min múlik, hogy melyik üzlet maradhat...","id":"20250222_aluljaro-sutes-langos-bufe-Budapest-Nyugati-fovarosi-onkormanyzat-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41da6e78-d3d2-4013-a9d9-6da3fb3933c6.jpg","index":0,"item":"af253d99-d092-4901-82d2-a0b3882b4ffe","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_aluljaro-sutes-langos-bufe-Budapest-Nyugati-fovarosi-onkormanyzat-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 11:00","title":"Hogy kaphatok még mindig lángost, ha tilos a sütés az aluljáróban? – minden, amit az új fővárosi intézkedésről eddig tudni lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha a kormány szerint háborús veszélyhelyzet van és küszöbön áll a harmadik világháború, hogyan tűnhet el titokban egy ország felelős vezetője a világ másik felén, és főként miből? – teszi fel a kérdést Magyar Péter.","shortLead":"Ha a kormány szerint háborús veszélyhelyzet van és küszöbön áll a harmadik világháború, hogyan tűnhet el titokban...","id":"20250105_Hova-tunt-Orban-Viktor-Es-mit-szol-ehhez-Willy-Fog-teszi-fel-a-kerdest-Magyar-Peter","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6bce436-f38b-4d15-a6ab-7820342c3342.jpg","index":0,"item":"559173f3-fd7a-41c6-8f07-8dd3fdf07a47","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Hova-tunt-Orban-Viktor-Es-mit-szol-ehhez-Willy-Fog-teszi-fel-a-kerdest-Magyar-Peter","timestamp":"2025. január. 05. 12:49","title":"Hová tűnt Orbán Viktor? És mit szól ehhez Willy Fog? – teszi fel a kérdést Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szép az Astra kupé, egyetlen lemeze, egyetlen domborulata sem egyezik az ötajtós, vagy a kombi alapmodellel. Tervezői azt a feladatot kapták, hogy álmodják meg a legszebb Astrát. Sikerült, ám ettől még nem sportautó az Opel Astra GTC. Kipróbáltuk a legerősebb motorral.
Rikító, Ferrari sárga színben, a legerősebb, 180 lovas 1,6 literes turbómotorral szerelve vittük el az esőtől eláztatott mallorcai szerpentinekre az Opel új üdvöskéjét. Az első meglepetés az autóban ért minket. A motor olyan halk, a szigetelés annyira magának való, hogy kénytelenek voltunk ráindítani – semmit nem lehet hallani az alapjáratból, illetve a külvilág zajából. Gázadásra hallunk valami morgást hátulról, de ez nem az igazi, később is inkább az ESP kerregését és a gumik magatehetetlen csúszásának a zaját jegyezhettük fel számottevő hangélményként. Hang tehát nincs és sajnos kép sem sok. Annyira fontos a panoráma szélvédő, hogy nélküle ne is vegyünk GTC-t. Nem látunk ki ugyanis belőle. A kényelmes, kissé magasra állított üléssel korlátozottá válik a külvilág, a kilátástalanságot fokozzák a méretes A oszlopok.
bcs
A panoráma szélvédővel ezzel szemben kitárulkozik a világ - ezt azért nem adja ingyen az Opel, ára a felszerelési kiviteltől függően 1200 eurótól indul -, újra látunk, minden mozzanat, minden rebbenés, minden részlet tisztán kivehető, a vezetés élménydúsabb és biztonságosabb. Sportos élményeket azonban ne keressünk a GTC volánja mögött. Az esős, vízátfolyásos és sáros mallorcai kanyarokban örültünk, ha sávban tudtuk tartani a kocsit. A 16 mázsás szépség orrnehéz, sokszor nem is a motor, hanem az ESP hajtotta, vagy inkább fékezte a kerekeket. Minden kanyarban kicsúsztunk, kisodródtunk – persze, ez többnyire szándékos volt. Sportos vénája talán szárazon jobban megismerhető, de tény, hogy az Astra kupé inkább egy jó utazóautó, mintsem vérbeli aszfaltszaggató. Igaz, nem is annak szánják, arra ott van a jövőre érkező OPC fenevad. Ebben a kétliteres turbómotor 280 lóerős, a kocsi végsebességét 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika (sosem volt még ilyen gyors az Astra). Az OPC változat megkapta a mechatronikus FlexRide rendszert is, amely lehetőséget ad a vezetőnek, hogy a sport- és az OPC-gombbal még élesebbre állítsa be a csillapítás jellegdiagramját, a gázvételt és a kormányzást. Szűk kanyarból kigyorsításkor differenciálzár javítja az útfogást, megállását nagyteljesítményű Brembo fékberendezés szavatolja.
Az mindenképpen tetszett az Opel Astra GTC-ben, hogy halandók által is megengedhető áron izgalmas autót vezethetünk, olyant, amit nem hogy nem szégyellünk, hanem egyenesen mutogatni fogunk. Felára csupán 300 ezer forint a hasonló motorral épített ötajtóshoz képest. Hazai forgalmazása februárban kezdődik.
Az ötajtós Astrához képest 15 milliméterrel süllyesztették le a karosszériát, a tengelytáv 10 milliméterrel nőtt 2695 milliméterre, a nyomtáv elöl 40, hátul 30 milliméterrel lett szélesebb – így beférnek a látványos 20 hüvelykes kerekek is. Tesztautónkon 19-es kerekek feszültek, a tapadásról és a felügyelt korcsolyázásról Bridgestone Potenza gumik feleltek.
Bővült az új GTC Astra kínálata a hajtóművek terén: ötféle motorral indul a választék: négy benzines az 1.4-től (74 kW/100 LE) az 1.6 turbóig (132 kW/180 LE), illetve a közös nyomócsöves 2.0 CDTI turbódízel (121 kW/165 LE). Minden motortípus társítható hatfokozatú sebességváltóval.
A dízel-palettát 2012-ben két új 1.7 CDTI motor egészíti ki. Teljesítményük 81 kW/110 LE és 96 kW/130 LE, nyomatékuk 280 és 300 Nm. Égésfolyamatukat az Opel teljes egészében saját fejlesztésű motorelektronikája optimalizálja. A sűrítés és az égési csúcsnyomás csökkent, a munkaütemenként maximum öt dózisra osztott befecskendezés munkanyomása 1800 bárig terjed.
A GTC Astra 1.7 CDTI ecoFLEX mindkét teljesítményszintjéhez hatfokozatú sebességváltó és stop-start rendszer tartozik. A sajtóanyag szerint a szép kupé ezzel a motorral 119 gramm szén-dioxidot pöfög ki kilométerenként, átlagfogyasztása 4,5 l/100 km. Hatfokozatú automata 2012 elejétől lesz kapható a GTC Astra 1.4-es turbó benzineséhez és a 2.0 CDTI turbódízeléhez. A benzines csúcsmodell fogyasztását nem tudtuk, de nem is akartuk 10 liter/100 kilométer alá szorítani, vad hegyi vezetéssel végül 12,7 literes átlagot hoztunk ki belőle.
A kormány-rásegítés sebességfüggő. A jobb visszajelzés érdekében a villanymotort közvetlenül a fogaslécnél helyezik el, a kormányoszlop végénél. Az elektromos szervokormány közismert nagy előnye még, hogy nincs energia-felvevő hidraulika-szivattyúja, és csak a szükséges mértékben dolgozik, ezáltal üzemanyagot takarít meg.
Dinamikus vezethetőségéről az úgynevezett HiPerStrut nagyteljesítményű első futóműve gondoskodik. Az Astra standard MacPherson felfüggesztésével összehasonlítva ez csökkenti a függőcsapszeg dőlését és eltolását, illetve rövidebb irányzókart eredményez. Hatására javul a kerékvezetés és az útfogás, csökkennek a kormányra visszaható reakciók, és a fokozott kanyarvételi képességek éppen azt a precíz kormányérzést és visszajelzést adják, amelyet elvárnak a GTC Astra vásárlói. A hátsó futómű maradt Watt-lengőkaros. Előnye a többlengőkarossal szemben, hogy kisebb helyigényű, kisebb kerékdőlés-változást enged meg és csekélyebb a súrlódása. A Watt rúd mindenkor megőrzi a harántstabilitást. Egy kis kereszttartóhoz csatlakozik a kocsi alatt, közvetlenül a hátsó kerék tengelyvonala alatt. Rövid, elforduló középrészétől gömbcsuklós lengőkarok vezetnek a kerekekhez. A rudazat veszi fel a hátsó futómű harántterhelésének 80 százalékát. Mivel Watt rudazat áll ellen az erőhatásoknak, a futómű gumiperselyeit lágyabbra lehet készíteni, ami a komfort szempontjából előnyös.
A törésteszteken ötcsillagos GTC Astra futóműve integrálja az adaptív FlexRide rendszert is. Ez önműködően alkalmazkodik az útviszonyokhoz, a kanyarsebességhez, a jármű mozgásaihoz és a vezetési stílushoz. Háromféle beállítás közül lehet választani gombnyomással: ezek a kiegyenlített standard, a komfortos tour és a dinamikus sport mód.
Az Opel Astra GTC megkapta az Opel frontkamerájának második generációján alapuló új vezetőtámogató rendszerek, és a továbbfejlesztett AFL+ adaptív világítást. Az előbbi az eddiginél több útjelző táblát ismer fel, és az információt támogatja a navigációs rendszer is. A megszokott sávelhagyási figyelmeztetés mellett megjelent a követési távolság kijelzés is. Az AFL+ kilenc funkcióját kiegészítve - amelyben megvolt a távfényt más járművek jelenlététől függően fel- és lekapcsoló funkció - kiegészítheti az intelligent light ranging rendszerrel: az Opel Eye méri az előttünk haladó jármű távolságát, és kapcsol át tompított fényre. Így mindig optimális az út megvilágítása, vakítás nélkül.
A GTC Astra nem áldozza fel a célszerűséget. Öt személyt vehet fedélzetére – bár hátul csak nyomorogni lehet-, variálható csomagtartója 380-1165 literes. Az utastéri tárolók térfogata 50 százalékkal haladja meg a típuselődét, többek között a középkonzolon helyet felszabadító elektromos rögzítőfék jóvoltából.
Míg Nyugat-Európában már az utcakép része az új Opel Astra kombi, addig nálunk még elvétve sem látni az utakon. A korábbi magyar nép- és cégautó vásárlói eltűntek egy időre, de talán idén újra előbújnak. Hosszú teszten tettük próbára az Opel Astra Sports Tourert.
A tesztautónk 20 ezer kilométert futott, így szinte használtautós tesztnek is felfoghatjuk a próbát. Az igazsághoz tartozik, hogy ennek semmi nyomát nem éreztem az autó működésében, minden a helyén volt, nem zörgött semmi és műszakilag is kifogástalannak tűnt az Astra.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?