Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A főpolgármester szerint bár nagy győzelmet arattak, a háború még nem dőlt el.","shortLead":"A főpolgármester szerint bár nagy győzelmet arattak, a háború még nem dőlt el.","id":"20250206_karacsony-rakosrendezo-beepites-nyugdij-fopolgarmesteri-ciklus","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"edcf6752-678d-4d55-a1f9-e107ee042672","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_karacsony-rakosrendezo-beepites-nyugdij-fopolgarmesteri-ciklus","timestamp":"2025. február. 06. 21:43","title":"Karácsony Gergely a rákosrendezői fejlesztésről: „Mire megvalósul, nyugdíjas leszek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"090e1cd1-52c7-46f1-808a-989c5ea81c3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy modul cseréjével bárki modernizálhatja az ikonikus finn mobil töltését, még csak forrasztópákára sincs szükség a művelethez.","shortLead":"Egy modul cseréjével bárki modernizálhatja az ikonikus finn mobil töltését, még csak forrasztópákára sincs szükség...","id":"20250218_nokia-3310-atalakitas-usb-c-toltoport","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/090e1cd1-52c7-46f1-808a-989c5ea81c3f.jpg","index":0,"item":"b81a79c3-fa28-48c6-ac55-d51b68d047b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_nokia-3310-atalakitas-usb-c-toltoport","timestamp":"2025. február. 18. 11:03","title":"24 év után jött újdonság a Nokia 3310-hez: USB-C csatlakozóval is tölthető (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az amerikai chipgyártó 22 milliárd dolláros rekord negyedéves profitot ért el a mesterséges intelligencia adatközpontokban használt Blackwell chipek kiugró értékesítése miatt. Az elmúlt évben átlagosan minden másodpercben 2300 dollár tiszta nyereséget termelt a vállalat.","shortLead":"Az amerikai chipgyártó 22 milliárd dolláros rekord negyedéves profitot ért el a mesterséges intelligencia...","id":"20250227_Soha-nem-latott-nyereseget-hozott-az-Nvidianak-az-MI-forradalom","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79.jpg","index":0,"item":"e3be9ac8-f5ea-49e9-b0f0-bc319cb0d411","keywords":null,"link":"/kkv/20250227_Soha-nem-latott-nyereseget-hozott-az-Nvidianak-az-MI-forradalom","timestamp":"2025. február. 27. 11:17","title":"Soha nem látott nyereséget hozott az Nvidiának az MI-forradalom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"209235f0-70ad-4d24-81ca-7307cac5ac09","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A csatorna abbahagyja a gyártását, és egyelőre nem jelentettek be más főzős műsort.","shortLead":"A csatorna abbahagyja a gyártását, és egyelőre nem jelentettek be más főzős műsort.","id":"20250214_Konyhafonok-vege-RTL-20-evad-megszunik","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/209235f0-70ad-4d24-81ca-7307cac5ac09.jpg","index":0,"item":"178387ec-7aec-41b6-9c8b-9b0c9ad007fa","keywords":null,"link":"/elet/20250214_Konyhafonok-vege-RTL-20-evad-megszunik","timestamp":"2025. február. 14. 14:54","title":"20 évad után elkaszálták a Konyhafőnököt az RTL-en","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több millió forintos szállásdíjak és tízmillió forint fölötti magánrepülő-költségek szerepelnek Nagy Márton külföldi útjainak díjai között. A nemzetgazdasági miniszter lehajolt az apróért is, a diplomaták 40 eurós kiküldetési napidíját is lelkiismeretesen felvette.","shortLead":"Több millió forintos szállásdíjak és tízmillió forint fölötti magánrepülő-költségek szerepelnek Nagy Márton külföldi...","id":"20250107_Nagy-Marton-utazas-koltsegek-repules-szallas-ngm","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"a9552394-c7b3-4192-8aa3-6d788b4f32a4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_Nagy-Marton-utazas-koltsegek-repules-szallas-ngm","timestamp":"2025. január. 07. 09:32","title":"Magánrepülő Svájcba 15 millió forintért, szállás Párizsban 3,4 millióért – közzétették Nagy Márton utazásainak költségeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.","shortLead":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly...","id":"20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b.jpg","index":0,"item":"e3ecd509-a30f-45d5-93e9-a1632defc1f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","timestamp":"2025. január. 06. 08:09","title":"Terézváros is indul a MÁV 99 éves pályázatán, legfeljebb egymilliárdból létrehoznák a közparkot a Nyugati mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Donald Trump globális politikai hadjáratáról szóló vitáktól volt hangos az Európai Parlament, a fideszes delegáció képviselője pedig jelezte, Magyarország szívesen látja a Nemzetközi Büntetőbíróság által körözött izraeli vezetőket.","shortLead":"Donald Trump globális politikai hadjáratáról szóló vitáktól volt hangos az Európai Parlament, a fideszes delegáció...","id":"20250214_Trump_parizsi_egyezmeny_who_europai_parlament","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028.jpg","index":0,"item":"05b8764e-b566-4067-a237-29038d5425db","keywords":null,"link":"/eurologus/20250214_Trump_parizsi_egyezmeny_who_europai_parlament","timestamp":"2025. február. 14. 10:31","title":"„Trump elnök mutatja az utat, és ha nem akarunk teljes idiótáknak tűnni a történelemben, követnünk kell” – az amerikai elnökről vitáztak az EP-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Véletlenszerű videót elindító gombot tesztel a YouTube, egyesek már nyomkodhatják.","shortLead":"Véletlenszerű videót elindító gombot tesztel a YouTube, egyesek már nyomkodhatják.","id":"20251204_google-youtube-video-veletlenszeru-lejatszas-uj-gomb","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c.jpg","index":0,"item":"34e08890-b5b0-4433-ba77-d547d38b95b8","keywords":null,"link":"/tudomany/20251204_google-youtube-video-veletlenszeru-lejatszas-uj-gomb","timestamp":"2025. január. 04. 20:03","title":"Új gomb jön: a Netflix egyik remek funkciója bekerül a YouTube-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindannyian megkönnyebbültünk, amikor a Saab kapott egy új életet. Ráadásul egy függetlent. A saabosok szerint a Spyker-féle vezetés sokkal szabadabb kezet ad a svédeknek, engedik szárnyalni a fantáziájukat és mindehhez pénzt is adnak. Egyelőre.
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat. 2003 után ismét bemutattak egy új Saabot, sokat kell rá várni, de íme, itt van, sőt a nemzetközi menetpróba után már itthon is vezethettük. Úgy tekintenek a Saab 9-5-re a márka munkatársai mint a messiásra, akire ugyan sokat kellett várni, de aki kezdete egy új, szép és jobb világnak. Legalábbis Trollhattanben, ahol nem csupán a trollok laknak, hanem az összes Saab is készül. Igaz, már a távoli Kínában is folyik a nagyüzem – ott a régi Saab 9-5-ös és 9-3-as utódmodellek készülnek, és izzanak a gyártósorok Mexikóban is, ahol az új Cadillac SRX-szel közösen készül a Saab 9-4X (2011-ben érkezik). A jövő ugyancsak beindult, még idén várható a 9-5 kombija, 2012 tavaszán jön az új 9-3-as, majd egy évvel később a legújabb Mini alapjaira épített Saab 9-2. Csak remélni lehet, hogy a Spykerrel közös munka egyszer meghozza sportkocsi gyümölcsét. Várhatóan az Aero X tanulmány lesz annak is az alapja, ahogy a 9-5-ös is bőven merített belőle.
Autómenedzser.hu
A néhány órás tesztelés során arról kellett meggyőződnünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a 9-5 nem egy nyújtott Opel Insignia. Harminc százalék körüli a GM-beszállítók aránya, hatvan fölötti a saját svéd technológia. A kapcsolók, a kormány formája (állítólag az nem azonos az Astrában és az Insigniában alkalmazottal, csak hasonlít rá - más a beszállító), a tanksapka, a padlólemez és a motorpaletta a General Motors korszakra emlékeztetnek, de a futómű hangolása, a menetkomfort, és a kényelmi elektronika már egy másik dimenzióba emelik az autót. Néhány tucat kilométer után feltöltötte lelkemet a Saab-tudat, 110-re beállítottam az új nulláson a tempomatot és élveztem, ahogy a Bartókon mély férfihangon dalban szólalnak meg Heine versei. Üzletembernek, gyárvezetőnek éreztem magam és valami melegség járta át a szívem, ahogy a Megyeri hídon (immár nyolcvannal) átnéztem a mellettem futó Saab 900-asra. Az ábrándból a Visegrádra vezető panorámaút szerpentinjei sem ébresztettek fel, csupán a visszafele úton vezetett benzines változat késztetett döntésre, ha választhatnék, az utóbbit vinném.
A tervezéssel eltökölt hét-nyolc év alatt sokat változott az autóipar, így várható volt, hogy a 9-5-ös minden létező technikai vívmányt megkap a kis lökettérfogatú turbómotoroktól a harman/kardon hifiig, a sávtartó asszisztenstől a táblafelismerő rendszerig, a DAB-rádiótól a távolságtartó és állóra fékező tempomatig. A high-tech extrák közt megtalálható a pilótafülkékből ismert szélvédőre vetítés, adaptív fényszórók (Bi-Xenon Smart Beam), Saab DriveSense állítható karosszéria-magasság valós idejű lengéscsillapító szabályzással, kulcsmentes nyitás és indítás, háromzónás klíma, dinamikus parkolási segédlet, valamint XWD összkerékhajtás hátsó eLSD-vel.
A turbófeltöltős motorkínálat 1,6 literes hengerűrtartalomtól kezdődik, és a Saab méretgazdaságossági törekvéseivel összhangban főként alacsony fogyasztású négyhengeres turbómotorokat tartalmaz. Három üzemanyagtípus közül választhatunk, benzin, gázolaj és E85 bioetanol, az új 9-5-tel elérhető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás pedig 139 gramm/kilométer.
[[ Oldaltörés (Fejedelmi a kényelem) ]]
Tágas a belső tér, elöl maradt a repülőgépek vezetőfülkéjét idéző formavilág, hátul pedig soha nem tapasztalt kényelem fogad. Elődjéhez képest elöl és hátul is nőtt a láb-, illetve válltér, 134 milliméterrel a tengelytáv. A mélyen ülő kijelzők közt megtalálható egy repülőgépes magasságmérőt idéző kilométeróra, mely a Saab szellemi örökségére utal, és elsőként az Aero X-ben tűnt fel. A kezelőszervek mindegyike – így az opcionális, szélvédőre vetítő kijelző (Pilot HUD) is jellegzetes zöld háttérvilágítást kapott. Az autó gyújtáskapcsolója, mely gyakorlatilag egy start/stop gomb, változatlanul az első ülések közti konzolon kap helyet, a váltó mellett. A black night gomb megnyomásával elsötétülnek a műszerek, csak a kilométeróra világít.
A hifi kínálat csúcsa egy 11 hangszórós térhatású harman/kardon hangrendszer, valamint egy 20 centis képátlójú érintőképernyőről vezérelhető navigációs rendszer, 10GB-os merevlemezzel a térképek és a zeneszámok tárolására. A nagyméretű középkonzol nem csak a multimédiás eszközök USB-s csatlakoztatására, de azok tárolására is alkalmas, része egy 12V-os hálózati csatlakozó is. A legnagyobb hiányosságot itt fedeztük fel, a Cadillactől kapott navigáció csak az osztrák határig ismeri Európát. Magyarország és a térség leghamarabb csak fél év múlva kerülhet fel a térképre, addig a nagy képernyőt filmnézésre használhatjuk.
Autómenedzser.hu
A hátul utazók a vezetőtől függetlenül választhatnak zenét, illetve nézhetnek DVD-t. Kényelmükről a középkonzol hátsó részébe integrált kezelőszervek és az első ülések hátuljába épített kihajtható LCD-képernyők gondoskodnak, amikhez hagyományos, illetve vezetéknélküli fülhallgatók is a rendelkezésükre állnak.
Az extrák közt szerepel még az adaptív karosszéria, melynek finomhangolását a Saab DriveSense rendszer végzi, lehet komfortos, sportos és intelligens beállítást választani. Az autók teljesítményüktől függően kétféle felfüggesztéssel gördülhetnek ki a gyárból, mindkettő esetében választható sport beállítás. A 160 lovas dízel takarékos változatát ezzel az ültetett sportfutóművel kínálják. Az általunk tesztelt automatikus váltóval szerelt változat (elöl McPherson, hátul 4-link) jól tűrte a hazai útviszonyokat, de a keresztbordákon nem luxus limuzinhoz méltó zökkenésen haladt át. Ennél sokkal finomabban és fejlettebben működött az adaptív futóművel felszerelt kétliteres, összkerékhajtású, 220 lovas, kézi váltós Aero kivitel.
A dízel csendben és dinamikusan mozgatta a nagy autót, az automatikus váltó tökéletesen illik hozzá. A 150 kilométeres tesztút során 6,8 litert fogyasztott átlagban. Ősszel már itthon is kapható lesz a 190 lovas biturbó dízelmodell. Jó hír, hogy immár a dízelmotort lehet rendelni összkerékhajtással is. Benzinfronton egy hónap múlva érkezik a 180 lovas 1,6 literes turbó és a kétliteres, E85-tel is működő BioPower változat, de már most elvihető a 220 lovas kétliteres turbós és a 300 lovas V6-os turbós változat. A motorpaletta csúcsát képező 2,8-as blokk nyomatéka 400 Nm, és kizárólag Saab XWD-vel együtt kapható. A 220 lovas benzines összkerékhajtással 12,5 liter körül fogyasztott száz kilométerenként a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógép szerint.
„Az új korszak elkezdődött” – szólt a meghívó az új Saab 9-5-ös svédországi sajtóeseményére. Pillanatig sem haboztunk, csapot-papot itthagytunk, hogy bepillantást nyerhessünk az új korszak első perceibe. Svédországban, az új 9-5-ös bemutatóján jártunk, ahol még a legendás hälleredi tesztpályán is kipróbálhattuk az új nagyautó tudását.
Olcsó poén, hogy Harry Pottert hívjam segítségül a bevezetőhöz, mégis megteszem: mint ismeretes, a varázslótanonc a Roxfort iskolában a Griffendél-házban nevelkedett híres mágussá. A feltámasztott Griffin modellben sok varázslat nincs, de pár hókuszpókusz azért akad.
Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe? Jobb lábam a gázon, a bal talpam meg hiába próbálom nézegetni, nem látom vezetés közben az ülésből. Valaki irigységből belerondított a motortérbe? Esetleg egy rénszarvas, akit dühít, hogy a makettjeit pusztítják a legendás töréstesztekhez?
Izgalmas autóval állt elő a Saab – írhattuk volna tíz évvel ezelőtt. Az új 9-3X persze jó autó, csak sajnos nem előzte meg a korát: inkább a versenytársak hasonló modelljei után kullog pár évvel. Ettől még kéne.
„Hát, nem lettem Saabos” – mondta a szakértő kolléga, miután visszatért a szerkesztőségbe egy gyors kör után az új Saab 9-3 dízeles Aeróval. Komolyan mondom, nem értem, miért. A 9-3 Aero TTid-ben ugyanis megvan minden, amiért a Saabot szeretni lehet – rajongók szerint szeretni kell.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?