Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"79c49da7-480c-4915-bb82-4398edeecb29","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Mi sem gondoltunk arra, hogy eljutunk egy olyan helyre, ahol nem egy, hanem közel féltucat Ferrari F40 és egyéb hasonlóan hatalmas eszmei és forintosítható értékű elképesztő sportkocsival találkozunk. Mutatjuk, mit láttunk Párizsban.","shortLead":"Mi sem gondoltunk arra, hogy eljutunk egy olyan helyre, ahol nem egy, hanem közel féltucat Ferrari F40 és egyéb...","id":"20250216_ferrari-sportkocsik-veteranautok-retromobile-kepek-galeria-f40","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79c49da7-480c-4915-bb82-4398edeecb29.jpg","index":0,"item":"f4fd880d-c024-469c-8ced-ff0979f8ad15","keywords":null,"link":"/cegauto/20250216_ferrari-sportkocsik-veteranautok-retromobile-kepek-galeria-f40","timestamp":"2025. február. 16. 07:21","title":"Ott jártunk, ahol térdig lehet gázolni az F40-esekben és más milliárd forintos Ferrarikban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormány alá tartozó központi költségvetés 166 milliárd forintos hiányt hozott össze, miközben az első hónap még pluszos szokott lenni. Az adóbevételek 12,5 százalékkal nőttek.","shortLead":"A kormány alá tartozó központi költségvetés 166 milliárd forintos hiányt hozott össze, miközben az első hónap még...","id":"20250210_Szokatlan-koltsegvetesi-hiannyal-indul-Nagy-Marton-penzugyminisztersege","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"0fdad54a-0692-4990-9e76-a1f7b180a80e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Szokatlan-koltsegvetesi-hiannyal-indul-Nagy-Marton-penzugyminisztersege","timestamp":"2025. február. 10. 11:48","title":"Szokatlan költségvetési hiánnyal indul Nagy Márton pénzügyminisztersége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eca58ab5-fbf5-425f-8ab0-4e33e80caf4d","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egyik legelterjedtebb babona a fekete macskához kötődik. Ha egy ilyen állat átszalad valaki előtt, az a hiedelem szerint balszerencsét jelent. Bár sokan tudják, hogy ez csak buta elképzelés, valami mégis ott motoszkál a tudatalattijukban, és inkább elkerülik az állatot.","shortLead":"Az egyik legelterjedtebb babona a fekete macskához kötődik. Ha egy ilyen állat átszalad valaki előtt, az a hiedelem...","id":"20250113_hvg-fekete-macska-babonak-allatok-szine-biologia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eca58ab5-fbf5-425f-8ab0-4e33e80caf4d.jpg","index":0,"item":"af8a74ad-3b44-4f34-97d5-56d186dd9c49","keywords":null,"link":"/360/20250113_hvg-fekete-macska-babonak-allatok-szine-biologia","timestamp":"2025. január. 13. 17:30","title":"Idétlen dolog az embertől, hogy színe alapján tart veszélyesnek egy állatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cee3b8a-a928-4cc7-983d-0f709a32516b","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"1–1-es döntetlen született a 21. forduló rangadóján, Szoboszlai Dominik végigjátszotta a meccset.","shortLead":"1–1-es döntetlen született a 21. forduló rangadóján, Szoboszlai Dominik végigjátszotta a meccset.","id":"20250114_liverpool-fc-premier-league-nottingham-forest-szoboszlai-dominik-diogo-jota-ebx","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cee3b8a-a928-4cc7-983d-0f709a32516b.jpg","index":0,"item":"ac105937-8a24-4585-8e28-01d8bad130de","keywords":null,"link":"/sport/20250114_liverpool-fc-premier-league-nottingham-forest-szoboszlai-dominik-diogo-jota-ebx","timestamp":"2025. január. 14. 22:56","title":"A liverpooli csodacserék összehozták ugyan az egyenlítést, de nem bírt a listavezető a Nottingham Foresttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56f2e840-0bb4-4f0d-84a7-3f6702b0fbdf","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően idén többek közt az új Cooper Mini kabrió és az Aceman villanyautó sportos JCW kivitele pörgetheti fel a brit márka hazai eladásait.","shortLead":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően idén többek közt az új Cooper Mini kabrió és az Aceman villanyautó sportos...","id":"20250117_kabrioval-es-sportos-villanyautoval-ujit-magyarorszagon-a-mini","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56f2e840-0bb4-4f0d-84a7-3f6702b0fbdf.jpg","index":0,"item":"5efc3825-46a2-409a-9a10-e987b73a8fe3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250117_kabrioval-es-sportos-villanyautoval-ujit-magyarorszagon-a-mini","timestamp":"2025. január. 17. 08:41","title":"Kabrióval és sportos villanyautóval újít Magyarországon a Mini","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b273167a-e3d2-48ac-8d70-fce8d22b64a2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már az álláshirdetéseket is feladták: egy volt Meta-szakember vezényletével kezd robotok fejlesztésébe az OpenAI.","shortLead":"Már az álláshirdetéseket is feladták: egy volt Meta-szakember vezényletével kezd robotok fejlesztésébe az OpenAI.","id":"20250113_openai-robot-fejlesztese-allashirdetesek-caitlin-kalinowski-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b273167a-e3d2-48ac-8d70-fce8d22b64a2.jpg","index":0,"item":"ba2e1ad8-14c6-430e-bfbc-5978c30e7a23","keywords":null,"link":"/tudomany/20250113_openai-robot-fejlesztese-allashirdetesek-caitlin-kalinowski-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 13. 14:03","title":"Ez nagyot szólhat: jöhetnek a ChatGPT-robotok az OpenAI-tól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8ba9ce0-74d8-4e43-9d0c-6a735454fe51","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az egyházfő gépi légzéstámogatást kap maszkon át.","shortLead":"Az egyházfő gépi légzéstámogatást kap maszkon át.","id":"20250301_ferenc-papa-nyugodt-ejszaka","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8ba9ce0-74d8-4e43-9d0c-6a735454fe51.jpg","index":0,"item":"218d15ee-9652-4460-93d8-03e1a5fb762a","keywords":null,"link":"/elet/20250301_ferenc-papa-nyugodt-ejszaka","timestamp":"2025. március. 01. 10:02","title":"Hörgőgörcsrohama után békésen telt a pápa éjszakája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hasonló véleményen van David Cornstein, aki Trump korábbi elnöksége alatt volt budapesti nagykövet.","shortLead":"Hasonló véleményen van David Cornstein, aki Trump korábbi elnöksége alatt volt budapesti nagykövet.","id":"20250108_trump-nagykovet-leib-cornstein-rogan-szankcio","image":"https://img.staging-hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9.jpg","index":0,"item":"e5374330-4819-4e1f-9226-d36d0fb8ec9e","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_trump-nagykovet-leib-cornstein-rogan-szankcio","timestamp":"2025. január. 08. 10:18","title":"Trump lehetséges budapesti nagykövete szerint szégyen, amit Rogánnal csinálnak most az amerikaiak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Készpénzért vesszük a cégautót, de az operatív lízing is népszerű
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Magyarországon a készpénz, vagyis a saját erő a cégautó-vásárlás fő eszköze (az autók mintegy fele így kel el), a külső forrású finanszírozásokon belül továbbra is az operatív lízing a legnépszerűbb a cégek körében, még ha a Magyar Lízingszövetség adatai szerint aránya a 2007-es 69 százalékról 2008-ban 57 százalékra csökkent is.
2009-ben azonban az operatív lízing várhatóan újra javít a pozícióján, például mert a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2008. decemberben – az autópiacon Magyarországon is kialakult túlhitelezési válságra reagálva – a pénzügyi szervezetek számára előírta, hogy szigorúbb feltételekkel nyissák meg pénzügyi forrásaikat. Úgy tűnik ugyanis, a lízingelés – a tulajdonjog-biztosíték miatt is – a hitelnél kevésbé kockázatos finanszírozási formának bizonyult, és bizonyul majd 2009-ben is. Ezt jelzi az is, hogy a Magyar Lízingszövetség összesítése szerint 2008-ban a lízingpiacon a lejárt késedelmek aránya 3-4 százalék volt (vagyis lényegében ilyen arányban mondták fel nemfizetés miatt a szerződéseket), a hitelpiacon viszont ez az arány 7 százalék körül járt.
Finanszírozási formák
A pénzügyi lízing és a hitel, illetve operatív lízing pár lényeges, a kockázatokkal is összefüggő pontban különböznek egymástól: - pénzügyi lízing és hitel esetében – a megállapodás szerinti – kezdőrészletet kell fizetni, operatív lízingnél ez nincs (s ezt nem érinti a PSZÁF rendelkezése sem);
- pénzügyi lízingnél és hitelnél az autó teljes vételárát ki kell fizetni (lízingdíj, illetve törlesztőrészlet formájában), operatív lízing esetében csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni (bérleti díj formájában);
- a pénzügyi lízing lejártakor, illetve hitel esetében az autó megvásárlásakor a lízingbevevő, illetve a hitelfelvevő az autó tulajdonosa lesz, operatív lízing esetében az autó a lízingbe adó cég tulajdona marad;
- pénzügyi lízing és a hitel esetében egyaránt a lízingbevevőé, illetve a hitelfelvevőé az autó értékelésének, üzemeltetésének minden adminisztrációja és kockázata, operatív lízing esetében viszont az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé.
A vállalkozásnak az autó beszerzésekor és a használata során is legalább három szempontot kell vizsgálnia:
Költség. Ebbe nem csupán a beszerzési ár tartozik, hanem az üzemeltetés alatti költségek is; a beszerzési ár helyett a figyelem ma arra irányul, hogy összességében mennyibe kerül az autó finanszírozása és üzemeltetése a futott kilométerekre vetítve.
Szolgáltatásminőség. Ezen a szolgáltatási tartalmak és azok költség- és időhatékonysága értendők, vagyis hogy az eszköz a legtovább futhasson az üzleti célok szolgálatában.
Kockázat. A mai szabály- és üzleti környezetben aranyat ér egy-egy kockázati elem kiiktatása, a gépjármű érték- és üzemeltetésiköltség-kockázataira pedig flotta esetében az látszik jó megoldásnak, ha azokat flottakezelőre hárítják át.
Flottakezelés (Oldaltörés)
A három fő finanszírozási módozat közötti választást ennek következtében alapvetően befolyásolja, hogy mekkora a cég – pontosabban a cégautóflotta – mérete. Az operatív lízing kevés autó esetén is előnyökkel jár, de nagyszámú autó esetén, úgy tűnik, egyértelműen megéri, ha a flottás cég kiszervezi a flottáját, a flottakezelő ugyanis leveszi a válláról nemcsak az üzemeltetés, hanem a finanszírozás gondját is (olyannyira, hogy a legtöbb nagy flottakezelő egyúttal finanszírozó is). Lízingszövetségi adatok szerint 2008-ban a flottakezelt autók száma 20 százalékkal, 35 ezerre gyarapodott.
Egy flottakezelő nemcsak akkor van előnyösebb helyzetben a flottát tartó cégnél, amikor az autókat megveszi (amikor is nagyobb kedvezményeket képes elérni egy-egy márkakereskedőnél, mivel egyszerre adhatja le ott több cég azonos márkára vonatkozó igényét), hanem akkor is, amikor nem ő finanszíroz, mert az esetleges finanszírozónál is „nagybani” díjat alkudhat ki. Azon kívül, hogy nagyobbak az autópiaci tapasztalatai, jobbak a beszállítói kapcsolatai, rutinosabb a lízing- és hiteltárgyalásokban, felkészültebb is a költségnyilvántartásban, illetve a használt autók értékesítésében (amivel mérsékelheti az értékvesztési kockázatokat).
Flottakezelés esetén általában a cégek is az operatív lízinget látják előnyösebb formának, legalább hat érv szól amellett, hogy a vállalkozás operatív lízing keretében finanszírozza a cégautókat. Ilyenkor ugyanis
- akár nulla forint kezdő bérleti díjjal is indítható a bérlet, ezáltal csökken a ráfordítás (beruházási forrás);
- a havi bérleti díj a futamidő végéig fix (vagyis tervezhetővé válik az autóüzemeltetés költsége, a flottakedvezményekkel csökken a költség, a flottakezelő üzemeltetési szolgáltatásának igénybevételével pedig az üzemeltetési feladat);
- a flottakezelő maradványérték-garanciát nyújt a bérlet lejártakor (vagyis a futamidő végén az újraértékesítési ár kockázata nem a céget terheli, az értékesítési veszteség csökken);
- a bérleti díj egésze elszámolható költségként (csökkenti a társaságiadó-alapot);
- 2008 óta a bérbeadásra vásárolt személygépkocsi és a haszongépjármű áfája is levonható, vagyis a jármű nettó beszerzési áron számolható el;
- bár a bérleti díj áfája nem igényelhető vissza, a beszerzési áfa azonban igen, így a bérleti díjat az autó nettó árára számolják ki.
Kkv-k
Bár a cégek többsége az operatív lízinget választja, a kisebbek viszont nem feltétlenül, amire, úgy tűnik, megvan a maguk oka.
A lízingszövetség 2009. februári felmérése szerint a hazai kis- és középvállakozások (kkv) a bankok mellett főként lízingcégekkel állnak pénzügyi kapcsolatban, 46 százalékuknak partnere valamelyik. Ez főként eszközlízinget jelent, a cégek 16-17 százaléka lízingel autó(flottá)t. A kkv-k elmondásuk szerint elsősorban a megbízhatóság, a korábbi évek tapasztalatai, illetve a díjak, költségek alapján választanak finanszírozó partnert, beleértve a lízingcégeket is, de az ügyvezetők és tulajdonosok csaknem fele „azonnal” szolgáltatót váltana, ha az nem kezelné őt megfelelően.
A kkv-k a lízinget rugalmasabbnak, könnyebben, jobb feltételekkel elérhetőnek tartják a banki hitelnél, például mert kisebb önerőt igényel, alacsonyabbak az egyéb költségek, különösen hogy a válaszadók közel fele már szembesült hitelszigorítással, vagyis új kockázati felárakkal, limitcsökkentéssel, a korábbinál is nagyobb banki fedezetigénnyel. Ennek megfelelően a kkv-k körében a lízingmódozatok közül a pénzügyi vezet, a külső forrást használók háromnegyede azonban – épp ellenkezőleg, mint az országos átlag – nem operatív, hanem pénzügyi lízingre kötött szerződést. Ennek az is lehet a magyarázata, hogy a lízingkonstrukció kiválasztásakor a kamat mellett a második legfontosabb szempontjuk, hogy az beszámítható-e uniós támogatáskor, vagy sem (márpedig az operatív lízing nem számítható be, mert nem minősül hitelnek).
Flottapiaci trendek
A lízingcégek abban bíznak, hogy a költségcsökkentési kényszer a kkv-kat is egyre inkább a tartós bérlet felé hajtja. Sok cég – nyilatkozta Tekse Kálmán, a lizingszövetség flottaautó-szakbizottságának vezetője, egyben az Arval Kft. ügyvezető igazgatója a HVG Cégautó 2009 kiadványban– egyenesen visszlízinget választ, vagyis a tulajdonukban lévő járműveket eladják a flottakezelőknek, majd rögtön visszabérlik. Borók János, a Porsche Lízing első embere szerint a flottakezelést a vevők piaca, felfokozott verseny jellemzi: a szállítók már egy autót is elfogadnak flottának, az ügyfelek már az egy-egy újabb gépkocsira kiadott megbízásokat is megtendereztetik, új rendeléseiket pedig nemegyszer ahhoz kötik, hogy a flottakezelő vállalja át már futó autóira is a piacon megjelenő újabb üzemeltetésiköltség-terhet, például cégautóadót (vagyis csökkentse vele a flottakezelői díj egyéb elemeit).
A PSZÁF hitelkockázat-csökkentő előírása egyes szakértői becslések szerint a piacnak csak a 4-5 százalékát érintheti, mások a piac jóval nagyobb felbolydulását várják. A bankok máris nemhogy nullaforintos, de a korábban átlagosnál magasabb kezdőrészletet írnak elő, nem is beszélve egyéb hitelnehezítési intézkedéseikről. A magyar Suzuki kicsit belerokkant, hogy járműveinek többségét kezdőrészlet nélküli hitelből vásárolták meg. Legkésőbb 2010. január 1-jén (vagy még 2009 nyarán) pedig Magyarországon is érvénybe lép az EU fogyasztóvédelmi direktívája, amely a fennálló tőketartozás 1 százalékában maximálja a hitellezárási díjat (ami a futamidő lejárta előtti hitel-visszafizetésre szedhető), s megtiltja, hogy a hitelfelvételkor kapott kedvezményeket a hitelezők a kamatban beszedjék. Ezek következtében a lízingszövetség jóslata szerint a gépjármű-finanszírozási piacról is eltűnik az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, halasztott tőketörlesztésű hitel, és általában csökken a finanszíroztatási kedv – megnő a készpénzes vásárlások aránya.
Húsz új autót vett, kilenc használtat eladott, ötöt bérelt, ezekkel együtt 2008-ban összesen 380 személygépkocsit kezelt a 2006-ban hivatalosan az állam autóinak üzemeltetésére létrehozott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF).
Május végéig hirdették a rádióban autókereskedők a kedvezményes autóvásárt – csak jöjjenek gyorsan, gyorsan, „amíg a készlet tart”! A készlet azonban, úgy tűnik, régóta tart, mert ugyanez a kereskedő már januárban, februárban, márciusban és áprilisban is a készletei, azzal pedig kedvezményei kimerülésével igyekezett vásárlásra ösztönözni.
2008-ban pár ezerrel tovább nőtt Magyarországon a cégautók száma: új személyautót is többet vettek a cégek, mint 2007-ben, a külföldről vásárolt használt autók száma is gyarapodott, vagyis a személyautók értékesítésének visszaesése a cégautópiacon kevésbé volt érzékelhető. Évek óta nem változik a cégautók részesedése sem a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül: a személyautók mintegy 9 százaléka cégautó.
A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után.
Hogyan változtathatunk az életmódunkon anélkül, hogy néhány hét alatt feladnánk? Miért káros, ha végletekben gondolkozunk? Belefér a kiegyensúlyozott táplálkozásba a sütemény?